מערכת COL | יום ו' אדר א ה׳תשס״ח 12.02.2008

חשיפה: כך מנע הרבי את עליית יהודי טוניס לישראל

לפני שנה, חשף בכיר במוסד הישראלי כי בפגישה עם הרבי, הוא ניסה לקבל את הסכמתו לעליית יהודי תוניס לישראל, וסורב ■ בשבוע שעבר סיפר מזכירו של הרבי, הרב בנימין קליין את הפרטים הנוספים על אותה הפגישה בשיחה פרטית שקיים עם הרבנית רחל פינסון, רעייתו של השליח לתוניס הרב ניסן פינסון ע"ה, במהלך ביקורה בניו-יורק ■ הרבנית פינסון, סיפרה לו את החצי השני של הסיפור, המתפרסם כאן לראשונה ■ "סירובו של הרבי גרם לעצירת המבצע", סיפר הרב קליין ל-COL לסיפור המלא
חשיפה: כך מנע הרבי את עליית יהודי טוניס לישראל
יהודי המתגורר בתוניס מנקה את בית-הכנסת בעיר, השנה ● צילום ארכיון: COL
מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

במאה השנים האחרונות, הקהילה היהודית בתוניסיה עברה זעזועים רבים ומספר היהודים במדינה הלך והצטמק ממאה אלף נפשות - לאלפיים יהודים. בשנת 1934 בוצע טבח ביהודי תוניסיה בו נהרגו 25 יהודים ובמלחמת העולם השנייה הפך בית-הכנסת הגדול של הקהילה בעיר-הבירה, תוניס, לאורווה לסוסי הצבא הנאצי.

אולם הקש ששבר את הגמל מבחינת יהודי המדינה, היה כשתוניסיה קיבלה עצמאות, לאחר שצרפת עזבה את שטחי המדינה. זה היה בשנת 1956. מאותו העת נפגעו היהודים מאוד ורבים הבינו כי אין סיכוי רב כי יוכלו להתקיים עוד זמן רב במצב שכזה. בתוך עשר שנים, עזבו את המדינה כ-80,000 יהודים: כ-40,000 מתוכם עלו לישראל וכ-40,000 היגרו לצרפת.

בעקבות העזיבה הגדול, המוסלמים ערכו פרעות קשים ביהודים הנותרים, ברכוש ובבתי-הכנסת שנותרו בתוניסיה. העזיבה הגדולה, גרמה, כאמור, להצטמקות הקהילה שנותר עם פחות מאלפיים יהודים.

בשנת תשמ"ה, הצורר יאסר ערפאת ימ"ש העביר את מקום מגוריו לתוניס. ביום הכיפורים של אותה שנה, אש"ף (הארגון בראשו עמד) רצח שלושה ישראלים באיזור קפריסין. בתגובה לרצח, ישראל הפציצה מפקדה של אש"ף בתוניס. התוצאה: עשרות מחבלים הרוגים. ערפאת בדיוק לא שהה במקום, וניצל.

בכיר המוסד נפגש עם הרבי

החל מאותו הרגע, מצב היהודים במדינה היה שברירי. זרועות הביטחון של ישראל, ידעו שיש סיכון רב בהימצאותם של יהודים במדינה, בהם אש"ף יכול לפגוע.

ארגון המוסד החליט לעלות לישראל את היהודים שעוד נותרו במדינה ולשם-כך שלח נציג לתוניס.

לפני שנה, פורסם ב"כפר-חב"ד", כי היהודים הפנו את אותו נציג לרב מקומי, בעל השפעה רבה על בני הקהילה וביקשו ממנו למסור לו את ההערכה הישראלית והמלצתו. הרב שמע את הדברים הקשים, אך אמר שאינו יכול להשפיע על יהודי הקהילה לעזוב את ארץ-הולדתם, אלא רק אם הרבי מליובאוויטש יורה על-כך.

הבכיר המוסד סיפר: "בפגישה שהחלה באחת וחצי לאחר חצות ונמשכה עד כמעט ארבע לפנות בוקר, שטחתי לפני הרבי את הערכות הברורות והחד-משמעיות של ה'מוסד' בקשר לתוניס, אך הרבי חלק בתקיפות על הערכות אלו. בסופו-של-דבר, הערכתו של הרבי התגלתה כנכונה ומבוססת, לעומת הערכתו השגויה של המוסד.

"הרבי חלק על הערכות הברורות והחד-משמעיות שלנו", הבכיר המשיך. "הוא אמר שלא נשקפת ליהודי תוניס כל סכנה. לא ויתרתי ואמרתי לרבי שמתפקידנו לעקוב אחרי מצבם של יהודי העולם, אך הרבי המשיך לעמוד על דעתו במשך כל היחידות - 'ליהודי תוניס לא נשקפת כל סכנה' - ובחילוקי דעות אלה המפגש הסתיים. אין צורך לומר היום, כמובן, מי צדק".

השבוע, נודע ל-COL את מקור זהותו של "הרב המקומי" (שנפטר השנה) ופרטים חדשים השופכים אור על אותה פרשה.

הרבי הורה: להישאר

בראשית השבוע, הגיעה לניו-יורק זוגתו של הרב ניסן פינסון ע"ה שנפטר לפני מספר חודשים. במהלך ביקורה, פגש אותה מזכירו של הרבי, הרב בנימין קליין וסיפר לה על אותה הפגישה בין נציג המוסד לרבי.

"לאחר שנציג המוסד הבין שהרבי הוא אחד מגורמי-המפתח לתחילת המבצע, הוא רצה לקבל ממנו הסכמה. בפגישה לילית שנערכה בינו לבין הרבי, הוא גולל במשך מספר שעות, את תוכניתו רבת-הפרטים בפני הרבי ולאחר-מכן ביקש לקבל את הסכמת הרבי למבצע הגדול והסבוך. הרבי ענה לו שהוא אינו חושב שמדובר ברעיון טוב, לעת-עתה.

"הרבי נימק את דבריו במספר טעמים. תחילה, אמר הרבי שלא בהכרח שיוכלו לעלות את כל היהודים בבת-אחת, מסיבות כאלה ואחרות. בהמשך, אמר הרבי שאם לא כולם יעלו בפעם אחת, אז אותם יהודים שנשארו במדינה, ייתקלו בבעיות רבות: אם זה בתחזוק הקהילה הקיימת ואם זה בחשש לפוגרום שיכולים לבצע תושבי תוניס באותם יהודים - כנקמה על עזיבת היהודים". (דבר שכאמור היה ב-1956 לערך, כפי שצויין בכתבה).

ממשיך לספר הרב קליין: "מכיוון שהרבי לא רצה שהנציג יצא 'בידיים ריקות', הוא אמר לו שאם תהיה התפתחות חדשה, הוא יכול להיוועץ עמו בשנית. הרבי ביקש ממני להיות איש-הקשר עמו. אגב", הוא ציין, "אני שומר על קשר עד עצם היום הזה עם אותו בכיר במוסד".

לאחר שסיפר הרב קליין את הסיפור לרבנית פינסון (שלא שמעה אותו עד השבוע), היא ביקשה לספר את הצד השני של הסיפור. "באותה תקופה, הגיע אותו נציג מהמוסד לתוניס והחל לשכנע יהודים מהקהילה לעלות לישראל. בין אנשי הקהילה אליהם הוא פנה, הם הגיע גם לבית שלנו.

"בעלי ע"ה שמע את ההצעה והוא אמר לו שאנחנו שואלים את הרבי לפני כל צעד, ובוודאי לפני צעד כזה דרמטי. כבר באותו יום, יידענו את המזכירות בהצעת נציג המוסד. המזכיר, הרב חיים-מרדכי-אייזיק חודוקוב ע"ה, ענה לנו בשמו של הרבי, להישאר בתוניס ולהמשיך לפעול עם הקהילה היהודית. התשובה הברורה של הרבי, הספיקה לנו".

ההוראה של הרבי למשפחת השלוחים, הייתה מכרעת. "הרב פינסון הפעיל בתוניס מספר מוסדות, בהם למדו יהודים רבים שרצו לשמוע את דעתו בנוגע להגירה לישראל", סיפר השבוע הרב קליין בשיחה עם COL. "הרב פינסון כמובן אמר להם את דעת הרבי שלא לעזוב, מה שלמעשה מנע את העלייה הגדולה (ואולי האחרונה) של הקהילה היהודית לישראל".

יש לציין, כי במשך השנים עלו יהודים בודדים לישראל מפעם לפעם, אך לא בכמות גדולה, עליה חשבו במוסד.

האם אותו נציג פנה שוב לקבל ייעוץ בנושא, שאלנו את הרב קליין. "מאז אותה פגישה, לא הייתה שום פנייה - בנושא זה", ענה.

מאז ועד היום הזה, חב"ד בתוניס ממשיכה לפרוח ולפעול בקרב בני הקהילה והנוער במדינה, זאת בעיקר לפועלו של הרב פינסון ע"ה. כיום, מתפעלים את בית-חב"ד מספר בחורים. ל-COL נודע, כי בראשית השבוע, נסעה הגב' פינסון לתוניס.

חב"ד בתוניס: מקבץ מארכיון COL
'מבצע תפילין' ברחובות טוניסיה
"לולא הרב פינסון נשתכחה תורה מתוניסיה"
קצובר מצטער שלא ביקר בבית-חב"ד בתוניס
החב"דניקים אפו מצות ברחוב פלסטין בתוניס
כך גירש השליח את אנשי 'נטורי קרתא' מביתו
הבחורים השלוחים בתוניסיה אפו מצות עם הקהילה
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.