מערכת COL | יום ט"ו כסלו ה׳תשס״ח 25.11.2007

הישג: בג"צ הכיר בחומרה של חלב עכו"ם

מאבק משפטי ממושך של עו"ד מרדכי איזנברג אשר ייצג את התנועה להגינות שלטונית ועו"ד נחמה ציבין אשר ייצגה עותר אחר, כנגד הרבנות הראשית, תנובה ויצרניות החלב האחרות, הסתיים בנצחון. בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, פסק כי יצרניות החלב בישראל חייבות לסמן את כל המוצרים המכילים חלב נוכרי  לסיפור המלא להורדת העתירה בקובץ וורד: לחצו כאןלהורדת פסק הדין בפורמט PDF: לחצו כאן
הישג: בג
'ידיעות אחרונות' שמדווח על ההישג בבג"צ ● צילומים: COL
מערכת COL

בעתירה אשר הוגשה לפני כשנתיים ע"י עוה"ד מרדכי איזנברג ונחמה ציבין נגד מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרב יונה מצגר, הרב סבג ראש אגף הכשרות ברבנות הראשית, תנובה והרב זאב ויטמן, רבה של תנובה, דרשו העותרים, כי הרב מצגר, מועצת הרבנות הראשית והרב סבג, יאכפו את ההנחיות המחייבות יצרנים ויבואנים לסמן: "מכיל אבקת חלב נוכרי" במוצרים המכילים חלב או מוצרים חלב שאינו "חלב ישראל", כתנאי למתן תעודת כשרות.

כמו כן, דרשו העותרים, כי מועצת הרבנות הראשית תפרסם את רשימת היצרנים והיבואנים שמוצריהם מכילים מוצרי חלב נוכרי ללא סימון כנדרש. העותרים טענו, בין היתר, כי הם מבקשים לגרום להפסקת הטעיית צרכני המזון הכשר במדינה, הטעייה הנגרמת מאי קיום הנחיות הרבנות הראשית בדבר סימון מרכיבי מזון חלביים המכילים חלב נכרי. בפועל רק חלק ממוצרי המזון מסומנים כראוי. למחדל זה שותפים יצרנים ויבואנים אך בראש ובראשונה הרבנות הראשית לישראל שהיא הסמכות הממלכתית המופקדת על מתן תעודות הכשר ובכלל זה קביעתם של תנאים והנחיות לקבלת הכשר, ואשר איננה אוכפת את ההנחיות אותם קבעה. אכיפת הנחיות כשרות באורח בלתי אחיד גורמת לאי שיוויוניות כלכלית בין היצרנים השונים ולהטעייתם של צרכני המזון הכשר.

לאור העתירה, הסכימה הרבנות הראשית לקבל את דרישות עו"ד איזנברג ועו"ד נחמה ציבין וקבעה כי הרבנות הראשית חייבת לדאוג לסימון מוצרים המכילים חלב נוכרי. על פי הסיכום שהתקבל בבית המשפט, החל מיום מראש חודש ניסן תשס"ח (6.04.08) תהיה חובה להדפיס כיתוב "כשר חלבי, מכיל אבקת רכיבי חלב נוכרי" על כל מוצר שיכיל רכיב כלשהו של חלב נוכרי.

יש לציין כי על פי החוק, הרבנות הראשית, היא זו שאמורי לאכוף את כל סימוני הכשרות במדינה, אולם במשך השנים הרבנות לא אכפה את סימון חלב נוכרי. חוסר האכיפה היווה פגיעה קשה בשומרי כשרות רבים. כיוון שעד כה הסימון נעשה ע"י היצרנים באופן "התנדבותי", רבים לא יכלו לצרוך מוצרי חלב בהשגחת הרבנות. העתירה אשר הוגשה כבר לפני כשנתיים והגיע כאמור להכרעה רק בימים אלה, מחייבית למעשה את הרבנות הראשית למלא את תפקידה בתחום הכשרות.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.