מערכת COL | יום א' סיון ה׳תשס״ח 04.06.2008

הגאווה היהודית בברדיטשוב חזרה ליושנה ● גלרייה

ההיסטוריה חוזרת. בשעת דמדומי החמה כאשר השמש כבר החלה לתת אותותיה האחרונים על עיירת ברדיטשוב האגדית שבעבר שימשה כמרכז היהודי הגדול ביותר במחוז, השתתפו מאות יהודים מקומיים ואורחים רבים מהארץ וארה"ב בתהלוכה ענקית לכבודה של התורה לעבר בית הכנסת הגדול ובית חב"ד בניהול שליח הרבי הרב משה טאלר ■ תרם את הספר תורה פרופסור ר' צבי זאב פרידמן לעילוי נשמת הוריו ז"ל ■ ראש העיר מר וואסילי קונסטנטינוביץ' שהשתתף באירוע אמר: "לולא היהודים, ברדיטשוב לא היתה מפורסמת ומוכרת בעולם, תודה לכם ותודה לרבי שלכם" ■ COL מגיש: דיווח מלא וגלרייה לסיפור המלא
הגאווה היהודית בברדיטשוב חזרה ליושנה ● גלרייה
כתב COL

בשעות הצהריים המוקדמות התאספו האורחים ובני המשפחה שהגיעו במיוחד מעבר הים לאירוע ההיסטורי לצד שלוחים ורבנים שבאו מכל מחוזות אוקראינה, למעמד סיום כתיבת האותיות האחרונות של הספר תורה החדש. סביב השולחן עליו נח ספר התורה נכחו אף מספר יהודים מקומיים שההתרגשות הגדולה נסוכה על פניהם, הזילו דמעות של שמחה שאישרו את ההתרגשות שהציפה אותם באותם רגעים לרגל שמחת התורה.

בעוד שיתכן שהזקנים עדיין זוכרים מעמד מאין זה לפני שפרצה מלחמת העולם והקהילה היהודית במקום היתה לתהילה ולתפארת, הרי לרבים, זו להם הפעם הראשונה בחייהם בו הם זוכים לחזות מקרוב במעמד נשגב זה של סיום כתיבת ספר התורה.

הסיפור העומד מאחורי תרומת הספר, מעניין ומרגש לא פחות: בתו של פרופ' פרידמן לא נפקדה בפרי-בטן למעלה מ-‏12 שנה, ואז החליט אביה לתרום ספר תורה לבית חב"ד ולקהילה היהודית בברדיטשוב. על אף כי הרופאים לא נתנו סיכוי ממשי כי יביאו ילד לעולם, אזי לאחר שכבר החלו בכתיבת הספר תורה לזכות יהודי ברדיטשוב, התבשרו בבית משפחת פרידמן כי בעזרת ה' יזכו לחבוק ילד בריא ושלם תוך מספר חודשים, אחרי 14 שנות ציפייה לזרע חיה וקיימא. בניגוד לכל התחזיות נולדו להם שני תאומות בניסי ניסים של ממש. הרב פרידמן שהפך כעת לסבא, לא שוכח להוסיף כי אין זה מקרה מקרי כלל שלאחר שהחלו בכתיבת הספר תורה ליהודי ברדיטשוב התבשר כי בתו בהריון מתקדם.

בתום טקס הכתיבה, הגביהו וגללו את הספר תורה, והתהלוכה יצאה לדרכה. מאות יהודים צעדו בגאון מתוך שמחה של מצוה וריקודים סוערים במרכז העיר. המשטרה המקומית סייעה לתהלוכה הענקית וסגרה את הרחובות המרכזיים לכבוד ולרגל ה'הכנסת ספר תורה'. השירה העזה "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" הרימה את אוירת הקהל לשחקים, ולרגע היה נדמה כאילו חזרה עיירת ברדיטשוב אחור ב'גלגל הזמן' אל עבר הימים שהרוב היהודי שלט בעיר ושימש כמוקד לכל הקהילות היהודיות באיזור.

כאשר התהלוכה הגיעה ליעדה ובית הכנסת התמלא מפה לפה מעזרת נשים ועד עזרת הגברים, החלו הקהל הגדול לשיר את הניגון הידוע "שישו ושמח בשמחת התורה. הנה הנה משיח בא" וההקפות החלו במלוא עוצמתם. הרב משה טאלר כיבד את הנוכחים ואת האורחים שהגיעו במיוחד מחו"ל לרגל האירוע, לרקוד עם הספרי תורה בהקפות. ביניהם: הרב שמואל פלוטקין מקראון הייטס, הרב ישכר דוד קלויזנר מנחלת הר חב"ד הרב יצחק באדנר מניו יורק והרב צפניה בן שלמה מירושלים.

כנהוג, לאחר שהוכנס הספר אל תוך ארון הקודש התיישב הקהל לסעודת מצווה מכובדת בבשר ודגים וכל מיני מטעמים, מעשה ידי אומן השלוחה הרבנית חנה טאלר שטרחה להכין את השפע 'כיד המלך' במיוחד לכבוד האירוע. ראש העיר מר וואסילי קונסטנטינוביץ' מאזור דיבר על המחוייבות שהוא מרגיש לעם היהודי, "כי לולא היהודים, ברדיטשוב לא היתה מפורסמת ומוכרת בעולם, תודה לכם ותודה לרבי שלכם".

הסעודה נמשכה אל תוך הלילה והפכה מהר מאוד להתוועדות חסידית אותנטית שהעיר לא הכירה כנראה מאז שמחת הנישואין של בית רבי בברדיטשוב בין משפחת אדמו"ר הזקן ומשפחת ר' לוי יצחק מברדיטשוב המכונה בפי כל כ'סניגורן של ישראל'.

נדמה כי מבחינת הגאווה היהודית ברחובות ברדיטשוב, חזרה עטרה ליושנה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.