מערכת COL | יום כ"ז אייר ה׳תשס״ח 01.06.2008

הסוד שכולם כבר יודעים

שיעור שבועי בפרשת-השבוע בעיר באר-שבע, נהפך מהר מאוד לקורס של עשרה מפגשים, 'בסוד הפרשה' שמו, המועבר בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. השלב הבא: מצגת שתמחיש את נושא השיעור. הרב חיים הבר מספר על המהפכה שהחלה לפני פחות מ-3 חודשים ■ באדיבות המגזין של 'כפר חב"ד'  לסיפור המלא
הסוד שכולם כבר יודעים
ארי אליסון, 'כפר חב"ד'

"יש שאלות?".

שיעור נוסף בפרשת השבוע באחת משכונות העיר באר-שבע, מגיע לקיצו. הנוכחים קמים מכיסאותיהם, נוטלים עמם את הדפים או החוברות, ופוסעים לעבר היציאה. חלקם נעצרים על יד הדלת, להחליף כמה מילים עם מוסר השיעור. לברר נקודה שלא הובנה עד הסוף, להציע רעיון לכותרת אחרת לדף הסיכום או לתת הערה לגבי אחד המקורות שבדף.

"חלק גדול בהתפתחות הפרויקט 'בסוד הפרשה', היה בזכות הפידבקים שקיבלנו ממשתתפי השיעור", מציין הרב חיים הבר, 'שליח תורה' בבאר-שבע. "השאלות, ההערות וההצעות שלהם, הניעו אותנו לשנות כל הזמן, לנסות ולהוסיף עד שהתגבש הבסיס של סדרת השיעורים. הדפים שמחולקים למאזינים, כמו גם אלה שמקבל מוסר השיעור, הם תוצאה של הרבה מחשבה, השקעה ומאמץ להעביר את המסר בצורה הברורה, הקלה והמובנת ביותר".

השבת נתחיל לקרוא בתורה את ספר במדבר. בבית-חב"ד באר-שבע, שמנהלו הוא השליח הרב זלמן גורליק, נערכו לכך מבעוד מועד. "הפקנו חוברת ובה רשימת הנושאים לפרשיות ספר במדבר, בצורה של סדרה בת עשרה מפגשים", מפרט הרב הבר. "במקביל, הוצאנו גם חוברת נפרדת למי שמוסר את השיעור, וכן חידוש שאנחנו עובדים עליו כרגע, תקליטור DVD עם מצגת מתאימה לכל נושא. תמונות או סרטון קצר שימחישו את החומר הנלמד, וגם יהוו אתנחתה מרעננת בעיצומו של השיעור".

כששומעים את הלהט בקולו וסוקרים את ההספק עד כה, נראה כאילו הפרויקט רץ כבר לא מעט זמן, כשהוא צובר עוד ועוד ניסיון ולומדים ברחבי הארץ. "לפני חודשיים וחצי", משיב הרב הבר בפשטות, כשאנחנו שואלים מתי החל בסדרת שיעורי "בסוד הפרשה".

חודשיים וחצי?! רגע, מתי הגעתם לבאר-שבע?

"בערב עשרה בטבת".

עשרה בטבת, שנת התש...?

"התשס"ח, השנה. לפני כחמישה חודשים וחצי".

בתחילה, הוא מספר, כשהיו ברשותו מספר שיעורים על פרשיות ספר ויקרא, חשב לאגוד אותם כספר או חוברת. "היה לי חלום להביא את החומר לדפוס מתישהו, אולי בעוד שנה, אבל כנראה שהקב"ה לא נותן לחלומות האלה הרבה זמן. הם התגשמו, למרבה השמחה, מהר מן המצופה, וכבר יש תכניות וחלומות חדשים"...


יד ה'

כשנישאו הרב חיים הבר ורעייתו רחלי, לפני כשנתיים, היה ברור לשניהם שייצאו לשליחות. "ככה גודלנו וחונכנו, ולשנינו הייתה דוגמה אישית במשפחה. לא חשבנו אחרת".

הצעות עלו וירדו, נבדקו ונשללו. הכיוון היה חו"ל, ומאוחר יותר ירד גם הוא מהפרק. ואז, לפני כשנה וחצי, הודיע הרב קוטלרסקי בכינוס השלוחים שקרן ראהר תממן עשרה 'שלוחי תורה' לארץ-ישראל.

"הרעיון כבר קיים בחו"ל, כשהכוונה שלו היא שליח שכל מטרתו במקום השליחות היא חיזוק התורה", אומר הרב הבר. "זו הייתה השגחה-פרטית גדולה. בתחילה לא הייתי בטוח שאני מתאים לזה, אך כיוון שרצינו לצאת לשליחות, וניסינו כבר הרבה אופציות אחרות, החלטנו לנסות את הכיוון הזה. נרשמנו אצל הרב יוסף בייטש, רכז 'שלוחי תורה' בארץ, והעניינים החלו להתקדם".

הפרויקט צבר תאוצה, בני הזוג הוזמנו לריאיון, והוצע להם מקום לשליחות. בסופו של דבר, הרעיון לא יצא לפועל, ואז עלתה ההצעה של באר-שבע.

"הייתה זו ממש יד ה'. כבר למחרת נסעתי לשם, ונפגשתי עם הרב גורליק שהכיר לי את העיר והציג לפניי את פעילות בית-חב"ד. לאחר תקופה קצרה ארזנו את חפצנו, ונסענו דרומה, לביתנו החדש בשכונה ט בבאר-שבע".

בירת הנגב היא השנייה בגודל שטחה בישראל, אחרי ירושלים, ומתגוררים בה כ-220 אלף תושבים. תפקידו של הרב הבר הוא להקים שיעורי-תורה ברחבי העיר, ומטבע הדברים, גם לשמש 'מיני בית-חב"ד' בשכונת מגוריו. "כשחסיד חב"ד מגיע לשכונה מסוימת, ברור שמעבר לתפקידו הרגיל הוא גם הכתובת לכל עניין יהודי. אנחנו הגענו עם מטרה שכל יהודי בבאר-שבע ילמד תורה, ברמה ובסגנון שמתאימים לו. זה היה החזון, לנו רק נותר לחפש את הדרכים לממש אותו".

מהיכן מתחילים?

"יום למחרת בואנו לעיר, ביקש ממני הרב גורליק למסור לנשים שיעור פרשת-שבוע, על פי שיחות הקודש של הרבי. כשהתחלתי לחשוב על רעיון, נזכרתי שיש לי במחשב קובצי מקורות על הפרשות שהכנתי בתור בחור, כל ליל שישי".

בעת לימודיו בישיבת תומכי-תמימים המרכזית ב-770, הוא מסביר, היה מוסר שיעורי-תורה בפלטבוש, במשך כשלוש שנים. לפני כל שיעור כזה היה מכין דף עם המקורות, בתוספת כותרת מתאימה וכמה מילות הסבר. "חיפשתי בין הקבצים את פרשת אותו שבוע, ויחי, הדפסתי את הדפים והכנתי את השיחה על-פיהם. בתחילת המפגש, חילקתי את החומר למשתתפות, ומסרתי את השיעור במקביל לדף-המקורות".

איך היו התגובות?

נלהבות מאוד, הוא אומר. "המשתתפות נהנו מאוד, ואפילו ביקשו אם אפשר יותר פירוט בפעם הבאה. שבוע לאחר מכן, הגעתי עם דף ובו מבנה השיעור לפי 9-8 שלבים, ושוב, התגובות המעודדות המריצו אותי להמשיך לפתח את זה".

עוד טרם הגיעם לבאר-שבע, מציין הרב הבר, שוחח עמו הרב גורליק על רצונו להקים רשת שיעורי-תורה בבאר-שבע, שיימסרו על-ידי אנ"ש בעיר. לאחר הצלחת השיעור לנשים, נפתח שיעור לגברים, מדי יום ראשון, כשהמטרה היא להעביר להם חומר בפרשה הנוכחית אותו יוכלו למסור במהלך השבוע. בכל מפגש הועלו רעיונות חדשים לשיפור, שינויים בקיים והצעות-ייעול.

"בינתיים", מוסיף הרב הבר, "חשבתי גם על שאר השלוחים ברחבי הארץ והעולם. 'נר לאחד נר למאה', והרי אני בלאו-הכי מכין את החומר מדי שבוע, מדוע לא ייהנו ממנו שלוחים נוספים?". כך, החל מהשבוע השלישי, החל להעלות את הקבצים שערך לשרת שיתוף הקבצים של השלוחים, 'שלוחים נט', בניהולו של הרב מנחם-מענדל קרמר.

קיבלתם תגובות?

"קיבלנו, והרבה ברוך ה'. פידבקים בכמות גדולה מאוד מהממוצע. מכל רחבי הארץ נשלחו דברי עידוד, הארות והערות. הביקוש הלך וגדל, וכך גם רשימת התפוצה".

הכתבה המלאה מתפרסמת השבוע במגזין של 'כפר חב"ד'
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.