מערכת COL | יום כ"ב אדר א ה׳תשס״ח 28.02.2008

לא מנפצים את שמחת הפורים

קטיעות של אצבעות, כוויות חמורות, פגיעות קשות בשמיעה ובראיה – נגרמו בשנים האחרונות מנתזי אש של קפצונים ופיקות. גדולי התורה אסרו את השימוש בנפצים אלו ■ COL מנסה לעשות סוף לתופעה ■ "משרד התמ"ת יגביר כבר בשבוע הבא את האכיפה בנסיון למנוע הפצה של נפצים ברחובות הערים", כך הודיע השבוע שר התמ"ת אלי ישי כל הפרטים
לא מנפצים את שמחת הפורים
מאת יוחנן שטיין, 'משפחה' וכתב COL

"משרד התמ"ת יגביר כבר בשבוע הבא את האכיפה בנסיון למנוע הפצה של נפצים ברחובות הערים", כך הודיע השבוע שר התמ"ת אלי ישי במענה לפניית ארגון 'איחוד הצלה' אליו בנושא. ישי הוסיף כי הנפצים מהווים נושא כאוב הדורש טיפול יסודי ומעמיק. "אני רואה בחומרה רבה את הייבוא והסחר בנפצים האסורים על פי חוק. הדבר הוא בגדר של פיקוח נפש ומחייב אותנו לפעול ביתר חומרה כנגד הסוחרים והיבואנים, במסגרת החוק".

השר ישי אמר כי בעקבות פניית "איחוד הצלה" הוא ביקש חוות דעת מהיועץ המשפטי של המשרד לבדוק מהי הדרך היעילה ביותר למניעת ההפצה של הנפצים המסוכנים, וכיצד ניתן באופן חוקי להחמיר באכיפה ובענישה כנגד הסוחרים בנפצים המסוכנים. "בנוסף, אבקש חוות דעת משפטיות מכל גורמי האכיפה, מאחר וכיום החוק מתיר רק אכיפה בחנויות רשמיות והוא לא חל על דוכנים וסוחרים למיניהם שאינם מורשים לממכר צעצועים". במקביל לפעילות האכיפה יקיים משרד התמ"ת כנס מיוחד בנושא הנפצים והחזיזים ותועבר בו הדרכה לפקחים כיצד לאכוף את הנושא בצורה היעילה ביותר המותרת, וכן יעלה הנושא של החמרת הענישה".

פעילות משרד התמ"ת בנושא באה בהמשך לפעילות יזומה של עיתון 'משפחה' ו'איחוד הצלה' שיצאו לקראת פורים במבצע משותף על מנת למגר את התופעה של השימוש בנפצים שמלבד הבהלה שגורם הרעש הנשמע מהם הדומה לפיצוץ הנשמע בעת פיגוע חבלני, הם מסכנים חיים.

בעיתון 'משפחה' מתפרסמת מודעה אותה ישלחו הילדים חזרה לעיתון לאחר שיחתימו את הוריהם או את מחנכיהם כי לא שיחקו בנפצים במהלך חודש אדר. בין שולחי הגזירים תתקיים הגרלה נושאת פרסים יקרי ערך.

זו השנה השנייה שהעיתון 'משפחה' ו'איחוד הצלה' מאחדים כוחות ויוצאים במבצע משותף למיגור נגע המשחק בנפצים מסכני החיים. בשנה שעברה הגיעו חזרה למערכת העיתון למעלה מ1000 שוברים כאלו, כשהמשמעות בשטח היא אלף ילדים שלא נגעו בנפצים. "אילו חסכנו בשנה שעברה קטיעת יד אחת - והיה זה שכרנו" אומרים אנשי 'איחוד הצלה' והעיתון 'משפחה'.

הפניה הישירה לילדים הוא רק מישור אחד שבו פועל 'איחוד הצלה' שחובשיה נתקלים רבות בתוצאות הרות האסון שנגרמות כתוצאה מהמשחק בנפצים המסוכנים.


דין רודף למוכרי הנפצים

למרבה הצער, פושה התופעה ברחובות הערים החרדיות בכל שנה מחדש בתקופת חודש אדר וימי הפורים ומסכנת את חיי הילדים המשחקים בהם. על מנת למגר את התופעה ולכל הפחות להפחיתה בצורה משמעותית, פעל 'איחוד הצלה' במספר מישורים.

במישור ההלכתי פנו ראשי "איחוד הצלה" לגדולי ישראל ולחברי וועדת רבני הארגון וקבלו פסק הלכה ברור האוסר כל שימוש בנפצים, והדבר עומד בגדר פיקוח נפש. בשנה שעברה התבטא אחד מגדולי הפוסקים בבני ברק נגד המוכר נפצים לילדים כי הוא בגדר "רודף" מאחר והוא מסכן את חיי הילדים. "אם התורה אומרת ונשמרתם מאד לנפשותיכם, איך ההורים מאפשרים לילדים להסתובב עם חומרי חבלה שכאלו בכיסים" אמר אחד מחברי ועדת רבני "איחוד הצלה" לראשי הארגון.

"אילו היו ההורים רואים את האסונות שהחובשים שלנו נתקלים בהם יום יום במהלך חודש אדר, הם היו מבינים כי הנושא הוא פשוט בגדר סכנת נפשות" אומר ר' זאב קשש יו"ר "איחוד הצלה". "קטיעות של אצבעות, כוויות חמורות, פגיעות קשות בשמיעה ובראיה כתוצאה מנתזי אש, התקפי לב אצל אנשים מבוגרים שנחרדים כתוצאה מהדי הפיצוצים, יולדות בסכנה. הדבר הזה הוא פשוט אסון. הנפצים אינם משחק ילדים ואת זה חשוב שקודם כל ההורים יבינו".

"חייו של בננו השתנו עד בלי היכר", מספר הורה לילד שבכיסו היו רק "קפצונים", אלו הפשוטים הנמכרים גם בחנויות רשמיות וחוקיות. "הוא הלך לשחק עם חברים" מספר האב, "ולפתע התפוצצו לו הקפצונים בתוך הכיס ונגרמו לו כוויות חמורות מאד ברגלו. ככל הנראה אירעה ההתפוצצות בשל השמש העזה שהיתה באותו יום, או פשוט כיוון שהנפצים הם חומר נפץ שאין לו מתכון ברור מתי הוא אמור להתפוצץ. שבועות רבים היינו בטיפולים, הילד עבר ניתוח להשתלת עור, סבל מכאבים עזים והיתה זו תקופה קשה מאד עבור כל המשפחה. מאז כמובן שאף אחד מילדינו לא נוגע בנפצים לסוגיהם".

"זה לא היה מקרה בודד של פיצוץ קפצונים בכיס", אומר אלי יעקבי חבר הנהלת "איחוד הצלה". "רק בשבוע שעבר קרה מקרה דומה בשכונת נווה יעקב בירושלים - הורה לילד שנפצע מקפצונים פשוטים בכיסו הזעיק אותנו לטפל בו. פינינו את הילד למתקן רפואי כשברגלו כוויות חמורות. המסר שלנו להורים ולילדים הוא כי כל סוגי הנפצים הם פשוט מסוכנים, המנעו מהם ובעז"ה תימנעו מתקלות ואסונות".


ענישה מגוחכת

הפעילות הנוספת שערכו ראשי "איחוד הצלה" היא במישור החוקי. לאחר בדיקה מקיפה עם גורמים רבים שעסקו בנושא בשנים האחרונות, נמצא כי החוק מקל מאד עם סוחרי נפצים. כמעט ואין פיקוח בנושא, מאחר ומשרד התמ"ת הוא הגוף היחיד שיכול לפקח על הייבוא לארץ ועל הסוחרים. בנוסף, למרבה האבסורד, משרד התמ"ת הוא הגוף היחיד שיכול לאכוף את הנושא מבחינה מעשית, כך שלמשטרה אין מודיעין על מכולות המגיעות עם נפצים מארצות המזרח, ואין באפשרותה לעצור את מוכרי הנפצים. המצב הזה נגרם בעיקר עקב העובדה כי ההגדרה של הנפצים בחוק היא "צעצוע מסוכן", אשר הענישה עליה פשוט מגוחכת ביחס סכנות בפועל אשר הן גורמות.

"ההגדרה הנכונה עבור הנפצים היא חומרי חבלה או חומר נפץ לא תקני, ולא צעצוע מסוכן", אומרים אנשי "איחוד הצלה". "זה פשוט לא הגיוני שנפץ וחזיז, המסוגלים לקטוע יד, עומדים בחוק באותה קטגוריה עם משחקים בהם יש ריכוז גבוה של עופרת או משחקים המורכבים מזכוכיות. כאן לא מדובר בזכוכיות או עופרת, מדובר בחומץ נפץ, במטען! נפץ זה לא צעצוע מסוכן, זה חומר חבלה, ואם החוק יעגן זאת, תהיה אפשרות למשטרה לאכוף את הנושא בכל הכוח ולמנוע מהסוחרים והיבואנים להביא את הסכנה לארץ."

עם ממצאים אלו פנו ראשי "איחוד הצלה" לחבר הכנסת ר' משה גפני, שנכנס לעובי הקורה והחל לגבש שדולה בכנסת שתורכב מכל סיעות הבית. פגישה בנושא נערכה גם עם חבר הכנסת מוחמד בראכה, אשר רק לפני מספר חודשים בנו נפצע פצעים קשים בידו כתוצאה מנפץ, והוא כמובן הבטיח לסייע באופן אישי בגיוסם של חברי הכנסת מהסיעות הערביות לקידום השינוי החוקתי לעצירת הסחר בנפצים.

חבר הכנסת גפני הגיש הצעת חוק שתחמיר בענישה של "צעצועים מסוכנים" למאסר בפועל של 7 שנים לסוחר בהם ול-4 שנים למי שמחזיק בנפצים. החמרת הענישה בנושא והכנסתה לחוק העונשין, תעביר את האכיפה, הפיקוח והאפשרות לפעילויות מודיעין ומניעה בנושא לידי המשטרה, וכך הענישה וההרתעה עשויות להיות ויעילות פי כמה מאשר כיום, כאשר כאמור רק פקחי משרד התמ"ת רשאים לפקח על הנושא.
מי שהתנגדו לעגן את הנושא בחוק היו דווקא אנשי משרד התמ"ת, אשר טענו כי אין טעם להעביר את הסמכות לידי המשטרה כיוון שהנושא מטופל היטב. לדברי אנשי התמ"ת אמנם ראוי לשנות את המצב הקיים והם יקיימו בתקופה הקרובה דיונים אבל לדבריהם השינויים צריכים להיעשות במסגרת החוק הקיים כיום תוך שינוי התקנות עצמן, ולא בחקיקה מחדש.

ח"כ משה גפני אומר ל"משפחה" כי המצב כיום הוא פשוט בלתי מתקבל על הדעת. "המצב בו בדירות פרטיות בבני ברק או בירושלים ובדוכנים פיראטיים מוכרים נפצים ללא כל חשש ובעקבות כך רחובות הערים החרדיות נשמעות בימי הפורים כמו בעת ההפצצות בעזה, הוא פשוט לא יתכן. מדובר בהפקרות בחיי אדם ונפעל בכנסת לשינוי ההגדרה בחוק ולהחמרת הענישה למוכרי הנפצים המסכנים את ילדנו".

בעקבות ההתנגדות במשרד התמ"ת לשינוי החוק, החליט ח"כ גפני להעלות השבוע הצעה דחופה לסדר יומה של הכנסת, שבה ידרוש הסברים מהמשטרה מדוע אינה אוכפת את הנושא, מאחר והנפצים הינם חומרי נפץ לא תקניים. בנוסף, פנו אנשי "איחוד הצלה" לשר התמ"ת בבקשה לסייע בשינוי החקיקה שתחמיר עם הסוחרים ותעביר את האכיפה לידי המשטרה והמודיעין המשטרתי.

השר ישי הבטיח לפעול כאמור גם במישור החוקי והוסיף: "חלק גדול במניעת הסכנה מוטל דווקא על ההורים, המתבקשים להגביר את עירנותם ולאסור על הילדים את השימוש בנפצים מכל סוג. אם ההורים יהיו יותר ערניים וימנעו מהילדים שימוש בנפצים, הדבר יפחית במידה נכרת את הסכנה, אך אין ספק שיש עוד רבות לפעול בנושא גם מבחינה חוקית, וכך בעז"ה נעשה על מנת למגר את הסכנה מרחובותינו ומילדינו".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.