מערכת COL | יום ו' שבט ה׳תשס״ח 13.01.2008

בשל"ה חלוקים אם יש להם מספיק ילדים: דיווח ● גלרייה

500 ילדים ממשפחות מתבוללות הלומדים תורה שעה בשבוע הוא נתון מרשים? תלוי את מי שואלים במוסד של"ה - 'ועד מגיני ומרחיבי החינוך הכשר' ■ במלווה-מלכה אמש (מוצ"ש) בקראון-הייטס הרב שז"ק צירקינד אמר: "מצבינו טוב מאוד. אני שמח לומר שיש לנו 150 בחורים המלמדים 500 ילדים מידי שבוע" ■ בשיחה עם COL, הרב שייע העכט נזכר בשנים שהיו בתוכנית 10 אלף ילדים. "אני עבדתי קרוב מאוד לאבי הרב יעקב-יהודה העכט ע"ה. אני זוכר שהרבי תמיד התלונן בפניו מדוע לא מגיעים לעוד ילדים" ■ הייתה תמימות-דעים לגבי הצורך להוספת עוד ילדים, על-אף התנגדות מספר בתי-ספר. וגם: מה הקשר למשולח שהתווכח בקולניות עם מי שתרם 5 דולר  לסיפור המלא ולתמונות נוספות 
בשל
הרב שייע העכט משל"ה נושא דברים ב'מלווה-מלכה', אמש ● צילום: אלי קאהן, COL

מאת בנימין וייס, כתב COL בניו-יורק

לשל"ה יש היסטוריה מפוארת. כל-כך מפוארת שיצא לאור באחרונה ספר מהודר בן 270 דפים המגולל את תולדות המוסד "שיעורי לימוד הדת" או בשמו הציבורי "ועד מגיני ומרחיבי החינוך הכשר" (NCFJC). הם היו אלה שניצחו את החוק במדינת ניו-יורק המעניק שעה בשבוע משעות הלימוד בבתי-הספר העממיים עבור לימוד דת. כל דת.

בזמניו הטובים, 1940-ת"ש, קרוב ל-10 אלף ילדים לקחו חלק בשעה השבועית. בזמנו, רובו של הנוער בקהילה היהודית נשלח לבתי-הספר העממיים, ה"פאבליק סקולס". הרבי עצמו היה מעורב בניצול החוק להפצת יהדות ואחד מהפעילים המרכזיים היה הפעלתן הידוע הרב יעקב-יהודה (JJ) העכט ע"ה.

כיום, 2008-תשס"ח, המצב אחרת.

במלווה-מלכה שנערך אמש (מוצ"ש) באולם כולל האברכים בשכונת קראון-הייטס, הנואמים לא הגיעו להסכמה מלאה ביניהם באשר לרמת 'הצלחתם'. כשסביבם ארונות עמוסי ספרים, עשרות בחורים היוצאים מידי שבוע למסור שיעורי תורה ישבו יחדיו וסעדו ממגשי דגים וסלטים. חלקם ניסו להשלים לימוד מתוך חוברת "דבר מלכות".

"150 בחורים יוצאים מידי חודש", דיווח בשמחה הרב שז"ק צירקינד, מנהל מחלקת של"ה. לדעתו, "מצבינו מאוד טוב. אני שמח לומר שיש לנו 500 ילדים הרשומים בתוכנית שלנו".

אולם, מנהל הארגון הרב שייע העכט נשמע אחרת. "מבין האחים, אני זה שזכיתי לעבוד הכי הרבה וקרוב עם אבי", הוא סיפר על אביו הרב JJ העכט. "אני בפירוש זוכר שאחרי כנסי ה'ראלי' עם הילדים, אבי היה מסתובב לרבי ושואל אם הוא מרוצה. הרבי תמיד רצה יותר ורצה לדעת למה אי-אפשר להביא עוד".

בשיחה עם COL, הרב העכט הוסיף: "בסך-הכל, במהלך השנים, חצי מיליון ילדים למדו בתוכנית. ואנחנו צריכים להמשיך. אולם היום אנחנו מתמודדים גם עם הנהלות בתי-ספר שלא רוצים שנלמד. וגם צריך לזכור שהילדים שלומדים בבתי-ספר עממיים באים ממשפחות מאוד רחוקות מבחינה יהודית".

המשולח החכם

בניסיון לעודד את הבחורים לרשום עוד ילדים לתוכנית, הרב צירקינד סיפר על משולח שהגיע לאסוף כסף בארה"ב בשנות הארבעים.

"המשולח נכנס לבית-כנסת קטן ואנשים נתנו לו חצי פעני, פעני אחד ואולי אפילו ניקל. ואז ניגש אליו מישהו ומסר לו 5 דולר. המשולח התחיל להתווכח איתו. הבנאדם לא הבין. לאחרים לא עשית בעיות, מה אתה רוצה ממני. המשולח ענה: מהם כמה אני כבר יכול לקבל? עוד פעני? ממך אני יכול לקבל עוד כמה דולר".

"אין סיבה שלא תוכלו לגייס, לפחות בחודש אחד, עוד תלמיד. ילד בחודש זה לא מטרה קשה", הרב צירקינד הוסיף וביקש מהבחורים לקרוא את הספר על של"ה שחולק בסוף הערב. "כשתקראו, תבינו את החשיבות הרבה של הפעולה וכמה הרבי ייקר את העניין".

בערב נכחו גם חברי ועד 'מגיני ומרחיבי החינוך הכשר' הרב שלום-בער העכט והרב שלמה-לייב אברמוביץ'.

בין הפעולות שהארגון מתכנן לתקופה הקרובה: שבתון ענק עבור ילדים שיתאכסנו בבתי תושבי קראון-הייטס וילמדו על השבת. הבחורים גם נקראו לעודד את התלמידים שלהם לבקר בבתי-חב"ד בשכונת מגורם ואף להגיע לשבת באם ניתן. והם גם נערכים לקראת קעמפ החורף שהשנה אולי יופעל במקביל לילדי ברוקלין וילדי קווינס. העיקר להפיץ את רוח ישראל סבא בקרב הנוער, ובהצלחה שהייתה פעם.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.