מערכת COL | יום כ"א טבת ה׳תשס״ח 30.12.2007

תופעת ה"מויסרים" בציבור החרדי גואה

המעצר המתוקשר בשבוע שעבר של האדמו"ר ומקורביו בלוס-אנג'לס, שהופללו באמצעות חסיד נאמן שהפך ל'מויסר', היה שיא חדש בתופעה ההולכת ומתפשטת בשנים האחרונות בקהילה החרדית בארצות-הברית – מכת ההלשנות ■ "כבר אי-אפשר להאמין לאף אחד. אנחנו מפחדים אפילו מקרובי משפחה", אומרים בשכונות החרדיות של ברוקלין ■ "90 אחוז מהחרדים שמרצים עונשי מאסר בבתי הכלא, יושבים כתוצאה מהלשנות", אומרים בארגון 'אלף', המסייע לאסירים ובני משפחותיהם ■ ר. שושן בשבועון החרדי "שעה טובה" על הפרשיות שמסעירות את הרחוב החרדי באמריקה  לכתבה במלואה
תופעת ה
ר. שושן, 'שעה טובה'

ביתו של האדמו"ר המה אנשים במהלך חג החנוכה. אנשים יצאו ונכנסו לפני הדלקת הנרות ולאחר ה'טיש'. חלקם חסידים ותיקים הבאים לתת 'דמי חנוכה' לאדמו"ר, אחרים היו נדבנים, הנוהגים לפקוד את בתי כל האדמו"רים. כולם התקבלו בחמימות ב'חצר'. אבל ליחס מיוחד זכו נדבני החסידות, אלו הנחשבים לחסידים מובהקים של האדמו"ר.

אחד מהם הגיע בליל שלישי של חנוכה.

החסיד, שכבר תרם במהלך השנה החולפת למוסדות החסידות מיליון וחצי דולר, זוכה בביתו של האדמו"ר ליחס של 'בן בית' ממש. הגבאי ובני הבית מקבלים את פניו בספר פנים יפות במיוחד. מה שבני הבית לא ידעו באותה שעה, היא העובדה, שהחסיד, שהיה עד עתה מקורב ביותר לאדמו"ר, מגיע הפעם כשהוא מצויד במכשירי האזנה שהטמינו על גופו סוכני השרות החשאי של ארצות-הברית, האף.בי. אי.

הם גם אינם מעלים על דעתם, כי האיש בעל החזות החרדית שהצטרף הפעם אל הנדבן, אינו אלא סוכן סמוי של השרות החשאי הפדראלי, שהגיע לתעד את הפגישה בין האדמו"ר לנגיד החסידי.

החסיד הוכנס אל הקודש פנימה. האדמו"ר, כדרכו, מקבלו במאור-פנים. החסיד מנשק את ידו של האדמו"ר בהכנעה, ומזמנו להגיע לביקור בן כמה ימים בביתו שבלוס-אנג'לס, שם - הוא מציע – יערוך לכבוד האדמו"ר, גם השנה, 'מסיבת תה' (טי פארטי), במהלכה יאספו כספים לטובת מוסדות החסידות. הוא גם מבטיח לאדמו"ר סכום כסף גדול, כתרומה.

בהזדמנות זו התייעץ הנגיד עם האדמו"ר בנוגע לעסקה גדולה, שהיא אמנם אינה כשרה כל-כך לפי חוקי המדינה, אבל הוא רוצה לבצע אותה לטובת המוסדות. לצורך כך, הוא מבקש מהאדמו"ר להביא עימו ללוס-אנג'לס גם את עורך הדין של החסידות, ועוד כמה מבכירי ה'חצר', הנמנים על מקורבי האדמו"ר ונחשבים כאנשי סודו.

בתאריך המוסכם הגיע האדמו"ר ללוס אנג'לס והתאכסן בביתו של הגביר. אין זו הפעם הראשונה שהאדמו"ר מתארח בביתו של החסיד המיליונר. התכונה בבית היא תכונה של התרגשות. בני הבית מתרגשים מהאדמו"ר ומהפמליה המכובדת שהגיעה עימו, וחגים סביבם כל העת כדי להנעים את שהותם.

לקראת שעות אחר הצהריים, מתחילים לזרום אל הבית אורחים, רבים מהם אנשים בעלי ממון, כדי להשתתף ב'מסיבת התה' לכבוד האדמו"ר. הצ'קים זורמים והמסיבה מוכתרת כמוצלחת ביותר. בסוף האירוע, לאחר שכל האורחים עזבו, ביקש המארח מהאדמו"ר להיכנס אל משרדו האישי, כדי לדון עימו בעסקה המיוחדת אותה הוא רוצה לבצע.

באותה שעה כבר מסתתרים בחדר סוכני האף.בי. איי., החדר כולו מצויד במכשירי הקלטה, ומצלמות מתעדות הכל. אל החדר נכנסו האדמו"ר וכמה ממקורביו. באותה שעה ממש, כבר ממתינים סוכני הבולשת החשאית גם ליד ביתו של סוכן הנסיעות של האדמו"ר, חסיד שבביתו מתאכסנים אדמו"רים, בבואם אל העיר.

כשאחרון המשתתפים נכנס אל החדר, וגם הגבאי של האדמו"ר התיישב על כיסאו, צצו לפתע בחדר סוכני הבולשת, עם אזיקים בידיהם. הם הציגו את עצמם בפני הנוכחים, ועצרו את כולם, כולל האדמו"ר שלא הבין מה מתרחש.

באותה שעה ממש פשטו סוכני המשטרה גם על בתיהם של יתר המקורבים לאדמו"ר - יהודים בעלי ממון ושם בקהילה החרדית בלוס-אנג'לס. כולם הובלו באזיקים למכוניות שהוכנו מבעוד מועד, בדרכם אל בית המעצר.

כל זה קרה ביום רביעי, לפני שבוע.

זמן קצר חלף, ופרטי הפרשה החלו להיחשף: ה"חסיד", 'בן הבית' בביתו של האדמו"ר, הואשם על-ידי האף.בי. איי. בעבירה שעונשה כבד. בתמורה להקלה בעונשו, הוצעה לו 'עסקה' - להפוך לעד מדינה.

כך הפך החסיד המושבע ל'מויסר' שהפליל את האדמו"ר, שב'טיש' שלו נהג לשבת בראש השולחן.

טלפונים בהולים מגיעים לעסקנים הבכירים של יהדות אמריקה. כולם בהלם!. מעורבות של הבולשת הפדראלית, יודעים כולם, זה סיפור קשה. שם אין לעסקנים דריסת רגל. עסקני לוס אנג'לס בתזזית: פטרוני הקהילה יושבים במעצר. ובראשם האדמו"ר.

הדיון הזמני בהארכת המעצר נקבע ליום שישי. בינתיים מתנהלים מגעים להסדר שיאפשר שחרור בערבות. המשטרה מסכימה לשחרר את האדמו"ר והגבאי בערבות, וקובעת סכום של שניים וחצי מליון דולר עבור האדמו"ר - סכום שהיא מוכנה לקבל רק בנכסים, אך לא בצ'קים או במזומן. פרנסי הקהילה מגייסים בעלי נכסים שיסכימו לשעבד נכסים, ואלו מתגייסים בזה אחר זה. האדמו"ר והגבאי משוחררים לקראת שבת. עצורים אחרים עדיין נמצאים בבית המעצר.


אחיין מלשין על דוד

הסיפור הזה, הוא רק חוליה אחת במכת ההלשנות הפוקדת את היהדות החרדית בארצות-הברית של אמריקה בשנים האחרונות. עד כה כבר נאסרו יהודים לא מעטים, עקב הלשנות של יריבים. בתים נהרסו והתפרקו בגלל שאבי המשפחה נאסר לשנים רבות.

היהדות החרדית בארצות-הברית מזועזעת מהידרדרות זו, אך בעיקר מפוחדת. "לאן הגיעו הדברים", לוחשים כולם. "כבר אי-אפשר לסמוך על בני בית".

"מכת ההלשנות מכה בכל בית", אומרים לנו השבוע מרואיינים בשכונת וויליאמסבורג שבברוקלין. האנשים שאנחנו מראיינים לכתבה, מוכנים לדבר, אך רק בעילום שם. "אני לא צריך שמישהו ילשין עלי או ילביש עלי 'תיק'", הם אומרים ברצינות.

אין ספק, היהדות החרדית בארצות-הברית היתה השבוע בפאניקה של ממש. לא רק בגלל חילול ה' הנורא שנגרם כתוצאה ממעצרו של האדמו"ר, אלא בעיקר בשל השיא החדש שכבש ה'מוסר' בפרשה.

"היום כבר אי-אפשר להאמין לאף אחד. אנחנו מפחדים אפילו מבני בית ומקרובי משפחה", אומרים בשכונת ויליאמסבורג, ומיד מזכירים את הפרשייה הכאובה האחרת, שכבשה אף היא כותרות בכל כלי התקשורת: אחיין הלשין לשלטונות על דודו, בגלל סכסוך על ירושה. ההלשנה הסתיימה בעונש של עשרים שנות מאסר שנגזרו על הדוד, נגיד חסידי שהיה ידוע כבעל חסד גדול. המלשין, שביקש לנקום בדודו, טען בפני חוקרי הבולשת הפדראלית כי דודו הוא זה שהצית את בית החרושת שהיה בבעלותו, כדי לזכות בכספי הביטוח.

המלשין, מבכירי אחת החסידויות הגדולות בניו-יורק, לא הסתיר את מעשיו. גם לאחר שהתברר כי דודו, יהודי מבוגר, יבלה את שארית חייו בבית הכלא, ובני משפחתו נותרו ללא אב.

למרבה הפלא, לא זו בלבד שהחסידות אינה מרחיקה את ה'מוסר' מחצרה, אלא שהוא ממשיך לשבת בראש ה'טיש', לצד האדמו"ר. סיפור זה גרם לזעזוע בציבור במיוחד לאור העובדה, שאותו יהודי בעל חסד שיושב כעת מאחורי סורג ובריח בשל הלשנה - יישב שנים בבית סוהר, רק בגלל שסירב לשתף פעולה עם המשטרה ולהפליל אחרים.

ואלה אינם מקרים בודדים.

מגיפת ההלשנות מפילה חללים כמעט מדי שבוע. רק לפני שבועיים נהרסו חייהן של שלוש משפחות חרדיות, ברוכות ילדים, בעיירה מונרו שבמדינת ניו-יורק. בכל אחת מהמשפחות נעצרו אבי המשפחה והאם, בעקבות הלשנה. במקרה זה ההלשנה היתה על דיווח כוזב לממשלה אודות מצב פיננסי, וקבלת 'סקשין 8' עבור שכר דירה במרמה. כעת יושבים שלושה זוגות חרדיים בבית המעצר, ממתינים למשפט. ילדיהם פזורים אצל קרובי משפחה, והם נאלצו לשכור את שרותי טובי עורכי הדין, ובימים אלו כבר אוספים עבורם כספים, תחת הכותרת: "פדיון שבויים".

לרשימת הנפגעים ממלשינים, מצטרפים גם שלושה אחים, חרדים, בעלי חסד, שתרמו כספים גדולים לישיבות ולמוסדות תורה, אשר בגין הלשנה נשפטו ונידונו לעשר שנות מאסר, כל אחד בנפרד.


ה'מוסר' יושב ליד הרבי

ומה אומרים האדמו"רים? מדוע הם שותקים?

אחד העסקנים הבכירים העוסק ב'פדיון שבויים' אמר לנו השבוע בגילוי לב: "זו בעיה קשה. המלשינים הם בדרך כלל אנשים המקורבים לחצר של האדמו"ר, אלה אנשים שתורמים כספים רבים. אף אדמו"ר לא יכול להרשות לעצמו להחרים חסיד כזה".

אוזלת היד, מסתבר, נובעת גם מהעובדה שהאדמו"ר חושש מהמלשין. "אני וחברי העסקנים, עדים כל יום לטרגדיות הנוראות שמתרחשות בגלל ההלשנות. משפחות הקורבנות מגיעים אלינו ומתחננים לעזרה. אנחנו כואבים את המציאות, אבל מרגישים נואשים. פעם אחת, לאחר מקרה באמת מזעזע של הלשנה, כבר לא יכולתי להתאפק, ונכנסתי לאדמו"ר שהמלשין נמנה על חסידיו ושאלתי: מדוע המלשין ממשיך לשבת לצידו של האדמו"ר, מדוע לא מוקיעים אותו "למען ישמעו ויראו"?

"האדמו"ר הביט עלי בעצב ואמר: 'מיר האבען צו טאון מיט א מוסר' (-יש לנו עסק עם מלשין). מה יועיל שנחרים אותו או נרחיק אותו מהחסידות? הרי בכעסו הוא פשוט ילך וילשין, וימציא משהו עלינו, כי הרי לצערנו הרב, השיטה הזו עובדת בכל מקום".

אחד מהעסקנים הבכירים בעיירה מונסי אומר: "הבעיה צצה במלוא חומרתה, עם תחילת עידן הפילוגים בחצרות האדמו"רים. בדורות הקודמים, כאשר לכל חסידות היה רק אדמו"ר אחד, לא שמענו על דברים כאלה. לא על מלשינים ולא על פשעים אחרים. כשהתחיל דור ההתפלגויות, כשבכל חסידות יש התפלגויות ומחנאות ומאבקים, קיבלה תופעת ההלשנות 'לגיטימציה הלכתית'.

"אני זוכר שאחד המלשינים הלך אל האדמו"ר שלו והצליח להוציא ממנו פסק הלכה שקובע ש'אם אדם מצער אותו או את הציבור, מותר ומצוה להלשין עליו'. זה נשמע הזוי?! אולי. אבל זו המציאות. ופסקי הלכה כאלה מסתובבים בין אנשים מכובדים בחצרות האדמו"רים".

"חמשת אלפים יהודים כלואים בבתי הסוהר ברחבי ארצות-הברית. מאה וחמישים מתוכם הם חרדים. חמש מאות הם יהודים דתיים, וחמש מאות אחרים הינם ישראלים. היתר הם יהודים שאינם שומרים מצוות", אומרים בארגון 'אלף', ארגון המתמחה בטיפול באסיר היהודי.

"90 אחוז מהחרדים שמרצים עונשי מאסר בבתי הכלא הפדראליים יושבים כתוצאה מהלשנות", אומר הרב מנחם כץ, מי שאחראי על הקשר והטיפול בחמשת אלפים האסירים היהודים. "כך עובד העניין הפדראלי. שם הכל בנוי על הלשנות. אם לא ההלשנות, הם לא היו מצליחים להושיב כמעט איש בבית סוהר. השרות הפדראלי מקבל הלשנה על מישהו, ועוצר אותו לחקירה. ואז האיש בצרות. עם האף.בי. איי., זו בעיה קשה. לרוב זה נגמר בכמה שנים בכלא. החוקרים לוחצים על האיש להלשין ולהפליל את חבריו. האיש שנזכר באמרה 'חייך וחיי חברך, חייך קודמים' ממהר לעשות עסקת טיעון, וכך מפחיתים לו מהעונש, אבל מצליחים להפליל עשרות אנשים".
"אנחנו מטפלים למעשה באסיר ובבני משפחתו. יש לנו אסירים שמתגוררים בברוקלין, אבל יושבים בנורט-קרוליינה, או באריזונה. המשפחה נשארת ללא מפרנס, וללא אגורה למחיה. כאן אנחנו נכנסים לתמונה. אנחנו מגייסים תרומות, ומממנים כרטיסי טיסה למשפחה, כדי שיוכלו לבוא לבקר את האסירים. אנחנו גם דואגים להתרים כספים כדי לייצב את המצב אצל המשפחות שנקלעו לקשיים, עקב מעצרו של אבי המשפחה. מצד שני, אנחנו פועלים מול שלטונות הכלא, והאסירים יכולים להתקשר אלינו בשיחת גוביינא, ולהתלונן על בעיות ועל התעללויות מצד סוהרים או אסירים".
ארגון 'אלף', המופעל על-ידי חב"ד, שמרכזו ממוקם בפלורידה, הוא רק דוגמא אחת לעשרות הארגונים שקמו בשנים האחרונות בשל הצורך לסייע לאסירים ולבני משפחותיהם. כמעט בכל בית כנסת בשכונות החרדיות ישנם מתרימי כספים עבור "פדיון שבויים".

"מכת ההלשנות", אומר עסקן בכיר, "היא הבעיה שמעסיקה היום יותר מכל דבר אחר את קברניטי היהדות החרדית בארצות-הברית. אנחנו עומדים חסרי-אונים אל מול התופעה הזו, המתרחבת ומשתוללת בקרב הציבור החרדי".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.