מערכת COL | יום י"א אדר א ה׳תשס״ח 17.02.2008

מדוע סירבו בחב"ד לקבל תרומה לבית הילדים?

בעיתון 'הארץ' מתפרסמת בסוף השבוע כתבה על סרחיו ברגמן המכהן כרב בית הכנסת העתיק בבואנוס איירס והמקיים מלחמת חורמה נגד הממסד היהודי הארגטינאי ובמיוחד נלחם בתנועת חב"ד במדינה ■ ומה הסיבה שהוא כועס על חב"ד? שחקן כדורגל ארגנטינאי מוכר התחתן עם נערה יהודייה מבית אמיד. אבי הכלה, הציע לאורחים לוותר על מתנה ולהרים במקום זאת תרומה לעמותת "ילדינו" שחב"ד מפעילה למען ילדים נזקקים. בחב"ד סירבו לקבל את התרומה, משום שמדובר בנישואים מעורבים. רובינשטיין פירסם בתגובה מכתב באינטרנט שעשה רעש גדול בארגנטינה, ושבו הביע תדהמה וכעס על הצעד של חב"ד וקרא לכל יהודי ארגנטינה לא לתרום עוד כסף למוסדותיו  לסיפור המלא  ארגנטינה: נחנך "בית ילדים" לזכר הגב' ראהר ז"ל
מדוע סירבו בחב
הרב צבי גרונבלאט בחנוכת "בית ילדינו" בבואנוס-איירס, ארגנטינה (ארכיון)
סרחיו ברגמן, בן 45, הוא רבה של אחת הקהילות הגדולות בארגנטינה, קהילת "ליברטד", שממוקמת בבית הכנסת הוותיק במדינה, לא רחוק מכיכר מאי המפורסמת שבלב בואנוס איירס.

ברגמן נהפך לנער הפוסטר של הקהילה היהודית האלטרנטיווית בארגנטינה. הוא היה רבי נוח לעיכול - צעיר, מודרני, ואחד שלא מתלונן כל הזמן על אנטישמיות, אלא מדבר בעיקר על הבעיות של החברה בכללותה - ונהפך לאורח קבוע באולפני טלוויזיה. ההופעות האלה תרמו רבות לפופולריות שלו בקהילה היהודית, אבל בעיקר בקרב הלא-יהודים.

בשנתיים האחרונות, גם הודות לפרופיל התקשורתי הגבוה שלו, הסתובב ברגמן בארגנטינה כדי לגייס תמיכה בקהילות יהודיות קטנות בערי השדה. החל בצאצאי הגאוצ'וס (הבוקרים) היהודים שנהפכו לבעלי נחלות מבוססים בדרום המדינה, וכלה בנינים של מהגרים חסרי כל שבנו בית כנסת קטן בפאתי עיירות מאובקות ליד הגבול עם בוליוויה.

הכוונה של ברגמן היא להקים פדרציה חלופית של קהילות יהודיות בארגנטינה. "בשנים האחרונות", הוא אומר, "המעורבות של צעירים יהודים בחיי הקהילה הממוסדים הלכה וירדה. לחלל הזה נכנסו גורמים אורתודוקסים, והמוסדות היהודיים הלכו והקצינו בעקבות זאת". הפחד של ברגמן הוא שהאגף הליברלי שאותו הוא מייצג, ייוותר מיעוט.

הוא מסמן את הגברת הפעילות של חב"ד בארגנטינה, במיוחד לאחר השפל הכלכלי ב-2002, כאחת הסכנות הגדולות ביותר שעומדות בפני הקהילה. כדוגמה הוא מביא פרשה לא-נעימה, שהחלה כאשר שחקן כדורגל ארגנטינאי מוכר, דייגו פלסנטה, התחתן עם חולייטה רובינשטיין, נערה יהודייה מבית אמיד. אבי הכלה, אלכס, הציע לאורחים לוותר על מתנה ולהרים במקום זאת תרומה לעמותת "ילדינו" שחב"ד מפעילה למען ילדים נזקקים. בחב"ד סירבו לקבל את התרומה, משום שמדובר בנישואים מעורבים. רובינשטיין פירסם בתגובה מכתב באינטרנט שעשה רעש גדול בארגנטינה, ושבו הביע תדהמה וכעס על הצעד של חב"ד וקרא לכל יהודי ארגנטינה לא לתרום עוד כסף למוסדותיו.

"אבי הכלה חשב שחב"ד באמת עוזרים לכולם", מסביר ברגמן. "אבל אולי לפחות מהמקרה הזה יקרו כמה דברים טובים: שהרבה אנשים יראו מה חב"ד באמת מייצגת - כת גזענית של אנשים שאומרים שהם עוזרים לכולם, אבל עוזרים רק לילדים יהודים, וליתר דיוק רק לילדים עם דם יהודי טהור. יהודי ארגנטינה צריכים להחליט אם הם רוצים לתמוך בכת גזענית או לא". בחב"ד-ארגנטינה סירבו להגיב לדברים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.