מערכת COL | יום ב' חשוון ה׳תשס״ח 14.10.2007

הרב מרדכי אליהו: "בדולר יש קדושה"

בדרשה שנשא השבוע הראשל"צ הב מרדכי אליהו, פסק כי בדולר יש קדושה ■ הסיבה: שם-השם בכיתוב הלועזי שעל הדולר - 'אנו בוטחים באלוקים' (IN GOD WE TRUST) ■ הרב פסק להיזהר שלא להכניס דולרים לשירותים, אלא אם כן יוצרים חציצה באמצעות שני כיסויים ■ לא-פעם, התבטא הרבי על הייחודיות של הדולר, עליו נכתב "באלוקים מבטחנו" לסיפור המלאתקלה בארה"ב: מטבעות דולר ללא אזכור אלוקים
הרב מרדכי אליהו:
חסיד מקבל דולר מידיו הקדושות של הרבי ● צילום ארכיון: COL
מאת עידן יוסף, NFC

כאשר היה חי, חילק הרבי מלובביץ' דולרים. הוא הורה לתת אותם לצדקה, אך מאמיניו גילו דבקות יתר בדולרים בהם נגעה ידו של הרבי, והעדיפו לתרום דולרים אחרים תמורתם. אולם לא לסוג כזה של קדושה בדולרים התכוון הרב מרדכי אליהו בשיעורו האחרון.

ביום שני (8.10.07), אמר הרב אליהו כי גם בדולר יש מעט קדושה. הסיבה לכך: שם השם בכיתוב הלועזי שעל הדולר - 'אנו בוטחים באלוקים' (IN GOD WE TRUST). הרב פסק להיזהר שלא להכניס דולרים לשירותים, אלא אם כן יוצרים חציצה באמצעות שני כיסויים שיעטפו את השטרות.

עוד פסק הרב אליהו, הנחשב מראשי מנהיגיה הרוחניים של הציונות הדתית ושל היהדות הספרדית, כי יש לנהוג כבוד בעיתונים הכתובים בלשון הקודש. לדבריו, הכלל חל גם כאשר מדובר בעיתון לא דתי וגם גם אם העיתון מכיל דברי מינות (כפירה, ע.י.). הרב מציע גם איך להיפטר מן העיתונים - לעטוף אותם בשקית אטומה, ורק אז אפשר לזורקם.

הרב אליהו הוסיף כי בעיתון לא-דתי הדבר חמור יותר מאשר בעיתון דתי, מכיוון שלעיתים יש שם כתבות שבהן מופיע שם השם במפורש גם כאשר אין מדובר בעברית - כגון: "אללה". הוא הציע למי שרוצה לזרוק עיתון חילוני לאשפה, לעטוף אותו קודם בשתי עטיפות, ורק אחר כך להשליך אותו לפח.

הזמנות לחתונה - לא בכתב דפוס

מבלי לומר באופן מפורש שהדבר אסור, מסתייג הרב אליהו ממשלוח הזמנות בכתב דפוס, שכן קיימת קדושה באותיות מרובעות. הוא אף המחיש זאת בסיפור אישי:

"לפני החתונה שלי, הבאתי הזמנה לחכם צדקה הזקן, והוא הסתכל על ההזמנה ושאל אותי: כמה הזמנות עשית? אמרתי לו: חמישים. והוא ביקש לראותם. הבאתי לו את ההזמנות והוא הסתכל עליהם ושאל אותי: כמה עלה לך? אמרתי לו: כך וכך. הוא הוציא את הסכום שנקבתי ואמר לי קח את הכסף הזה ותלך ותוציא הזמנות חדשות באותיות רש"י או בכתב אשכנזי, ולא באותיות מרובעות, כי אסור לעשות הזמנות בכתב מרובע.

"הלכתי לבית הדפוס (דפוס 'השחר' של דוד כהן, והוא היה עושה הנחה לבני ישיבות) ואמרתי לו כך וכך אמר חכם צדקה הזקן, ועל כן אני רוצה לעשות הזמנות חדשות. אמר לי בעל בית הדפוס שהוא יחליף את ההזמנות ולא יקח עליהם הרבה כסף. אמרתי לו שיש לי כסף שחכם צדקה נתן לי. אמר לי בעל הבית דפוס תחזיר לו את הכסף, ואני אעשה לך את ההזמנות בחינם כמתנה לחתונתך".

כתב COL מוסיף:
לא-פעם, התבטא הרבי על הייחודיות של הדולר, עליו נכתב "באלוקים מבטחנו". הרבי גם ציין כי הדבר מוסיף להתחזקות הכלכלה האמריקנית.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.