מערכת COL | יום כ"ג שבט ה׳תשס״ח 30.01.2008

הדולר צנח ל-3.639, התעשיינים דורשים התערבות מיידית

שער הדולר צנח אתמול ב־‭- 1.9%‬ ושערו כעת נמוך ב־‭27.5%‬ מהשיא ב־2002 • התעשיינים דורשים התערבות מיידית אבל עד שאולמרט יתפנה מדוח וינוגרד, היקף הנזקים יגיע כבר למיליארדי דולרים • הפיטורים בתעשייה כבר החלו לסיפור המלאכלכלה וצרכנות
הדולר צנח ל-3.639, התעשיינים דורשים התערבות מיידית
מאת יוסי גרינשטיין ורונית מורגנשטרן

שער הדולר צנח אתמול ב־‭1.9%‬ והגיע ל־‭3.639‬ שקלים, השער הנמוך ביותר מאז אפריל ‭.1998‬ במהלך יום המסחר את־מול הגיע הדולר אפילו לרמה של ‭3.62‬ שקלים.

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הבטיח לזמן דיון חרום בנושא הדולר מיד לאחר פרסום דוח וינוגרד - כך מסר לעסקים מנכ"ל התאחדות התעשיינים, יהודה שגב. אתמול נפגש נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש עם ראשי האוצר וראשי התמ"ת כדי למצוא פתרונות למצוקת היצואנים שניזוקו קשות מהידרדרות המטבע האמריקני. בפגישה הבהירו נציגי בנק ישראל והאוצר כי לא יתערבו במסחר בדולר.

על־פי נתוני התאחדות התעשיינים, בשנת 2007 ספגו היצאונים נזק של ‭2.6 ‬מיליארד דולר, והחשש הוא כי אם שער הדולר יוותר על כפי שהוא, היצאונים יאלצו לספוג נזק של ‭4.4‬ מיליארד דולר נוספים.

הירידה החדה בדולר החלה שלשום בערב עם פרסום החלטת הריבית של הנגיד סטנלי פישר - שהותיר את הריבית ללא שינוי. הערב צפויה הפחתת ריבית נוספת בארה"ב בשיעור של עד ‭.0.5%‬ פער הריבית שקל־דולר יגדל ל־‭1.25%‬ ויביא להתחזקות נוספת של השקל. מומחים צופים מדדים שליליים ואינפלציה אפסית בעקבות צניחת שער הדולר.


בשל הדולר: פיטורי עובדים

התעשיינים ממשיכים לדווח על הנזקים הנגרמים להם מהיחלשות הדולר. כך למשל, אריק כצנגולד, מנכ"ל מפעל ארליטקס לייצור כלי מיטה הממוקם ביהוד, מסר להתאחדות התעשיינים כי בגלל שער הדולר הנמוך הוא נאלץ לפטר 10 עובדים ולסגור את מחלקת האריגה. לדבריו, אם המצב יימשך הוא ייאלץ להמשיך בפיטורי עובדים ולסגור קווי ייצור נוספים.

כצנגולד הוסיף כי בגלל הדולר הנמוך הוא נאלץ להפסיק את הפעילות עם מתפ פרת חורפיש שבה מועסקים כ־80 עוב־דים שיישארו ללא עבודה.

במהלך חצי השנה האחרונה השיל הדולר 70 אגורות מערכו, ובכך השלים ירי־דה של ‭.16.5%‬ שער המטבע האמריקני נמוך כיום ב־‭27.5%‬ משיא כל הזמנים ‭4.994 -‬ שקלים ביוני ‭.2002‬

בעקבות האירועים האחרונים בשוקי חו"ל התחזק השקל אתמול גם לעומת מטבעות העולם: שער היורו היציג ירד ב־‭1.51%‬ ל־‭5.3795‬ שקלים; שער הפרנק הש־וויצרי צנח ב־‭;2.1%‬ שער הין היפני ירד ב־‭2.4%‬ ושער הליש"ט נחלש ב־‭.1.42% ‬
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.