ynet מדווח על "אלבום השמיטה" של חב"ד
מאת קובי נחשוני, ynet
את האתגר החינוכי הבא מכיר היטב כל מחנך דתי: שנת השמיטה בפתח, אבל איך גורמים לתלמידים להתעניין במצווה הרחוקה כל כך מהתודעה? מנהלי רשת החינוך של חב"ד התכנסו לקראת שנת הלימודים הנוכחית והחליטו להתאים את העיסוק בשמיטה לרוח הזמן.
בחודשים האחרונים הופצו בין תלמידי רשת "אהלי יוסף יצחק ליובאוויטש" לא פחות מ-20 אלף עותקים של "אלבום השמיטה", וכך במקום ג'ובאני רוסו הססגוני באלבום ה"סופר גול" רודפים ילדי חב"ד אחרי "איסור ספיחין" והכדורגלן ברק יצחקי מוחלף ב"מצע מנותק". בעזרת כל אחד מהקלפים ניתן ללמוד על הלכה אחרת הקשורה במצוות המשיטה, ועכשיו נראה את ההורה שיתנגד לשיגעון החדש שמטריף את הילדים.
ברחובות שלנו (צילומים: מאיר דהן, COL)
"בנינו את תוכנית הלימודים לשנת תשס"ח והוצאנו ספר מיוחד בנושא השמיטה, אבל הרגשנו שחסר משהו שימשוך את התלמידים וימחיש להם את ההלכות", סיפר ל-ynet סמנכ"ל הרשת, הרב שמואל ביסטריצקי. "היום, דרך איסוף המדבקות והעיסוק האינטנסיבי גם בשעות הפנאי הם לומדים עוד על השמיטה, ומבינים כי המצווה לא שייכת רק לאבא ואמא שהולכים לקנות ירקות. כל אחד צריך להכיר אותה ולדעת איך להתמודד".
קלפי החריש, בדרך ל"תיבת הפלא"
מאז תחילת השנה מנסה כל ילד לפאר את האלבום הפרטי שלו ב-50 מדבקות לפחות – הישג שיעניק לו את המפתח ל"תיבת הפלא" עמוסת הפרסים שמסתובבת בין בתי הספר. מי שיצבור 100 קלפים יזכה בניסיון נוסף לפתוח אותה, והשלמת האלבום כולו – 170 מדבקות, מזכה בכרטיס להגרלה הגדולה. בין הפרסים: טיסה לחצר הרבי בני-יורק, חופשות משפחתיות, טיסות בשמי הארץ, כל ספרי האדמו"ר ועוד. כדי לסייע גם למשפחות מעוטות יכולת החליט יו"ר הרשת, הרב יוסף יצחק אהרונוב, לחלק את האלבומים בחינם. את חפיסות הקלפים ניתן לקנות, אך תלמידים מצטיינים מקבלים אותן כצ'ופר בבתי הספר.
"החלפות"
הרב ביסטריצקי מספר על תגובות ההורים ("המשחק הזה שינה את שולחן השבת שלנו"), אבל הישג הגדול יותר הוא השיווק לחו"ל – שם מצוות השמיטה כלל לא חלה. "לאור ההצלחה הגדולה קיבלנו פניות רבות מבתי ספר בעולם שרוצים להשתתף במבצע", הוא מספר, "השבוע כבר הופץ האלבום בניו-יורק, ובהמשך זה יקרה גם בשיקגו, מיאמי ובארצות אירופה. המטרה החינוכית תהיה חיבור התלמידים למצוות התלויות בארץ שאינן מוכרות להם".
מצע מנותק. קלף מנצח
תיאוריית הקונספירציה הכי נפוצה בבני ברק עוסקת באלבומי הרבנים למיניהם, והיא טוענת כי תמורת כמה אלפי שקלים למפיצים יכול כל רב להפוך עצמו ל"נדיר". כך יכולים גדולי הרבנים להפוך ל'פוּשְטים' ("הרב עובדיה? יש לי שלושים כמוהו!") ורבנים צעירים ולא מוכרים ליקרים במיוחד.
סמנכ"ל הרשת מבהיר כי מדובר באגדה: "אצלנו הקלף היקר ביותר נבחר באקראיות, ולא על פי התוכן ההלכתי. אנחנו מחנכים אמנם ל'שמיטה לחומרא', אך נזהרנו ללכת בין הטיפות ולא להיכנס לנושאים שנויים במחלוקת. לא תמצא אצלנו התייחסות להיתר מכירה או לייבול נכרי".