מערכת COL | יום י"ג אב ה׳תשס״ח 14.08.2008

מחזירים את האינטרנט בתשובה ● מאמר דעה

כמו מתוך לועו השחור של הרוע הקוסמי, פרץ האינטרנט אל האנושות של סוף המאה העשרים, כשהוא משנה דפוסי חיים של שנים רבות, לטוב ולמוטב ■ ישנם גדולים וטובים הטוענים ש"לי זה לא יקרה", או: "הילדים שלי בכלל לא גולשים", ואינם קולטים שהם עצמם עשויים להיות ילדים בסיכון... ■ מאמרו של הרב אלישיב הכהן קפלון  למאמר המלאחסידים יקרים, אתם באינטרנט, תתנהגו יפה
מחזירים את האינטרנט בתשובה ● מאמר דעה
כמו מתוך לועו השחור של הרוע הקוסמי, פרץ האינטרנט אל האנושות של סוף המאה העשרים, כשהוא משנה דפוסי חיים של שנים רבות, לטוב ולמוטב, הן של עמי העולם והן, להבדיל, של העם היהודי ואפילו של שלומי אמוני ישראל, שומרי דרך התורה והמצוות.

הנוחות מדהימה בקלותה, והאיום מרפה כל ידיים בעוצמתו הדורסנית, המסוגלת להרוס עמל של דורות בחינוך למוסריות, לאנושיות, ועל אחת כמה וכמה – לקדושה ולהגברת הצורה על החומר.

עם זאת, בשל הפיתוי הגדול, ישנם רבים שעשויים להתעלם מדעת התורה ודעת הרבנים (עפ"י השולחן ערוך). בעבר, אנשים היו מתעוררים בתשובה מעומק הלב, בזכות דרשתו של אחד המגידים הנודדים; ואילו הנשים היו פורצות ביללה לשמע תיאורי עונשי הגיהינום. כיום, זה לא תמיד עובד. יש צורך גם בדוגמא אישית של מי שמעורב בדעתו עם הבריות, המכיר בצורת מטבע, ויודע פרק בהוויות העולם הזה.

פסקי הלכה, ואמירות חריפות בגנות האינטרנט, אף כי הם אמת צרופה – לא תמיד מביאים תוצאות בשטח בתיקון המצב. יש הרואים בכך גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה, או טוענים שהרבנים מופשטים מדי ואינם מבינים שאי אפשר כיום אחרת; וישנם אלה החסרים בגרות אישית או רוחנית מספקת, שתביא אותם להודות בכך שהם חיים במצב של ניגוד ענינים משווע, מבחינת דרישות התורה.

ישנם גדולים וטובים הטוענים ש"לי זה לא יקרה", או: "הילדים שלי בכלל לא גולשים", ואינם קולטים שהם עצמם עשויים להיות ילדים בסיכון...

לכן, לכאורה מה שיכול מאד לעזור הוא – דוגמא אישית של מי שיודע מימינו ומשמאלו בנושא האינטרנט, ומוכיח לחבריו שניתן להישאר בחיים גם בלא ההיצמדות האובססיבית למחשב.

אלא שכאן שוב חלוקות הדיעות, ישנם המחמירים ולא מוכנים לשמוע אף על אינטרנט מסונן ("רימון" או "נתיב" וכיוצא בהם) ותבוא עליהם ברכה, על חסידותם וצדקותם. עם זאת, הנהגה זו טובה עבורם, אך אין בה כדי להשפיע על הזולת לנהוג כמותם. מבחינת ההשפעה והדוגמא האישית, זו עלולה להיות חומרה המביאה לקולא, כיון שהזולת לא יתחבר למסר הקיצוני (לדעתו). באמת, מי מסוגל כיום לנהל את חייו ללא דואר אלקטרוני דינאמי ורוחש פעילות; שלא לדבר על הקושי לנשום ללא דפדוף יומיומי באתר COL לדוגמא.

ואכן ישנם הסבורים, כי מלכתחילה יש להשפיע על כל מי שאנו חפצים בטובתו ובטובת בני משפחתו, לדאוג לאינטרנט מסונן. יש להדגיש, שאף שהדבר כרוך במגבלות מסויימות – אך "אין הצר שווה בנזק המלך", דהיינו: אין כל ערך בין החסרון בנוחות, עקב אי האפשרות לגלוש "בכל אתר ואתר"... לבין הסיכון הוודאי שבהחזקת האינטרנט כשהוא פרוץ וזמין לכל אחד מבני הבית.

בטח איננו רוצים להגיע למצב שבו נצטרך לומר לילדינו, שאין הם יכולים לבקר בבית של ילד מילדי אנ"ש, כיון שהם בבית מחזיקים טלויזיה... סליחה: אינטרנט!

אם חלק מהגויים מכירים כבר היום בנזק העצום הנעשה לנוער החשוף לרשת האינטרנט, אולי הגיע הזמן שאף אנו, להבדיל, נבין זאת.

ובכן, רבותיי:

מאז שהגעתי לארץ (בסיבוב האחרון לעת עתה...) עברתי לאינטרנט מסונן, ו.. כן, נותרתי בחיים!

נ.ב. למצטרפים עד ראש חודש אלול – הטבות מיוחדות בבית דין של מעלה, בכתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.