מערכת COL | יום ט"ז ניסן ה׳תשס״ח 21.04.2008

פסח ב-COL: השלוחים ממליצים

אם גם אתם מתעוררים בבקרים של ימי חול-המועד והמילים הראשונות ששומעות אוזניכם הן "אבא, לאן נוסעים היום", ודאי תשמחו לקבל מאיתנו כמה הצעות, מלוות טיפים קטנים שקיבלנו מהשלוחים הפועלים באותם אזורים ■ בנערנו ובזקיננו, בבנינו ובבנותינו ■ באדיבות שבועון 'כפר-חב"ד  לסיפור המלא
פסח ב-COL: השלוחים ממליצים
הרב ישראל הבר על רקע נופי רמת הגולן
ט' פרקש

טיולים בפסח זה לא עניין פשוט. עד שמחליטים על מסלול, הנשמה יוצאת או היום חולף – המאוחר מביניהם. וכשסוף-סוף נמצא המסלול ויוצאים לדרך, נושאים תפילה שהוא אכן יתאים לילדים הן מבחינת האווירה והן ברמת הקושי.

ואז באה ההיטלטלות בדרכים הלוהטות. לאחר שצלחנו את כל המכשולים והשלמנו מסלול טיולים מתיש וחביב, מתחילים לחפש פינה ראויה לשבור בה את הרעב והצמא. משגם המשוכה הזו עברה בשלום נזכרים לפתע שצריך להתפלל מנחה. בית-כנסת אַין, ובוודאי לא בית-כנסת חב"ד.

בדיוק לשם כך, כדי לחסוך לכם זמן ובלבול-מוח, טילפנו, ביררנו ובדקנו את הפרטים החשובים עם בתי-חב"ד הפועלים בכמה מאזורי הטיולים בארצנו.

ביקשנו מהשלוחים העוסקים ביום-יום בהפצת המעיינות 'חוצה', להפוך לשעה קלה ל'לשכה לתיירות-פנים', וליידע אותנו בפרטים החשובים שרק המקומיים יכולים לדעת ולספר. אותם דברים 'קטנים' שעושים את ההבדל בין טיול משפחתי מהנה לבין מסע מייגע שלפעמים מתחרטים על הרגע שהחל.

אז דרך צלחה, המפתחות בפנים...

חיספין – נא לא להתעלף…
השליח המקומי: הרב ישראל הבר.


מניסיון כואב בעבר, מבקש הרב הבר מהמטיילים לוודא כי הם מצויידים כראוי, ולבדוק היטב שהמסלול מתאים לגילים של בני המשפחה. לדברי הרב הבר, "כבר באביב יש לנו – כמעט כל שנה – מתעלפים מהחום הכבד, ולכן צריך לצאת לדרך עם כמות מספקת של שתייה ולא לקחת ילדים קטנים או מבוגרים מדי למסלולים המיועדים למטיבי-לכת. בכל מקרה, לפני שמחליטים סופית על המסלול ויוצאים לדרך – מומלץ לברר פרטים מדויקים עם אנשי רשות הטבע לגבי המסלול המתוכנן".

מה ממליצים המקומיים? 'שמורת גמלא' המשלבת צפייה בנשרים (להביא משקפת) וסיור ביישוב היהודי העתיק הכולל בית-כנסת. המחיר: מבוגר: 23 ₪, ילד: 12 ₪, מבוגר בקבוצה: 19 ₪, ילד בקבוצה: 11 ₪. אזרח ותיק: הנחה של 50%. טל' 04-6822282/3.

הרב הבר מציע להתחיל את המסלול בשעות הבוקר המוקדמות בלבד, כי המקום חשוף לשמש יוקדת.

מסלול מומלץ אחר הוא 'המפל הלבן' – מסלול ידידותי ונוח. תחילת המסלול מחניון המפלים שליד אבני-איתן.

פינת-חמד תיירותית נוספת היא שמורת 'יער יהודיה', שבה מגוון מסלולים בהתאם לרמות קושי שונות. חמישה נחלים עיקריים זורמים בתחום השמורה: נחל משושים, נחל יהודיה, נחל דליות, נחל זוויתן ונחל גמלא. דמי כניסה לשמורה: מבוגר: 18 ₪, ילד: 8 ₪, מבוגר בקבוצה: 15 ₪, ילד בקבוצה: 7 ₪. טל' 04-6963043 04-6962817.

מניינים ותפילות בחול-המועד: בית-חב"ד בחיספין סגור בחול-המועד והתפילות מתקיימות בבית-הכנסת המרכזי של היישוב. תפילת שחרית בחג היא בשעות שש, שבע ושמונה. מנחה וערבית במועדם, בבית-הכנסת.

היכן אוכלים? "לצערי, אצלנו ביישוב", אומר הרב הבר, "לא רואים בעין יפה פיקניקים של משפחות על הדשא. ולכן אני ממליץ על כמה מקומות חלופיים. אפשר לנסוע לאגם בני-ישראל או להר-בנטל – שם אפשר להגיע במכונית כמעט עד הפסגה – ליהנות מהנוף וגם לסעוד בנחת".

צפת – הפסח הזה כולנו תיירים
השליח המקומי: הרב גבריאל מרזל.


בבית-חב"ד שבלב העיר העתיקה, ליד 'כיכר המגינים', מתקיימת במהלך חול-המועד תערוכה בנושא הפסח וציבור אנ"ש מוזמן.

מה ממליצים המקומיים? להסתובב בעיר-העתיקה וליהנות מיופיו המיוחד של המקום. מסלולי טיול: שמורת 'נחל עמוד' הנמצאת במרחק כ-10 דקות נסיעה מהעיר.

המחיר: מבוגר: 18 ₪, ילד: 8 ₪, מבוגר בקבוצה: 15 ₪, ילד בקבוצה: 7 ₪, לאזרחים ותיקים, הנחה של 50%. טל' 057-7762026, 6999984- 04.
בנוסף, מסלול משפחתי מוצל ב'יער ביריה' שבכניסה לעיר מכיוון מזרח. למשפחות ולבודדים הביקור ללא תשלום. טל': 04-6922433.

אפשרות אטרקטיבית נוספת היא טיול ג'יפים או סוסים בחוות בת-יער. נסיעה מצומת צפת או מצומת מחניים, על-פי שילוט מכוון. המחיר: רכיבה על סוס/פוני: 20 ₪, טיול ביער (מגיל 12): 110 ₪, פארק חבלים – 20 ₪, באולינג/חץ וקשת: 15 ₪. טל' 04-6921788.

מניינים ותפילות בחול-המועד: בבית-הכנסת 'צמח צדק' הנמצא במרחק של כ-50 מטרים מבית-חב"ד. תפילת שחרית בשעה רבע לתשע, מנחה בשעה שבע, ערבית ברבע לשמונה. ישנם מנייני חב"ד נוספים בשיכון-חב"ד בעיר.

היכן אוכלים? אפשר לעשות פיקניק משפחתי בפארק גן-העיר שברחוב ירושלים. או לעצור לארוחה קלה בגן-המצודה המשקיף אל העיר-העתיקה. למעוניינים לעשות 'על האש' מומלץ בחום חניון עין-זיתים שמכיל גם מתקני עץ יפהפים לילדים.

טבריה – בית-חב"ד לתיירים
השליח המקומי: הרב יוסף קרמר.


"לרשות אנ"ש שמגיעים לטייל בעיר עומדים שני בתי-כנסת", מעדכן הרב קרמר. "בית-הכנסת המרכזי ברחוב רש"י 7, ובית-חב"ד התיירותי הנקרא 'רוח על המים' הממוקם בגן-הזיכרון בתוך הטיילת של העיר".

מה ממליצים המקומיים? הרב קרמר מציע לפנות לאפיק הרוחני יותר, גם כשמדובר בטיול, ולשלב קברי-צדיקים בין האטרקציות התיירותיות של החולין. הוא גם מעמיד את אתר האינטרנט של בית-חב"ד לשירות הנופשים ומציע לכל מי שמבקש מידע ממוקד על מסלול כזה או אחר, שיפנה אליו בדוא"ל דרך האתר ('בית חב"ד טבריה') וייענה באופן אישי.

לטובת קהל הקוראים נוסיף ונציין את האפשרות להתפלל על קבר הרמב"ם ובקבר השל"ה הקדוש בסמוך. כמו כן אפשר להתפלל על קבריהם של רבי מאיר בעל הנס, רבי חייא, רב הונא ועוד.

מניינים ותפילות בחול-המועד: תפילת שחרית בבית-הכנסת המרכזי בשעה שמונה. תפילת מנחה כחצי שעה לפני השקיעה. ערבית – עשרים דקות אחרי השקיעה.
ב'רוח על המים' יש מניינים למנחה וערבית ברציפות, אחד אחרי השני.

היכן אוכלים? אפשר ב'רוח על המים', בתיאום מראש, ואפשר גם לקיים פיקניק משפחתי ביער-שווייץ, השוכן במרחק נסיעה של כרבע שעה מהעיר.

בית שאן – הליכה ופסיפס
השליח המקומי: הרב יעקב שמולביץ.


מניינים ותפילות בחול-המועד: בית-חב"ד שוכן במקלט שכונתי ליד 'שפע שוק'. לדברי הרב שמולביץ כל המקומיים מכירים. שחרית בשעה שמונה. מנחה בשש ושלושים. ערבית בשעה שמונה בערב. נא לדייק.

מה ממליצים המקומיים? הר גלבוע. לבחירה בין מסלול של 20 דקות הליכה למסלול של 4 שעות צעידה, למטיבי-לכת.

אתר 'בית-שאן העתיקה' – אחד האתרים הארכאולוגיים הגדולים, המרתקים והמשוחזרים בארץ-ישראל. זהו אתר מרשים המתאר את העיר בית-שאן בכל הדרה בעת העתיקה. טל' 04-6587189. המחיר: מבוגר: 23 ₪, ילד: 12 ₪, מבוגר בקבוצה: 19 ₪, ילד בקבוצה: 11 ₪, לאזרח ותיק הנחה של 50%.

מעיין נחל-הקיבוצים –זורם בעמק חרוד ומקבל את מימיו מסדרת מעיינות הנמצאים בשיפולים הצפוניים-מזרחיים של הגלבוע. הליכה/שחייה בתוך מים. אפשר לקיים פיקניק ליד המעיין.

בית הכנסת בית-אלפא, הכולל פסיפס מיוחד במינו שנשתמר כאלפיים שנה וכן מופע אורקולי שמספר על בתי-הכנסת העתיקים באזור. יש לצאת מבית-שאן ולנסוע כ-10 ק"מ מערבה (בכביש היוצא דרך קיבוץ-מסילות), לקיבוץ חפציבה. טל' 04-6532004. המחיר: יחיד: מבוגר 18 ₪, ילד: 8 ₪, מבוגר בקבוצה: 15 ₪, ילד בקבוצה: 7 ₪, לאזרח ותיק הנחה של 50%.

היכן אוכלים? אפשר בחניונים שעל דרך נוף-גלבוע – רבע שעה מבית-שאן. בעיר עצמה: 'גן הפיל', בשכונת אליהו בבית-שאן. 'גן דדו', במרכז בית-שאן, וכן באתר 'הגשר התלוי', ביציאה מבית-שאן, לכיוון טבריה בפנייה לכיוון גני-חוגה. הגשר טוב גם לסיור קצר ונוח, המעניק תצפית נהדרת אל מפל נחל-חרוד.

ים המלח – ים של אפשרויות:
השליח המקומי: הרב שמעון אלחרר.

מנייני חב"ד אין באזור ים-המלח. אך יש 'מכולת חב"דניקית' שבה אפשר לרכוש מוצרי מזון מסויימים. המכולת ממוקמת במרכז-פטרה בלב רצועת המלונות.
מה ממליצים המקומיים? שמורת עין-גדי בצפון ים-המלח – טיול המשלב מעיין, מסלול-הליכה נוח ומשפחתי וגם צפייה ביעלים ובשאר בעלי-חיים בסביבתם הטבעית. הרב אלחרר ממליץ לסייר גם בתוך הקיבוץ עצמו וליהנות מהצמחייה המיוחדת השתולה בין הביתנים. טל' השמורה: 08-6584285. המחיר: מבוגר: 23 ₪, ילד: 12 ₪, מבוגר בקבוצה: 19 ₪, ילד בקבוצה: 11 ₪.

אתר מצדה, גם בגלל המסר היהודי הנצחי של מסירות נפש ממש. גם בגלל המוזאון המיוחד הכולל המחשות חיות ושברי החרס עליהם הגרלת קידוש ה' של ראשי המורדים היהודים. החיזיון האורקולי באתר הוא בכניסה מכיוון ערד וחובה להגיע חצי שעה לפני המופע. לגבי זמנים מדויקים בחול-המועד מומלץ לברר באתר בטלפון: 08-6584207. מרכז הזמנות לחיזיון האורקולי: 08-9959333.

מבואה מזרחית (רכבל): מבוגר: 61 ₪, ילד: 34 ₪, מבוגר בקבוצה: 57 ש"ח, ילד בקבוצה: 33 ₪.

שביל הנחש (עלייה רגלית): מבוגר: 23 ₪, ילד: 12 ₪, מבוגר בקבוצה: 19 ₪, ילד בקבוצה: 11 ₪.

גן לאומי מצדה, כניסה משולבת: מבוגר: 45 ₪, ילד: 22 ₪, מבוגר בקבוצה: 41 ₪, ילד בקבוצה: 21 ₪.

מסלול נוסף ללא תשלום הוא עין-בוקק: מים זורמים כל השנה, בריכות
צלולות, צומח נחלים טרופי טיפוסי, ואף בעלי-חיים של האזור. המסלול קל מאוד ומתאים למשפחות.

מניינים ותפילות בחול המועד: מגוון רחב של מניינים בבתי-המלון הגדולים. אין באזור מנייני חב"ד. המלונות שבהם מתקיימים מניינים: מלון-הוד, מלון-מרדיין, מלון גולדן-טוליפ (נירוונה). שחרית בשעה שבע. מנחה וערבית במועדם.

היכן אוכלים? בפארק שבאזור המלונות, בטיילת-פטרה, בחניון האוטובוסים במצדה שם יש שולחנות פיקניק במקום מוצל. זהו אזור מדברי וחובה להצטייד בכמות גדולה של מים.

מצפה-רמון – יהדות ומדבר
השליח המקומי: הרב צבי סלונים.

סמוך למכתש-רמון הוקם על-ידי בית-חב"ד מרכז 'יהדות ומדבר – נפלאות הטבע היהודי'. במקום מועברות סדנאות והרצאות על יהדות באזור המדבר.

מה ממליצים המקומיים? הרב סלונים מציע למשפחות סיור במכתש-רמון. טל' לבירורים: 08-6588691/8. המחיר: מבוגר: 23 ₪, ילד: 12 ₪, מבוגר בקבוצה: 19 ₪, ילד בקבוצה: 11 ₪, גמלאי בודד/בקבוצה: 11.50 ₪.

מסלול עין-עבדת – הגן הלאומי עין-עבדת שוכן בערוצו של נחל-צין, בשוליה הצפוניים של רמת-עבדת הנמצאת בגובה של 400 עד 600 מטר מעל פני הים. ערוץ הנחל מלא צמחייה עבותה, שבה בולטים צמחי קנה, סוף, סמר וימלוח, שיחי מלוח ועצי אשל בודדים. טל': 08-655568. מבוגר: 23 ₪, ילד: 12 ₪.

מנינים ותפילות בחול-המועד: תפילת שחרית מתקיימת בבית-חב"ד ברחוב נחל צייה 8, בשעה שמונה ורבע. מנחה וערבית: בבית-הכנסת הגדול של מצפה-רמון הממוקם מאחורי בית-חב"ד. מנחה – כחצי שעה לפני השקיעה, ערבית – עשרים דקות אחרי השקיעה.

איפה אוכלים? במרכז 'יהדות ומדבר' יש מקום לאכול באווירה מתאימה וכשרה.

באר שבע – באר-מים והיסטוריה
השליח המקומי: הרב זלמן גורליק.

"בבאר שבע", מציין הרב גורליק, "יש מלבד בבית-חב"ד המרכזי מניינים חב"דיים גם בשכונות. כמו כן בדרך כלל יש כינוס-ילדים בבית 'יד לבנים' באחד מימי חול-המועד. מי שמעוניין להשתתף – מוזמן לקבל פרטים בבית חב"ד".

מה ממליצים המקומיים? באזור באר-שבע פועל 'מוזאון חיל-האוויר' הממוקם ליד בסיס-חצרים. לדברי הרב גורליק, "מדובר במקום מעניין המתאים גם למשפחות שלנו". טל' לבירורים: 08-9906853/5. המחיר: מבוגר: 28 ₪, ילד: 18 ₪, אזרח ותיק: 23 ₪.

אתר נוסף שמומלץ לסייר בו נקרא 'באר אברהם', והוא ממוקם ברח' דרך-חברון 1. במקום יש באר עתיקה ומצגת מעניינת על תולדות העיר באר-שבע.

לא הרחק משם נמצאת אטרקצייה נוספת בשם 'סוסיא' – עיירה יהודית גדולה ומאורגנת, אשר התקיימה בדרום יהודה, במהלך מאות השנים שאחרי חורבן הבית השני. הרבה פעילויות לילדים. פרטים והזמנות 02-9963424.

מניינים ותפילות בחול המועד: בבית חב"ד המרכזי. תפילת שחרית בימי חול המועד בשעה שבע בבוקר. ומניין נוסף בשעה שמונה. לדברי הרב גורליק "יש בדרך כלל גם מניינים נוספים בימי בין הזמנים האלו, אך לא קבועים מראש. תפילת מנחה בשעה שש וחצי בערב. תפילת ערבית בשעה שמונה וחצי בלילה. בין מנחה לערבית מתקיים בימי חול המועד כינוס תורה ובחלק מהימים צפויות להיות התוועדויות חסידיות.
בית חב"ד נמצא ברח' סוקולוב 3 – מול מד"א, שכונה א.

איפה אוכלים? ברחבי העיר קיימים כמה פארקים יפים עם מתקנים גדולים ומעניינים לילדים, כמו 'פארק הרמב"ם', ברח' רמב"ם, 'פארק אילן רמון' ו'פארק שכונה ד'.

אילת – קריעת ים-סוף
השליח המקומי: הרב מנחם קליין.

האטרקצייה הרוחנית-תיירותית שמציע בית-חב"ד למטיילים באזור היא בזמן שביעי-של-פסח. אז מתקיים ליד שפת הים מעמד 'קריעת ים סוף' בחצות הלילה. למי שנמצא באזור ממליץ הרב קליין שלא להחמיץ.

מה ממליצים המקומיים? האטרקציות בעיר הן בתשלום. ואלו המתאימות לאנ"ש הן המצפה התת-ימי (טל': 08-6364200), עיר-המלכים של לב לבייב (טל': 08-6304444) ולונה-פארק (טל': 07-376095).

מחוץ לאילת, במרחק של כרבע שעה נסיעה לכיוון ההרים, נמצאים מסלולי טבע יפיפים של 'הקניון האדום', הר-חזקיהו והר-יואש. הרב קליין מוסיף ומזכיר לכולם להצטייד בכמויות נכבדות של מים כי הטמפרטורות באזור כבר עתה גבוהות מאוד.
מניינים ותפילות בחול-המועד: בבית-חב"ד ברחוב רודט 6, תפילת שחרית בשעה תשע ותשע וחצי. מנחה וערבית במועדן. מניין שני לתפילת ערבית בשעה תשע וחצי. המטיילים מוזמנים גם לקחת חלק בשיעור הדף-היומי המתקיים בבית-חב"ד מדי ערב בשעה שמונה.

לתשומת-לב: באילת מציינים את 'יום-טוב שני של גלויות' לכן חשוב להתחיל את הטיולים באזור מיום שלישי של החג בלבד.

היכן אוכלים? אפשר לאכול בבית-חב"ד שפתוח 24 שעות ביממה. (המשפחות המבקשות ליהנות מהאירוח וממיזוג-האוויר במקום מתבקשות בתמורה לשמור על הסדר והניקיון...). אפשרות נוספת שעליה שממליץ הרב קליין היא לאכול על המדשאות בלגונה אל מול הים וכן בפארק-פרדקין שבמרכז העיר.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.