מערכת COL | יום ט"ז סיון ה׳תשס״ח 19.06.2008

הרב שם-טוב סירב לכבות את נרות יום-ההולדת

מה המשותף בין איצטדיון בייסבול, שגריר מדינה מוסלמית וסטייק כשר עסיסי? דינר חב"ד בוושינגטון כמובן ■ בכירים בפוליטיקה ובספורט הגיעו השבוע להצדיע לשלוחים הרב לוי ונחמה שם-טוב. אחד מעשירי ארה"ב גם היה שם (לא, לא רונלד פרלמן) ■ בכיר בעולם הספורט סטאן קסטן הפתיע את השליח בעוגת יום הולדת. הרב שם-טוב סירב לכבות את הנרות ונימק ■ שליח COL לוושינגטון יהודה צייטלין בדיווח מיוחד לסיפור המלא וגלריית תמונותוגם: למה מנכ"ל קבוצת "וושינגטון נאשונלסס" דחה שידוך לבנו? >>>
הרב שם-טוב סירב לכבות את נרות יום-ההולדת
למעלה: הרב אברהם שם-טוב נואם בדינר בוושינגטון ● צילומים: רון סאקס עבור COL

מאת יהודה צייטלין, שליח COL לוושינגטון

בערב השנתי של הארגון "ידידי ליובאוויטש באמריקה", במסגרתו פועל בית-חב"ד בבירת ארה"ב, הקשר התלותי בין אלוקים וספורט הופגן לראווה ובגאווה. מאות הסתובבו ודיסקסו ביום שלישי השבוע, זכוכיות משקה בידיהם, ברחבת איצטדיון הבית של קבוצת "וושינגטון נאשונלס".

ייתכן שספורט הוא הקרוב ביותר שפקידים בוושינגטון יהיו לאהדה ציבורית. ולא היה מי שיפספס (טוב, מלבד הסנטור הרפובליקני ארלן ספקטור היהודי הנלחם בסרטן ושלח את ברכתו בהקלטת וידאו).

רבנים בכובעים וחליפות שחורות נראו משוחחים בנחת עם בכירים בעולם הספורט האמריקאי: טד לרנר, המוצב 165 ברשימת עשירי אמריקה; נציב הבייסבול באד סליג; פיטר אנג'לוס, נשיא ערוץ הספורט MASN וקבוצת "בולטימור אוריאלס"; סטאן קסטן, נשיא קבוצת הבייסבול "וושינגטון נשונאלס" ובני משפחות כהן וטננבוים הבעלים של הקבוצה.

הסיבה לחגיגה הייתה הענקת אות הוקרה לקסטן על תמיכתו בחב"ד. אולם, לאחר שנשא את נאומו המרשים, ניתן לקבוע בביטחה שכל פרס, אפילו מנורה מכסף שניתנה לו, לא תעריך דיו את הלהט והקשר שלו ליהדות. הוא והבעלים היהודים של הקבוצה דחו משחק שהיה אמור להתקיים בחג הפסח.

חב"ד בדרכים

הגב' הלן קסטן אף סיפרה ל-COL על קרובי משפחת בעלה, חרדים ליטאים המתגוררים בלייקווד, שהציעו לה שידוכים לבן. "אמרתי להם: איך אני יכולה? אתם מתנגדים ואנחנו ליובאוויטש".

בנם התקרב לחב"ד בעת לימודיו בטולין קולג' בלואיזיאנה, ועבר לישיבת "תפארת בחורים" לחוזרים בתשובה במוריסטאון, ניו-ג'רזי. אביו סיפר בדינר כי בנו עשה 'מרכז שליחות' באורוגן ועשה את הנסיעה כולה ברכב. "הרי אין מקום שאי-אפשר שלא למצוא את חב"ד, כך שהוא עצר בדרך אצל בתי-חב"ד", סיפר.

קסטן עצמו גם אוהב לעצור במרכזים יהודים בנסיעותיו הרבות בעולם. "בשנת 88 כשקבוצת 'אטלנטה קוקס' שיחקה במוסקבה, ביקשתי ממנהל-עמית יהודי שיצטרף אלי בשבת בבוקר לביקור בבית-הכנסת הגדול בעיר התחתית. אני אוהב לבדוק את ההבדל בין קהילות, ונהנה לגלות את המשותף. הגבאי ניגש אליי עם קופת צדקה. אמרתי לו: לא שבת היום? הוא ענה לי: מחר תהיה? עניתי בשלילה. אז מותר לך לתרום היום, הוא ענה".

הקהל צחק. אולם השליחה הגב' נחמה שם-טוב, יישובה בקהל, ביקשה להבהיר שבית-הכנסת המדובר אינו של חב"ד. בעלה הרב לוי שם-טוב הוסיף: "נכון, אצלינו אין ספק שאתה תחזור גם מחר".

"אני לא בליגה של לוי"

קסטן, טיפוס אנרגטי שזכה פעמיים בפרס אגודת הכדורסל האמריקאית NBA והיה המנכ"ל הכי צעיר של קבוצת כדורגל בארה"ב (בגיל 27), נשא שבחים רבים לזוג שם-טוב על פעילותם סביב השעון למען הפצת יהדות ודאגה לערכים שהרבי השריש. "אני לא בליגה של לוי", קסטן אמר. "אין מי שיכול להגיד לו לא".

השאלה היא אם קסטן נשא את שבחים כדי להשיג תגמול.

בפנותו לשלוחים, קסטן סיפר כי "קשה מאוד למצוא היום שחקנים בייסבול טובים. צריך להקים רשת שתעקוב אחר שחקני נוער בכל עיר, לבחור את הטובים, לנסות לגייס אותם לכאן. זה לא פשוט. איך אני אמור לעשות זאת? היחידים שעולים בדעתי שיכולים לעזור זה חב"ד. ראביי, תודיע לכל השלוחים שאם יש שחקן טוב אצלם שיודיעו לי מיד".

הרב שם-טוב אכן הראה השנה כושר ארגון אפקטיבי כדי להעלות את המורל של החיילים היהודים המשרתים בעיראק. בשעת האפס, הוא החתים את הנשיא ג'ורג' בוש והאדמירל מייקל מולן על הגדה של פסח בנוסח חב"ד וגייס את הפנטגון שההגדה תגיע לכווית לפני תחילת ה'סדר'. "בזמנים שפוליטיקאים לא מגיעים להסכמה, שמחתי לראות אותם באים ביחד למען מטרה חיובית", הרב שם-טוב אמר.

דוגמא נוספת לאיחוד הלבבות הנראים בחב"ד הייתה הופעתם המשותפת של מנכ"ל הועידה הדמורטית יהודית איירה פורמן עם מאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה היהודית רפובליקנית. גם יו"ר אייפא"ק האוורד פרידמן ושגריר טורקיה נאבי סנסוי נראו שם. בין המכובדים בדינר היה ביל קנאף, יועץ אסטרטגי למערכות הבחירות של ביל קלינטון, אל גור, ג'ון קרי ומייקל בלומברג.

"אם יעשו יום אחד היכל הזיכרון ליהודים ידועי-שם אתה תהיה בפנים", שגריר ישראל לוושינגטון סלי מרידור אמר בנאומו לרב שם-טוב.

שם-טוב, דקדקן מוקפד, הופתע למראה עוגת קרם עושה את דרכו אליו. 400 המוזמנים שרו לו בקול "יום הולדת שמח". ללא להסמיק, הוא הסביר לקהל מדוע הוא לא יכבה את הנרות בנשימה ("נר ה' נשמת אדם") ויעדיף לעשות זאת בידיו.

אביו, יו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העולמית הרב אברהם שם-טוב, התמוגג מנחת. מזמן הוא טוען שאם לא מתביישים בזהות, ניתן להגיע רחוק מאוד. הוא עצמו הפגין זאת כשנפגש עם נשיא אמריקאי בדור האחרון והחתים מאות חברי קונגרס וסנטורים על עצומה המוקירה את זיכרונו של הרבי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.