מערכת COL | יום כ"ה ניסן ה׳תשס״ח 30.04.2008

ברלין סופגת מכה אנטישמית וכואבת

ברלין סופגת מכה אנטישמית וכואבת. עשרות מצבות נותצו בבית הקברות היהודי בבירת גרמניה, שהוא הגדול באירופה ■ ראש עיריית ברלין, קלאוס ווברייט, גינה אתמול את המעשים ואמר כי "הפעולה האנטישמית הבוטה הזו היא דבר מתועב ■ זהו מקרה רביעי של חילול קברי יהודים באירופה בשנה האחרונה לסיפור המלא
ברלין סופגת מכה אנטישמית וכואבת
בית הקברות היהודי בברלין,

ירדן מיכאלי, כתב מעריב בברלין

יום אחד בלבד לפני ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה בישראל, השחיתו אלמונים יותר מ־30 מצבות בבית הקברות היהודי הגדול במחוז וייסנסה שבברלין, בירת גרמניה, שהוא גם בית הקברות היהודי הגדול ביותר באירופה. המעשה התגלה על ידי צוות גינון שהגיע למקום אתמול בשעות הבוקר, וככל הנראה המצבות הושחתו במשך הלילה הקודם.

ראש עיריית ברלין, קלאוס ווברייט, גינה אתמול את המעשים ואמר כי "הפעולה האנטישמית הבוטה הזו היא דבר מתועב‭."‬ הוא המשיך וקרא לאזרחים לצאת כנגד האנטישמיות והגזענות. בנוסף, הוא הפציר במשטרה לעשות הכל על מנת לתפוס את העומל דים מאחורי מעשי ההשחתה. 

בהצהרה הרשמית שנמסרה מהמשטרה הגרמנית נאמר כי חקירה בעניין נפתחה ו"אי אפשר לפסול מניע פוליטי‭,"‬ בהקשר למועד בו התבצעו המעשים. יחד עם זאת, ביקרו במקום שר הפנים של ברלין, ארהרט קורטינג, ויושב ראש של הקהילה היהודית בעיר, ללה זול סקינד, על מנת להתרשם באופן אישי מהמעשים בבית הקברות. בית הקברות היהודי בוייסנסה נוסד בשנת 1880 ומכיל ‭115,000‬ קברים, רובם מהתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה ובו קבורים לא מעט אמנים, מדענים ואנשי עסקים.

על פי היסטוריונים שונים, ניתן ללמוד מהמקום עד כמה היו מעורבים היהודים בתרבות הגרמנית במשך השנים. על פי המגזין הגרמני "דר שפיגל‭,"‬ הקהילה היהודית בברלין קוראת מזה זמן מה לממשלה לשפץ את בית הקברות הישן, שכן קברים ומצבות רבים בו החלו להירקב ולהתפורר. ככל הנראה, קרוביהם של רוב הקבורים בבית הקל ברות נספו במהלך השואה, ואין מי שיטפל בקברים מטעם המשפחות, ומכאן יצאה הקריאה של הקהילה.


מקרה רביעי בתוך שנה
   

זוהי איננה הפעם הראשונה שבית קברות יהודי מחולל בגרמניה. כתוצאה מהתקפות חוזרות ונשנות בשנים האחרונות, נמצאים מוסדות יהודיים רבים במדינה, בתי כנסת ובתי קברות באופן קבוע תחת אבטחה כבדה של המשטרה. 

רק בשנה האחרונה אירעו שני מקרים נוספים של חילול קברי יהודים. בתחילת חודש ינואר 2008 חוללו 25 קברים בחלקה היהודית בבית הקברות בווינה, בירת אוסטריה. בנוסף, חוללו למעלה מ-70 קברים לא יהודיים בחלקים אחרים באותו מקום. ממשטרת אוסטריה נמסר אז כי המצבות נעקרו ממקומן, ונזק רב הוסב להן. 

כשלושה חודשים לפני כן, הושחתו כ-60 מצבות בבית קברות יהודי בקרסנוירסק, רוסיה. אנשי הקהילה היהודית במקום ידעו לספר שחלק גדול מהמצבות נותצו.

בחודש אוגוסט האחרון ריססו אלמונים צלבי קרס, סמלים נאציים נוספים וסיסמאות נאציות על מאה מצבות בבית קברות יהודי בדרום פולין. בין הססמאות שרוססו: צלבי קרס, האותיות אס.אס, והסיסמה "יהודים החוצה" ‭")‬יודן ראוס").

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.