מערכת COL | יום י"ח טבת ה׳תשס״ח 27.12.2007

מכונה של "עבודת יד"

מאות מאפיות בעולם היהודי כבר עמלות במרץ להכין אלפי טונות של מצות לקראת חג הפסח תשס"ח, ודומה שהשערורייה הכשרותית הבאה בפתח: מצות שבהכנתן תשולב עבודת יד ומכונה גם יחד ■ הרעיון, שעשרות מגדולי הרבנים והאדמו"רים שוללים את הוצאתו אל הפועל, אמור לספק מצות שייקראו 'עבודת יד' אולם, הם ייאפו בשיטה מורכבת: הלישה תיעשה ביד והרידוד ייעשה על ידי מכונה שתופעל ידנית, כלומר, מוט ברזל הדומה למכונה הידנית של טחינת חיטים, שיגלגל במהירות את המצה אל תוך שני מערוכי ברזל צמודים ■ הרב סיני הלברשטאם, שמוביל מערכה הלכתית נגד הרעיון אומר ל'משפחה', "זו היא פרצה שעלולה להרוס את מסורת אבותינו בקיום מצוות מצה" לסיפור המלא
מכונה של
מאפיית מצות (אילוסטרציה)
מאת איתמר אדלר, 'משפחה'

קבלו את שערוריית הכשרות הבאה בציבור החרדי: המצאה טכנולוגית חדשה בה עוסקים בימים הללו, אמורה ליצור מעין כלי בו ניתן לאפות מצות לפסח בשילוב של עבודת יד ומכונה. הרעיון, שעשרות מגדולי הרבנים והאדמו"רים שוללים את הוצאתו אל הפועל, אמור לספק מצות שייקראו 'עבודת יד' אולם, הם ייאפו בשיטה מורכבת: הלישה תיעשה ביד והרידוד ייעשה על ידי מכונה שתופעל ידנית, כלומר, מוט ברזל הדומה למכונה הידנית של טחינת חיטים, שיגלגל במהירות את המצה אל תוך שני מערוכי ברזל צמודים.

המטרה הינה להוזיל באופן משמעותי את עלויות מצות עבודת יד שהינן יקרות בעליל, בעיקר בגין כוח האדם הרב שנדרש עבור השלבים הרבים של כל מצה בנפרד. ל'משפחה' נודע כי, נכון לעכשיו, ייתכן שהרעיון כולו ייגדע בעודו באיבו, הודות למערכה עליה עמל כעת הרב סיני הלברשטאם, רב ואב"ד שיכון ג' בבני ברק ורב קהילת 'דברי חיים'-צאנז, שהינו מחשובי מורי ההוראה בעיר ותלמידו של מרן הגר"ש וואזנר.

לדברי הגר"ס הלברשטאם, הרעיון הינו פרצה חמורה שיכולה לדרדר את ההקפדה על מסורת המצות לפסח אל תהום של היתרים חסרי בסיס.

הרב הלברשטאם פנה השבוע אל גדולי הפוסקים, שכתבו בבירור כי הם אינם נכנסים אמנם לפולמוס העתיק בדבר מצות מכונה, ומי שרבותיו נהגו כן עושה כהוגן, אולם, מי שנוהג כפסק רבים מגדולי ישראל וכל גאוני וצדיקי החסידות, שיש לאכול בפסח מצות עבודת יד, אזי עליו לדעת כי לא ייתכן לשלב כלים ומכונות אשר לא שיערום אבותינו, ולהצביע על מצות מתוצרת כזו כעבודת יד.

ראשון החותמים היה הגר"ש וואזנר, שבמשך שבוע ימים היה מכתבו מונח על שולחנו בכדי להקפיד על נוסחו המדויק. במכתבו הוא מדגיש שהפנייה היא לנוהגים לצאת ידי חובה ולסעוד במשך ימי הפסח במצות עבודת יד בלבד, ובזה "כל המשנה ידו על התחתונה".

במשך השבוע העניקו שורת אדמו"רים ורבנים את חתימת ידם לעניין בכדי למנוע את הפרצה, ובהם הגאון רבי ניסים קרליץ, הגר"נ גשטטנר הגר"י הגר מויז'ניץ, והאדמו"רים מצאנז, נדבורנה, רחמסטריווקא לעלוב וטשערנוביל.


מנהג אבותינו בידנו

בשיחה ל'משפחה' מבקש הגאון רבי סיני הלברשטאם להבהיר שוב כי לא מדובר על שובה של מחלוקת הפוסקים מלפני מאה וחמישים שנה לגבי כשרותן של מצות מכונה, וכל יהודי נוהג כמנהג אבותיו ורבותיו. יש כאן רק הבהרה שכל שינוי נכלל באיסור שהוציאו בזמנו חלק מגדולי ישראל למצות מכונה, וכן אזהרה שלא יחבלו במצוות מצה עליה כתב ה'חתם סופר' שזו המצווה היחידה של 'אכילה' בזמן שאין בית המקדש קיים, שהיא מדאורייתא. כך שישנה כאן סכנה של פריצת גדר.

מי קובע מהו הגדר ומיהו פורץ הגדר?

"לכן יש לנו את הגדולים והזקנים פוסקי הדור, וראה עד כמה מדייק מרן הרב וואזנר בלשונו וכותב: 'שאל אביך ויגדך זקיניך ויאמרו לך'.

בכל זאת, מסתבר שישנם רבנים שמכשירים את המכונה, ומגדירים אותה כמצת עבודת יד?

"לא ביקשתי לראות את המכונה הזו, ולא ארצה לראותה, כי עצם הדבר שמכונה היא ולא עבודת יד הרי זה פסול לכל דבר ועניין". את ה'מכונה' שמלפני עשרות שנים ראה מרן הגר"ש וואזנר, וכבר עליה כתב, 'ועיני ראו ולא זר, שמצות המכונה, שעל זה היו הנידון בין חכמי ישראל היה מופעל ביד ולא בכוח חשמל'.

"אמר לי רב מסוים שאולי הכוונה 'לשם שמים' בכדי שניתן יהיה למכור מצות יותר בזול, שהרי יש להתחשב בהוצאות הגדולות שלפני חג הפסח, והמצות הן חלק נכבד מהתקציב של סל הקניות. התשובה היא שבוודאי ש'התורה חסה על ממונם של ישראל', אך הרי גם לספק כל יום עשרות אלפי עופות, עם צוות שוחטים ובודקים 'ידניים' אין זה מגיע בקלות. אולי גם בזה ייעשו פשרות בכדי להקל על יוקר סל הקניות?

"הלא גם בעניין היתר המכירה של קרקע בשמיטה ניתן למצוא כל מיני היתרים הלכתיים, ומרן ה'חזון איש' זי"ע אסר זאת מכל וכל, בלי לדון בזה כלל בכדי שלא תשתכח המסורת, אף כאן ייגרם נזק רוחני נורא למסורת של מצוות מצה.

"ברור שיהיו שיטענו שזו אינה 'מכונה', ולכן כתב מרן הגר"ש וואזנר שליט"א על הקהילות שנהגו שלא לאכול מצות מכונה בפסח, שאסור להם לשנות כלל אפילו על מצות מכונה זו. מרן הגר"ש כלל אינו מתייחס לפרטי המכונה, רק לעצם השינוי ממה שהיה נהוג במשך דורות. וכבר שמעתי דיבורים על מכונת יד כמו מכבש (פרעס) שלאחר לישת הבצק, ואני בטוח שההמשך יהיה מכונת יד עם לחץ אויר, או לחץ שמן. אז כבר יהיה מאוחר בכדי להודות על האמת, שההתחלה הייתה בפרצה הראשונית עליה דנים כעת".

כאמור, בימים אלו עומד להתפרסם 'קול קורא' שיתריע מפני השינוי במסורת העתיקה של מצות עבודת יד לפסח, יחד עם חתימות גדולי האדמו"רים והרבנים, וייתכן שבעקבות כך ירד העניין מעל סדר היום.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.