מערכת COL | יום י"ב חשוון ה׳תשס״ח 24.10.2007

הונגריה: תוספת בשיעורי תורה בפני התקפה אנטישמית

היהודים בהונגריה היו המומים לשמוע באחד מתוכניות הטלויזיה הפופולריות בהונגריה התקפה בוטה נגד התלמוד. אחד מראשי הימין הקיצוני בראיון טלויזיוני האשים את היהודים בכל הצרות שבהם הוא נתקל, ולא עוד אלא שפער את פיו לדבר נגד ה"תלמוד". הוא כאילו גילה 'בקיאות' שהתלמוד מתיר לרצוח לא-יהודים ודברים דומים, שנשמעו בימים הכי חשוכים מפי אנטישמיים מפורסמים ■ בתגובה התחילו בבית חב"ד לצאת בתנופה עם שיעורי תורה ■ לצד השיעורים הקבועים מפי הרבנים התחילו השבוע בשיעור שבועי חדש, בו מלמדים המקורבים בעצמם עם מקורבים אחרים  לידיעה בהרחבה
הונגריה: תוספת בשיעורי תורה בפני התקפה אנטישמית
הרב אוברלנדר בהרצאה שבועית לסטודנטים בנושא "אתיקה רפואית יהודית"
מערכת COL

היהודים בהונגריה היו המומים לשמוע באחד מתוכניות הטלויזיה הפופולריות בהונגריה התקפה בוטה נגד התלמוד. אחד מראשי הימין הקיצוני בראיון טלויזיוני האשים את היהודים בכל הצרות שבהם הוא נתקל, ולא עוד אלא שפער את פיו לדבר נגד ה"תלמוד". הוא כאילו גילה 'בקיאות' שהתלמוד מתיר לרצוח לא-יהודים ודברים דומים, שנשמעו בימים הכי חשוכים מפי אנטישמיים מפורסמים.

הרבנים פנו למערכת הטלויזיה ותבעו שיתנו להם הזדמנות להפריך את העלילה השקרית ולהסביר את האמת בקשר לתלמוד. לצורך זה נבחר השליח הרב שלמה כובש, שבשיחה בטלוזיה הוכיח בטוב טעם עד כמה אין להאשמות האנטישמיות האלו כל יסוד. הרב כובש הביא אתו כרך מהתלמוד, והקריא בטלויזיה מתוך תלמוד בבלי מסכת גיטין דף סא עמוד א:

"מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל, ומבקרין חולי נכרים עם חולי ישראל, וקוברין מתי נכרים עם מתי ישראל, מפני דרכי שלום", "הגיעו הזמן לשכוח את כל עלילות הדם שהמציאו אבות אבותיהם של האנטישמיים של היום ולא לתת להם במה להפיץ את שקריהם", הכריז הרב כובש. עשרות מכתבים וטלפונים שהגיעו לבית חב"ד להודות על הראיון המוצלח, הוכיח עד כמה היה חשוב להופיע בטלויזיה ולהפריך עלילות השוא.

לצפייה בראיון בטלוויזיה: לחצו כאן (מהדקה השלישית)

כתגובה לכל זה התחילו בבית חב"ד לצאת בתנופה עם שיעורי תורה. הסביר הרב שלמה כובש: "לימדונו רבותינו שאת החושך מגרשים רק על-ידי אור, והתחלטנו שרק על-ידי תנופה חדשה בלימוד התורה אפשר לגרש את החושך הגדול שמסוגל אפילו להתחצף נגד מאור עינינו – ספרי התלמוד".

אחרי שנתקיים ה"ויעקב הלך לדרכו" אכן התחילו הלימודים בבודפשט בכל המובנים, גם בחורי הישיבה חזרו לספסל הלימודים אחרי שחזרו משליחותם בערי השדה של הונגריה והמדינות השכנות וגם 700 הסטודנטים הישראליים שלומדים בהונגריה התחילו את לימודיהם באוניברסיטאות, ושלוחי חב"ד התחילו ללמדם תורה.

במוצאי שמחת תורה אירגנו התלמידים השלוחים דישיבה גדולה דבודפשט "כינוס תורה". הכינוס התחיל בשמיני עצרת ונמשך בשבת בראשית. בכינוס נשאו דברים שלוחי כ"ק אדמו"ר והתלמידים השלוחים. ראש הישיבה הרב שלום הורוויץ האריך בסוגיא דמצוה הבא בעבירה ובדברי המנחת חינוך המפורסמים, רב קהילת חב"ד הרב ברוך אוברלנדר דיבר בענין "כשרותם של אתרוגי קלבריה". הרב סקר את המבואר בענין זה בשו"ת חתם סופר ובעוד ספרי פוסקים, והוסיף לבאר הרבה דברים על יסוד מה שראה כשביקר בקלבריה והשתתף אישית בקצירת האתרוגים. 

הרב שלמה כובש הרצה על שיטתו של ראש רבינו הונגריה בדורו, רבינו החת"ם סופר בקשר לתנועת הרפורם, היסטוריית החדשנים בגרמניה ובהונגריה, וההלכות הקשורות לכך היום על יסוד הוראותיהם של רבותינו נשיאינו נבג"מ. מבחורי הישיבה הת' מיכאל רוז דיבר בענין שמחת יו"ט בזמן הזה בשיטת הרמב"ם והתוספות, הת' משה כהן דיבר בענין כוונה בסוכה לשיטת אדמו"ר הזקן ושאר השיטות, והת' אשר פייט מהונגריה (תלמיד ישיבת חזון אליהו חב"ד בתל אביב) פלפל בחיוב ומנהגי הטבילה של ערב יוהכ"פ ובדברי השאגת אריה בנושא.

בד בבד התחילו הלימודים האינטנסיביים של תוכנית "כוכבים", במימונו של הנגיד ר' לוי לבייב. תוכנית הלימודים בבודפשט מפוצלת לשתים: לימודים בעברית ולימודים בהונגרית, ובשתי התוכניות יש התעניינות רבה מצד הסטודנטים. בשני המסלולים יחד נרשמו למעלה ממאה משתתפים. התוכנית כוללת לימודי גמרא, קבלה, רש"י, חסידות. לתוכנית ההונגרית אפילו יצאו לאור ספרי לימוד מיוחדים מתורגמים להונגרית. תודה נתונה להשליח ר' מענדל נאגראדי, מנכ"ל ההוצאה לאור שעל-ידי מוסדות חב"ד בהונגריה.

לצד השיעורים הקבועים מפי הרבנים התחילו השבוע בשיעור שבועי חדש, בו מלמדים המקורבים בעצמם עם מקורבים אחרים. מדי שבוע בליל רביעי מתכנסים שלושים זוגות חברותות – מקורבים ביחד עם הרבנים, הרבניות והתלמידים השלוחים, ולומדים בצוותא עם אנשים ונשים ששהתקרבו לקהילת חב"ד. בתוכנית הזה אפשר לראות במוחש את ה"מאיר עיני שניהם הוי"ה", שהמקורבים בהונגריה נעשים בעצמם "נרות להאיר"...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.