מערכת COL | יום כ"ה אב ה׳תשס״ח 26.08.2008

איך מפתחים מודעות לרגשות?

פתיחת שנת לימודים היא חוויה מרגשת לכל תלמיד, אך היא מרגשת שבעתיים את הילדים הנכנסים לכיתה א. הם מתחילים מסע רב-שנים, שרצוף כולו קריאה, לימוד והתמודדות עם מטלות הדורשות הבנה וחשיבה ■ הרב זאב קפלן, מפקח חינוכי בכמה וכמה ממוסדות חב"ד, נוהג בכל פתיחתה של שנת לימודים לתת תשומת-לב מיוחדת לכל אחד ואחד מהילדים, וגם לאורך השנה הוא עוקב אחר התקדמותם  ■ הכתבה המתפרסמת במדור חיים יהודיים שב'שיחת השבוע' מאת ר' אליעזר שולמן  לסיפור המלא מגזין ב-COL  
איך מפתחים מודעות לרגשות?
קפלן: "הבנת הנקרא ופיתוח אינטליגנצייה רגשית"
פתיחת שנת לימודים היא חוויה מרגשת לכל תלמיד, אך היא מרגשת שבעתיים את הילדים הנכנסים לכיתה א. הם מתחילים מסע רב-שנים, שרצוף כולו קריאה, לימוד והתמודדות עם מטלות הדורשות הבנה וחשיבה.

הרב זאב קפלן, מפקח חינוכי בכמה וכמה ממוסדות חב"ד, נוהג בכל פתיחתה של שנת לימודים לתת תשומת-לב מיוחדת לכל אחד ואחד מילדי כיתה א. גם לאורך השנה הוא עוקב אחר התקדמותם. "בית-ספר איננו פס-ייצור שמכניסים בו חומר-גלם בצד אחד ובצד השני מתקבל מוצר מוגמר", הוא מסביר. "זו התמודדות יום-יומית מורכבת ורגישה, אולם זה מסע בעל השפעה מרכזית על החיים. הצלחה או כישלון יכולים לקבוע את עתידו של אדם".


רגשות ונפש יציבה

לדעתו, רבים אינם מבינים את חשיבותה המכרעת של כיתה א'. ההצלחה בשנה הזאת מניחה את היסודות למטלות ולאתגרים שעמם יתמודד הילד בשנים הבאות. הוא יזדקק לפתח כישורים שיאפשרו לו להגיע לקריאה מיומנת, לכתיבה רהוטה ולהבנה חשבונית. את היסודות לכל הכישורים האלה הילד מקבל בשנה הראשונה בבית-הספר.

הכישורים האלה נבנים עם מרכיבים רגשיים ודימוי עצמי חיובי. לדבריו, מחקרים מדעיים מוצאים התאמה בין מוּדעות לרגשות ויכולת לבטא אותם היטב לבין נפש יציבה. לעומת זה, דיכוי, ביקורת קפדנית ורצף כישלונות, בונים בילד דימוי עצמי נמוך, שעלול להשפיע על כל המשך חייו.


הדמות ש'הבינה'

"בחומרי הלימוד המקובלים אין מענה לצרכים הללו, והדבר הטריד אותי זמן רב", הוא אומר. כך היה עד שפגש את שמואל. "שמואל היה ילד קשה-חינוך", הוא מספר. "הניסיונות לדובבו נתקלו בחומה בצורה. ילד קשוח, עוין לחבריו ולמוריו. יום אחד, כאשר ישבנו לשיחה לאחר עונש שקיבל, שאלתי אותו אם היה לו אי-פעם רגע שבו התרגש. הוא השיב: 'כן. אתמול. קיבלתי עונש לעזור למסיבה של כיתה א, והילדים שם אהבו אותי, קראו לי "שמוליק", והראו לי את שמוליק המצויר בחוברת שעבדו בה. פתאום נזכרתי בדמות הזאת, כשלמדנו "צליל ואות", ואני חושב שהיא הייתה היחידה שהבינה אותי'.

"דבריו הדהימו אותי. בפעם הראשונה זה שנים הוא התוודע לרגשות הפשוטים ביותר, בעזרת חוברת המיועדת לילדי גן-חובה. זה היה הרגע שבו החלטתי להוציא-לאור חוברות עבודה, שישלבו גם את קידום יכולת הפענוח וההבנה של הנקרא עם פיתוח מוּדעות ואינטליגנצייה רגשית.


חוברות עבודה

החוברת 'צליל ואות' הופיעה ביוזמת הגב' איטה יעקבזון, מאבחנת דידקטית ומדריכה להוראה מתקנת, שהקימה את 'במחשבה שנייה', מכון לפיתוח מיומנויות למידה וכישורי חיים. המכון מוציא לאור חוברות לימוד לפיתוח המיומנויות הנדרשות עם תכנים חינוכיים וערכיים.

הרב קפלן והגב' יעקבזון שילבו את ניסיונם החינוכי לסדרת חוברות ושמה 'טיול שנתי', ובימים האלה הצטרפה אליהם הסדרה 'אני בעצמי'. המטרה היא להמחיש לכל ילד את המתיקות הנלווית להצלחה, את העונג שבהערכת כל התקדמות ואת הרוגע הטמון בתקשורת נכונה עם בעלי הסמכות. פיתוח הרגשות, לדבריו, חשוב לא-פחות מהקניית הקריאה והידע.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.