פתח לנו שער בעת נעילת שער ● דיווח וגלריה
מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק
דקות ספורות לפני רדת השקיעה, עוד ניתן היה לראות 'תמימים' אחרונים רצים עם מגבת על ראשם, חוזרים מהמקווה, אברכים עם ילדיהם מזדרזים לבית-חיינו -770 לתפוס את מקומם ומאות 'תמימים' רצים לעבר ה'זאל' הקטן, להספיק להיות ב'ברכת הבנים'. כולם ממהרים.
בליבם של אלפי ה'תמימים' שהצטופפו בדחק בפורוזדור ה'זאל' הקטן, הייתה מחשבה אחת באותם רגעים, בהם שרו את כל הניגונים של הרביים - רבי, אנחנו רוצים לשמוע את קולך הקדוש מברך אותנו, כמו בימים ההם, לפני שניטל כבוד מבית-חיינו. כולם ביקשו, התפללו והתחננו שיהא זה 'ברכת הבנים' שונה מארבע-עשרה השנים האחרונות...
לאחר שסיימו לנגן את הניגון האחרון, של הרבי, ירדו כל ה'תמימים' ל'זאל' הגדול והחלו לתפוס במהירות את מקומם. אמרתי מקום והתכוונתי לפינה, עמוד, קצה ספסל, על-יד הבימה, או בכל חור אפשרי שנמצא פנוי. וכאמור, השנה העומס היה בלתי-רגיל.
אם רדתם של כל ה'תמימים' פצח החזן בקולו הצלול את "כל נדרי"... אלפי ה'תמימים' והאברכים, מצטופפים, אך ב-770, עומדים צפופים ומשתחווים ברווחים... לאחר התפילה נשארו אלפי האנשים לאמירת תהילים לאורך הלילה.
נזכרים ומתגעגעים
בתחילת התפילה, קלטתי אברך, תושב קראון-הייטס מספר לבנו בקול-געגועים על מבטו הקורן של הרבי ביום הכיפורים וכל חוויות היום הקדוש בימים-ההם, בהם זכינו לראות את הרבי.
כך גם ארע כשהגענו ל'מפטיר יונה', סיפר אותו אברך לבנו שהדחיפות של השנה ב-770 מזכירות לו כיצד היו נדחפים אלפי האורחים בכדי לשמוע את קולו של הרבי אומר את 'מפטיר יונה'. "אולי נזכה לשמוע את קולו של הרבי עוד היום", הוא נשמע אומר בתקווה חסידית.
"פתח לנו שער בעת נעילת שער" - - - תפילת נעילה. רגעי-השיא של יום הכיפורים ב-770. כמות האנשים הנמצאים במקום כבר מגיעה עד לדלתות היציאה מ-770 שאינם יכולים להיסגר מהעומס. לאחר אמירת "ה' הוא האלוקים", אלפי האנשים שרובם עומדים על מקומם כבר יום שלם פוצחים בניגון 'מראש נפוליאון' בהתלהבות שקשה לתארה במילים.
נחשול אדיר של חסידים רוקד על מקומו בצפיפות שלא מפריעה לשירה העוצמתית. גם מי שהצום התיש אותו, עומד על מקומו ונסחף יחד עם הקהל הרב בשירה, וכך, במשך עשר דקות השמחה רק הולכת ומתעצמת.
לאחר השירה, ניגש הציבור לתפילת מעריב שלאחריה 'שוברים את הצום' ברחבת של 770, שם, עומדים שולחנות עמוסים בכל-טוב, בארגונו של הרב נחום מרקוביץ', מי שבמשך השנים דואג לאורחים. תם לו יום-הכיפורים בבית-חיינו וכעת עוברים במעבר חד לימי השמחה.
●●●
מבזקים:
במהלך החג פונו לבתי-הרפואה ששה בני-אדם (מתוכם מספר נשים) שהתמוטטו במהלך התפילות ב-770, כך מסר איש 'הצלה' ל-COL.
●
את 'מפטיר יונה' קנה ר' יוסי מלמד עבור ר' שמוליק ברוק.
●
באהל הק' שבתו במהלך יום-הכיפורים מעל 300 איש. את 'מפטיר יונה' קרא חיים-ברוך הלברשטאם, כמידי שנה.
אכלת טוב?
מישהו שכרגע בביקור בארץ
חבל מאוד שרואים הרבה חסידים שטועו בדרך עם ה יחי על דש הבגד. מי יתן ובתחילת השנה החדשה יקבלו שכל להבין שהטעו אותם כל מיני שרלטנים.
המכובד של של ר נחום מרקוביץ
כל הכבוד
עלו והצליחו!
The Shul is full of Achdus and yiras shomaim I really am proud of the Bochurim who paid money to spend tishrei in 770 they attend shiurim and farbrengens and add so much to the spirit in crown heights ,I cannot see tishrei with out the Isralie bochurim , they add so much Chayos and sprit ,walking up Kingston ave at any time 4000 Bochurim and guests are all over , dancing davening learning , I am very proud.Thank you Rebbe for this gift
חבר (מי זה כבר יכול להיות?)
הוא הרי עמד כל שנה בסמיכות לרבי באותם רגעי הוד של קידוש לבנה בחצר בית חיינו.
מי ייתן ונזכה זעהן זיך, אוי, עד מתי?
נתן דוידוביץ.