מערכת COL | יום י"ח אב ה׳תשס״ח 19.08.2008

15 עובדות שלא ידעתם על הרב ביסטריצקי ● מיוחד

לקראת יום היארצייט השישי של הרב לוי ביסטריצקי זצ"ל, רב קהילתי בעשור האחרון מאז שעברתי עם משפחתי לגור בצפת, החלטתי לשבת ולעלות זיכרונות ■ הוא קידש אותנו בחופה, עזר לנו רבות בחינוך הילדים, היה מעיין "אבא" רוחני שלי והוא חסר לי ■ תושב צפת במכתב אישי ומרגש שהגיע לידי COL למאמר
15 עובדות שלא ידעתם על הרב ביסטריצקי ● מיוחד
"אבא רוחני שלי". הרב לוי ביסטריצקי ע"ה על רקע העיר בה כיהן כרב, צפת ● צילומי ארכיון: COL
לקראת יום היארצייט השישי של הרב לוי ביסטריצקי זצ"ל, רב קהילתי בעשור האחרון מאז שעברתי עם משפחתי לגור בצפת. החלטתי לשבת ולעלות זיכרונות. הוא קידש אותנו בחופה, עזר לנו רבות בחינוך הילדים, היה מעיין "אבא" רוחני שלי והוא חסר לי. חשבתי, שעל ידי כתיבת שורות אלו יתעורר בי רישומו העז ואולי בכך אתעודד מעט ויהיה זה שכרו ולעילוי נשמתו.

א. ביקור חולים - מידי יום שלישי היה הרב נוסע לבית-הרפואה 'זיו' בצפת על-מנת לבקר את כל חולי בית-החולים, זכור לי כי לאחר הדריסה ההיא על לא עוול בכפיו, באו אנשים מכל גווני הקשת לבקר אותו בבית הרפואה, ביניהם ראיתי אנשים ערבים ובדואים מהכפרים הסמוכים לצפת, אנשי "הסלקציה" לא נתנו להם להיכנס לחדרו של הרב בגלל חזותם החיצונית, אנשים הללו החלו לעורר מהומה במחלקה: "מדוע כאשר אנו שכבנו כאן יכל הרב לבקר אותנו, ושהוא כעת מאופשז לא נותנים לנו להיכנס אליו"? השאלה הופנתה אל הרב ששכב סובל מכאבים, והוא אישר את כניסתם ואמר לאנשיו המקורבים כי נוהג לבקר אותם על מנת להשכין שלום בין יהודים לערבים.

ב. גאונות בתורה – שמעתי שהנהלת 'אנציקלופדיה תלמודית' פנתה אישית אל הרב ע"ה על מנת לבקשו להצטרף אל המערכת הנכבדה של עורכי האנציקלפודיה. מסיבות שאינם ברורות לי החלטתו היתה שלא להשתתף, אבל דבר זה מראה לנו על גאונתו הגדולה בתורה ובהלכה.

ג. גאווה חב"דית - בוא רק נדמיין אילו "הרב הראשי לישראל" היה חב"דניק. חבל שזה רק דמיון, וחבל שהדבר הזה ברח לנו מהאצבעות, ולו חודשים ספורים לפני שזה קרה. כידוע הרב ע"ה פעל רבות בכיוון זה, יודעי דבר מספרים שאף זכה לתמיכה נרחבת של כל המושכים בחוטים, החסידי והליטאי, העבודה והליכוד, וכמה חבל שפספנו את זה ברגע.

ד. אהבת ישראל - שמעתי פעם בהתוועדות מהרב חיים קפלן שיחי': באחת משנותיה הראשונות של ישיבת צעירי השלוחים, הם הלכו יחד עם הראש ישיבה וקבוצת תלמידים אל לשכת הרב ע"ה ברבנות צפת על מנת להיבחן על מסכת הגמרא שלמדו באותה שנה. בסיום המבחן, ביקש הרב ע"ה מהרב חיים קפלן את רשימת התלמידים וכתובותיהם, לאחר כמה ימים קבלו ההורים של כל התלמידים "מכתב נחת" מהרב בו הוא תיאר להם כיצד בחן את ביניהם ועל הידע שרכשו בישיבה. יש לציין שהתלמידים פרוסים בכל רחבי העולם ולא בארץ ישראל.

ה. הפצת המעיינות - במשך שנות חייו חיבר הרב ע"ה עשרה ספרים העוסקים כולם בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן.

ו. מבצע כשרות הגדול בעולם - בשנת תשנ"ו כיהן כמנהל אגף הכשרות ברבנות הראשית לישראל. בלי מפלגה, בלי דחיפות פוליטיות השיג הרב הישגים אדירים והגיע למעמד מכובד זה אשר בו עשה "מהפך" בעולם הכשרות שעבורו היה זה "מבצע כשרות" רחב מימדים בקנה מידה ארצי.

ז. איש הלכה - הרב ע"ה היה העורך הראשי של השולחן ערוך באנגלית. וידוע הסיפור שהרבי אמר פעם למשהו שרצה לעשות איזה ספר על שו"ע אדמוה"ז, הרבי אמר לו שנמצא כאן מומחה גדול של שולחן ערוך שהגיע מארה"ק – וכוונתו הייתה לרב ביסטריצקי ע"ה. הרב השקיע רבות בשולחן ערוך באנגלית והצליח להוציא לאור שני חלקים, עבד על זה עד יומו האחרון גם בעת שהותו בבית הרפואה אחרי ההתקף לב ביקש שיביאו לו את עלי ההגהה של החלק השני כדי שיוכל לגמור אותו.

ח. איש חינוך - את מפעל "אבות ובנים" בעולם החרדי כולנו מכירים, אולם בחב"ד הדבר לא היה קיים עד לפני כעשר שנים – אז החל הרב ע"ה להפעיל את ארגון זה בקרית חב"ד כאן בצפת. הוא היה מגיע עם בנו הקטן כל שבת. יושב ולומד ונותן דוגמא שגם רב עיר צריך להשקיע בחינוך הילדים.

ט. שומר חוק - הרב שלנו כיהן כבורר מוסמך מטעם בית משפט 'השלום' בצפת, [=בורר מטעם בית משפט משמעו, כאשר אנשים מגיעים לדיון בבית המשפט ממליץ להם השופט ללכת לאישיות בכירה על מנת לעשת את הדיון אצלו], דבר זה מראה לנו על גודלו ההלכתי אשר בית המשט מפנה אליו אנשים לדיון. כמובן, שהחלטת הבורר תקפה כהחלטת בית המשפט.

י. אהבת הזולת - הרב משה אורנשטיין משפיע כאן בקהילה סיפר בשבת האחרונה שלפני שש שנים חטף התקף לב, ובאותו ערב הראשון שבא לבקר אותו היה הרב ע"ה, והוא דיבר על כך שהרב שהוא כל כך עסוק, בא לבקר אותי ואף דרש בשלומי כל יום בטלפון.

יא. חי עם משיח – לא היה נאום אחד בין אם זה לנשים, גברים או ילדים, שהרב לא סיים את נאומו עם תפילה אודות המשיח. גם באירועים עירוניים, לא דתיים וכדומה – תמיד הזכיר, דיבר, ועורר את הצפיה לביאת המשיח.

יב. הרב של הרמב"ם – הרב ע"ה היה בין החסידים שנשלחו על ידי הרבי לערוך את סיום הרמב"ם במצרים, כאשר הרבי בנה את הקבוצה הוא ביקש לצרף את הרב ביסטריצקי היות והוא "המרא דאתרא דעל ציון הרמב"ם". ולאחר מכן, חיבר הרב ספר מיוחד בשם "הרמב"ם ושולחן ערוך אדמו"ר הזקן".

יג. אדם פשוט – הרב לא היה דורש כבוד. בשונה מרבנים או אנשי משרה אחרים, הרב לא הסכים אף פעם שיהיה לו נהג. הוא תמיד נהג לבד את רכבו, גם בנסיעות ארוכות שנסע לערוך חופות וכדומה. הרב לא הלך עם עניבה.

יד. איש שמח – בכל חג פורים, נהגתי ללכת בצהריי החג עם ילדיי המחופשים אל בית הרב על מנת לתת לו משלוח מנות. כשנכנסתי לביתו הוא היה שמח מאוד, נתן ממתק לכל ילד וילדה שהגיעו עם הוריהם, שאל שאלות על מהות החג, ואמר לחיים עם כל אחד שהגיע. אתי – הוא אמר לחיים עם "סמירונף", עם הספרדים – הוא אמר על "ארק", ולילדים נתן "יין". איש איש לפי מעלתו, מנהגיו והסכמתו.

טו. הרב של השלוחים – בספר הלב של צפת שיצא על הרב לאחר פטירתו, מספר השליח הרב בנימין וולף מאודסה (כיום שליח בהאנובר): שבאחד מכינוסי השלוחים שהתקיימו בארץ, הרב ע"ה אמר שכל שליח שיש לו איזו שאלה הלכתית, שלא יהסס להתקשר והוא ישמח לענות לו, במשך השנים, הוא מספר, הוא התקשר והשתמש בפריוולגיה הזו כמה וכמה עמים, תמיד הרב היה נשמע כאילו הוא מחכה לטלפון הזה, "הייתי שומע אותו לפעמים מהסה את בן שיחיו ואומר לו לחכות כי 'מתקשרים מחו"ל', והוא היה עונה לי תשובה ברורה". אני בטוח שכמוהו שלוחים רבים ברחבי העולם שביום זה בוודאי זוכרים לטובה אותו ואת מעשי החסד הרבים שלו.

אני פונה לכל אנשי קהילתנו, ומי שיראה את שורות אלו, בוא נקח ולו עובדה אחת ממעשיו הטובים של הרב באופן של "והחי ייתן אל לבו", ובתקווה שיזרז את התגלות המשיח עם תחיית המתים, "והקיצור ורננו . . והוא בתוכם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.