מערכת COL | יום כ' אב ה׳תשס״ח 21.08.2008

עורך 'יתד נאמן' ל-COL: יש לי חברים בחב"ד

ימות המשיח: העיתון הליטאי המובהק "יתד נאמן" נמצא בחזית המאבק למען מפעל הבשר הכשר "אגריפרוססורס" באייווה של ר' אהרן רובשקין החב"דניק ■ "זו כלל לא הפתעה", אומר ל-COL העורך הראשי של המהדורה האנגלית ר' פנחס ליפשיץ. "הנושא כאן הוא מעבר לחסידים או מתנגדים" ■ "בכל פעם שיהודי ירא-שמיים מואשם במשהו, הציבור שלנו מאמין שהסיפור נכון" ■ וגם: מתי הוא הכיר לראשונה את משפחת רובשקין  לסיפור המלארובשקין מחזירים מלחמה: הטיסו משלחת רבנים
עורך 'יתד נאמן' ל-COL: יש לי חברים בחב
השליח הרב דוד אליעזרי, עורך 'יתד' פנחס ליפשיץ והעיתונאי החב"די יהודה צייטלין ● צילום: COL

מאת יהודה צייטלין, כתב COL בארה"ב

את הרב פנחס ליפשיץ פגשנו לפני שלושה שבועת והוא לא דמה כלל לדימוי שהיינו מצפים מהמו"ל והעורך הראשי של המהדורה האנגלית של השבועון החרדי-ליטאי "יתד נאמן".

בוגר ישיבות ליטאיות מובחרות בפילדלפיה, בריסק בירושלים ולייקווד, הוא מתגורר כיום במונסי, ניו-יורק, שם גם נולד. אביו היה רב קהילה במסצ'וסטס ואמו מדיטרויט. עברו כמגייס כספים עבור מפלגת "דגל התורה" בישראל סידר לו גישה ישירה למנהיגי הציבור הליטאי בארץ ובארה"ב.

ויחד עם זאת, בשנה האחרונה הוא הפתיע את כולנו כשהפגין תמיכה חסרת-פשרות במשפחת רובשקין החב"דית הנמצאת בימים אלו במאבק על שמה הטוב. כתבות אוהדות על מפעל הבשר הכשר "אגריפרוססורס" באייווה ומאמרי מערכת חריפים נגד מבקריהם הופיעו בתדירות.

לפני שבוע הוא נכנס לגוב האריות כשפרסם מאמר ב"פורוורד", שבועון היהודי הסוציאליסטי התוקף את רובשקין על בסיס קבוע. "אהרן רובשקין ורעייתו ידועים כאנשים המתייחסים בכבוד לכל אחד. מעל 4 עשורים הם מחלקים אוכל וצדקה ליהודים וגויים. כל אחד שגדל בבורו-פארק בטח זוכר את מסעדת רובשקין שהֶאֶכילה יותר אנשים בחינם מאשר בתשלום", הוא כתב.

2 סוגי אנטישמים

"עבורי זו כלל לא הפתעה", הוא אמר בשיחה עם COL. היינו חלק ממשלחת רבנים ועיתונאים שביקרו בעיירת פוסטוויל כדי לחקור ולעקוב מקרוב אחר הנעשה בשטח (לקריאת הרשמים שלו ב'יתד' - לחצו כאן). ליפשיץ נראה מתקבל בידידות מופגנת על-ידי מנהלי המפעל ר' שלום-מרדכי רובשקין ואחיו ר' יוסי רובשקין.

"אני מופתע שאנשים מופתעים", הוא אמר לי במהלך נסיעה חזרה באוטובוס מפוסטוויל לנמל התעופה במדיסון, בודק מידי פעם אימייל במכשיר הבלאקברי. "הנושא כאן הוא מעבר לחסידים או מתנגדים. אגב, יש לי חברים בחב"ד".

איך נוצר הקשר עם משפחת רובשקין?

"זו הפעם הראשונה שאני רואה אותם. הם יצרו איתי קשר רק לאחר שתמכתי בהם וכתבתי מאמר מערכת. לקחתי צעד נוקשה כי מדובר ב'ערליכע, געשמאקע אידן' (יהודים יראים ויקרים) שמוסרים את הנפש לספק מזון כשר וחייבים לחזק אותם".

כלומר, מדובר במוסד ולא בעסק?

"אם הם עושים כסף - אז שירווח להם".

מה ההתרשמות שלך מהביקור בפוסטוויל?

"הם יהיו בסדר. קראתי את הספר 'עימות תרבותי בלב אמריקה' ואתה מדמיין ממנו שפוסטוויל היא עיירה גלוייה, באמצע אמריקה, שהחסידים הפנאטים הרסו כדי לעשות כסף. אבל כשמגיעים, רואים שזה ממש לא נכון: יהודים דתיים גרים לצד גויים ולא רואים הבדל בין בתים יהודים או גויים".

כך גם סוברים התושבים?

"הם מדברים בצורה כזו אינטליגנטית ואיכפתית והם אוהבים את הרובשקין'ס".

אז מה שורש הבעיה כאן?

"התקשורת מחפשת מטרות והיא יש לה סיפור תפור למידותיה: מהגרים שמדאיגה את כל אמריקה ויהודים שעושים כסף".

ואין מה לעשות כנגד זה?

"כשרואים את רובשקין בשער ה'ניו-יורק טיימס', מי ייגן עליהם? אלה יהודי ברוקלין שעושים כסף. מי יבוא לכאן כדי לראות מה קורה כאן? מישהו חקר מה קורה במפעל טייסון צי'קן? גם שם עצרו 300 עובדים זרים. דבר כזה לא היה קורה בניו-יורק או בניו-ג'רזי".

ואיפה הציבור שלנו בכל הסיפור?

"רוב האנשים שלנו חסרי ביטחון. בכל פעם שיהודי ירא-שמיים מואשם במשהו, ההערכה הראשונה היא שהסיפור נכון - אפילו אצל יהודים דתיים. היה סיפור של מוהל בשם פישר שאנחנו תמכנו בו כי הוא יהודי ירא-שמיים עד שהוכח חפותו".

כלומר, יש כאן עלילת דם?

"בפירוש כן. פעם היו נלחמים נגדנו במקלות וגרזנים והיום עושים זאת באמצעות העיתונים. כמעט כל יום סוכנות הידיעות היהודית JTA כותבים משהו נגד רובשקין. נעשה דבר שאי-אפשר לתאר: נוצרה שותפות בין אנטישמים שונאי דת ורבנים ואנטישמים מקומיים (באייווה)".

מי בדיוק עם האנשים האלה?

"יש אנשי דת (ראבייס רפורמים וקונברסטיבים) שמנהלים בתי-כנסת בהם רוב המתפללים לא אוכלים כשר ולהם אין עסק להגיד לנו איך להריץ משחטה. ויש את PETA (ארגון זכויות חיות) המצלמים ועושים עבודת הכנה ואומרים לך שאם אתה פרה או עוף זה מאוד מצער למות. אבל לכן הם נבראו! הם לא יבראו כדי להצטלם!"

אגב, מה החיה הכי אהובה עליך?

"סטייק".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.