מערכת COL | יום ה' חשוון ה׳תשס״ח 17.10.2007

ראש עיריית וילנא: "לא אתן יד להרס בתי קברות יהודים"

עבודות ההרס המחפיר בית העלמין היהודי בווילנא נמשכות כל העת. מדובר בהחלטה של ראש העיר הקודם, אשר נתן רישיון לחברת בניה להקים במקום פרויקט בניה גדול ■ כעת, עם מינויו של ראש עיר חדש, מר יוזס אמבראס התאמצו מנהלי וראשי מרכז רבני אירופה, יחד עם ראשי אתרא קדישא, לנצל את שהותם בירושלים של רה"ע החדש, ושל הגרא"י שלזינגר שהיה בביקור בארץ ונפגשו עם ראש העיר שהבטיח לנוכחים כי כל עוד הוא מכהן כראש עירת וילנא הוא לא ייתן לשום חברת בניה לחלל קברים לידיעה בהרחבהבליטא זועמים: מיזם נדל"ני על בית קברות יהודי?
ראש עיריית וילנא:
ראש העיר החדש, מר יוזס אמבראס בפגישה עם נציגי "מרכז רבני אירופה"
עבודות ההרס המחפיר בית העלמין היהודי בווילנא נמשכות כל העת. גם בדקות אלו מחוללים דחפורים גדולים הרס רב בקברי יהודים. בבית הקברות העתיק והחשוב טמונים גאוני ומצוקי ארץ כ'הבאר הגולה', 'החיי אדם' ועוד. מדובר בהחלטה של ראש העיר הקודם, אשר נתן רישיון לחברת בניה להקים במקום פרויקט בניה גדול.

כעת, עם מינויו של ראש עיר חדש, התאמצו מנהלי וראשי מרכז רבני אירופה, יחד עם ראשי אתרא קדישא, לנצל את שהותם בירושלים של רה"ע החדש, ושל הגרא"י שלזינגר שהיה בביקור בזק בארץ ליום אחד לרגל השתתפתו בשמחה.

ראש עריית ווילנא החדש, מר יוזס אמבראס, התגלה כאדם לבבי הקשוב מאד לבעיה הקשה של הרס בית העלמין היהודי. במסגרת ביקורו בארץ, במסגרת הכנס 25 הבן לאומי לראשי ערים הבירות בי"ם. נאות לקבל השבוע את המשלחת בראשות גאב"ד זנבה. בשעת לילה מאוחרת במעונו שבמלון "מצודת דוד" בירושלים.

בפגישה השתתפו הרב אברהם יפה שלזינגר, גאב"ד ג'נבה ויו"ר האגף לבתי העלמין במרכז רבני אירופה, הרב לוי מטוסוב, איש קשרי החוץ עם אנשי ממשל באיחוד האירופאי, נציגי אתרא קדישא, הרב אברהם אבא טורצקי מנהל אגף לבתי עלמין והרב יוסף מאיר יפה שליזנגר, וצוות עוזריו של ראש העיר.

חברי המשלחת הודו לראש העיר על נכונותו להיפגש עימהם בשעה מאוחרת, וראש העיר מצדו נראה נרגש לפגוש את הרב שלזינגר פנים אל פנים. בפגישה, שטח הרב  שלזינגר את כאבו של העם היהודי בכל העולם לנוכח ההרס והביזיון שנעשה בוילנא, הרס המתמשך ומתחולל גם בימים אלו באחד מבתי העלמין החשובים ביותר לעם היהודי. באירוניה מסוימת אמר הרב שליזנגר "ווילנא היא עבורנו ירושלים, ואתה הוא רה"ע שלה, דע לך שיש לך אחריות גדולה להציל את בית החיים מהביזיון הנורא המתחולל בו.

"באם אנו יושבים כאן הלילה בירושלים תרגיש כראש העיר של י"ם דליטא, ואתה חייב לעזור לעם היהודי. בית העלמין חשוב לנו כבית העלמין כאן בירושלים, עליך החובה לדאוג לעצירת מסכת החרפה והחילול המתמשך בעירך. הצל את בית הקברות אמר הרב שליזנגר נרגשות ולא הרפה ממנו.

רה"ע נראה נסער מאד מהדברים שהוטחו בו וראשית הבטיח לנוכחים כי כל עוד הוא מכהן כראש עירת וילנא הוא לא ייתן לשום חברת בניה לחלל קברים. "כעת צריך לטכס עצה כיצד למנוע את הבניה המתמשכת במקום שהחילה עוד קודם כינסתי לתפקיד". רה"ע הבטיח ללמוד היטב את הנושא לעמקו ולעשות ככל יכולתו להפסיק גם בניה זו.

ראש העיר הזמין את הרב שליזנגר כאורח כבוד לעירו וילנא, כדי לעמוד עמו מקרוב על המצב המתחולל בשטח ולפעול למען השבת כבודם של גדולי עולם והיהודים הקבורים בבית העלמין. הביקור יתקיים בקרוב בתיאום בין הרב לוי מטוסוב ובין עוזריו של רה"ע.

הנוכחים יצאו מהפגישה באווירה טובה וחיובית ובתקווה, כי למרות ההרס המתמשך כל העת, יחל כעת המהלך לעצירת החפירות.והבניה במקום חברי המשלחת הודו בשנית לראש העיר ולחצו את ידיו בחום. כמו כן, הודו חברי המשלחת לרב לוי מטוסוב, איש קשרי החוץ באיחוד האירופי, שיזם והסדיר את הפגישה ועשה מאמצים רבים כדי להוציאה לפועל בעוד ליל ובטרם חזר גאב"ד גנבה למעונו.

הרב אברהם אבא טורצקי, מנהל אגף בתי העלמין של מרכז רבני אירופה שנכח בפגישה, מספר על האווירה הלבבית מאד ששררה בעת כל הפגישה ועל ההרגשה של רצון כנה ואמיתי מצד ראש העיר להביא לעצירת ההרס בבית העלמין. "למרות שבה בשעה שישבנו מאוחר בערב ונפתחה מערכת יחסים טובה וחדשה בינינו לבין ראש העיר" אמר, "העבודה בשטח ממשיכה ואיננו עוצרים את קולנו ומחאתנו. הלחץ צריך להימשך בכוחות מאוחדים ושקולים".

"הצלחת הפגישה נובעת מהעובדה שהדברים נעשו בשיתוף פעולה בין אנשי מרכז רבני אירופה לבין אתרא קדישא. כשמאחדים את הכוחות מגיעים להישגים שלא הושגו בעבר".

לאחר הפגישה עם ראש העיר, נפגשו הנוכחים עם נשיא הקונגרס היהודי האמרקאי מר ריצ'אד גורדון, אף הוא הבטיח לפעול אצל רה"ע ווילנא לסייע ולעזור ככל יכולתו בנושא.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.