מערכת COL | יום י"א אלול ה׳תשס״ח 11.09.2008

השפעת 'אסון התאומים' על בית-חב"ד בודד ● מיוחד

תושבי ברוקלין-הייטס הצופה ישירות אל מרכז העצבים של מנהטן (שם שכנו 'בנייני התאומים'), היו עדים מקרוב לכל שרשרת ההתרחשויות הדרמטית ב'אסון התאומים' ■ כפי שניתן לראות בעין (וגם בתמונה), פיסת נהר מפרידה בין השכונה לבין אזור האסון ■ "החלטתי שבמקום להצטרף לקהל הסקרנים בטיילת, כדאי שאעשה משהו מועיל", מספר שליח חב"ד בשכונה הרב ארי רסקין ומשחזר את יום האסון ששינה לחלוטין את שכונתו ■ מוגש במלאות 7 שנים ל'אסון התאומים' לסיפור המלאבפנים: על תמונת השופר שפורסמה באין-ספור עיתונים בעולם >>>
השפעת 'אסון התאומים' על בית-חב
האסון הביא לתנופה רוחנית. הרב רסקין על רקע המקום בו עמדו התאומים ● צילום: אלי קאהן, COL
מאת מנחם כהן, באדיבות מגזין 'כפר-חב"ד'

תושבי ברוקלין-הייטס הצופה ישירות אל מרכז העצבים של מנהטן (שם שכנו 'בנייני התאומים'), היו עדים מקרוב לכל שרשרת ההתרחשויות הדרמטית. כפי שניתן לראות בעין (וגם בתמונה), פיסת נהר מפרידה בין השכונה לבין אזור האסון. "זה היה בשעת בוקר, כאשר שמעתי פיצוץ אדיר וצרחות של אנשים ברחוב", משחזר הרב רסקין. "אנשים רצו בהיסטריה לאזור הטיילת, משם היה ניתן לצפות בצורה ברורה בהתרסקות שני בנייני-הענק, אחד הסמלים המובהקים של אמריקה".

כמו כל חסיד, חשב הרב רסקין מה תפקידו בשעה כזו ומה דעתו של הרבי על המצב. "החלטתי שבמקום להצטרף לקהל הסקרנים בטיילת, כדאי שאעשה משהו מועיל. אספתי את הילדים הלומדים בגן-הילדים שלנו וקיימתי 'ראלי' בבית-הכנסת, שם אמרנו ביחד את שנים-עשר הפסוקים, מספר פרקי תהילים ואף תקעתי לפניהם בשופר, שכן היה זה, כזכור, בחודש אלול. רק לאחר ה'ראלי', הלכתי לטיילת וראיתי אנשים עומדים ובוכים כשהם מביטים על הבניינים המרוסקים שהעלו עשן שחור. זה היה מצמרר.

"אספתי אל חיקי כמות של צנצנות דבש קטנות, ברוח הימים הסמוכים לראש-השנה, לקחתי עמי זוג תפילין ויצאתי לטיילת. הצעתי לאנשים להניח תפילין ורבים מהם נענו בחיוב. יצרתי שם כל מיני קשרים מעניינים. אחד מהם, היה עם יהודי בשם דוד ויינפלד, פרופסור באוניברסיטת קולומביה, המלמד על מנהיגות יהודית. הוא גם מחבר ספרים. הקשר שהחל אז התפתח וכיום מר ויינפלד שומר שבת ומניח תפילין בקביעות". בימים אלה, עובדים הפרופסור והרב רסקין על ספר משותף העוסק ב'מנהיגות יהודית על-פי התורה'.

השינוי הגדול שאמריקה חוותה בעקבות אירוע 11 בספטמבר, לא פסח גם על ברוקלין-הייטס. "הזקנים עוזבים את המקום והצעירים דווקא תופסים את מקומם", אומר הרב רסקין. לדבריו, "קשה שלא לקשר זאת לפיגועים הגדולים".

שינוי נוסף שהתחולל בשכונה, היה ההתחזקות של יהודים רבים ביהדותם. "מספר חודשים לאחר הפיגועים, אירע כאן סיפור מופת", הוא אומר ומספר: "ימים אחדים לפני י' בשבט החלטתי להגביר את ה'מבצעים'. לכל הורה שהגיע עם ילדו לגן-הילדים, הצעתי להניח תפילין. אחד ההורים, היה יהודי גבה-קומה בשם הנרי. אמרתי לו שהנחת תפילין היא גם סגולה לפרנסה. הוא הפשיל את שרוולו והניח תפילין.

"האמת, שמאוד הופתעתי, כי מספר פעמים בעבר הצעתי לו להגיע לביתי לסעודת שבת והוא סירב 'מחוסר זמן'. למחרת, הוא שוב הפתיע אותי כשהגיע להניח תפילין. זה חזר על עצמו גם בימים שלאחר-מכן. בחלוף שבוע ימים, הוא כבר הגיע עם התפילין שלו מהבית. זה כבר ממש-ממש הפתיע אותי. לאחר התפילה ניגשתי אליו כדי לתהות על פשר המהפך. והוא סיפר.

"להנרי יש חברה גדולה המתמחה בתוכנות-מחשב, אותן היא משווקת בעיקר לחברות גדולות. בחברה שלו עובדים כמאה וחמישים בני-אדם. מספר ימים לפני שפניתי אליו בהצעה להניח תפילין, אחת החברות הגדולות שעובדות איתו פשטה את הרגל ואגב כך הסבה לחברה שלו נזק כספי אדיר. 'לא ידעתי מאיפה אשלם את המשכורת החודשית לעובדים הרבים', התוודה באוזניי באותה שיחה.

"ביום שלישי בשבוע, היום שבו הגיע לבית-חב"ד, הוא כבר תכנן לכתוב מייל לכל העובדים – ולהודיע להם על קיצוצים ופיטורים נרחבים. לכן, כשאמרתי לו שהנחת התפילין היא סגולה לפרנסה, אורו עיניו. 'נפלת עליי כמו מלאך משמים. אמרתי לעצמי שאין לי מה להפסיד', הוא אמר לי. לאחר הנחת התפילין, הוא חזר למשרדו ומרוב ייאוש, החל לשחק במחשב – במשחק שמצא בו...

"לפתע צלצל הטלפון שעל שולחנו. על הקו היה ידיד, בעל חברה מכובדת, ששאל לשלומו. הוא סיפר לו את מצב הביש אליו נקלע והחבר אמר לו: 'אני אוהב אותך'. הנרי אמר לו: 'זה יפה מאוד, אבל זה לא עוזר לי'. ואז החבר הפתיע את הנרי ואמר לו שהחברה שלו מעוניינת בהזמנה גדולה ממנו. בבת-אחת חזר הצבע לפנים של הנרי.

"'ביום רביעי בבוקר, אמרתי לעצמי שאולי הסגולה באמת עבדה ושאני חייב להמשיך עם הנחת התפילין', הוסיף הנרי לספר לי בגילוי-לב. 'ביום חמישי בבוקר, לאחר שחזרתי מבית-חב"ד למשרדי, ראיתי שהסכום המלא עליו סיכמתי עם החבר שלי, הופקד בחשבון הבנק של החברה שלי. החלטתי להתחיל להניח תפילין בקביעות'. מצווה גוררת מצווה וכיום הנרי כבר שומר שבת וגם מקפיד על כשרות".

הייתקע שופר בעיר

בבוקר שבו מלאו שנתיים לפיגועי 11 בספטמבר, יצא הרב רסקין לטיילת הצופה אל מרכז מנהטן, המקום שבו התרחש האסון הנורא. הרב רסקין יצא לשם לאחר תפילת שחרית בבית-חב"ד, כשהוא עטוף בטלית, מעוטר בתפילין ובידו שופר. הוא תקע בשופר באוזניהם של עוברים ושבים יהודים. צלם של סוכנות הידיעות העולמית אי-פי עבר בדיוק במקום והנציח את הרגע במצלמתו. התמונה הזו נשלחה מיד לכל מנויי הסוכנות וכבר למחרת בבוקר היא הופיעה בעיתונים רבים. בכמה מהם התנוססה התמונה על עמוד השער. "הייתה לי סייעתא דשמיא עצומה, שכן בלי להתכוון אפילו, הצלחתי לגרום לקידוש שם שמים בקנה מידה אדיר", אומר הרב רסקין.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.