מערכת COL
|
יום י"א אדר ב ה׳תשס״ח
18.03.2008
אנשי ש"ס פתחו במתקפה על הרב דוד דרוקמן
הרב דוד דרוקמן, רבה של קריית-מוצקין, פרסם באחרונה מאמר תחת הכותרת "מתי גם גדול בתור לא יכול לפסוק" ■ תלמידיו של הרב עובדיה יוסף, שהבינו שהרב דרוקמן מתכוון לרבם, פתחו במתקפה נגד הרב דרוקמן ■ תחת כותרת הענק "מחאה נמרצת לדברי ההבל אשר נכתבו על גדול הדור שליט"א" בעמודו הראשון של העלון "אור יצחק" מכונה הרב דרוקמן "רב מאיזו קריה במצוקה", "ליצן אחד" "רשע ומושחת" לסיפור המלא

חזית חדשה: הרב עובדיה יוסף (מימין) והרב דוד דרוקמן ● צילומים: י. בלינקו וארכיון
העיתונאי אבישי בן-חיים מעיתון "מעריב" מדווח: הרב החב"די דוד דרוקמן העז לערער על יכולות ההכרעה של הרב עובדיה יוסף וחטף התקפה קשה בעלון של תלמידי הרב יצחק יוסף, בנו של מנהיגה הרוחני של ש"ס וראש ישיבת "חזון עובדיה".
תחת כותרת הענק "מחאה נמרצת לדברי ההבל אשר נכתבו על גדול הדור שליט"א" בעמודו הראשון של העלון "אור יצחק" מכונה הרב דרוקמן רבה של קרית מוצקין "רב מאיזו קריה במצוקה", "ליצן אחד" "רשע ומושחת".
את הזעם עורר מאמר שכתב הרב דרוקמן בעלון "ארץ ישראל שלנו" ואשר למרות ששמו של הרב עובדיה יוסף לא הוזכר בו היה יותר מברור שהכווונה היא למנהיגה הרוחני של ש"ס. תחת הכותרת "מתי גם גדול בתורה לא יכול לפסוק" והערת הסוגריים הצינית "(והקשר האקטואלי לש"ס הוא מקרי ביותר..)" כתב הרב דרוקמן דברים שמהם עולה פקפוק ביכולת וזכות הכרעתו של הרב עובדיה יוסף בעניינים מדיניים ובעיקר בסוגיית פרישת ש"ס מהקואליציה.
בעלון "אור יצחק" כתבו בתגובה:
"הרבה חשבנו ודנו האם צריכים להגיב לעלון המכנה את עצמו 'ארץ ישראל שלנו' אשר מזה כמה שבועות מתקיפים את נציגי התורה ומאורי הדור רבנן גדולי ישראל מועצת חכמי התורה ומרן שליט"א... קם לו אותו עורך עלון , אדם אשר מתיימר להקראות לרב וחכם, וללא בושה מביא מאמר מאיזה ליצן אחד, רב מאיזו קריה במצוקה, ומרבני פיקוח נפש, שדוחה את כל התורה בהבל וגסות רוח, אשר את שמו של אותו רב ליצן אסור לכתוב בעלון קדוש זה.
בכל המאמר הוא מוכיח בראיות הבל שמרן שליט"א פוסק הדור 'פסול מלדון' בענייני 'ארץ ישראל שלנו', כי מרן נגוע בדבר. עפר לפיו לאותו רשע ומושחת, בטענה כי 'גדול הדור' (הרב עובדיה) מקבל 'תקציבים למוסדותיו' ואם כן הוא נגוע בדבר ופסול לדיון... ארץ ישראל שלנו צריכה להזדעדע ... כאילו מרן שליט"א אינו אוהב ומחבב את ארץ ישראל. בושו והיכלמו. מי נלחם קשות בעד זה שלא יהיה גירוש אם לא מרן שליט"א. אנו מחובת המחאה מווחאים על בזיון כבוד התורה ומודיעים להם שעליהם נאמר: 'כל המזה תלמיד חכם – אין רפואה למכתו' וכל שכן המבזה את גדול הדור".
ומה הופיע במאמר חסר התקדים בחריפותו נגד מרן?
מספרים שפעם הגיע צעיר, חובש בית המדרש לשעבר אשר "שנה ופירש" לגאון רבי חיים מבריסק, כשהוא מעלה בפני הגאון שאלות "פילוסופיות" שעניינן: "מדוע בעצם אסור לאכול חזיר?". נענה הגר"ח והשיב לאותו מתחכם: "ענה לי בכנות; אימתי צצו לך ה'קושיות', לפני שאכלת את ה'דבר אחר', או לאחר שכבר התרגלת באכילתו?...".
אכן, זה טבעו של האדם הקרוץ מחומר; כשהוא "טועם" ממשהו, הוא בהכרח מפתח נגיעות סובייקטיביות לאותו "משהו", ואו-אז אין הוא כבר מסוגל לדון בנוגע לאותו "משהו" בצורה אובייקטיבית. ושמא תאמר, כי נכונים הדברים אך לגבי אנשים פשוטים והמוני העם, מסתבר כי תורתנו הקדושה קובעת כי החולשה האנושית הזו היא נחלתם גם של אנשים גדולים במעלה בתורתם ויראתם, ומי מאתנו לא מכיר את הפסוק "כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברים צדיקים"? הרי לנו שאף "חכמים" וגם "צדיקים" בקטגוריה הזו.
ואם עדיין יבא המקשן ויתעקש, שלא יתכן שאמורים הדברים גם כלפי "גדולי הדור" ממש שדומים הם למלאכי ה'? הנה מצינו כי הכהן הגדול ביום הכפורים התעלה לדרגת מלאך ה' צבאות; שהרי הכהן הגדול נכנס "אחת בשנה" לפני ולפנים לקודש הקדשים, ובקשר לכניסה לקודש הקדשים נאמר "וכל אדם לא יהיה באהל מועד בבואו אל הקדש".
בתורה נאמר "שמור את חדש האביב כי בו יצאת ממצרים", ומכאן שחג הפסח צריך להיות צמוד לעונת האביב. מאידך, הלוח העברי מנוהל הרי עפ"י "מולד הלבנה" ולא לפי "שנת החמה" (כפי שהוא בלוח האזרחי), ובמצב זה עלול חג הפסח "לנדוד" ולא להיות צמוד לאביב כציווי התורה, לשם כך מידי כמה שנים יש לעבר את השנה (כפי שהוא השנה שנת תשס"ח) ולהוסיף אדר נוסף. בזמן שבית המקדש היה קיים הייתה ההחלטה בדבר עיבור השנה נתונה בידי בית דין.
האם "צדיק הדור", "מלאך ה' צבאות" – הכהן הגדול יכול להיות חבר בהרכב בית הדין המעבר את השנה? למרבה התדהמה פוסק הרמב"ם בלאו מוחלט! וכל כך למה? "מפני הצינה, שמא לא תהיה דעתו נוטה לעבר, כדי שלא יבוא תשרי בימי הקור, והוא טובל ביום הכיפורים חמש טבילות". כלומר, עקב האפשרות שכתוצאה מהוספת חודש ללוח העברי – יתקרב יום הכפורים לעונת הסתיו מה שיביא לירידה בטמפרטורה של המים במקווה בה טובל הכהן הגדול ביום הכפורים, העובדה "המצמררת" קמעא הלזו עלולה להשפיע לפחות בתת מודע על שיקול דעתו של הכהן הגדול האם לעבר את השנה או לא, ולכן פסול הוא לדון על נושא זה!
קטונתי מלקבוע מסמרות האם יש מי בדורנו דור יתום מי שזכה להתעלות עד כדי מדרגת כהן גדול, שהוא כאמור, מלאך ה' צבאות שנכנס לפני ולפנים לקודש הקודשים, אבל, לפי פסק דינו האמור של הרמב"ם - מסקנה אחת ברורה לחלוטין : גם האדם הגדול בענקים צריך למנוע את עצמו מלדון בנושאים אשר השלכות יש להם לגבי כמה וכמה משרות בעלות זיקה אליו, ג'ובים (בלע"ז) אשר מתן שכרם וגם קצת כבוד בצידם, ואי אלו תקציבים המוענקים למוסדותיו.
את מאמרו הוא מסיים במלים:
אמר אבי תנועת המוסר הצדיק רבי ישראל מסלנט: "אינני מתכוון לאף אחד, אבל אותם אלה שחושבים שאליהם התכוונתי – אליהם באמת הכוונה"...
תחת כותרת הענק "מחאה נמרצת לדברי ההבל אשר נכתבו על גדול הדור שליט"א" בעמודו הראשון של העלון "אור יצחק" מכונה הרב דרוקמן רבה של קרית מוצקין "רב מאיזו קריה במצוקה", "ליצן אחד" "רשע ומושחת".
את הזעם עורר מאמר שכתב הרב דרוקמן בעלון "ארץ ישראל שלנו" ואשר למרות ששמו של הרב עובדיה יוסף לא הוזכר בו היה יותר מברור שהכווונה היא למנהיגה הרוחני של ש"ס. תחת הכותרת "מתי גם גדול בתורה לא יכול לפסוק" והערת הסוגריים הצינית "(והקשר האקטואלי לש"ס הוא מקרי ביותר..)" כתב הרב דרוקמן דברים שמהם עולה פקפוק ביכולת וזכות הכרעתו של הרב עובדיה יוסף בעניינים מדיניים ובעיקר בסוגיית פרישת ש"ס מהקואליציה.
בעלון "אור יצחק" כתבו בתגובה:
"הרבה חשבנו ודנו האם צריכים להגיב לעלון המכנה את עצמו 'ארץ ישראל שלנו' אשר מזה כמה שבועות מתקיפים את נציגי התורה ומאורי הדור רבנן גדולי ישראל מועצת חכמי התורה ומרן שליט"א... קם לו אותו עורך עלון , אדם אשר מתיימר להקראות לרב וחכם, וללא בושה מביא מאמר מאיזה ליצן אחד, רב מאיזו קריה במצוקה, ומרבני פיקוח נפש, שדוחה את כל התורה בהבל וגסות רוח, אשר את שמו של אותו רב ליצן אסור לכתוב בעלון קדוש זה.
בכל המאמר הוא מוכיח בראיות הבל שמרן שליט"א פוסק הדור 'פסול מלדון' בענייני 'ארץ ישראל שלנו', כי מרן נגוע בדבר. עפר לפיו לאותו רשע ומושחת, בטענה כי 'גדול הדור' (הרב עובדיה) מקבל 'תקציבים למוסדותיו' ואם כן הוא נגוע בדבר ופסול לדיון... ארץ ישראל שלנו צריכה להזדעדע ... כאילו מרן שליט"א אינו אוהב ומחבב את ארץ ישראל. בושו והיכלמו. מי נלחם קשות בעד זה שלא יהיה גירוש אם לא מרן שליט"א. אנו מחובת המחאה מווחאים על בזיון כבוד התורה ומודיעים להם שעליהם נאמר: 'כל המזה תלמיד חכם – אין רפואה למכתו' וכל שכן המבזה את גדול הדור".
ומה הופיע במאמר חסר התקדים בחריפותו נגד מרן?
מספרים שפעם הגיע צעיר, חובש בית המדרש לשעבר אשר "שנה ופירש" לגאון רבי חיים מבריסק, כשהוא מעלה בפני הגאון שאלות "פילוסופיות" שעניינן: "מדוע בעצם אסור לאכול חזיר?". נענה הגר"ח והשיב לאותו מתחכם: "ענה לי בכנות; אימתי צצו לך ה'קושיות', לפני שאכלת את ה'דבר אחר', או לאחר שכבר התרגלת באכילתו?...".
אכן, זה טבעו של האדם הקרוץ מחומר; כשהוא "טועם" ממשהו, הוא בהכרח מפתח נגיעות סובייקטיביות לאותו "משהו", ואו-אז אין הוא כבר מסוגל לדון בנוגע לאותו "משהו" בצורה אובייקטיבית. ושמא תאמר, כי נכונים הדברים אך לגבי אנשים פשוטים והמוני העם, מסתבר כי תורתנו הקדושה קובעת כי החולשה האנושית הזו היא נחלתם גם של אנשים גדולים במעלה בתורתם ויראתם, ומי מאתנו לא מכיר את הפסוק "כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברים צדיקים"? הרי לנו שאף "חכמים" וגם "צדיקים" בקטגוריה הזו.
ואם עדיין יבא המקשן ויתעקש, שלא יתכן שאמורים הדברים גם כלפי "גדולי הדור" ממש שדומים הם למלאכי ה'? הנה מצינו כי הכהן הגדול ביום הכפורים התעלה לדרגת מלאך ה' צבאות; שהרי הכהן הגדול נכנס "אחת בשנה" לפני ולפנים לקודש הקדשים, ובקשר לכניסה לקודש הקדשים נאמר "וכל אדם לא יהיה באהל מועד בבואו אל הקדש".
בתורה נאמר "שמור את חדש האביב כי בו יצאת ממצרים", ומכאן שחג הפסח צריך להיות צמוד לעונת האביב. מאידך, הלוח העברי מנוהל הרי עפ"י "מולד הלבנה" ולא לפי "שנת החמה" (כפי שהוא בלוח האזרחי), ובמצב זה עלול חג הפסח "לנדוד" ולא להיות צמוד לאביב כציווי התורה, לשם כך מידי כמה שנים יש לעבר את השנה (כפי שהוא השנה שנת תשס"ח) ולהוסיף אדר נוסף. בזמן שבית המקדש היה קיים הייתה ההחלטה בדבר עיבור השנה נתונה בידי בית דין.
האם "צדיק הדור", "מלאך ה' צבאות" – הכהן הגדול יכול להיות חבר בהרכב בית הדין המעבר את השנה? למרבה התדהמה פוסק הרמב"ם בלאו מוחלט! וכל כך למה? "מפני הצינה, שמא לא תהיה דעתו נוטה לעבר, כדי שלא יבוא תשרי בימי הקור, והוא טובל ביום הכיפורים חמש טבילות". כלומר, עקב האפשרות שכתוצאה מהוספת חודש ללוח העברי – יתקרב יום הכפורים לעונת הסתיו מה שיביא לירידה בטמפרטורה של המים במקווה בה טובל הכהן הגדול ביום הכפורים, העובדה "המצמררת" קמעא הלזו עלולה להשפיע לפחות בתת מודע על שיקול דעתו של הכהן הגדול האם לעבר את השנה או לא, ולכן פסול הוא לדון על נושא זה!
קטונתי מלקבוע מסמרות האם יש מי בדורנו דור יתום מי שזכה להתעלות עד כדי מדרגת כהן גדול, שהוא כאמור, מלאך ה' צבאות שנכנס לפני ולפנים לקודש הקודשים, אבל, לפי פסק דינו האמור של הרמב"ם - מסקנה אחת ברורה לחלוטין : גם האדם הגדול בענקים צריך למנוע את עצמו מלדון בנושאים אשר השלכות יש להם לגבי כמה וכמה משרות בעלות זיקה אליו, ג'ובים (בלע"ז) אשר מתן שכרם וגם קצת כבוד בצידם, ואי אלו תקציבים המוענקים למוסדותיו.
את מאמרו הוא מסיים במלים:
אמר אבי תנועת המוסר הצדיק רבי ישראל מסלנט: "אינני מתכוון לאף אחד, אבל אותם אלה שחושבים שאליהם התכוונתי – אליהם באמת הכוונה"...

הוסף תגובה
0 תגובות