מערכת COL | יום ד' אדר א ה׳תשס״ח 10.02.2008

אבד מחנך מן הארץ ● מאמר לזכרו

לרגל יום השלושים של של המחנך הדגול הרה"ח ר' נחמן הרטמן ז"ל, שיחול ביום שני ה' אדר א', ולרגל גילוי המצבה שתתקיים בשעה ארבע בחלקה האמצעית בהר הזיתים, אנו מפרסמים מאמר לזכרו ■ תלמידיו ובני משפחתו העניפה וידידיו מוזמנים להוסיף דברי הערכה וזכרונות למאמר המלא
אבד מחנך מן הארץ ● מאמר לזכרו

אבד מחנך מן הארץ: מה סוד הצלחתו של המחנך הדגול והוותיק הרה"ח ר' נחמן שלום שכנא הרטמן ז"ל. כיצד זכה להתחבב על המוני תלמידיו? כיצד הצליח להאהיב עליהם את לימוד התורה? הר"ר נחמן קורץ מחומר מיוחד ומזן נדיר של המחנכים מהדור הקודם ההולך ונכחד לצערנו הרב. סוד הצלחתו התבטא בראש ובראשונה באהבה גדולה לכל תלמיד. הוא דאג לו, התעניין באמת בשלומו. בשלום משפחתו, במצב הפרנסה בבית. הקב"ה חננו בזיכרון יוצא מהכלל עד יומו האחרון. כאשר פגש תלמיד כעבור עשרות שנים הזכיר לו היכן ישב בכיתה? מי היו חבריו? במה עסק אביו? התלמיד נותר המום. איך אפשר לא להעריץ מורה כזה?

תלמידיו מספרים על שיטות הלימוד המגוונות שלו.תלמידים בכתות הנמוכות לא אהבו ללמוד גמרא ולהבדיל דקדוק. אך אצל המורה רבי נחמן השעורים היו מעניינים וכולם כעסו על הצלצול שקטע את השיעור. בסיפורים, בדוגמאות מהחיים, בהלצות מצחיקות , בחיקויים השכיל להפוך את השיעור למרתק. אחת השיטות הייחודיות שלו הייתה לבחון את התלמידים ע"י חבריהם. הוא הטיל על כמה תלמידים טובים להכין שאלות על החומר. הם עמדו ליד הלוח ובחנו את חבריהם. המורה עמד בצד ורשם את התוצאות.

המשך מרתק בתוך הכתבה. 
 
הריווח היה כפול. הטובים שיננו בבית את החומר כדי שידעו מה לשאול. היתר התכוננו היטב. לא נעים להיכשל ע"י חבר שלך. בסוגיות בגמרא העמיד שניים ליד הלוח כדי שיציגו את הטיעונים של ראובן ושמעון. השיעור הפך לחי ותוסס.

עוד שיטה מעניינת שפותחה בהצלחה על ידו הייתה הפיכת התלמיד ל"מורה". הוא הטיל על כמה תלמידים להכין "חומר" חדש. סייע להם בהפסקות.( מי צריך הפסקה?) או לאחר הלימודים.( הוא היה מהמורים שלא עבדו לפי השעון...)התלמידים הכינו היטב את החומר ושלטו בו. ההצלחה עודדה אותם להמשיך ולהצליח...התלמידים בכיתה הקשיבו לחברם ה"מורה".יותר נחמד ללמוד מחבר. בנוסף אולי יוכלו לתפוס אותו בטעות..ראה בהרחבה בספר: "כיצד נחנך את ילדינו"? חלק ב' עמודים ‎84-86‏ מאת בנו הרב יוסף הרטמן.

עוד שיטה הנהיג רבי נחמן ע"ה בהיותו מחנך במשך  למעלה מיובל שנים. הוא חילק תפקידים לכל תלמיד. ועדת ניקיון, ועדת משמעת, ועדה להבאת גירים.(מי זוכר כיצד כתבו בגירי סיד?) וועדת תפילה ועוד ועוד.כל תלמיד הרגיש שייכות לכיתה,בעל חשיבות וערך כלפי חבריו. התפקיד העלה את הדימוי העצמי שלו וגרם למוטיבציה מוגברת בלמידה ובהישגים.

מקבל מורים לצפיה ללא תיאום: מספר הרה"ח משה ליפא רבינוביץ מירושלים: לפני כיובל שנים הייתי מורה צעיר בבי"ס חב"ד בתענך.היו לנו כמה ימי חופשה ומשרד החינוך הורה לנו לצפות בשיעורים לדוגמא ולהשתלם. הרה"ח יהושפט אלפרט ואנוכי נסענו לת"א לביה"ס ביל"ו שנחשב אז לבי"ס חשוב ויוקרתי. נכנסנו לחדר מורים בלי להודיע מראש ושאלנו מי מוכן לארח אותנו עכשיו לצפות בשיעורו?היחיד שהסכים מיד היה ר' נחמן הרטמן. נכנסנו לשיעוריו נהנינו והחכמנו.תלמידיו שלטו היטב בחומר, השיעור היה בנוי כלכה, החומר הועבר בשיטה מעניינת ומושכת הילדים חיו את הנושא. בסיום השיעור אמר לנו: אתם יכולים לבוא מתי שתירצו אין צורך להודיע מראש" אכן המשכנו להופיע עוד מספר ימים ועד היום זוכר הנני את אותן שעות יפות


מספר הרה"ח נחום קפלן שליט"א ר"מ ומשפיע אנ"ש בלוד. "למדתי אצל רבי נחמן במסגרת סמינר למורי חב"ד שע"י רשת "אוהלי יוסף יצחק". למדנו דידקטיקה ודקדוק. ר' נחמן היה כידוע אחד המומחים בארץ לדקדוק ובקי עצום בכל מכמני לשון הקודש. הוא העביר את החומר בצורה מעניינת ביותר.פתח   במספר הלצות ו"בדחי רבנן". לפעמים בסיום השיעור כאשר נכח  שהחברים עייפים ויגעים מכל היום.כיון שהלימודים התקיימו בכפר חב"ד בשעות הערב. ביקש ממני ' לשיר קטע חזנות. נעניתי לבקשתו.גם הוא ניחן בקול נעים וצלול. שאבדל לחיים טובים וארוכים. הוא הצטרף אלי והחברה נהנו מאד. זה נתן לנו כוח להמשיך למרות העייפות...

הוא היה מורה בחסד עליון, תמיד השרה אווירה נעימה ולבבית מסביבו. רבי נחמן ע"ה היה סמל ומופת בחייו למחנך בעל שיעור קומה מאיר פנים לכל אחד מקדים שלום לכל אדם מוכן לסייע ולעזור לכל אדם. היה ראש וראשון ברמת יצחק רמת גן לכל דבר שבקדושה. במשך למעלה מיובל שנים ביסס,טיפח ופיתח את התשתית הרוחנית ברמת יצחק. מספרים כי כאשר הגיע הרה"ח רבי מרדכי גרוזמן ז"ל מרוסיה עם משפחתו, הוא אביו של הגה"ח הרב מאיר צבי גרוזמן שליט"א, הוא התיישב ברמת יצחק. דאג ר' נחמן להגדיל את משכורתו ע"י השתדלותו במועצה הדתית כי יקבל את האחריות על ה"עירוב" העירוני . בשנים הראשונות וועד השכונה לא שילם משכורת לרב המקומי הגאון רבי שמואל אברמוביץ זצ"ל. ר' נחמן הצעיר לא נח ולא שקט עד אשר הרב קיבל את משכורתו. הוא גם דאג לצרף את רמת יצחק לרמת גן שהיתה בשליטת הפרוגרסיבים וחירות במקום לצרפה לגבעתיים השמאלנית ביותר.

ר' נחמן בשנים של טרום המדינה אסף כשלושים צעירים דתיים הקים את הפלוגה הדתית ברמת גן,  במסגרת ה"הגנה". מפקד ההגנה תבע מהצעירים לבוא להתאמן בנשק בשבתות. זה היה היום החפשי היחידי. אך ר' נחמן התנגד:" זה לא פיקוח נפש. לא נתאמן בשבתות" הצהיר בתוקף באוזני מפקדו והלה נאלץ לסגת מתביעתו.הוא התנדב לצאת לשמירות בלילות לאחר יום עבודה מתיש בהוראה. העמדות היו באזור חיריה( כיום בשטח המזבלה לשעבר) היו שם כפרים ערביים עוינים. בלילות החורף הגשומים עמדו השומרים עד ברכיהם בתוך מים בעמדות המוצפות. אבא  הכ"מ ז"ל חלה ברגליו ברמטיזם וסבל כל ימיו. אך לא רצה לבקש פיצויים מצה"ל. כך מספר בנו הרב יוסף שליט"א.

במלחמת השחרור השתתף עם פלוגתו בשחרור העיר לוד. כעבור שנים רבות למדו שני בניו: הרה"ח הרב רפאל צבי שי' והרה"ח  הרב יוסף שי' במבנים הערביים בישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש חב"ד. רבי נחמן ע"ה שמח והתגאה בעובדה זו.


הרב נחמן ע"ה התנדב להקים ולבסס: שני גני ילדים דתיים,ביכנ"ס לצעירים, מנין בבי"ס של החינוך העצמאי, סייע לפתח ולבסס את ביכנ"ס חב"ד ברמת יצחק ברחוב עוזיאל.בתקופת העליה הגדולה בימי טרום מדינה התנדב לקלוט את העולים החדשים לימדם עברית ודקדוק וסייע להם בגשמיות, הן בחדרה בהיותו מורה בבי"ס תחכמוני והן ברמת יצחק ורמת גן.הוא השפיע על רבים מהם לרשום את ילדיהם לבתי"ס דתיים.מאות נערים למדו אצלו ברמת יצחק לקראת "בר המצוה" שלהם.רבים מהם נשארו שומרי מצוות בזכותו.

במשך עשרות שנים התנדב למסור שעורי תורה בתלמוד משנה, הלכה ופרשת שבוע בבתי הכנסת של ה"פועל המזרחי" וביכנ"ס "יד הגיבורים" של עולי לוב וטריפולי.

רבנים, תלמידים ואישי צבור כותבים על רבי נחמן הרטמן ז"ל לרגל מלאת לרב הרטמן תשעים שנה כתבו לו תלמידיו וידידיו מכתבי הוקרה וברכה. להלן חלק מהם: הגאון הרב שאר ישוב כהן שליט"א שהיה תלמידו כותב:(י"ח שבט תשס"א)  לכבוד ידידנו הדגול, הישיש המופלא, מו"ר סופר ומחנך, יקיר החינוך הדתי,בנש"ק זיע"א נין ונכד למרן בעל התניא ויליד עיר האבות חברון ת"ו איש האשכולות,רב פארות ותנובות,הר"ר נחמן הרטמן שליט"א. ....אשריך שהתקיים בך ובע"ה עוד יתקיים בך לאוי"ט "כי אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך" שזכות לקניינה של תורה, שהיא תורת חיים ומכוחה של תורה  התקיים בך גם מקרא שכתוב:אורך ימים בימינה,בשמאלה עושר וכבוד".


יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לזכותך עוד רבות בשנים, להוסיף ולהגביר חיילים, ולנוב בשיבה טובה לפני הקב"ה, ותתברך מן השמים לראות בנים בני בנים ובני ריבעים וחימשים,עוסקים בתורה ומצוות,לקרב את ליבם של ישראל לאביהם שבשמים, ולקרב את הגאולה השלימה, בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו ממש.

כנפש ידידכם עוז,המברך בברכת אהבת כהונתנו מקודש וכותב וחותם לכבוד התורה, לומדיה ועושיה.
הרב שאר ישוב כהן
הרב הראשי וראב"ד חיפה.

 

כותב הרה"ג הרב יצחק בר דע שליט"א הרב הראשי לרמת גן:
"אישיותו הקורנת אור חכמה ותבונה הכרוך במאור פנים וידידות הפכו לחלק מהסביבה וכל סביבה בה חי ופעל.ברכותינו הנאמנות לאריכות ימים ושנים טובות, שימשיך לראות פרי הילולים מבניו וצאצאיו,כן מתלמידיו הרבים ומפעליו החינוכיים והספרותיים, המהווים ברכה רבה בקרב הארץ,...
במכתב ברכה מיוחד של הרה"ג הרב  יעקב אריאל שליט"א רבה הראשי של רמת גן הוא מתחיל בד"ת על: " ואברהם זקן בא בימים" מהו זקן באמת? ומהו שב? הציווי "מפני שיבה תקום, והדרת פני זקן" משמעותו שיבה- הוא בגרות בגיל. זקנה היא עשירות בחכמה. היהדות מעריכה את הזקנה יותר מאשר את השיבה. כי הזקנה מציינת את האיכות, את הזמן המנוצל, את החיים הערכיים....

ר' נחמן שליט"א הוא לא רק זקן,ולא רק שב, אלא הוא שב הבא בימים.הוא בא וכל מפעליו בידיו,ספריו המרובים, עשייתו החינוכית הענפה, תלמידים רבים ותלמידי תלמידים, מעשים טובים ועל כולם שם טוב.
"עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו".

 

במכתבו של ח"כ שאול יהלום ( ח"כ לשעבר) הוא מספר על ילדותו:
...אמנם קרוב משפחה אני לר' נחמן, אולם את היכרותי הראשונה עימו עשיתי כתלמיד בביה"ס הממ"ד "ביל"ו" – בתל אביב.

ר' נחמן היה מורי לתלמוד,והטביע בי את ידיעותיו הרחבות,מקצועיותו הפדגוגית,מסירותו לתלמידיו ומרצו הבלתי נלאה. הרבה מחברי ואני עצמי חייבים לו את יסודות הלימוד התלמודי. עברו שנים ור' נחמן יצא לגמלאות, והקדיש את זמנו לחיבור ועיבוד ספרות דתית לילדים. גם כאן הוכרה תרומתו הייחודית לתחום חסר כל כך...

אבי ר' שלום דב יהלום(דימנד) ז"ל, מצאצאי בעל התניא, יליד חברון ובן דוד לר' נחמן, היה משוחח עימי תדיר על ר' נחמן ועל ההיסטוריה המשותפת שלהם.כמה חסר לנו הדור שרובו כבר לא עמנו.ר' נחמן שיבדל לחיים טובים, ארוכים ובריאים, זקן צאצאי "בעל התניא", מזכיר ומסמל לנו את דור האבות ומשמש לנו מופת להנהגה ומעשים טובים.....

 

כתב הגרמ"צ נריה זצ"ל ראש ישיבות בני עקיבא במכתבו לוועדת "יקיר החינוך הדתי"(ט"ו בטבת ה' תש"נ)
"...ארשה לעצמי לצרף המלצתי- בקשתי להעניק תואר הכבוד " יקיר החינוך הדתי" למע"כ המורה הוותיק המתקרב לגבורות שמונים רבי נחמן הרטמן שיחי'.

מתוך פירוט שטחי פעליו בשדה החינוך הדתי, ילמדו חברי הוועדה על יקרת האיש ןמיגוון מעשיו,ואין ספק שראוי הוא להעטר בכתר יקירנו ומכובדינו.
אודה מראש על ההיענות ,ויהי נועם ה' על כל העוסקים בעידוד הבונים בחומה והנושאים בסבל של חינוך ילדינו לתורה ולמצוה ולכל מידה נכונה . כותב הרה"ג הרב י. בלוי שליט"א רב מועצה אזורית תמר (ע"י ים המלח)המשנה בסוף מסכת קינים מסיימת באימרת רבי שמעון בן עקשיא:" אבל זקני תורה אינן כן.אלא כל זמן שמזקינין דעתן מתיישבת עליהן" שנאמר: " בישישים חכמה ואורך ימים תבונה".אכן משנה זו ניתן להמליץ על  ה רה"ח רבי נחמן הרטמן ע"ה.זכיתי להכירו עשרות שנים.נהניתי מאד להתבשם מדבריו. הוא נהג לספר זיכרונות מעניינים על זקני ירושלים לפני תשעים שנה.תענוג מיוחד היה לשמוע מפין תיאור מדוייק של החיים בירושלים בימים ההם. שמעתי ממנו על סבי הגדול רבי משה בלוי זצ"ל כיצד היה מעביר שיעור בחומש ורש"י בביהכנ"ס "באר שבע" בשכונת בית ישראל בירושלים.הוא זכר היטב את אבי הר"ר יהודה ע"ה  ואחיו הר"ר עמרם ע"ה כיצד ישבו ולמדו בהתמדה ושקידה עד השעות המאוחרות של הלילה. עוד עשרות ספורים וחוויות על בני ירושלים המסולאים בפז.בעשרות השנים האחרונות ראיתי את התגלמותה של המשנה  הנ"ל ברבי נחמן ע"ה.ככל שהזדקן הרי תבונתו וחכמתו היו הולכים ומתעצמים עוד ועוד. מפעם לפעם היה מתבטא באופן קונדסי : "תזכיר אמרה בש"ס  ואומר לך באיזה מסכת ובאיזה דף היא כתובה" ואמנם זכיתי ל "שחק " איתו במשחק זה. נדהמתי עד כמה בקי ישיש זה בש"ס ובמכמני התורה.בנוסף לכל הנ"ל, גם בשיחות חולין היה תענוג לשמוע את דעותיו והשקפותיו בכל נושא ונושא. כאשר אתה מצרף את כל הנ"ל לשנינותו הטבעית ונעם הליכותיו, יחד עם גאונותו המיוחדת בכל מכמני התורה ולהבדיל בכל מכמני הדקדוק של לשון הקודש והקפדתו לדבר בשפה נכונה ללא שגיאות יחד עם יחוסו הרם כזקן צאצאי כ"ק רבנו הזקן בעל התניא והשו"ע.בנוסף להיותו אב ומורה לאלפי תלמידים ומאות מורים מפיצי התורה בישראל.אכן , אתה מגיע למסקנה שלפניך דמות הוד  מיוחדת כפי שפירש הר"מ  שם על המשנה: "תרבה חכמתם ויתחזק שכלם ויוסיפו שלימות". הרי לפניך אדם השלם שהתקרב לגיל מאה.לאחרונה הוא ספר את החדשים וסיפר לשומעיו:" בעוד שלושה חדשים ושלוש שנים ימלאו לי מאה."


במכתב ניחומים של ארגון המורים הדתיים אל הרב יוסף הרטמן כותבים מר גד דיעי יו"ר ארגון המורים הדתיים והגב' ג.פינקלשטיין יו"ר מועצת הארגון: בצער רב שמענו על פטירתו של אביך היקר "יקיר החינוך הדתי"-ר' נחמן הרטמן ז"ל. זכה וראה דורות של תלמידים, בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצוות, ממשיכי דרכו המיוחדת.אך זה עתה שמחנו איתכם בטכס בו הוכתרת אף אתה בתואר "יקיר החינוך הדתי" תשס"ח, ובכך זיכית אותו ברוב נחת, שמחה וגאווה....


 שרשים נטועים בחברון:
מחדשי הישוב היהודי בחברון, כתבו אף הם מכתב מרגש ביותר לרגל יום הולדתו ה90 שחל בכ"ט באדר ה'תשס"א. להלן ציטוט מספר קטעים מהמכתב הארוך הערוך בטוב טעם.


לכבוד מכובדנו היקר יקיר חברון עיר האבות
הר"ר נחמן הרטמן שליט"א.

...זכות גדולה לנו להצטרף למברכים ... לא נוכל לסכם במספר מילים, ואף לא במספר דפים, את פעולותיך החינוכיות והספרותיות הרבות, את אישיותך החמה, הקורנת ומלאת אהבה וחום:אך זאת נבקש להודות לך –על תרומתך הסגולית לחיזוק ההתישבות היהודית בחברון.....עבורנו, מחדשי הישוב היהודי בחברון, אתה ר' נחמן, יליד חברון והחי את חייה מאז ועד הנה,מהווה תמצית השליחות הזאת. השליחות הנמסרת לנו מקהילת חברון העתיקה, הנקשרת מדור אל דור, עד דור ראשון.שליחות זו היא המעניקה לנו כוח ועצמה במשימה הקשה של ישוב חברון,ובהתמודדות מול קשיים וסכנות. בכך לך, ולמשפחתך שי',חלק נכבד וחשוב.

בביקוריך הרגשנו את עצמת השליחות, האהבה והחום, מדבריך קיבלנו עוז ועידוד להמשך הדרך, מספריך וכתביך הוספנו ידע.

את מורשת האבות בחברון ספגת- ואותה הנחלת, הן למשפחתך, והן לנו מתיישבי, בחום,באמונה ובאהבה.בכך יש לך חלק נכבד בבניין ובחיזוק הישוב היהודי המתחדש בעיר האבות תבנה ותכונן.....
המאחלים ומברכים באהבה,

 

הרב משה לוינגר   הרב הלל הורוביץ  נעם ארנון  ברוך מרזל
עיה"ק חברון תובב"א.

הרב נחמן הרטמן ע"ה היה קשור בכל נימי נפשו לחברון. הוא חלם לחזור ולגור בה לעת זקנתו.אך חולשתו וקשיי ההליכה מנעו זאת ממנו. במשך שנים רבות נסע עם בנו הרב יוסף שיבדלח"ט לחברון, בחול המועד פסח ובסוכות. כמה פעמים אף נאם בעצרת לפני עשרות אלפי החוגגים. כיליד חברון תבע בלהט ובתוקף מראשי הממשלה בישראל כי יבססו ויחזקו את הישוב היהודי בחברון ת"ו. הוא כתב חוברת מיוחדת על חברון בה ריכז חומר רב ערך   עבור הדור הצעיר. זו אחת מעשרות חוברות וספרים אותם כתב או ערך או תירגם וניקד. בכ"ד בשבט התשמ"ב התקיימה העליה הראשונה  ל"ציון" של הסבתא הרבנית הצדקנית מנוחה רחל בחברון. העליה אורגנה ע"י הרה"ג הרה"ח שמואל אלעזר היילפרין שליט"א. לאחר מכן התקיים סיור במה שהיה פעם ביכנ"ס אדמו"ר  האמצעי. הכל היה חרב והרוס לא נותרה אבן על אבן. המקום הפך לדיר עיזים ולשירותים ציבוריים. הר"ר נחמן ע"ה הוציא  מיד מארנקו חמישים לירות ונתן לרב הלפרין שיבדלח"ט  לשפץ את ביהכנ"ס.עוד לא סופר על מאבקיו לשלימות  הארץ נגד הנסיגות והחרבת הישובים ונגד הדיבורים המסוכנים להקמת מדינת טירור לרוצחים הנאלחים ימ"ש. כיליד חברון וכמי שגדל בירושלים הכיר את המנטליות הערבית וידע כיצד לטפל בהם באגרוף ברזל.

אפשר עוד לספר רבות על אהבת התורה שלו על חריצותו, על ניצול הזמן , על עמלו בתורה,על בקיאותו הנפלאה בש"ס.סיים את הש"ס לפחות חמש פעמים. רבים ממאות המנחמים שפקדו את הבית בימי השבעה ספרו כיצד שאל אותם: מה למדת לאחרונה?  וכיצד הפליא אותם בהמשיכו את הסוגיה מתוך זכרונו המופלג והצלול.כל ימיו הקפיד על ניקיון וסדר,על חסכון, לא להטריח את הזולת היה משפט שגור בפיו. בפטירתו נוצר חלל ריק למשפחתו הקרובה ולמשפחתו הענפה  לאלפי תלמידיו ומוקיר זכרו. נעקרה  מנופנו דמות מקורית, מיוחדת במינה, משכמה ומעלה, של אדם יקר, מורה ומחנך דגול ,סופר , תלמיד חכם צנוע, ישר דרך, אדם שהקדיש את כל חייו לחינוך ילדי ישראל לאהבת התורה העם והארץ.מפיץ מעיינות היהדות והחסידות בכל אתר ואתר, נעים הליכות. עליו אפשר לומר: "כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו" חבל על דאבדין ולא משתכחין. יהי זכרו ברוך.

תנצב"ה. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.