מערכת COL | יום כ"ט שבט ה׳תשס״ח 05.02.2008

איראן מחפשת שליח. מישהו מעוניין?

חשיפה ראשונה: הקהילה היהודית בטהרן גיששה באחרונה אצל גורמים יהודיים בניסיון למצוא שליח חב"ד שיסכים לפעול עם יהודי איראן ■ ל-COL נודע, כי איש עסקים המייצג את הקהילה היהודית באיראן, קיים פגישה רישמית עם שליח חב"ד באזרביג'אן השכנה, הרב מאיר ברוק, בה הוא התעניין כיצד הם יכולים לקבל שליח חב"ד לאיראן שיפעל עם הנוער ■ בראיון בלעדי ומיוחד ל-COL מגולל הרב ברוק את תוכן הפגישה עם הגורם מאיראן וחושף את הקשר שלו עם הקהילה ■ וגם: את מי רצה נשיא איראן מחמוד אחמדניג'אד למנות לרבה הראשי של המדינה לסיפור המלאבכתבה המלאה: תגובה רישמית ל-COL מה'מרכז-לענייני-חינוך' >>>
איראן מחפשת שליח. מישהו מעוניין?
יהודי לומד בבית-המדרש באיראן. מאחוריו: ספר החת"ת ● צילום ארכיון: AP

מאת חיים ברון, כתב COL

האם בקרוב יהיה שליח חב"ד רישמי באיראן? על-פי מידע בלעדי שהגיע ל-COL עולה, כי הדבר בהחלט אפשרי וייתכן שזה יקרה בקרוב.

אלפי שלוחי חב"ד פזורים כיום ברחבי העולם ומידי שבוע יוצאים עוד ועוד שלוחים חדשים למדינות נוספות. אחת המדינות, שה'מרכז-לענייני-חינוך' לא חושב לשלוח לשם שליח, זו מדינת איראן, שם שולט הדיקטטור מחמוד אחמדניג'אד שבשנים האחרונות הקצין את אמירותיו כנגד מדינת ישראל ואף קרא מספר פעמים להשמדה.

יהודי איראן, החיים בביטחה לעת-עתה במדינה, דווקא רוצים שליח חב"ד, כך נודע ל-COL. באחרונה, פנו מספר גורמים רישמיים בקהילה היהודית באיראן לשליח חב"ד הקרוב ביותר למדינתם, הרב מאיר ברוק, הפועל בעיר באקו באזרבייג'אן. "יש לי ליד הבית תחנת אוטובוס עם הכיתוב 'באקו-איראן'", מספר הרב ברוק.

לאחר מספר פניות, נקבעה באחרונה פגישה רישמית בין גורם רישמי בקהילה לרב ברוק. שמו היהודי של הגורם הוא יהודה, אך מלבד זאת, לא נוכל למסור עליו פרטים נוספים, מסיבות מובנות.

הכיתוב בעברית נמחק

בראיון בלעדי ל-COL, מספר תחילה הרב ברוק על הקשר שלו עם הקהילה באיראן: "אני מעביר מידי פעם ספרי-קודש שונים ומוצרים לקהילה היהודית. באחרונה שלחתי להם בקבוקי יין מישראל, אך הייתי צריך, כמובן, להוריד את העטיפה החיצונית - עם הכיתובים בעברית - ולשים שם עטיפה חדשה עם כיתובים ברוסית.

"בשיחה שהייתה לי עם אותו גורם בקהילה, הוא סיפר לי שיש להם כשרות מסודרת. יש להם בקהילה אפילו חלב ישראל, כשעליו יש כיתובים בלשון הקודש משובשת מעט, פרסית וערבית".

אבל כאמור, מטרת הפגישה הייתה ניסיון לברר כיצד מקבל שליח חב"ד שיפעל בקרב יהודי הקהילה. "הגורם הרישמי של הקהילה האיראנית ביקש ממני בהתחלה אינפרומציה על חב"ד בכללות. אני אמרתי לו שיש אלפי שלוחים פרוסים ברחבי העולם ויש לנו קהילות גדולות. הראיתי לו תמונות מהפעילות, והוא מאוד התלהב מהרעיון. המטרה שלו הייתה לפנות לממשל האיראני בצורה מסודרת ולהראות להם כיצד זה עובד במדינה סמוכה שהיא גם מוסלמית.


הרב ברוק עם נשיא אזרבייג'אן מר אלהם אלייב ● צילום ארכיון: COL

"אותו גורם, שם דגש בפגישה על עמדתה של חב"ד בקשר לציונות. אמרתי לו את דעתו של הרבי שכל עם צריך לשמור על האדמות שלו. הוא רשם את כל מה שאמרתי לו בצורה רשמית.

"כשעלה השם של משה-אריה פרידמן (איש 'נטורי-קרתא' המיודד עם נשיא איראן), פניו של הגורם הרצינו והוא סיפר שלמרות שנשיא איראן רצה שפרידמן יהיה הרב הראשי של איראן, הם סירבו בתוקף. לא רצינו להיות החזית נגד כל יהודי העולם ולהיות חלק מה'נגד' הזה, הוא אמר לי, כשהוא מדגיש שזה לא אומר שהוא מסכים עם כל מה שישראל עושה. לדברי אותו גורם", ממשיך לספר הרב ברוק, "הוא הצליח גם לשכנע את הממשל באיראן שפרידמן רק יזיק להם.

"סיבה נוספת לסירוב של הקהילה לקבל את פרידמן, לדברי הגורם, כי פרידמן הוא יהודי אשכנזי והקהילה מחפשת יהודי שמתפלל בהברה ספרדית".

חב"ד בטהרן?

לדברי הרב ברוק, אותו גורם מהקהילה, הוא איש שהצליח לגרום לכמה שינויים בממשל בנוגע ליחס לרבנות ודת. "הוא הביא לי קטעי עיתונות מאיראן, שם נכתב על הפעילות שלו בנושאים אלו", מספר הרב ברוק. "בשנים האחרונות הוסמכו מספר יהודים מהקהילה לשחיטה, אבל לא כל היהודים סומכים עליהם. הגורם סיפר לי שישנם יהודים שלא טעמו בשר מספר שנים". 

איך הגיע אליך אותו גורם?

"הוא הגיע אליי דרך האתר אינטרנט שלנו. הוא כתב לי מייל, בו כתב לי את בקשתו בתחילה, ולאחר שדיברנו גם בטלפון, קבענו את הפגישה הרישמית".

מדוע הם נזכרו דווקא כעת?

"אותו גורם אמר לי מספר פעמים בשיחה שכעת הדור הצעיר נחלש והוא מאבד קשר עם הקהילה ואף עוזב להתגורר במדינות במערב. בכלל, הקהילה באיראן היא מאוד מאוחדת ומאורגנת".

אתה רואה אפשרות של שליח חב"ד באיראן?

"מיד אחרי שיהיה לכך אישור רישמי מהממשל באיראן, הדבר בהחלט יהיה אפשרי. אני אפנה לרב משה קוטלרסקי מה'מרכז-לענייני-חינוך' ולרב הראשי של רוסיה הרב בערל' לאזר ואציג להם את המסמכים שבידי המאשרים את הדבר. בעיקרון, לא אמור כאן להיות אף בעיה אם יהיה אישור מהממשל האיראני. מה שכן, אותו שליח, יצטרך להיות בעל דרכון זר".

אתה תבקר במדינה?


"אני בעל דרכון ישראלי והדבר מהווה בעיה עבורי. רק באחרונה היה כינוס באיראן, שם נטלו חלק גורמים מדיניים מאזרבייג'אן שחלקם פנו אליי ושאלו אותי האם אני יוכל להגיע, אך לאחר שאמרתי להם שיש לי דרכון ישראלי - הם לא שאלו יותר"...

רק לפני מספר שבועות הצליחו 40 יהודים מאיראן לחמוק מתחת לאפו של נשיא איראן, ולהגיע לישראל, בתום מבצע חשאי ותחת מעטה כבד של סודיות. הגעתם של היהודים לישראל, לא בהכרח מעידה על יחס הוגן וטוב שהם מקבלים באיראן. "צריך להבין שעם כל הרצון של ישראל להעלות אותם, מצב היהודים באיראן טוב וכך גם יחס השלטונות אליהם. הם לא ממש רוצים להאמין שמשהו ישתנה, ולכן הם לא רואים סיבה לעלות לישראל ולהתחיל את חייהם מחדש", אמרו גורמים בקהילה לאחר עליית הקבוצה לישראל.

הביקור שלא קוים

כזכור, לפני שנה, נחשף לראשונה ב-COL, כי רבה הראשי של רוסיה, הרב בער'ל לאזר, תכנן לבקר באיראן. "בביקורי בתאילנד", סיפר הרב לאזאר, "פגשתי מטייל שסיפר לי שהוא מתגורר באיראן, אך הוא מטייל בימים אלה בערים בתאילנד. בעיצומה של השיחה, הוא שלף לי כרטיס-ביקור של הרב אליעזר אשכנזי הנמצא בשליחות בתאילנד. אותו מטייל סבר תחילה שאני הוא הרב אשכנזי, אך העמדתי אותו על טעותו.

"אותו מטייל סיפר לי בצער על המצב העגום בהם שורים יהודי איראן ואני אמרתי לו שמתי שאני יגיע למוסקבה, אני יצור עימו קשר בכדי לבדוק האם אפשרי לבקר אצל יהודי איראן. בבואי למוסקבה, פגשתי את המופתי הראשי וסיפרתי לו את הסיפור ואת המחשבה שלי לנסוע לאיראן.

"המופתי, שיש לו קשרים חמים עם שלטונות איראן, אמר לי בתשובה: 'אם אתה בא, אני מגיע יחד איתך". זה תופעה של כמה וכמה נציגים מאיראן מספרים על החיים שלהם. יש להם 30 בתי כניסיות. אני מחכה לפנייה רישמית מהמדינה של איראן. בגלל שזה להיות רב משהו ממשלתי.

כתב COL בניו-יורק ביקש אתמול (שני) את תגובת ה'מרכז-לענייני-חינוך', הגוף החב"די הממונה על שליחת רבנים ושלוחים. "עדיין לא קיבלנו פנייה רשמית משום גורם. ברגע שנקבל אותה, נחשוב ונחליט כיצד לנהוג", כך נמסר לנו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.