מערכת COL | יום ד' אדר ב ה׳תשס״ח 11.03.2008

קריאה לבטל חתונות פאר, "כמו שעושים בסאטמר"

בתזמון מושלם, נשמעה השבוע קריאה נחרצת בחוגי חב"ד לשים סוף את חתונות הפאר ומנקרות העיניים שהורים רואים היום כחובה וכתנאי לנישואין מאושרים ■ "להיכנס לחובות זה לא חלק מהמצווה", כתב הרב שייע העכט במאמר דעה. "צריכים רק רב, מניין וסעודה. השאר לא חשוב כדי להתחתן. מזמינים היום אורחים שאתה לא רוצה שיגידו והם לא רוצים להגיד לא" ■ לדעתו, פחות עומס כלכלי על הזוג הצעיר וההורים יביאו שהנישואין יתחילו ברגל ימין וממליץ על הכללים הקפדניים שקבע האדמו"ר ר' אהרן מסאטמר  לסיפור המלאבפנים: 8 הכללים של סאטמר לחתונה נורמלית >>>
קריאה לבטל חתונות פאר,
את החגיגה הזו צריכים להפסיק? * צילום ארכיון: ישראל ברדוגו

מאת בנימין וייס, כתב COL בניו-יורק

הרב שייע העכט, פעיל קהילתי בקראון-הייטס ומנהל ישיבת "הדר התורה" לחוזרים בתשובה, יצא השבוע בקריאה לבטל את חתונות מנקרות העיניים והכיסים בציבור החב"די כמו בציבור החרדי הכללי.

"השאלה האמיתית היא: מדוע אנחנו מרגישים מחוייבים לעשות חתונות ובר-מצוות מעבר ליכולתינו הכלכלית?" הוא פתח את מאמר הדעה שפרסם בשאלה רטורית.

"הקישוטים שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמינו לא עושות חתונה כשרה. עבור חתונה כשרה צריכים רק רב כשר, מניין וסעודה. השאר לא חשוב כדי להתחתן, ולא בהכרח יבטיחו נישואין שמחים. להיכנס לחובות זה לא חלק מהמצווה.

"יותר מכך, פחות עומס כלכלי על הזוג הצעיר והוריהם יבטיח שהנישואין יתחילו ברגל ימין. ויש את העניין של תמונות, וידאו, מוסיקה, ביגוד, תפאורה וכמובן, הכי מרגיז: האורחים עצמם.

"אני תמיד אומר: כשאתה עושה חתונה, אתה מזמין אלה שאתה מרגיש מחוייב להזמין אבל לא באמת רוצה, הם לא רוצים להגיד, אבל לא רוצים להגיד לא, אז הם מגיעים ויושבים בחתונה שלך ועוזבים לפני המנה המרכזית כי הם לא מרגישים מחוייבים אליך בשום מידה".

כללי הברזל

הרב העכט הודה במאמרו כי היה באחרונה הקלות בקהילות חב"ד בנושא הזה, כשמוזמנים רבים מגיעים דווקא לריקודים "שמחת חתן וכלה" בסוף החתונה, "אבל נדרש שינוי גדול יותר" וממליץ לאמץ את הנוהג החדש שנקבעו אצל חסידי סאטמר בניו-יורק.

כשירות לקוראים, אנו מביאים את הכללים שנקבעו כתוצאה מסקר מפורט שחולק בשנה שעברה בין חסידי סאטמר ואושרה על-ידי האדמו"ר ר' אהרן מסאטמר:

ווארט ותנאים: ייערך בבית של הכלה בזמן השידוכין, עם כיבוד קל בלבד (סודה, 'לחיים', עוגות ועוגיות). שום אירוע נוסף צריך להיערך.

מתנות לכלה: רק 4 פריטים יכולים להימסר - שעון, שרשרת פנינים, עגילים וטבעת אירוסין. מתנות נוספות כמו מחזור, צאינה וראינה, סידור, מטפחת-ראש (של משי לכבוד שבת-קודש) וסינר.

מתנות לחתן: רק 4 פריטים יכולים להימסר - שעון, ש"ס, כוס קידוש וחנוכייה מכסף. אלה בנוסף לטלית קטן, טלית גדול ושחקית תפילין וקיטל.

שום מתנות אחרות: פמוטות לשבת, אם לא התקבל כמתנה מקרובי משפחה, ישולם במשותף על-ידי שני הצדדים. שום מתנה אחרת מותרת - לא לחתן, לכלה, לא לאחים ואחיות של שניהם ולא להוריהם. הפאה תירכש על-ידי הורי הכלה.

קידוש לנשים: לא מותרת יותר - לא בשבת אופרוף ולא בשבת שבע-ברכות.

שבת אופרוף: כל הסעודות בשבת ייאכלו בבית הורי החתן. רק סבי החתן, אחיו ואחיותיו יכולים להשתתף. החותן והחותנת העתידיים יוזמנו רק אם הם גרים מחוץ לעיר.

החתונה: לא יותר מארבעים זוגות יוזמנו במחיר של $1,200. ברכת המזון בחתונה לא יאוחר מ-11 בלילה. שהחתונה תסיים עד 1.30 בבוקר.

שבע ברכות: שייאכל בבית ויכלול רק את החתן והכלה, הוריהם, אחים ואחיות ו'פנים חדשות' נצרכות. לאחר הסעודה, אורחים יכולים להיות מוזמנים לכיבוד קל. מתנות, מוסיקה, צלם, זמר - אסורים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.