מערכת COL | יום כ"ח שבט ה׳תשס״ח 04.02.2008

ירושלים של רובל

האוליגרכים מחבר העמים מסתערים על היעד הבא - העיר העתיקה. לאחרונה הרחיבו המיליארדרים את השקעותיהם ברכישת ושיפוץ אתרים יהודיים, וביניהם  גנאדי בוגולובוב, המתגורר באוקראינה, שדורג לפני מספר חודשים במקום הרביעי בין עשירי אוקראינה, עם לפחות ‭3.35‬ מיליארד דולר ■ לפני מספר חודשים תרם את הכסף לשיפוץ בית הכנסת במנהרות הכותל ואולם התפילה ברחבת הכותל. הוא גם רכש את ארונות הקודש שהוצבו במקום. כזכור, לפני מספר חודשים, הקים בוגולובוב את קרן "10 מיליון דולר" שתשתתף בשמחות השלוחים  לסיפור המלא
ירושלים של רובל
מאת אלי ברדנשטיין

תופעה חדשה בעיר הבירה. יותר ויותר אוליגרכים יהודים מחבר המדינות בוחרים בשנים האחרונות לתרום לפרויקטים שונים בירושלים, בעיקר בעיר העתיקה. בין היעדים הפופולריים ביותר להם תורמים בעלי ההון כספים נמצאים עיר דוד, מנהרות הכותל, בתי כנסת ועוד.

האוליגרך הראשון הוא יבגני שווידלר, המדורג במקום ה-165 ברשימת עשירי העולם של מגזין "פורבס‭,"‬ עם ‭2.5‬ מיליארד דולר. שווידלר הוא שותפו הקרוב של רומן אברמוביץ' ויו"ר אימפריית האחזקות שלו, שאף העניק לו במתנה את אחת מהיאכטות הענקיות שלו, "לה גראנד בלו‭."‬ שווידלר הוא יליד מוסקבה המתגורר בשנים האחרונות בלונדון. בשנתיים האחרונות הפך לתורם המרכזי של "עיר דוד‭,"‬ האתר הארכיאולוגי הסמוך לכותל המערבי, בתוך שכונת סיר לואן הפלשתינית, הנחשב לערש לידתה של ירושלים בימיו של דוד המלך. במקום מתגוררות כר50 משפחות יהודיות.

עד כה תרם שווידלר כשבעה מיליון דולר לאתר הידוע, מימן את מרכז המבקרים באתר וכן פרויקטים נוספים. הוא הצליח גם לקרב את חבריו, רומן אברמוביץ' ולב לבייב, שאף שערך שם לאחרונה את טקס שבע הברכות לבתו. בשבוע שעבר הוא ביקר במקום למרות השלג.

האוליגרך השני הוא גנאדי בוגולובוב, המתגורר באוקראינה. בוגולובוב דורג לפני מספר חודשים במקום הרביעי בין עשירי אוקראינה, עם לפחות ‭3.35‬ מיליארד דולר. בוגולובוב הוא נשיא הקהילה היהודית בעירו וכן עומד בראש אגודת הידידות של יד ושם בעיר. יחד עם שותפו היהודי-ישראלי, איגור קולומויסקי, הם חולשים על אימפריית בנקאות, מכרות ונפט, תקשורת ומזון.

מזה מספר חודשים שבוגולובוב מעוניין להשקיע בכותל המערבי. הוא תרם כשלושה מיליון דולר לפרויקטים שונים בכותל ועוד היד נטויה. לפני ארבעה חודשים תרם את הכסף לשיפוץ בית הכנסת במנהרות הכותל ואולם התפילה ברחבת הכותל. עוד הוא רכש את ארונות הקודש שהוצבו במקום.

האוליגרך השלישי הוא ואדים רבינוביץ‭,'‬ שיקבל ב-20 בפברואר את פרס כנס ירושלים, המקבילה הלאומית לכנס הרצליה, על תרומתו לעיר הבירה. רבינוביץ' הוא מולטירמיליונר, איל תקשורת מקייב, המחזיק באזרחות ישראלית. הוא נשיא הקונגרס של יהודי אוקראינה ומכהן גם כנשיא קרן היסוד (המגבית היהודית) באוקראינה.

באופן קבוע תורם רבינוביץ' כסף למדינת ישראל. לפני מספר שנים תרם מיליון דולר למכון המקדש, לצורך שחזור מדויק של מנורת הזהב שעמדה במרכזו. כמו כן התחייב לתרום 15 מיליון שקלים להשלמת בית כנסת "החורבה" שבר רובע היהודי.


הרבנים מברכים

האוליגרכים המשקיעים בירושלים מצטרפים כמובן למיליארדר ארקדי גאידמק, שמתמודד על ראשות עיריית ירושלים. בשנים האחרונות תרם עשרות מיליוני דולרים לעיר, קנה את בית החולים ביקור חולים, את קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים וסייע לפרויקטים רבים נוספים.

הרב שמואל רבינוביץ‭,'‬ רב הכותל והמקומות הקדושים, אמר: "מדובר בתופעה מבורכת, שבה יהודים מחבר המדינות שבים לכור מחצבתם אחרי כל כך הרבה שנים ומנסים להיות שותפים בבניין ירושלים ובפעולות רווחה אחרות בישראל‭."
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.