מערכת COL | יום ד' כסלו ה׳תשס״ח 14.11.2007

בעקבות חב"ד אלסקה: אותר הטייס של 'מרבד הקסמים'

כמעט שישים שנים עברו מאז מבצע "מרבד הקסמים" להעלאת יהודי תימן לישראל ■ השנה, כשחברי הפרדרציה התימנית התכוננו לארוחה השנתית שלהם שנערכה בניו-יורק, הם הופתעו לגלות כי אחד הטייסים, ווארן מצגר, שהשתתפו באותו המבצע ישמח להצטרף אליהם ■ וכל זה קרה בזכות אתר של בית-חב"ד באלסקה  לסיפור המלא
בעקבות חב
הרב יוסף גרינברג על רקע עולים מתימן מגיעים לישראל ● צילומים: COL, לע"מ
מאת כתב COL

אחד הרגעים המרגשים שנרשמו בארוחת הערב השנתית של הפדרציה התימנית, שהתקיימה השבוע בניו-יורק, התרחש כשעל המסך שבאולם הוקרן סרט ישן ושרוט בשם "הטיסה לחופש" ובו תועד מבצע "מרבד הקסמים", אותו מבצע שבו הועלו יהודי תימן לישראל, זמן קצר לאחר הקמת המדינה.

בסרט נראים יהודים רזים ותשושים, בעיקר נשים, ילדים וקשישים, מטפסים לבטנו של הנשר הענק ומתקבלים על-ידי דיילות אמריקאיות. המצלמה חולפת גם על פני הטייס ומתעכבת על צדודיתו של הטייס האמריקאי.

אותו טייס, ווארן מצגר שמו, יושב באותו הרגע ממש בשולחן הסמוך לבמה עליה מוקרנת דמותו הצעיר מלפני שישים שנה. היום מצגר הוא בן 89, והוא יושב, מחוייט ומחוייך, לצד אשתו, הדיילת מיראן, ומחכה לסיום הסרט כדי להמשיך ולספר לקהל את חוויותיו מסידרת הטיסות שיצאו מעדן ב-1949, חלפו מעל היום האדום ומפרץ עקבה ונחתו בתל-אביב.

מצגר גבה הקומה ואשתו מריאן, בת ה-86, עשו את כל הדרך מקנט, וושינגטון, כדי להשתתף באירוע. בני הזוג, שהתחתנו "בין טיסה לטיסה", כפי שסיפר ווארן, התפעמו באותו הערב לגלות, שישים שנה אחרי אותו מבצע היסטורי, 150 מבני העדה התימנית, בניהם גם כאלה שנכחו באותן הטיסות.

ארוחת הערב השנתית של הפדרציה התימנית בניו-יורק, סימלה השנה יותר מתמיד את הדרך הארוכה שעשו בני העדה התימנית מאז אותם ימים בתימן ועד לחיים הנוחים שבנו לעצמם בניו-יורק סיטי.

נשיא הפדרציה, אלישע נגר, הוא האיש שאיתר את ווארן ומריאן מצגר. נגר: "גלשתי באינטרנט וגיליתי פתאום שיש מוזיאון לשואה באלסקה. כשנכנסתי לאתר מצאתי חומר על המבצע, שם הוזכר שמו של מצגר כטייס שהשתתף במבצע 'מרבד הקסמים'.

"גיליתי שמוזיאון השואה שבאלסקה מופעל על-ידי חב"ד וקראתי את הסיפור על אלסקה איירליין. החלטתי להתקשר לחברה ולשאול על מצגר. דיברתי עם אנשי מחלקת יחסי הציבור, ספרתי שאני מהפדרציה התימנית ואנחנו עורכים דינר שנתי. הסברתי ששמעתי שהמטוסים של החברה שלהם היו מעורבים המבצע. ואז הם אמרו לי 'דבר עם מצגר, הוא בן 90 וגר בסיאטל'. הייתי המום מהתגלית שהוא עוד חי וכשהתקשרתי למספר הטלפון שהשגתי ענתה לי אישה מבוגרת.

"שאלתי אותה אם היא מכירה את ווארן ומריאן מצגר, שטסו בשנת 1949 והצילו יהודים. היה שקט ארוך מעבר לקו ולאחר-מכן היא אמרה שמדובר בה ובבעלה.

"התחלתי לבר אותה על כל שהצילו את האנשים שלנו, אמרתי שנשמח לכבד אותם בארוחת הערב השנתית שלנו. היא אמרה תודה, אבל הסבירה שבעלה לא מרגיש טוב והם לא יוכלו להגיע.

"השארתי לה את מספר הטלפון שלי, במקרה שתשנה את דעתה. למחרת היא התקשרה ואמרה שהם ישמחו להגיע".

יש לציין, כי בניית המוזיאון עדיין בעיצומה. בית-חב"ד במדינה, בראשות השליח הרב יוסף גרינברג, עורך מפעם לפעם 'דינרים' לטובת בניית המוזיאון של יהדות אלסקה שבו תונצח תרומת יהודי אלסקה לתרבותה וההסטוריה של המדינה האמריקאית וזאת על מנת להגביר את האהבה ליהדות שם ולהגביר את הגאווה של היהודים המקומיים ליהדותם.

במוזיאון המדובר יבקרו גם ילדים יהודים שיתמלאו גאווה על עצם היותם יהודים, וגם תלמידים שאינם יהודים שאמורים להכיר את יהדות ארצם בעזרת מוזיאון זה.

בעבר דיווחנו, כאן ב-COL, כי הממשלה המקומית של המדינה החליטה להקציב למימון הפרויקט מיליון דולר, אולם הסכום אינו מספיק וחב"ד באלסקה מגייסת את שארית הכסף בעזרת 'דינרים'.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.