מערכת COL | יום י"ב תשרי ה׳תשס״ח 24.09.2007

הרבנית יונגרייז ל-COL: "אין הנהגה בישראל ובארה"ב"

הרבנית אסתר יונגרייז, ניצולת שואה, נחשבת לאחת הדמויות הבולטות בקרב הקהילה היהודית בארצות-הברית ■ עם השנים, לאחר שנשאה אין-ספור הרצאות מרגשות בעולם (וגם בעשרות בתי-חב"ד) בנושאי יהדות ואמונה וספריה הפכו לרבי-מכר בקרב יהודים ולא-יהודים, היא מיתגה את עצמה כמעין "אדמו"רית" שלה עשרות-אלפי מעריצים ■ בתום הרצאה מרתקת שנשאה אתמול בבית-חב"ד במנהטן-ביטש, היא העניקה ראיון וידאו מיוחד ל-COL ■ בראיון היא מדברת על הסוגיה האיראנית ("אחמדניג'אד הוא המן"), הרצאותיה בבתי-חב"ד בעולם ("מסעות חובקות-עולם") והיא מספרת על ביקור מיוחד שהיה לה אצל אדמו"ר הריי"צ בשנת תש"י לסיפור המלא
הרבנית יונגרייז ל-COL:
במהלך הראיון ל-COL ● צילומים: אלי קאהן, COL ● צילום וידאו: מנדי לואיס, COL
מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

הרבנית אסתר יונגרייז נחשבת לאחת הדמויות הבולטות בקרב הקהילה היהודית בארצות-הברית. היא עומדת בראש תנועת "הנני" - העוסק בקירוב יהודים ובמסגרת עיסוקה היא מוסרת הרצאות בכל רחבי העולם. במהלך השנים אף מסרה הרצאות בעשרות בתי-חב"ד בפני 'מקורבים'.

הרצאותיה אף משודרות מידי יום ראשון בערוצי טלוויזיה פופולריים בארה"ב. אחת לכמה חודשים היא ממלאת את אולם המדיסון 'סקוור גארדן' בקהל אלפים. באחת הפעמים, נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש השתתף בהרצאתה ואף צירפה למטוסו הפרטי באחת ממסעותיו.

חוץ מההרצאות האלה, הרבנית יונגרייז מוזמנת לדבר בקמפוסים בכל רחבי ארה"ב, בפני סטודנטים יהודים ולא-יהודים. 


אחמדניג'אד הוא היטלר של דורינו. הרבנית יוגרייז בראיון ל-COL

עד-כה כתבה שלושה ספרים שפרסו את משנתה הרוחנית: "הניצוץ היהודי", "החיים במחויבות" ו"מחויבות הנישואין". הספר שהכי הצליח בתפוצתו הוא "החיים במחויבות" שתואר כ"מסע ספירטואלי לנשמה המחפשת משמעות לחיים". בהרצאות ובספרים היא מביאה את העקרונות האמיתיים, לפי גירסתה, לחיים טובים, המושתתים על אמונה, עזרה לזולת, ומחויבות למשפחה ולקהילה.

"החיים במחויבות" הפך בשנים האחרונות לאחד מספרי ההדרכה לחיים הפופולריים באמריקה. "הספר יצא-לאור בעוד מספר ימים בעברית ויופץ בישראל", סיפרה ל-COL הרבנית יונגרייז במהלך ראיון שערכנו עמה לאחר נאום סוחף שנשאה באירוע חב"די גדול במנהטן - עליו נדווח בהמשך היום.

"אנחנו חיים בתקופה כמו השואה"

יונגרייז כותבת כבר 48 שנה טור אישי בשבועון "ג'ואיש פרס", שבו היא מתייחסת לאירועים אקטואליים בעולם היהודי, כולל בישראל. 

עורכת ה"ג'ואיש פרס" מתפללת אצל חב"ד במנהטן-ביטש. לפני חודש, סיפר לה שליח חב"ד במקום הרב דני פינקלמן כי הוא מארגן ארוחת-בוקר מיוחדת לנכבדי הקהילה ועורכת העיתון, המכירה שנים רבות את הרבנית יונגרייז, דאגה להזמינה בכדי שתישא דברים.

אתמול (ראשון) היא אכן הגיעה לארוחת-הבוקר ובמשך שעה ארוכה ריתקה את הקהל בדברים היוצאים מן הלב שבסיומן קיבלה מחיאות-כפיים סוערות מהקהל המרוגש.

יונגרייז היא ניצולת שואה ששרדה יחד עם הוריה ושני אחיה את מחנה ההשמדה ברגן בלזן, ניסיון שמאפשר לה להתחבר באופן מיידי לסבל האנושי שהיא נתקלת בו במפגשים הרבים שהיא מקיימת, ומספק לה את הסמכות ההכרחית להגיד לקהל השומעים באולם מה צריך אדם באמת בשביל לשרוד את הרגעים הקשים ביותר בחייו.


משמאל: הרב דני פינקלמן (המארח), הרבנית יונגרייז וצוות COL

כך, למשל, כשהיא דיברה על הנושא האיראני באירוע. הרבנית יונגרייז בחרה להצמיד לנשיא איראן, מחמוד אחמדניג'אד, את התואר היטלר (ימ"ש). כידוע, אחמדניג'אד יבקר היום (שני) בניו-יורק ואף ישא דברים באוניברסיטה שבעליה אמרו מפורשות שלא הייתה להם בעיה אף לארח את היטלר.

בראיון שערכנו איתה לאחר האירוע, שוחחנו איתה בתחילה על הנושא האיראני והרבנית יונגרייז מרצינה. "יש לנו בעיה חמורה", היא אומרת, "אנחנו חיים היום בזמן כמו של השואה. אני ניצולת השואה - הייתי שם. אני זוכרת היטב כאשר אמר צמברלין (ראש-ממשלת בריטניה דאז. ח"ב) שהיטלר הוא אדם מאוד נחמד וצריך רק לדבר איתו והכל יהיה בסדר.

"עכשיו אנחנו אומרים את אותו הדבר. אנחנו ישנים. הבעיה היא לא עם אמריקה ולא עם אירופה ולא עם שום מדינה אחרת - אלא הבעיה היא איתנו: 'מהרסיך ומחרביך ממך יצאו'. אנחנו תמיד חושבים על הסימנים ולא חושבים על העיקר של הסימן - השורש: שאנחנו שכחנו את תורתינו, את יעודינו, את מטרתינו כעם נבחר. לחיות עם תורה ומצוות. כיום, יש שחיתות, יש התבוללות בכל מקום ומקום ואנחנו צריכים לתקן את זה.

"כל מה שאנחנו רואים ושומעים - אנחנו יכולים לראות לכך דוגמה בתורה. כל התורה זה 'מעשה אבות סימן לבנים'. אז יש לנו בתורה דוגמה להיום - אחמדניג'אד הוא המן. אותה הכתובת, אותה המדינה ואותה המטרה: להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים. לצערינו הרב אנחנו לא מבינים את זה. אז איך התגברו אבותינו על אחמדניג'אד בזמנם? על-ידי 'קיימו וקיבלו'.

לרבנית יונגרייז יש מילים קשות על ההנהגה בישראל ובארה"ב. "אין מנהיג בישראל וגם בארצות-הברית", היא אומרת. "לצערינו הרב אין אף-אחד שיכול להוביל את העם לתשובה".

הביקור אצל אדמו"ר הריי"צ

לרבנית יונגרייז קשר הדוק עם חב"ד. כאמור, היא מרצה רבות בבתי-חב"ד ברחבי העולם. רק לפני מספר חודשים מסרה הרצאה בבית-חב"ד בטנפליי, ניו-ג'רזי, וסיפרה על ילדותה בימים שלפני עליית הנאצים לשלטון הגרמני. הקהל הורכב מבני נוער והוריהם, והרבנית הרחיבה על חשיבות התפתחות הקשר בין הורים לילדיהם.

בתום נאומה שארך 90 דקות היא חילקה את ספרה "החיים הם ניסיון" ושוחחה עם השלוחים הרב מרדכי שיין והרב חיים בויארסקי.

במערכת הבחירות בשנת 2000, בין אל גור לבוש, נערכו אירועי תמיכה בשלושת בתי-חב"ד בפלורידה, שם נאמה בין-היתר הרבנית יונגרייז שהופיעה גם בועידת המפלגה הרפובליקנית במנהטן.


ספרים פופולריים. הרבנית יונגרייז חותמת על ספר לאחת הנשים

במהלך הראיון שהעניקה ל-COL, היא סיפרה על ביקור שהיה לה אצל אדמו"ר הריי"צ נ"ע בשנות ה-50. "כאשר הייתי נערה צעירה נכנסתי אצל הרבי הקודם שהיה אז באיסטערן פארקווי. הוא נתן לי ברכה שאני יצליח". לדבריו, "הוא נתן לי ברכה כי תמיד התסעקתי בקירוב. כידוע, באותם ימים כמעט ולא היה קירוב - חוץ מחב"ד".

את הרבי, לא זכתה הרבנית יונגרייז להכיר, למרות שהתגוררה במהלך כל השנים בארה"ב. "אני מבקרת הרבה פעמים באהל הקדוש", סיפרה בסיום הראיון.

לצפייה בקטעים מהראיון לחצו על כפתור ההפעלה או באופציות הנוספות:

 לא מצליחים לצפות? לחצו כאן או כאן
לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
7 תגובות
1.
שאלה
י"ב תשרי ה׳תשס״ח
איך היא הייתה אצל הרבי הרייץ בשנות החמישים?
2.
ze lo bdiyuk........
י"ב תשרי ה׳תשס״ח
she spoke in crown heights, and never mentioned the Rebbe. she was NEVER at Dollars. she once told someone that she has NOTHING TO GO there FOR. GENUG. ENOUGH. she was in russia, and wrote abt it in her articles in the Jewish Press, and NEVER acknowledged that it was a Chabad Shul. STOP IT. this is NOT an ohev or even ohed Chabad.
3.
חסיד שרק רוצה להבין
י"ב תשרי ה׳תשס״ח
היא אומרת
על תשובה
ועל קירוב
אבל מה עם צניעות
וזה נוגע גם ל"כפר חב"ד"
איש שאין לו זקן
ואשה שאינה צנועה
אינם מ"ד בנוגע תורה ומצות
וכ"ש בנוגע קירוב ותשובה
זה בדיוק טובל ושרץ בידו
4.
את הרבי לא זכתה להכיר???
י"ב תשרי ה׳תשס״ח
הרי היא גרה בניו יורק??

ולפלא שלא באה מעולם לרבי??

וצריך עיון גדול
5.
עם כל הכבוד...
י"ג תשרי ה׳תשס״ח
יתכן ועשתה רבות למען החזרה בתשובה ועל זה מגיע לה כל הכבוד. כמוכן, כמעט ואי אפשר לדון כל אדם שעבר את השואה על כל נושא הקשור ליהדות. ואכן יש לציין לשבח שעשתה רבות למען החזרה בתשובה.
עם זאת, כמו שנאמר פה, כשיש וויתור על צניעות, מסתבר שהביקורת צריכה להתלוות אל השבחים. כשאנחנו מחזירים בתשובה - ידוע שאין וויתורים.
כמוכן, במסרים שלה חסר כל העומק של חב"ד, נפש האלוקית, חסידות וכל הפנימיות שבאמת מקרבת את האדם לבוראו.
ועל כן, צריך לקחת את הדברים בפרופורציות הנכונות.
עשתה רבות לקהל יהודי אמריקאי תועה, יתכן וכן, אבל עבורנו, חסידי חב"ד זו איננה בדיוק דמות של רבנית שעלינו להעריך והיתדמות אליה וד"ל...
ןמעניין שבאותו עמודב COL שהרבנים קוראים תיגר על חוסר צניעות בשמחת בית השואבה מפרסמים ידיעה זו..
6.
עומד ומשתומם
י"ג תשרי ה׳תשס״ח
איך על אתר שנקרא חב"ד וכו מביאים את דברי מרת יונגרייז, זהו בושה וחרפה באם נכון שבתי חב"ד נותנים לה מקום לדבר.
אין לה קשר עם חב"ד והיא שונאה חב"ד
דאס איז נאך גוט גערעט
ובכלל היא אומרת מה שהכסף רוצה לשמוע
סליחה על ההערה
7.
jungrais
י"ג תשרי ה׳תשס״ח
She is very charming, I went to her speech at the lubavitcher yeshiva auction last year she had evryone spspellbound and nearly brought me too tears shes pretty good if you ask me
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.