יום של התעלות ● מאמר דעה
עומדים אנו ערב היום הגדול והקדוש, יום ההילולא של כ"ק הרבי מליובאוויטש, ג' בתמוז. ארבע-עשרה שנים חלפו, אך כל המתבונן באילן שנטע הרבי ובמפעל האדירים שהקים – רואה איך הוא גדל והולך, מתרחב ומתעצם. חסידיו של הרבי, תלמידיו, שלוחיו וכל מקושריו, מחזקים את הדבקות בדרכו ומעצימים את מפעליו.
יום זה נקרא, על-פי מנהג ישראל, 'הילולא', שפירושה שמחה, ולא סתם שמחה, אלא שמחה גדולה – שמחת חתונה. כי חיים של צדיק הם חיים רוחניים, חיים אלוקיים. גם כשהתהלך בתוכנו התנהלו חייו האמיתיים במישורים אחרים לגמרי. החיים הללו אינם נפסקים. להפך, הזוהר אומר, שחייהם והשפעתם של צדיקים לאחר הסתלקותם – הן בעולמות העליונים הן כאן בעולם הזה – מפכים ביתר שאת וביתר עוז.
לכן יום ההסתלקות נקרא 'הילולא', כי זה יום של עלייה, שבו הצדיק יכול להעניק מאורו ושיפעו פי כמה וכמה. גם תלמידיו וכל הקשורים אליו יכולים לקבל את השפעתו במידה רבה יותר.
מתווה הדרך
כיום, אחרי ארבע-עשרה שנה, אנו רואים כי הרבי התווה למעשה את הדרך שהיהדות כולה צועדת בה. היו ימים שדרכו ושיטתו לא הובנו, מכיוון שלא תאמו את המוסכמות. בשעה שהיהדות הדתית הסתגרה בד' אמותיה והתגוננה מפני הרוחות הסוערות המנשבות בחוץ, קרא הרבי לפריצה החוצה ולהבאת דבר היהדות למיליוני אחים ברחבי העולם.
בשעה שעל העולם הדתי השתלטה תפיסה, הטכנולוגיה וחידושי המדע סותרים את האמונה הדתית, פרץ הרבי דרך בקביעתו כי ההפך הוא הנכון, וכי ייעודם ומטרתם של כל חידושי הטכנולוגיה והמדע הרי הם "לכבודו של הקב"ה", כדי לאפשר להפיץ את אור התורה והיהדות ולעזור ליהודי להכיר בפלאי הבריאה.
בשעה שעם-ישראל החל להיפרד לשבטים ולקבוצות נבדלות, תוך הגברת המתחים הפנימיים, הרים הרבי את דגל האחדות היהודית, שאינה מכירה במחיצות בין יהודי אחד למשנהו. בעולם-המושגים שלו – שאותו הנחיל למאות-אלפי שומעיו – לא קיימות המחיצות בין 'דתיים' ל'חילוניים' (הרבי שלל בתכלית את הביטוי שטומן בו הנחה, שיש יהודים של חולין שאינם קודש), בין אשכנזים לספרדים, בין 'מיוחסים' לבין פשוטי-עם. יש יהודים. נקודה.
אנחנו דור הגאולה
דרכו של הרבי ומורשתו הרוחנית הכבירה, המשתרעת על-פני מאות כרכים, הן התשובה האמיתית ללבטיו ולמגוון שאלותיו של היהודי בן-ימינו. מתלמידי-חכמים ועד מחפשי-דרך, מ'עמך' ועד אקדמאים. אין שאלה שהוא אינו דן בה, וכדרכו – בעמקות בלתי-רגילה ובהיקף מרשים ביותר.
ומעל הכול, המסר המרכזי של הרבי לדורנו – שזה דור הגאולה, דור אחרון לגלות ודור ראשון לגאולה. עלינו לטפח את הציפייה לגאולה, להרבות במצוות ובמעשים טובים, ולהכין את עצמנו והעולם כולו לגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח-צדקנו – בקרוב ממש.