מערכת COL | יום י"ד תשרי ה׳תשס״ח 26.09.2007

קורסיקה אינה שונה ● מיוחד

שני בחורים מניו-יורק יצאו בקיץ האחרון לשליחות באי קורסיקה, צרפת, מטעם ה'מרכז-לענייני-חינוך' ■ השליחות שנמשכה על פני שלושה שבועות הפכה למסע חסר-תקדים, בו יהודים רבים הניחו לראשונה תפילין, שמעו על יהדות, קבעו בביתם תפילין והתפללו במניין ■ COL מגיש: תיעוד מפורט מהמסע המיוחד וגלריית תמונות הנותנת הצצה קלה לפעילות של 2 בחורים - מתוך 330 שפעלו ברחבי תבל  לסיפור המלא
קורסיקה אינה שונה ● מיוחד
הפכו את האי. מקבץ תמונות מהפעילות העניפה באי קורסיקה ● צילומים: COL
מאת כתב COL

קורסיקה הוא אי מדהים ביופיו ומקום לידתו של המצביא הנודע נפוליאון. בעבר, היה במקום קהילה גדולה, אבל בעשרות השנים האחרונות עזבו רבים מהם את המקום ועברו לפריז ולערים אירופאים אחרים שבו נבנו קהילות מחדש לאחר מלחמת העולם. השנה החליטו ב'מרכז-לענייני-חינוך' לשלוח לשם 2 בחורים למספר שבועות והם נחלו הצלחה גדולה.

לאחר חניית ביניים לכמה ימים באיטליה - בהם התקיים המכביידה העולמי (אירוע ספורט יהודי) ובו הניחו הבחורים-השלוחים תפילין למאות אנשים ואף ערכו מניין מיוחד לשוהים בשבת בהעיר 'נאפלא', הגיעו התמימים שלמה ווייס ושלום-דובער ספיטצקי ליעד הסופי שלהם - עיר הבירה של קורסיקה – באסטיא. 

הפתעה בבית-הקברות

בהגיעם לעיר, נפגשו עם ראש-הקהילה ז'אק ניניו שסיפר להם על ההיסטוריה היהודית של האי (מעניין שיהודים חיו שם כבר בזמן הרומאים וישנו אף עיירה בשם 'כפר העבריים' שבו הרבה מהם גרו באותו זמן) והביא אותם לבית-הקברות היהודי להראות להם המקום שבו נקבר אחיו הצעיר של אדמו"ר הרש"ב נ"ע הרמ"מ שחי בקורסיקה בימיו האחרונים (יצוין שגופתו -שעפ"י עד ראי' נמצא שלם - הועבר לצפת בשנת תשי"ד בהוראתו של הרבי).

הבחורים-השלוחים ביקרו בבתיהם של משפחות יהודיות בעיר - הניחו תפילין, קבעו מזוזות וחזקו את ה"אידישע פינטעלע" שלהם. אחד מן היהודים שהתרגש רבות מהבחורים אף כתב עליהם מאמר יפה מאוד בעיתון הגדול של האי 'קורס מאטיין' שמגיע לרבבות מתושבי קורסיקה ופתח להם ע"י כך הרבה דלתות.

בשבת הראשונה בשהותם בעיר, ארגנו הבחורים תפילות בבית-הכנסת היחיד שבאי שפועל רק בר"ה וביו"כ, אבל לרגל בואם של ה"רבנים הצעירים מניו-יורק" נפתחו שעריו והשתתפו בהם רבים, צעירים כזקנים יחדיו. בני הקהילה אמרו בדמעות בעיניים שכבר שנים רבות לא הגיעו כ"כ הרכה יהודים לביהכ"נ אפילו ב'ימים הנוראים'.

הפכו את האי

בהמשך לזה ביקרו הבחורים כמה עיירות בסביבות העיר באסטיא שבו גרים יהודים. במהלך ביקורם ערכו בר-מצווה ליהודי בן שלושים שלא ידע כלום על יהדות בעיירה קטנה ונדחת.

לפני שעזבו את עיר-הבירה, נפגשו הבחורים עם מושל האי שקיבל אותם בשמחה ושמע מהם על חשיבותו של שבע מצוות בני-נח וגם הבטיח להתעניין בזה יותר. הוא סיים את הפגישה באומרו: "התרשמתי עמוקות מהחוקים האוניברסלים ומאוד חשובים בעיני".

הבחורים גם דיברו איתו בנוגע לשיפוץ בית-הקברות היהודי במקום והמושל הבטיח לעשות כל שביכולתו.

כתב עיתון "לה מונד" היוקרתי (העיתון הכי חשוב בצרפת שלו מאות-אלפי קוראים בעולם כולו) שמע על פועלם הרב של הבחורים מאחד מנכבדי הקהילה וביקש לפגוש אותם. לאחר ששמע מהם על שליחותם כתב מאמר שלם על יהדות קורסיקה ובו שיבח מאוד את עבודת הבחורים בקורסיקה כולה ואת מפעל מרכז השליחות העולמי בכלל.

בשבוע האחרון נסעו הבחורים לעיר השניה בגודלה - אזאקסי' - שבו היה פעם קהילה גדולה, אולם היום גם בית-כנסת אין כבר. הם פגשו בעיר עשרות יהודים איתם הניחו תפילין.

בשבת ארגנו מנין אצל אחד מהיהודים והגיעו קרוב לעשרים איש להתפלל. הבחורים התוועדו אתם שעות רבות. בסיום ההתוועדות החליטו המשתתפים להתחיל להיפגש לתפילות מזמן לזמן ולחזק את מצב הקהילה בכלל.

לפני עזיבתם מהאי, ארגן ראש-הקהילה לבחורים "צאתכם לשלום" נכבד - והשתתפו בו רבים שבאו להיפרד מהשלוחים והודו להם מאוד על עבודתם הקדושה.

הנה הסיכום:
הבחורים נפגשו עם יותר ממאה יהודים, הניחו תפילין ל-65 איש (ביניהם כמה וכמה קרקפתות) וקבעו 24 מזוזות.

הבחורים מבקשים להודות לשלוחים: הרב יוסף-יצחק פינסון, הרב יעקב ספיטצקי והרב מענד'ל מטוסוב על עזרתם בשליחות זו וכמובן לסיו"ר ה'מרכז-לענייני-חינוך' הרב משה קוטלרסקי ואחיו הרב מענד'ל קוטלרסקי.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.