מערכת COL | יום ו' חשוון ה׳תשס״ח 18.10.2007

השמיטה ופלונטר הפרחים

קצת יותר משלושים יום מפתיחת שנת השיטה - ועונת השמחות שבימים אלו מעוררת את בעיית הפרחים בשמיטה. בניגוד להכנות לשנת השמיטה בירקות ובפרות, מומחי הפרחים נתקלו בחוסר הכנה כאשר שאלו בכמה ועדי כשרות על כשרות הפרחים בשמיטה ■ מומחיות הפרחים קוראות ללקוחות החרדיים להקפיד להשתמש בשנת השמיטה בשירותיהם של בעלי מקצוע חרדיים  כל הפרטים
השמיטה ופלונטר הפרחים
עונת השמחות שבימים אלו מעוררת את בעיית הפרחים בשמיטה. חנות פרחים (אילוסטרציה)
רוחמה פז, 'משפחה'

קצת יותר משלושים יום מפתיחת שנת השיטה - ועונת השמחות שבימים אלו מעוררת את בעיית הפרחים בשמיטה.

בציבור החרדי ששמחותיו מתובלות במראה ירקרק ובניחוח פרחוני החשש ממחסור בפרחים מעורר דאגה. "אני מקווה מאוד שענף הפרחים בציבור החרדי לא יתמוטט במהלך שנת השמיטה", אומרת מעצבת אירועים נודעת מבני ברק. ואילו בעלת החנות "הולנד הקטנה" מירושלים מרגיעה: "יש פרחים לשמיטה, ובשפע".

בניגוד לכוננות המתארכת לשנת השמיטה בירקות ובפרות, מומחי הפרחים נתקלו בחוסר הכנה כאשר שאלו בכמה ועדי כשרות על כשרות הפרחים בשמיטה. ההיערכות המרכזית הייתה לגידול פרחים על מצע מנותק בהכשר הגר"י אפרתי וליבוא פרחים מחו"ל. לשבחם של הלקוחות החרדיים ייאמר כי הם אינם שוכחים את התנהלות שנת השמיטה, וכל הטלפונים המזמינים נפתחים בבירור השמיטה.

עם חלוף הימים ופתיחת עונת השמחות התבררה התמונה: בעוד בירושלים ובחלק מבני ברק מקפידים הלקוחות החרדיים להשתמש בפרחים שגדלו על גבי מצע מנותק או בפרחים המיובאים מחו"ל, האולמות שבהשגחת ועד הכשרות של הגר"י לנדא מקבלים הנחיות שונות. על פי הוראות ועד הכשרות לא ניתן להשתמש בפרחים הגדלים על גבי מצע מנותק, אך בשלושת החודשים הראשונים של השנה ניתן להשתמש בפרחים ללא ריח כמו סלפן, כרכומה ודומיהם. בוועד הכשרות טרם הודיעו לציבור כיצד ינהגו לאחר תום שלושת החודשים.

מחשש להמשך עתיד פרחי השמיטה מעדכנות מעצבות אירועים כי השנה הן נוטות להמליץ ללקוחות גם על תחליפים דקורטיביים שאינם פרחים טריים כמו סחלבים מלאכותיים או קנדלברות.

מומחיות הפרחים קוראות ללקוחות החרדיים להקפיד להשתמש בשנת השמיטה בשירותיהם של בעלי מקצוע חרדיים. "אם המעצבת אינה חרדית, מי יערוב שהיא לא תחליף חלק מהאריזות כאשר עלות פרחי שמיטה גבוהה לא פעם פי שלושה מעלותם של פרחים שגודלו ללא הכשר?" תוהה מעצבת בני ברקית. "ללא יראת שמים לא ניתן לסמוך על בעל המקצוע שלא יכשיל את לקוחותיו בנושאי שמיטה.

אחת המומחיות מספרת על מוכר פרחים באזור חרדי שלפני מספר שמיטות תלה שלט על חנותו שהודיע כי כל הפרחים הם בהכשר של ועד כשרות מוכר. באופן מעשי רבים מהפרחים גודלו שלא כהלכה, אך נמכרו כבעלי הכשר. הלקוחות אהבו לרכוש פרחים דווקא בחנותו משום שהיא הייתה זולה בהרבה מאלו של שומרי השמיטה. כאשר הללו ביררו אצל ועדת הכשרות התברר כי ההכשר ניתן לפרחים מסוימים, וכל היתר - אינם כשרים.

"רק יראת שמים תמנע מאנשי מקצוע להכשיל את הרבים בשמיטה", היא מסכמת.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.