מערכת COL | יום י"ג חשוון ה׳תשס״ח 25.10.2007

מאות ביום העיון בנושא בית כנסת

למעלה ממאה משתתפים וביניהם רבני קהילות, שלוחים ומנהלי בתי חב"ד, גבאי בתי כנסת ואברכים התכנסו לאולמי מודיעין ברמת גן ליום עיון בנושא בית כנסת ■ במהלך השעורים העלו המשתתפים שאלות רבות הנוגעות למעשה והחליטו ליישם מיידית את התשובות כל אחד בבית הכנסת שבישובו ■ אורח הכבוד של יום העיון היה  הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון שדיבר על מנהגי העדות השונים. הוא הדגיש כי מאחר שנוסחאות התפילה קרובים זה לזה הרי שעיקר ההבדל הוא בצורת התפילה, הניגונים והאווירה ומאחר ש"רחמנא ליבא בעי", לכן יש לשים לב לרחשי הלב של ציבור המתפללים ולא לשנות מסגנון התפילה שהם רגילים להתפלל לידיעה בהרחבה
מאות ביום העיון בנושא בית כנסת
חלק הקהל מאזין לדבריו של הרב בקשי דורון ● צילומים: י. בלינקו
מערכת COL

למעלה ממאה משתתפים וביניהם רבני קהילות, שלוחים ומנהלי בתי חב"ד, גבאי בתי כנסת ואברכים התכנסו לאולמי מודיעין ברמת גן ליום עיון בנושא בית כנסת.

את יום העיון פתח הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי מזכיר בי"ד רבני חב"ד ומד"א דק"ק חב"ד בקרית מלאכי, שעורר אודות איסור הדיבור בעת התפילה ואף עודד את הרבנים וגבאי בתי הכנסת לחזק את הענין בבתי כנסת חב"ד ברחבי הארץ.

הרב דוד דרוקמן רב העיר קרית מוצקין דיבר אודות קיום ארועים בבתי הכנסת. בכלל בתי הכנסת כיום בנויים על תנאי ולכן מותר להשתמש לדברים נוספים והביא את תשובת הרבי המובאת בספר שערי הלכה ומנהג ח"א עמ' ר"ב. כמו דובר על המחיצה וגובהה ועוד עניינים.

מנחה יום העיון, הרב מנחם מענדל עמאר, מנהל אגף ההשתלמויות שע"י בי"ד רבני חב"ד, הזמין אורח הכבוד של יום העיון, הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון שדיבר על מנהגי העדות השונים. המנחה ציין את הוראת הרבי לשלוחים במרוקו לשמור על מנהגי ונוסח המקום. הראשון לציון הדגיש כי מאחר שנוסחאות התפילה קרובים זה לזה הרי שעיקר ההבדל הוא בצורת התפילה, הניגונים והאווירה ומאחר ש"רחמנא ליבא בעי", לכן יש לשים לב לרחשי הלב של ציבור המתפללים ולא לשנות מסגנון התפילה שהם רגילים להתפלל. כמו כן יש לפעמים לבדוק את המנהגים כי ישנם כאלה שאין להם מקור.

הרב מנחם מענדל גלוכובסקי רב קהילת חב"ד ברחובות וסגן מזכיר בי"ד רבני חב"ד באה"ק, עורר ע"ד עליות לתורה של ברי מצווה בימי שני וחמישי או בראש חודש ע"מ להמעיט בחילולי שבת. כמו כן דובר על הדיון בפוסקים בנוגע לעריכת ברית מילה בשבת אצל משפחה שאינה שומרת מצוות לע"ע.

בארוחת הצהריים דיבר בפני הנוכחים הרב יעקב יוסף זינגר, רבה של העיר גבעת שמואל. לאחר ארוחת הצהריים נפתח המושב השני בשיעורו של הרב יוסף שמחה גינזבורג רב הישוב עומר שדיבר על דינים שונים הקשורים לתפילה כהלכתה: האם צריכים תשעה עונים בחזרת הש"ץ או מספיק רק שישה, מה הדין לגבי קדיש, האם ניתן להכריז באמצע התפילה לגבי ענינים השייכים לתפילה ובכללות על דיני הפסקות בתפילה.

הרב יוחנן גוראריה רב העיר חולון וחבר בי"ד רבני חב"ד עסק בענין העליות לתורה. מה דינם של יהודים שאינם שומרי תו"מ לע"ע לגבי עליה לתורה, הגבהה וגלילה, סדר החיובים לעליה לתורה, האם מותר לגלול על השולחן ספר תורה כבד, קשר הס"ת בשבת ועוד.

השעור שסיים את יום העיון ניתן ע"י הרב דב טברדוביץ מחבר הספר "הלכתא כרב", שעסק בענינים הקשורים לקדושת בית הכנסת, החל מקבלת התרומות לבית הכנסת, מיקומו, בניה דירות מעל בית הכנסת, מיקום הבימה והתיבה, תליית תמונות בבית הכנסת והאם ניתן להפוך חלק מעזרת גברים לעזרת נשים.

במהלך כל השעורים העלו המשתתפים שאלות רבות הנוגעות למעשה והחליטו ליישם מיידית את התשובות כל אחד בבית הכנסת שבישובו. למשתתפים חולק בתור תשורה תקליטור לשמיעה של השיעורים שהתקיימו בימי העיון בנושא שמיטה. בנוסף לכך התקיימה מכירה גדולה של ספרים שונים בנושא "בית כנסת" ותקליטורים מימי עיון קודמים. מאגף ההשתלמויות שע"י בי"ד רבני חב"ד נמסר כי כבר עתה שוקדים על ארגון שני ימי עיון רצופים בנושא "הרב והקהילה" שיתקיימו בחודשים הקרובים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.