מערכת COL | יום י"ח תמוז ה׳תשס״ח 21.07.2008

צעירי חב"ד מציגים: "יום במקדש"

העם היהודי מציין בשלושת השבועות הקרובים את ימי 'בין המצרים' – ימי האבל על חורבן בית המקדש. בצעירי חב"ד מאמינים שבקרוב יבנה בית המקדש השלישי ותחודש בו עבודת הכהנים, לשם כך הם מקיימים סדנא מרתקת על עבודת הכהנים בבית המקדש והיא תועבר במאות מוקדי לימוד ברחבי הארץ לסיפור המלאמהמשכן עד בית המקדש השלישי ● הרצאה  
צעירי חב
העם היהודי מציין בשלושת השבועות הקרובים את ימי 'בין המצרים' – ימי האבל על חורבן בית המקדש. בצעירי חב"ד מאמינים שבקרוב יבנה בית המקדש השלישי ותחודש בו עבודת הכהנים. לשם כך הם מקיימים סדנא מרתקת על עבודת הכהנים בבית המקדש והיא תועבר במאות מוקדי לימוד ברחבי הארץ.

היוזמה ללימוד נושאי בית המקדש בימי בין המצרים באה מהרבי, שהסביר כי ימים אלה מסוגלים במיוחד ללימוד ענייני הגאולה ובנין הבית, על-פי המובא במדרש תנחומא (פ' צו, יד) שהקב"ה אמר ליחזקאל הנביא: "גדול קרייתה בתורה - כבניינה. לך אמור להם ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה, ובשכר קרייתה אני מעלה עליהם כאילו הם עוסקים בבניין הבית".

בשבעה עשר בתמוז החלו שלושת השבועות של "ימי בין המצרים", ימי האבל על חורבן בית המקדש. ביום זה הובקעה חומת ירושלים ע"י צבא רומי ובתשעה באב הוא הצית את בית המקדש. הכינוי לימי אבל אלה לקוח ממגילת איכה (א') שבה נאמר: "כל רודפיה השיגוה בין המצרים".

הרב יוסף יצחק אהרונוב, יו"ר צעירי חב"ד, מסר כי כמאתיים סניפים ברחבי הארץ יקיימו במהלך שלושת השבועות נקרובים שיעורים וסדנאות לימודיות בנושא 'בית המקדש'. הסדנאות מיועדות לציבור הרחב. אחת הסדנאות תסקור את עבודת הכוהנים בבית המקדש במשך יממה שלמה, מערב עד ערב. הסדנא מלווה במצגת בת שלושים שקפים שמתארים את העבודות השונות שעשו הכוהנים בבית המקדש.

אחד הגילויים המעניינים הוא - כיצד החליטו הכהנים האם הגיע זמן הקרבת קרבן תמיד של שחר. הסדנא מתארת כיצד עלה אחד הכוהנים לבדוק האם הגיע אור הבוקר עד לחברון ולאחר שהיה מאשר כי האיר פני המזרח, יכלו לגשת לשחיטת 'קרבן התמיד'. ההקשר של העיר חברון, במקור, נועד להזכיר את זכות האבות הקבורים במערת המכפלה.

אחד המשתתפים בסדנא מספר על חלק מהנושאים המרתקים שנחשף אליהם לראשונה: "חשבתי שעבודת המקדש מתחילה בבוקר, אך בסדנא הסתבר לי כי היא מתחילה דוקא בערב שלפני. צפינו במצגת כיצד הכוהנים לובשים מדים מיוחדים, על 'ליל השומרים', טבילת הבוקר של הכוהנים, הקפת העזרה, הזוכים ב'פיס' (גורל) בתפקידי עבודת המקדש, תרומת הדשן, סידור המערכות, קידוש ידי ורגלי הכוהנים, פתיחת שערי בית המקדש, שחיטת 'קרבן התמיד', פתיחת ההיכל, הטבת הנרות, הקטרת הקטורת, שירת הלויים, עריכת לחם הפנים, ועוד".

הסדנא המלאה כוללת שלושה חלקים: סיור וירטואלי ארכיאולוגי בהר הבית, סיור וירטואלי בבית המקדש עצמו ו"יום במקדש", כאמור. את הסדנא ערכו שניים מבין שלוחי הרבי מליובאוויטש בארץ, הרב חיים הבר, משליחי חב"ד בבאר שבע והרב מנדי אלישביץ, משליחי חב"ד בכרמיאל. את התכנית הפיק בית חב"ד המרכזי בבאר שבע בראשות הרב שניאור זלמן גורליק.

בחלק המתאר את בית המקדש, לומדים המשתתפים על תהליך בניית בית המקדש הראשון על ידי שלמה המלך. לא פחות משמונת אלפים שלוש מאות ושלושים פועלים עמלו על בנייתו במשך שבע שנים. הבניין היה עשוי בארכיטקטורה משוכללת, וכלל חידושים ביחס לאותה תקופה. למשל, החלונות היו שקופים מבפנים אך אטומים מן החוץ. בכך הדגישו כי בית המקדש אינו זקוק לקבל אור מבחוץ, אלא הוא המאיר את העולם.

אחד השקפים במצגת מציג גיגית גדולה שהיתה בחצר בית המקדש. גיגית זו מכונה גם "ים של שלמה". מדובר בכיור גדול שעשה שלמה המלך משלל הנחושת שבזז אביו, דוד המלך, כשכבש את סוריה. הכיור היה בקוטר של כחמישה עשר מטרים ובעומק של שתים וחצי מטרים. בגיגית זו היו הכוהנים רוחצים ידיהם ורגליהם, כדי להיטהר מטומאתם. את הבריכה החזיקו, כביכול, שנים עשר בקרים עשויים ממתכת. גם כלי זה נבנה בטכנולוגיה משוכללת, כדי למנוע מהמים לקבל טומאה במשך הלילה. מהבריכה הגדולה היו מעבירים מים לעשרה כיורים ניידים.

בית המקדש הראשון עמד 410 שנה, עד לחורבנו על ידי נבוכדנצר. בית המקדש השני נבנה כעבור שבעים שנה, לאחר שכורש מלך פרס נתן אישור ליהודים לשוב לירושלים (מוגלת בבל ופרס) ולבנות מחדש את בית המקדש.

צעירי חב"ד מזמינים את הציבור להשתתף בסדנאות אלה. פרטים על האתרים שבהם יתקיימו הסדנאות – בסניפי בתי חב"ד בארץ.

היוזמה ללימוד נושאי בית המקדש בימי בין המצרים באה מהרבי מליובאוויטש זצ"ל, אשר הסביר כי ימים אלה מסוגלים במיוחד ללימוד ענייני הגאולה ובנין הבית, על-פי המובא במדרש תנחומא (פ' צו, יד) שהקב"ה אמר ליחזקאל הנביא: "גדול קרייתה בתורה - כבניינה. לך אמור להם ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה, ובשכר קרייתה אני מעלה עליהם כאילו הם עוסקים בבניין הבית". בהתאם לכך, הנהיג הרבי מליובאוויטש ללמוד בימים אלה בחלקי התורה העוסקים בגאולה ובבנין בית- המקדש - הפרקים בנביא יחזקאל מ - מג, משניות מסכת מידות ומסכת תמיד והלכות בית הבחירה לרמב"ם בספר "היד החזקה" והוא קרא גם להרבות בימים אלה במתן צדקה והוספה בלימוד התורה כדי להביא להגשמת הנאמר בפסוק: "ציון במשפט (=תורה) תיפדה ושביה בצדקה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.