מערכת COL | יום י"ב אב ה׳תשס״ח 13.08.2008

"תוכנית פיטסבורג" תשנה את לימוד הגמרא ● מצגת

יוזמה חדשנית: בחורים כבר לא צריכים להסתבך בטקסט המפותל והמפולפל של הגמרא. "תוכנית פיטסבורג" מבטיחה מהפיכה בסדר הלימוד בעולם הישיבות ■ "תלמידים ממשיכים מבלי יכולת ללמוד דף גמרא", אומר ל-COL היוזם הרב יוסף רוזנבלום ■ בראיון מיוחד הוא מסביר את פרטי התוכנית, מאיפה נבע הרעיון, מה הוא מציע ואיך הוא עושה זאת ■ הרב מוטל פרידמן מישיבת מיניסוטה נשמע משוכנע: "הלוואי היו משתמשים בתוכנית כשלמדתי בישיבה" ■ שליחי COL יהודה צייטלין ומענדי לואיס בדיווח מיוחד וגלריית תמונות מכנס המחנכים בארה"ב  לסיפור המלא ● 'בעיית החינוך היא אצל ההורים, לא המורים'
הרב רוזנבלום מציג את התוכנית בכנס המחנכים, השבוע ● צילום: מענדי לואיס, COL

תוכנית חדשנית מבטיחה להפוך את הגמרא לטקסט קריא ומובן יותר לתלמידים מתחילים ואפילו מתקדמים, כך נמסר אמש (שלישי) ל-COL.

הרב יוסף רוזנבלום, מנהל הישיבה הקטנה חב"ד בפיסטסבורג, פנסילבניה, מוביל בשנה האחרונה את היוזמה שזוכה בינתיים לכינוי "תוכנית פיטסבורג". כבר שני עשורים שהוא עוסק בחינוך והוראה ומעורב ביוזמות חינוכית והכשרת מורים.

"הבעיה בולטת", הוא אומר בשיחה עם COL במהלך כינוס המחנכים השנתית בארה"ב וקנדה שהסתיים אתמול (שלישי) בעיירה קרהונקסון בניו-יורק. "תלמידים באים וממשיכים הלאה מבלי יכולת ללמוד דף גמרא".

הוא מצטט שיחת-קודש משבת פרשת משפטים תשמ"ה בה הרבי מעיר שלא לימדו אותו את כללי הלימוד עד שראה בסוף מסכת ברכות את כללי ר' שמואל הנגיד שראוי היה לשנן אותם לפני שמתחילים ללמוד גמרא. "לדאבונינו, התלמידים עלולים שלא להבין דף גמרא עד סוף חייהם".

התוכנית של רוזנבלום היא כך: לפתח תוכנית לימודים רצינית בגמרא. "אנחנו משתמשים בטכניקות מודרניות כדי לעסוק בידיעות, כשרונות, הבנות ומושגים. אנחנו רוצים שהתלמיד ייצא מהכיתה בראש שקט. אבל לשם כך, המורה צריך לחשוב ולתכנן מראש מה הוא רוצה להשיג. מה הוא רוצה להעביר בכיתה. מה הסוגיה מנסה לומר".

והדרך לכך הוא משהו בדומה ל"מדריך למשתמש". הרב רוזנבלום ועמיתים בחרו ב-120 מילות מפתח בש"ס ומביאים אותם בטבלאות מיוחדות עם ניתוח עמוק אבל בהיר לגבי מקורותיו, ההקשרים שהוא מופיע בגמרא. "ורמינהו", "איבעיא להו" ואחרים זוכים להסבר כולל בעברית ובאנגלית – אולי לראשונה בעולם הישיבות.

המידע מגיע עם חוברת קריאה למורים, חוברת נפרדת לתלמידים ודיסק לצפייה במחשב. "יש לנו וידאו שמסביר את תפילות השחר ומהם זמני התפילה. שעון המשנה באמת שונה מהשעון המודרני. יש את נץ החמה ועלות השחר. למה היום מתחיל ומסתיים בשעה 12? אלו דברים בסיסיים שאנחנו צריכים לדעת כשמתחילים ללמוד".

ואיך התוכנית מתקבלת? "בהתרגשות רבה. הן בליובאוויטש והן בחוגים אחרים במונסי ובמנהטן", הוא אומר. "הוזמנתי להציג את התוכנית בפני המועצה לחינוך יהודי בניו-יורק. בעזרת ג'ורג' רוהר והרב משה קוטלרסקי קיבלנו מענק מקרן אבי-חי".

אחד המשתתפים נראה מורשם. הרב מוטל פרידמן, מנהל הישיבה הקטנה בטווין-סיטיז במיניסוטה אמר ל-COL: "כל המחנכים אומרים, הלוואי והיו משתמשים בתוכנית הזו כשאנחנו למדנו בישיבה. זו תוכנית שתעבוד ונותן לתלמידים סיבה ללמוד גמרא בכיתה ולא רק לחכות לצלצול של ההפסקה. יש להם כיוון. מה, למה ולאיפה. אנחנו מתכוונים להתחיל לעבוד עם הרב רוזנבלום".



לציפייה בשיקופיות דוגמא - לחצו כאן
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.