מערכת COL | יום י"ט חשוון ה׳תשס״ח 31.10.2007

ראש בראש: הרב שוחט נגד הרב בראקמן

את פולמוס החריף שהתפתח משני צדדי המתרס אפשר לראות כמאבק על אמינותו וכוונותיו הנסתרות של פיליפ ברג וה'קבלה סנטר' המושמץ או אולי סיבת ההתקפה על אברהם גרנט ■ שני שלוחי חב"ד מלונדון וקולורדו מצאו את עצמם הולכים בראש בראש, כשאחד מואשם בנברוטיות בריטית טיפוסית והשני בהיתממות ונאיביות מגושמת ■ בתגובה על התקפותיו הקבועות של הרב יצחק שוחט על ה'קבלה סנטר', הרב לוי בראקמן פרסם מאמר בו כתב כי המרכז מקרב יהודים ושהאנגלים מפחדים מארגונים חדשים ועצמאיים ■ הרב שוחט בתגובה ל-COL: "יש טרנד גובר בליובאוויטש של 'משכילים' כביכול. הם יזרקו תגובות שטותיות, אפילו שסותרות מנהגים יהודים ולוגיקה פשוטה" ■ COL מגולל את הפרשה המלאה ומביא את דברי הרבנים  לסיפור המלא 
ראש בראש: הרב שוחט נגד הרב בראקמן

מאת בנימין וייס, כתב COL

שני רבנים חב"דיים הפועלים בקהילה היהודית הרחבה ושומרים על פרופיל גבוה בתקשורת הכללית נקלעו החודש לפולמוס פומבי ועוקצני באשר אמינותה וכוונותיה הנסתרות של ה"קבלה סנטר" המושמץ.

בעוד הרב יצחק שוחט מלונדון יוצא בקביעות נגד המרכז וטוען כי מטרתם המרכזית היא לגרוף כספים על חשבון ההמונים, הרב לוי בראקמן מקולורדו טען כי "אי אפשר להפריך את הטוב המסויים היוצא מהמרכז: הגברת עניין היהדות אצל יהודים".

הרב שוחט הרהוט, רב קהילת מיל-היל וחבר הקבינט של הרב הראשי לאנגליה, יצא נגד אברהם גרנט, המאמן הישראלי של קבוצת הכדורגל הבריטית צ'לסי. "איך אדם כל-כך נאיבי יכול לנהל מועדון כזה גדול", הוא תהה בהקשר השתתפותו של גרנט באירוע של ה'קבלה סנטר' בתל-אביב.

כפי שדווח ב-COL, רעייתו של גרנט היא אוהדת של הארגון השיווקי שבסיסו בלוס-אנג'לס ומושך אליו סלבריטאים ומפורסמים. הרב שוחט אמר שגרנט הוא "דוגמא של עוד אישיות ציבורית שנשאבת לתוך הכת השטותית הזו - נפרד מכסף שהורווח במאמץ באמונה המוטעית שהוא ירכוש קצת גן-עדן".

"אנשים צריכים לראות את הפארסה הזו", הוסיף לתקוף הרב החב"די. "מה הצעד הבא? כשצ'לסי תישקע, הם יגידו לו 'זו אנרגיה רעה - אתה צריך להשתמש במי קבלה במקלחות של מלתחות השחקנים".

בראקמן: "האנגלים מאויימים"

הרב בראקמן, לאידך, הסתייג מדברי עמיתו. מי שנולד בלונדון ומנהל כיום את המרכז היהודי בפורסט-הילס בקולורדו בארה"ב, כתב במאמר דעה: "אני לא תומך של סניפי מרכז ה'קבלה סנטר' ויש לי ספקות באשר הדרך שהם פועלים. מצד שני, במהלך כהונתי כרב ראיתי מספר אנשים שנעשו מעורבים יותר ביהדותם ובקהילה היהודית בגלל השפעת המרכז".

בדברים שפרסם באתר ynet באנגלית, הרב בראקמן הוסיף כי "לאמיתו של דבר, מספר אנשים שהשתתפו בתפילות הימים הנוראים אצלי עשו זאת רק בגלל שהוא הוצגו ליהדות על-ידי המרכז. כך, שאין להפריך את הטוב המסויים שהמרכז עושה".

"בזמן עבודתי באנגליה, התברר לי שיש לקהילה היהודית בבריטניה יחסי אהבה-שנאה עם מוסדותיה. רפרוף בעיתונות היהודית בבריטניה בשנים האחרונות מגלה נטייה לבקר בנמרצות את הרב הראשי לה'יונייטד סינאגוג'. והם מסרבים לאמץ כל ארגון שאינו תחת חסותו של מוסד גדול כי יש חשש שהארגונים החדשים מאיימים על הממסדיים.

"זהו, אני סובר, מסביר את הביקורת של הרבנים לקשרים של מר גרנט עם המרכז - העובדה שמדובר במרכז עצמאי מהמוסדות היהודים המרכזיים באנגליה מפחידה אותם.

"יהדות בריטניה צריכה להכיר שגיוון בחיים יהודיים מביאה לנמרצות וכל זמן שהם ממשיכים בעיקשות לעמוד בקשר עם המוסדות המרכזיים ומדכאים תחרות, הקהילה תמשיך להצטמק".

שוחט: "היתממות ונאיביות"

בשיחה עם כתב COL, הרב שוחט ביקש להגיב על הדברים.

"יש טרנד גובר של 'משכילים' כביכול בליובאוויטש", הוא אמר בשיחת טלפון. "מדובר באנשים שחושבים שהם 'קאפ מענטשן' ולכן יזרקו החוצה כמה תגובות שטותיות, אפילו אם הן סותרות מנהגים יהודים בסיסיים, ושלא להגיד לוגיקה פשוטה.

"ההערות המיתממות של הרב בראקמן על ה'קבלה סנטר' משקפות קצת יותר מנאיביות מגושמת על המרכז והנזק שהוא גרם במהלך השנים לנשמות תמימות. אני מקווה שהרב בראקמן מפעיל יותר לוגיקה שפוייה ומחקר מוטב במוסדות התורה שלו.

"הטענה האבסורדית שה'קבלה סנטר' הוא טוב כי הוא מביא אנשים בחזרה לאידישקייט, היא כמו להגיד ש'יהודים למען אותו האיש' הוא טוב כי מביא אנשים למעורבות ביהדות.

"האם הוא (הרב בראקמן) לא יודע ש'המטרה מקדשת את האמצעים' הוא קונצפט של עובדי אלילים ולא יהודית? רובין הוד הוא לא מודל לחיקוי יהודי".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.