מערכת COL | יום י"א אב ה׳תשס״ח 12.08.2008

מדוע לא להטיל קנסות על מסעדות הפתוחות בתשעה באב?

בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל עם רזי ברקאי ששודרה בתשעה באב, רואיין מנהל בית חב"ד בתל אביב, הרב יוסף גרליצקי, בדיון על תשעה באב, על בית כנסת הפועל במרכז שינקין, ועל החנויות והמסעדות הפתוחות בתשעה באב בתל אביב. בדיון השתתף גם העיתונאי ארי שביט שחיזק את דברי הרב גרליצקי. "לתת קנסות למסעדות הפתוחות זה לא מתאים, זה צריך לבוא ממקום אחר", אמר הרב גרליצקי  להאזנה 
מדוע לא להטיל קנסות על מסעדות הפתוחות בתשעה באב?
להאזנה לחצו על כפתור ההפעלה, או באופצייה הנוספת:

לא מצליחים להאזין? לחצו כאן

רזי ברקאי: הרב יוסף גערליצקי, שלום לך אדוני.

הרב גערליצקי: בוקר טוב.

רזי ברקאי: שמע אני קורא כאן, אמרו לי להגיד הרב יוסף גערליצקי בית חב"ד של שיינקין, זה נכון?

הרב גערליצקי: אתה הוצאת אותי עכשיו באמצע אמירת קינות עם מאות אנשים פה בבית הכנסת על גינת שיינקין. כן, נכון.

רזי ברקאי: וואו, במרכז, בצנטרום של החילוניות התל אביבית.

הרב גערליצקי: תראה, YOU WILL BE SURPRISED, רק תגיע ותראה מי יושב פה, שחקנים וצעירים וצעירות. ואתמול היה מלא מאנשים שבאים להגיד קינות ואיכה ואבלים על חורבן ביהמ"ק.

רזי ברקאי: אתה יודע מה- כשאתה מדבר על שחקנים ואמנים ואנשי בוהמה יש בזה משהו טרנדיסטי בעיני. ואני יכול לחתום לך שחלקם הגדול של האנשים שיושבים אצלך היום ואומרים קינות אמש שתו בירה באיזשהו מקום ושני הדברים האלה אין להם בעיה לחיות עם שני העולמות האלה.

הרב גערליצקי: תראה, לאו דווקא, לא כולם, אולי חלק קטן אבל לפחות הם בכיוון הנכון. אני יגיד לך כל עם ישראל בעצם מצפה לגאולה היום כולם בדרך זו או אחרת מצפים לגאולה ולישועה. והיום, זה היום שמציין את החורבן שהוא המקור לכל הצרות, וזה היום שאנחנו מביעים את הציפיה לביהמ"ק השלישי. וכידוע, עם שיש לו עבר יש לו גם עתיד.

אריה שביט: כן, תשעה באב מכל החגים היהודיים הוא החג הציוני ביותר, הוא הלאומי ביותר, הוא הרלוונטי לנו ביותר, ואני חוזר ואומר זה שאנחנו לא מצליחים להסתדר איתו זה מוזר, אני בניגוד לך לא מחייב לי שאנשים מקוננים פה ושותים בירה שמה כיוון שכל אחד ימצא את דרכו אני כן הייתי שמח אם היינו מוצאים דרך, אני לא בא לשמור על אף אחד אבל אם היינו מוצאים דרך להתייחס ליום הזה ולחשיבות שלו בין אם אנחנו צמים ובין אם לא, כל אחד בדרכו.

רזי ברקאי : הרב גערליצקי, אגב הדילמה שאריה שביט מעלה כאן הוא הזכיר את יום כיפור שאנחנו, גם החילונים שביננו באמת שומרים בו כל אחד בתוך ביתו עושה מה שהוא רוצה אבל בפרהסיה אנחנו לא נוסעים ביו"כ ולא עושים פרובוקציות, למה באמת יש הבדל בין שני הימים האלה שעבורך זה הימים הכי קדושים לעם היהודי?

הרב גערליצקי : תראה, דבר ראשון לא כל הבילויים פתוחים. כמו שאמרת קודם על המסעדה- בנמל ת"א (שמעתי את זה עכשיו כשדיברת איתו לפני כמה דקות) שאצלו היה מפוצץ כנראה בגלל שכולם מסביב היו סגורים. גם בשיינקין יש ממש בודדים שפתוחים- כולם סגורים ולהרבה בתי כנסת, למאות בתי כנסת באים אנשים שצמים ואומרים קינות, אבל יש גם כאלו. אני הייתי מסתכל על זה אחרת, שמעתי מקודם דיברתם על קנס 660 ₪ לדעתי לא מתאים כלל כל הענין של קנסות, אני חושב שזה כשלון של מערכת החינוך שלא הצליחה להחדיר את הדברים הכי החשובים לנו.

רזי ברקאי : טוב, תן לנו לבסוף ככה משפט טוב לסיום- אולי ציטטה מאיכה?

הרב גערליצקי : אצטט לך דווקא בקשר ליום הזה 'תשעה באב' מהרמב"ם: כל הצומות האלו עתידים ליבטל בימות המשיח ולא רק שיבטלו אלא הצום עצמו ייהפך לששון ולשמחה היינו שבביאת המשיח היום הזה יעלם ולא רק שהוא יעלם אלא הוא עצמו ייהפך להיות חג גדול עוד יותר גדול מהחגים שיש לנו היום.
 בגלל שנרגיש את השמחה כמו בן ששב אל אביו אחרי שהוא היה בשבי והיה רחוק מאביו ופתאום הוא חוזר לאביו המלך.
 זה הפנימיות של היום הזה.

אריה שביט: הנה כבוד הרב הנה ת"א מקדימה את המחר היא הפכה את זה לחג כבר עכשיו.

הרב גערליצקי  נו, הלוואי שכן יהיה שנראה כבר שייהפך לששון ולשמחה.

רזי ברקאי: הרב יוסף גערליצקי רבה של בית חב"ד של שיינקין, תודה רבה לך.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.