מערכת COL | יום י"ד אייר ה׳תשס״ח 19.05.2008

הייקינד ל-COL: אולי נסגור את 'שומרים' ו'שמירה'

"לקראון-הייטס יש שני ארגוני התנדבות. בשביל מה?! אין צורך בכך", כך אמר אמש (ראשון) הפוליטיקאי החרדי בניו-יורק דב הייקינד בראיון וידאו בלעדי ל-COL במהלך ביקור לילי בשכונת קראון-הייטס, הנמצאת במתיחות עקב רמת פשיעה גוברת ■ לדבריו, הפירוד בין שני ארגוני האבטחה בשכונה ה"שומרים" וה"שמירה" גורמת לסבל בקהילה. "שמעתי אנשים שקוראים לפרק את שניהם ולהתחיל משהו נפרד. שמעתי סיפורי אימה - של מסירה. יהודי נגד יהודי, משני הצדדים", אמר ■ בראיון שנערך לבקשתו, הייקינד גם בחר לתקוף חזיתית את התובע הכללי של ברוקלין צ'רלס היינס אותו האשים בפוליטיזציה ושימוש לרעה בתפקיד לצפייה בראיון ל-COL  ● וגם: תמונות מביקורו בשכונה והאסיפה הסגורה עם התושבים >>>
הייקינד ל-COL: אולי נסגור את 'שומרים' ו'שמירה'
הייקינד בראיון ל-COL, הלילה ● צילום: יעקב שוחט, COL ● וידאו: מנדי לואיס, COL

ראיין: יהודה צייטלין

חבר בית המחוקקים של מדינת ניו-יורק דב הייקינד הגיע אמש (ראשון) לאיסטרן-פארקוויי כדי להרגיש את הדופק. הוא עמד שם, בשעת ליל, ושמע תושבים מספרים על הלב שלהם שדופק בחוזקה בכל פעם שילדיהם יוצאים מהבית.

"איש עסקים מקומי סיפר לי על מקרה שאומר הכל: הילדה שלו יצאה לבית-הספר ואז הסתובבה וחזרה הביתה כי ראתה אנשים שהפחידו אותה וביקשה שההורים יסיעו אותה ללימודים", הייקינד אמר בראיון וידאו בלעדי שקיים עם COL לבקשתו.

הראיון נערך בחצר 770 - מרכז חב"ד העולמי בשכונת קראון-הייטס בניו-יורק, כשעשרות תושבים ובחורים וצלמים חובבניים מתקבצים מסביב. מתיחות רבה מורגשת בשכונה עקב רמת פשיעה גוברת וטענות בדבר אדישות המשטרה והרשויות.

"אני מייצב את בורו-פארק ופלטבוש (באלבני הבירה) ואין לנו בעיה דומה", הייקינד הצהיר. "זה לא אומר שאין לנו פשיעה ושלא תוקפים על רקע אנטישמי. אבל שום דבר שקורה כאן (בקראון-הייטס) אינו קורה בקהילה יהודית אחרת. זה בלתי נסבל והמצב לא היה צריך להימשך בלי מענה".

כאב ודאגה

הייקינד הגיע לשכונה מלווה בחבר ועד הקהל ר' חנינא שפערלין ועמד בצומת ההומה של איסטרן-פארקוויי וקינגסטון. תושבים ניגשו ללחוץ יד כאילו היה המושיע בעצמו והביעו דאגה כנה לפני שנכנס ל-770 לתפילת ערבית.

"הגעתי לכאן כי יש הרבה כאב ודאגה אצל חברים ותושבים. הגעתי כדי לקלוט את הקשיים שאנשים מתמודדים איתם", הוא אומר ל-COL.

"מה שהכי גרוע בשכונה הוא שאנשים איבדו תקווה. אם להיות כנה: הם לא מאמינים שלממשל איכפת. אמרתי ל(ראש עיריית ניו-יורק) מייקל בלומברג שהוא צריך להגיע כאן. זה הכי גרוע - כשאנשים מרגישים שלאף אחד לא איכפת. זה יכול להוביל למצבים מסוכנים".

האם דברים עד כדי כך גרועים? "המצב יצא משליטה", הוא מודה.

חייבים אחדות

משיחות ש-COL קיים בשבועות האחרונים עולה כי תושבים מאמינים שהמשטרה מצליחה להתחמק מאחריות ולהפגין אזלת-יד ואדישות בגלל מסרים כפולים שהיא מקבלת ממתנדבי ארגוני האבטחה היריבים "שומרים" ו"שמירה" שהיו פעם גוף אחד.

הנה דוגמא אחת: בליל שבת האחרונה פרשת בהר, תושב יהודי שהיה בגילופין הקניט תושב שחור והמשטרה הוזעקה למקום. במקום לעצור את השחור שהרביץ ליהודי, המשטרה עצרה את היהודי. הסיבה: איש של אחד ארגוני האבטחה העיד נגדו, בעד שעמיתו מארגון מתחרה מנסה לעצור את המאסר.

ולכן, סוברים תושבים, לפני הפיוס עם השחורים דרוש 'הודנא' בין היהודים. הייקינד שותף לדעה זו: "אני ישבתי עם "שמירה" וישבתי עם "שומרים" יותר מפעם אחד ויותר מפעמיים. זה (המצב) משוגע. שמעתי יותר לשון הרע ושנאה, יהודי נגד יהודי, יותר מאשר זמן רב ואני חי בעולם של לשון הרע. זה מאוד עצוב.

"הם צריכים לבוא ביחד, לעבוד ביחד ואני מאמין שזה ייעשה מוקדם או במאוחר אם הם רוצים זאת או לאו. שמעתי אנשים בקהילה שאומרים 'שייסגרו שניהם ונפתח משהו חדש במקום'. אני עובד עם ה"שומרים" בבורו-פארק ופלטבוש והם עושים עבודה נהדרת. הם עוצרים יותר אנשים מאשר המשטרה. אבל הם מאוחדים ואין פלגים".

"ניסיתי לעשות זאת ולא הצלחתי", הוא מודה על מאמציו להפגיש בין ראשי שני הארגונים. "אמרתי להם: להיות מנהיג זה לא רק תואר, להיות ראש 'שומרים' או ראש 'שמירה'. מנהיג צריך לעשות את הדבר הנכון".

התובע האשם

הייקינד גם לא מסתיר את שבט לשונו מהתובע הכללי של ניו-יורק צ'רלס היינס. משפטן יהודי זה הוזמן באחרונה לנאום בבית-חב"ד במרכז מנהטן ובואו כמעט בוטל עקב מחאות של תושבי קראון-הייטס.

הכעס נגדו הצטבר לאחר שהורה על פתיחת חקירה מעמיקה נגד צעיר יהודי מקראון-הייטס שנחשד בתקיפת צעיר שחור. תושבים טענו כי מעולם לא נראתה נחישות כזו אצל המשטרה במציאת חשוד - כאילו לא הותקפו ונשדדו כאן עשרות יהודים בשנים האחרונות, כאילו נמצאו רוצחי אפרים קליין הי"ד.

"היינס צריך להיות הוגן לכל האנשים ולא להסתכל על צבע עורך", הייקינד אומר.

"למקרה הזה הוא עשה משהו שהוא עשה רק 3 פעמים בקריירה שלו ובמקרים חמורים. זה עוולה. שמעתי אנשים שמייחסים אליו מדיניות איפה ואיפה. כמה תקיפות היו נגד יהודים? האם הוא כינס חבר מושבעים? כמה פעמים ראינו מודעות על חשודים שחורים? אבל ראיתי מודעות של חשודים יהודים".

"האם מתייחסים לכולם בשווה ב-2008? פוליטיקה לא צריכה להיות חלק מזה. לדאבוני, זה מה שקרה".

לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן
או כאן (להורדה)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.