מערכת COL | יום ד' חשוון ה׳תשס״ח 16.10.2007

סקנדל ב'ישיבה יוניברסיטי': מינו פרופסור שונא חב"ד

בצעד חסר התחשבות, ה"ישיבה יוניברסיטי" בניו-יורק מינה לראשות מחלקת לימודי יהדות את הפרופסור דייויד ברגר המשתלח בתדירות בחב"ד-ליובאוויטש ובחסידיה כ"כופרים ועובדי אלילים" ■ רבנים מכובדים כמו הרב עמנואל שוחט והרב חיים רפפורט ענו לו בשעתו על ספרו המפוקפק "שבאופן שיטתי מנצל לרעה את דברי הרבי ומלא באין-ספר שגיאות וטענות מופרכות" ■ יואל שטיר, ראש מועדון הסטודנטים של חב"ד בקולג' היהודי, תקף את ההנהלה והנשיא ריצ'רד ג'ואל: "איך ממנים אדם שכתב על עצמו שהוא פרקליט סובלנות המדרבן אי-סובלנות, מאמין בכוללנות ומטיף הרחקה, תומך באחדות ומסית לפילוג?" לסיפור המלא
סקנדל ב'ישיבה יוניברסיטי': מינו פרופסור שונא חב

מאת בנימין וייס, כתב COL בארה"ב

ביומיום, יואל שטיר חוקר גופים קטנים במערכת השמש. כסטודנט באוניברסיטה הדתית-מודרנית הידועה "ישיבה יוניברסיטי" בניו-יורק, הוא משלב תפילה ולימודים תורניים עם תיאורים אסטרונומים על גופים במערכת השמש אשר אינם כוכבי לכת.

כעת הוא מתמודד עם כוכב לכת בן-אנוש (ואולי לא?).

הנהלת האוניברסיטה (Yeshiva University או בקיצור YU) הכריזה החודש על מינויו של ד"ר דייויד ברגר לראש מחלקת לימודי יהדות בקולג' הישיבתי וגררה תגובות חריפות מאת אישים וסטודנטים, בהם סטיר המכהן השנה כנשיא-שותף של מועדון חב"ד באוניברסיטה.

ברגר, המגדיר את עצמו רב, לימד היסטוריה בברוקלין קולג' של אוניברסיטת ניו-יורק והתפרסם לגנות כשפרסם את ספרו המבוזה "הרבי, המשיח והסקנדל של אדישות אורתודוקסית" בשנת תשס"א.

בספר, ברגר משתלח בחסידות חב"ד-ליובאוויטש בסילוף המסורת היהודית, משיחיות כוזבת ואימוץ עקרונות הנצרות ומתייחס לחסידים כאל כופרים ועובדי אלילים. הוא אף ניסה לחדש את היריבות העתיקה בין חסידים ומתנגדים כשציטט בעילום-שם ראשי-ישיבות ליטאית שמשכו בכתפיים באשר הנכתב בספר "על רקע שהחסידות בכללה היא האלהה/עבודת אלילים".

הרב ד"ר עמנואל שוחט מטורונטו כתב בשעתו כי בספר, ברגר "באופן שיטתי ניצל לרעה את דברי הרבי והוציא אותם מהקשרם. הספר מלא באין-ספור שגיאות וטענות מופרכות - יותר מידי מכדי להתעסק איתם".

הרב חיים רפפורט אף יצא בספר-תגובה בשם "בעיית המשיח: ברגר, המלאך וסקנדל הנמהר של הפליה". ברגר ניסה לטעון, ללא הוכחות, כי הצהרותיהם של הגאונים הרב אהרן סולובייצ'יק והרב פנחס הירשפרונג זצ"ל בעד חב"ד אינם אמינים.

הייתכן?

ה"ישיבה יוניברסיטי" היא קולג' יהודי פרטי בעיר ניו-יורק שנוסד בשנת 1886. מלבד הקולג' האקדמי, היא כוללת גם ישיבה במובנה המקובל, שתלמידיה משלבים במסגרתה לימודי קודש עם לימודים לתואר אקדמי במקצועות שונים.

במאמר דעה בעיתון האוניברסיטאי "קומנטייטור", שטיר שאל: איך אני אמור לראות את המוסד הזה בו יהודים אורתודוקסים מכל העולם אמורים לבוא יחד, בעוד שהישיבה יוניברסיטי ממנה אדם שכתב על עצמו שהוא "פרקליט סובלנות המדרבן אי-סובלנות, מאמין בכוללנות ומטיף הרחקה, תומך באחדות המסית לפילוג"?

"ברגר מרגיש שמרבית החב"דניקים מאמינים שהרבי שלהם, הרב מנחם מענדל שניאורסון, שנפטר בתשנ"ד, הוא האלוקים כמו-גם המשיח, ולכן צריך לנדות אותם מחוץ לעולם של יהדות מקובלת", שטיר כותב.

"באוניברסיטה לומדים קבוצת קטנה של חב"דניקים, 15 לערך, בנוסף לארבעים סטודנטים עם קשר עם קהילת חב"ד. היה נראה שד"ר ברגר היה רוצה שכל אחד מהם ייקח שבועה שהם לא מאמינים ברבי כמשיח כדי שיכללו באורתודוקסיה".

"נשיא האוניברסיטה ריצ'רד ג'ואל אמר לנו בשבתון לפני כמה שבועות שהוא לא רואה מקום בקמפוס ליהודים שאינם שומרי תורה ומצוות. אכן, הישיבה הייתה מהססת לקבל יהודי קונסרבטיבי או רפורמי אבל ברגר היה רוצה לגרש אותי - לו היה לו את הכוח - עבור סירב לתמוך באינקוויזיציה שלו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.