מערכת COL | יום י"ט תמוז ה׳תשס״ח 22.07.2008

איך נתמודד עם גניבת בלוני הגז ? ● מידע לציבור

תופעת גניבת בלוני הגז מתפשטת בכל הארץ, ויותר ויותר לקוחות נאלצים לרכוש בלוני גז חדשים • 'עסקים' של 'מעריב' יצא לבדוק את המדיניות של חברות הגז השונות במקרה של גניבה ואת הדרכים השונות לבטח את הבלונים לסיפור המלא ● כך עצרו המתנדבים את גנבי הגז"מתוך יאוש, התושבים מטפלים לבד בגנבים" ● ראיון● כפר-חב"ד: נתפסו גנבי בלוני הגז● גל הגניבות והפריצות בכפר-חב"ד מכה שוב
איך נתמודד עם גניבת בלוני הגז ? ● מידע לציבור
(ארכיון: COL)
 מאת אלירן לוי, 'מעריב'

אחרי שגנבו תמרורים, מצבות, אנטנות ובעצם מכל הבא ליד העשוי מתכת, סוחרי המתכות מצאו להם יעד חדש: בלוני הגז שלכם. רבים מאיתנו כבר מכירים, למרבה הצער, את הסיטואציה המרגיזה שבה הם מגלים, לעתים שוב ושוב - כי בלון הגז נגנב, וכדי להשלים את בישול האורז, עליהם לחכות לכמה ימי אספקה מחברת הגז - בתשלום נוסף, כמובן.

אך דחיית הבישול היא אחרונת הבעיות שמתעוררות בעקבות הגניבה. נתוני חברת פזגז מראים שבשנה שעברה נגנב מספר לא מבוטל של אלפי בלוני גז של לקוחות החברה. תת־ניצב בדימוס ומנהל אגף האכיפה והפיקוח ובטיחות במשרד התשתיות, נתן קרמרסקי, שופך אור על התופעה: "גניבת בלונים הפכה לתופעה שהולכת ומתפשטת בכל רחבי הארץ. באזורי גוש דן והשפלה הגיע הדבר עד לכדי ממדי מגפה‭."‬

העובדה שאף בניין עדיין לא התלקח בעיצומה של גניבה היא בגדר נס. בפנייה למשטרה בעניין המגפה המדוברת, נמסר לעסקים, כי אין למשטרה נתונים על אודות גניבות בלוני גז, פשוט משום שאין עמודה לכך בטבלת הנתונים. לדברי המשטרה, גניבת בלוני הגז נכללת עם גניבות של דלתות חצר ופחי אשפה.

קרמרסקי מציין לטובה את משטרת מחוז תל־אביב, שמקצה לעניין כוח אדם ומשאבים ואף עצרה לאחרונה גנב בלוני גז שבעברו מקרים דומים רבים. אך מנגד, קרמרסקי מציין כי התנהלותם של יתר המחוזות מובנת, בשל עומס הבעיות הרב שיש לטפל בהן.

בשנים האחרונות מתרחש מעבר מצריכת גז בבלונים לצריכת גז מצוברים - מכלים גדולים המוטמנים מתחת לקרקע ומשותפים לכל דיירי הבניין. חברות הגז מעודדות את המעבר בעיקר מסיבות מסחריות, אך גם מנימוק בטיחותי בולט: הצוברים מוטמנים כאמור באדמה, ולכן הם בטוחים יותר מהבלונים. וכמובן - אותם קשה הרבה יותר לגנוב.

ירידים בשטחים

על־פי משרד התמ"ת, ישנם כיום כ־2 מיליון צרכני גז, שאותם ניתן לפלג ל־‭55%‬ המשתמשים בבלונים ול־‭25%‬ המ־שתמשים בצובר. בין חברות הגז השונות ישנה חלוקה לא רשמית: חברות הגז הקטנות יותר משווקות כ-‭70%‬ בלונים פרטיים וכ-‭30%‬ צובר, בעוד שהמצב בחבט רות הגדולות יותר הפוך.

אז מי הם הגנבים? קרמרסקי מספר כי גנבי בלוני הגז הקלאסיים הם סוחרי מתכות - אך הם לא היחידים. גם אנשים שעוסקים בשיווק גז - אבל אינם מורשים, גונבים בלונים, לרוב במשקל 12 ק"ג. אותם הם מספקים לצרכנים.

כמוהם ישנם גם בעלי חברות לא חוקיות מעבר לקו הירוק הנהנים מהבלונים שמשווקים בארץ, שעומדים בתקנים מחמירים ובעלי איכות מעולה - ולכן יש להם ביקוש רב בשטחים.

הגנבים הרבים מוסיפים לארגן "ירידים" לממכר בלוני גז גנובים. "ראיתי ירידים שכאלו באזור הפזורה הבדואית בדרום ובאזור המרכז. המחירים שם נמוכים ומשתנים לפי מצב הסחורה הגנובה. הלקוחות מתחלקים לשני סוגים: החאפרים המשוכללים בעלי חברות של ממש המספקים גז לאלפי לקוחות בארץ; וחברות הגז הגדולות שבאות לרכוש חזרה את הסחורה שנגנבה מהן‭."‬ לדבריו, העלויות ביריד משתלמות לחברות ועדיפות על פני יבוא מחדש מחו"ל.

העלות - עליכם

למרבה הפלא, אף חברה לא מציבה בפני לקוחותיה את האפשרות לבטח את בלון הגז שלה מפני גניבה. רובן גם לא באות לקראת הלקוח בשעת גניבת בלון גז במשקל 12 ק"ג, ודורשות ממנו תשלום מלא בעבור מכל גז חדש. מפז-גז נמסר כי היא רואה בחומרה את התופעה, ולפיכך מעודדת את לקוחותיה לגשת למשטרה ולהגיש תלונות על כל אירוע של גניבת בלוני גז.

"בשנה האחרונה השקענו סכומי כסף גדולים כדי למנוע גניבות ונזק למעט רכות הגז תוך שימוש באמצעים מגט וונים כולל התקנת מצלמות. פעילות זו הורידה את קצב הגניבות בכ-‭."50%‬ בסניף פז-גז נאמר לנו כי עלות הבלון החדש תהיה 170 שקל ושעלות המילוי היא 119 שקל. עוד נאמר לנו כי לא ניתן לבטח את בלון הגז. את עלות בלון גז בנפח של 48 ק"ג תספוג החברה במקרה של גנבה וזאת אל מול הצגת דו"ח התט לונה מהמשטרה .

חברת דור אלון מצדה מבטיחה לבחון כל מקרה לגופו ולהחליט אם לחייב את הלקוח בעבור הבלון החדש ללא קשר לנפח הבלון. "כחברה ששמה לעצמה למטרה להוביל את שוק הגז בתחומי הבטיחות והשירות ללקוחות, דורגז ברוב המקרים היא שמשתתפת בעלויות הנזק שנגרם, אלא אם כן קיימות נסיבות המאלצות את החברה לפעול אחרת.

"על-פי הנחיות המשטרה אנו מגישים תלונה בכל פעם שאנו נתקלים בתופעה, ולכן אנו מקווים שרשויות החוק יראו חשיבות בטיפול בה ובמיגורה. אנו מאמינים שעונשים מרתיעים יתרמו לצמט צם את היקף הנזק‭."‬

משירות הלקוחות של חברת דורגז נאמר לנו שבעת גניבה צריך לשלם תשלום מלא ואין אפשרות לבטח את הבלון מבעוד מועד. עלות הפיקדון היא 110 שקל, עלות המילוי של בלון גז 12 ק"ג היא 124 שקל. בסך הכל: 234 שקל.

מדיניות חברת סופרגז בעת גניבת מכלי גז: במקרים של גניבת מכלים מעמדת אספקה מרכזית במשקל 48 ק"ג, סופגת החברה את עלויות מכלי הגז שנגנבו ומשלימה את עמדת המכלים על חשבונה. במקרים של גניבת מכלים פרטיים ‭12)‬ ק"ג) - האחריות עליהם מוטלת על הלקוח. בסופרגז מספרים שבאזורים שבהם ישנן גניבות חוזרות ונשנות, החברה סוגרת את עמדת המכלים בשרשראות ובמנעולים במימון עצמי.

בעת הזמנה מחודשת בסופרגז תשלמו 140 שקל על הפיקדון ו-130 שקל עבור המילוי. בעניין הביטוח הציעו לנו כי "דרכנו אי-אפשר לבטח אותו, אבל אתה יכול לנעול אותו עם מנעול‭."‬ בסךטהכל: 270 שקל.

בחברת אמישראגז סירבו לשתף פעולה עם הכתבה. בשיחת טלפון עם נציגת שירות ומכירה של החברה נאמר כי "במקרה של גניבה צריך לגשת למשטרה לדווח על הגניבה ולרכוש מכל גז חדש. מכל 12 קילו יעלה 137 שקל והמילוי שלו יעלה 150 שקל. גם באט מישראגז לא ניתן לבטח מיכלי גז כלל וכלל. בסך הכל: 287 שקל.

חברות הגז פזגז וסופרגז מעידות שאצל קהל הלקוחות שלהן בעיקר נגנבים בלוני ה-48 קילו, בעוד שקרמרסקי מספר מניסיונו שעיקר הבלונים שנגנבים הם של ה-12 ק"ג.

אך אם אתם לא רוצים לסמוך על החט ברות, מתברר שהפתרון פשוט יותר ממה שנראה. לדברי חיים אטקין, שמאי רכוש ומקרקעין, "כל מי שביתו או דירתו מבוטחים, בלוני הגז שלו מבוטחים באופן אוטומטי בדיוק כמו הצנרת או מנוע המזגן. לכן כל מה שצריך לעשות, אם פוליסת הביטוח תקנית, זה להגיש תביעה לחברת הביטוח‭." ‬
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.