מערכת COL | יום כ"ה טבת ה׳תשס״ח 03.01.2008

משרד הדתות חוזר

זה הסוד השמור ביותר במסדרונות משרד ראש הממשלה: בשבועיים הקרובים יציג אולמרט בפני הממשלה את ההחלטה להקים את משרד הדתות ולהעמיד בראשו את השר כהן", כך מדווחים השבועונים החרדיים "משפחה" ו'בקהילה' ■ המשמעות המעשית: כהן ייפרד מצלו של אולמרט וינהל לבדו את שירותי הדת ■ מינהל הגיור לא יעבור למשרד החדש לאחר שאולמרט נסוג בו והחליט להשאיר את המינהל במשרדו ■ שיחת טלפון כאובה בין מרן הגר"ע יוסף לאולמרט, סללה את הדרך להחלטה המיוחדת שמתפרסמת כאן לראשונה ■ בש"ס ובמשרד ראש הממשלה סירבו להגיב לידיעה  לסיפור המלא
משרד הדתות חוזר
שער עיתון "משפחה" מדווח על חזרת משרד הדתות
יוסי אליטוב, 'משפחה'

ש"ס עושה היסטוריה. בסדרת מפגשים חשאים שהתקיימו בחודש האחרון בין ראש הממשלה אולמרט ומזכיר הממשלה עובד יחזקאל לבין בכירים בש"ס, התקבלה החלטה שאולמרט ברח ממנה עד כה מאז הקמת הממשלה: הרשות הארצית לשירותי דת שפעלה עד כה כאגף במשרד ראש הממשלה, תהפוך למשרד ממשלתי לכל דבר. בראשות המשרד יעמוד השר יצחק כהן, והוא יהיה רשאי למנות מנכ"ל, יועץ משפטי וחשב. אולם, את שירותי המינהל יספק משרד ראש הממשלה.

ובלי אכזבות אי אפשר. ברגע האחרון נסוג אולמרט מכוונתו להעביר את האחריות על מינהל הגיור לידי משרד הדתות החדש. זאת בשל רצונו להוביל מהפכות בגיור, כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"משפחה". בש"ס הביעו אכזבה מסוימת נוכח ההחלטה, ושם מקווים עוד כי אחרי שהמשרד יעמוד על הרגליים ויוכר רשמית כמשרד ממשלתי לכל דבר, ייעשה ניסיון נוסף להכפיף את אחריות על הגיור לשר הדתות.

וכך נאמר בהחלטת מחליטים שתוצג בפני הממשלה ביום ראשון הקרוב: "השר יצחק כהן המשמש שר ללא תיק במשרד ראש הממשלה, מוצע למנותו לשר לשירותי דת, להפקידו על המשרד לשירותי דת, ולהעביר לו את הסמכויות על פי דין הנתונות לראש הממשלה בתחומים הנוגעים לפעילות הרשות הארצית לשירותי דת".

המשמעות המעשית מפליגה אף יותר. אם עד עתה, ניתנו שירותי הדת בישראל במסגרת הרשות הארצית לשירותי דת כשהשר האחראי והממונה הוא ראש הממשלה אהוד אולמרט, מהרגע שבו תאשר הממשלה את הקמת המשרד והכנסת תאשר את הודעת הממשלה, יופקדו כל הסמכויות המלאות לשירותי דת בידיו של השר יצחק כהן, וזה לא יזדקק עוד לרוץ ולהחתים את ראש הממשלה על כל מינוי של ראש מועצה דתית ממונה או גוף בוחר לרבני עיר, אלא יוכל לעשות זאת לבדו.

ויש כאן כמובן גם התיקון הסימבולי למעשהו של טומי לפיד, יו"ר שינוי. לפני ארבע שנים וחצי פורק המשרד, והמחלקות שבו פוזרו לכל עבר. מוסדות התורה עברו למשרד החינוך, ויתר התחומים הפכו לבנים חורגים במשרדי ממשלה אחרים. בשלב מסוים, הוקמה רשות ארצית לשירותי דת, וזו כופפה למשרד ראש הממשלה ולעומד בראשו.

מעבר לקושי שקיים בניהול משרד תחת עיניו הפקוחות של האח הגדול, במקרה זה אולמרט, השר יצחק כהן מש"ס חש השפלה כלשהי בכך שהוא למעשה השר היחיד בש"ס שאין לו כל סמכויות ואין שום משמעות לתפקידו, מעבר לכך שהוא מריץ את המסמכים לאישור ראש הממשלה עד לחתימה המיוחלת אם בכלל.

משמעות נוספת בהחלטה: כל מינוי, החלטה על תקציב, או תמיכה במבני דת - תלויים מעתה אך בו. במילים אחרות, כהן יהפוך מעציץ לשר לכל דבר, והמשרד לשירותי דת ייהנה מעצמאות משפטית, ניהולית ותקציבית ולא יהיה תלוי עוד במצבי רוח משתנים של פקידים במשרד ראש הממשלה. בש"ס זוכרים עד היום את העיכובים בחתימת אולמרט על שינויי ההרכב של המועצה הדתית בירושלים. "מדוע שנהיה בני ערובה של אולמרט?" שואלים שם.


הרב על הטלפון


בחודשים האחרונים כשדנו בתוך ש"ס בדאגה מדוע אין בוחרים רבנים חדשים ולא יוצאים מכרזים לבחירה, טען השר כהן בלהט שמעמדו הרעוע והעדר הסמכויות בידו מונעים ממנו להניע את המערכת כפי שצריך להניע. במסגרת הדיונים בתוך ביתו של מרן הגר"ע יוסף הועלתה אף ההצעה להעביר את הסמכויות של כהן למשרד התמ"ת, ושם יכהן כהן כשר לכל דבר תחת ישי, אלא שאת ההצעה הזאת דחו השניים, ישי שלא חפץ בכאב ראש הזה שמתגלגל לפתחו, וכהן שממש לא התלהב מלשמש כשר במעמד של סגן שר במשרד התעשייה והמסחר.

אז מה עושים? לוחצים על אולמרט בחזרה שיסכים להסיר את הווטו שהטיל על הקמת המשרד מחדש. השר ישי לחץ, ומרן הגר"ע יוסף באחד הערבים של השבועיים האחרונים, ביקש לחברו עם ראש הממשלה. אולמרט חזר אחרי כמה שעות והבין מתוך דבריו של הגר"ע יוסף כי הוא איננו מתכוון להתפשר בעניין.

הבטחת לנו סמכויות לשר כהן, אמר הרב וציין כי כבר בסעודת שבע הברכות לבתו של השר ישי אשתקד, התחייב אולמרט לסיים את העניין תוך שבועות מספר. הפעם הבין אולמרט שאין מנוס והוא חייב לעמוד במילתו.

לכל הפחות מוטלת עליו חובה לגבש הצעת מחליטים, להשיג את האישור של משרדי המשפטים והאוצר ולהעמיד זאת להצבעה בקרב חברי הממשלה. אם מפלגת העבודה, לדוגמה, או חברים בקדימה יסרבו לתמוך בהחלטה, תמיד יוכל לומר לש"סניקים ש'זו העבודה שלכם לגייס את תמיכתם, ואני את שלי עשיתי'.


אחריות על 5 חוקים

מנוסח ההחלטה שהגיעה לידי "משפחה" ותימסר לשרים כבר ביום ראשון הקרוב, עולה כי סמכויות על חמישה חוקים יועברו לאחריות המשרד החדש והעומד בראשו: חוק שירותי הדת היהודיים, חוק בתי הקברות הצבאיים, חוק השמות, חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית וחוק הביטוח הלאומי. מתוך החמישה, חוק שירותי הדת, הוא הגדול והמשמעותי ביותר.

נוסף על כך, בהתאם לסמכות הממשלה, יועברו ממשרד ראש הממשלה למשרד שירותי דת שטחי הפעולה של הרשות הארצית לשירותי דת, שהיא יחידת סמך במשרד ראש הממשלה. למשרד יועברו גם התקנים והתקציבים של הרשות לשירותי דת בהתאם למבנה של הרשות שאישרו מנכ"ל משרד ראש הממשלה ונציבות שירות המדינה. כמו כן, מקום מושבו של המשרד יהיה בירושלים.

משרד ראש הממשלה בהצעת מחליטים מפרט את הרקע והשתלשלות האירועים שהובילו להחלטה. בהחלטת ממשלה מספר 900 מיום 08,10,2003, הוחלט על הפסקת קיומו של המשרד לענייני דתות, תוך המשכיות במתן שירותי הדת והעברת אגף המועצות הדתיות מהמשרד לענייני דתות למשרד ראש הממשלה. באותו הסכם הוחלט להעביר חלק מהסמכויות הנתונות לראש הממשלה ולשרים אחרים.

שנה וחצי לאחר מכן, הוקמה הרשות הארצית לשירותי דת כיחידת סמך במשרד ראש הממשלה ומעמדה אושר על ידי נציב שירות המדינה. הרשות אחראית על מתן שירותי דת לציבור היהודי בישראל, נותנת מענה בענייני בריתות, נישואין וקבורה, מפקחת על 133 מועצות דתיות המספקות את שירותי הדת בערים וברשויות המקומיות. כמו כן הרשות אחראית על פיתוח מבני דת, מקוואות ובתי כנסת, פיתוח בתי עלמין וחברות קדישא ופיתוח הקשר עם יהדות התפוצות.

נוסף על כך, בהחלטת ממשלה נוספת, הוחלט להעביר את הטיפול בפיתוח מבני דת יהודיים ממשרד הבינוי והשיכון ומשרד ראש הממשלה. על פי הצעת החלטה זו יוקם משרד אשר ירכז את הטיפול בנושאים שבתחום עיסוקה של הרשות הארצית לשירותי דת ותועבר אליה הרשות כולה.

כמו כן, סעיפי התקציב אשר יוחדו בתקציב משרד ראש הממשלה, יעברו למשרד לשירותי דת. כוח האדם במשרד ראש הממשלה אשר הוקצה לטובת הנושאים האמורים, יועבר למשרד לשירות דת. הצעת ההחלטה אינה כרוכה בגידול בהיקף כוח האדם.


המגמה: מנכ"ל חדש

האם הכנסת תצטרך לאשר בחקיקה את הקמת המשרד החדש-ישן? ככל הנראה לא. היועץ המשפטי לממשלה מזוז לא הביע את התנגדותו להקמת המשרד. כמו כן, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שלומית ברנע, והיועץ המשפטי של הרשות הארצית לשירותי דת, אינם רואים מניעה משפטית ולא חושבים שההחלטה צריכה לעבור חקיקה בכנסת.

בחוגים המקורבים לשר כהן אומרים שהשינוי המיידי ייעשה ברמה הפרסונלית. כהן יבקש למנות מנכ"ל למשרד החדש במסגרת משרת אמון. ככל הנראה המנהל הארצי לשירותי דת, עו"ד מאיר שפיגלר, יהיה כפוף אליו, וש"ס תזכה במינוי של מנכ"ל נוסף מטעמה.

אבל העיקר מבחינת ש"ס הוא שמעתה תוכל המפלגה לקבוע את מדיניות שירותי הדת הארציים, פיתוח מבני דת, הכנת תכניות הבראה, אי הפרשת רבנים לפנסיה ועוד החלטות רבות שנוגעות למפת שירותי הדת בישראל. הנהנים העיקריים יהיו פעילי ש"ס ברשויות המקומיות שמעתה מינויים לתפקידים במועצות הדתיות, יעשה קל יותר.
ועדיין יש לזכור שאולמרט צריך לעבור את המשוכה בממשלה והיא אינה פשוטה כלל.

בשבוע שעבר, לדוגמה, ביקש אולמרט בקשה צנועה יותר, אך שרי העבודה סירבו. בהצעה שהעמיד בפני השרים, דרש אולמרט לאפשר לדיינים בבתי דין רבניים לשמש כבוררים בענייני ממונות. שרי העבודה מחו, והדרישה ירדה מהפרק. האם דרישה זו כן תזכה בתמיכת רוב שרי הממשלה? נחכה ונראה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.