מערכת COL | יום כ"א אלול ה׳תשס״ז 04.09.2007

בני-ברק: 'דינר' לתלמוד תורה וגני חב"ד בעיר

דינר, ראשון מסוגו בבני ברק, נערך ביום ראשון, לטובת התלמוד תורה וגני חב"ד בעיר. אך הדינר לא הרשים רק בחיצוניותו. האווירה, התכנים, האישים החסידיים והקהל המכובד – כל אלו חברו וגרמו לדינר זה להיות ייחודי ומרגש, דינר שהוא בבחינת 'פעולה נמשכת' לסייע לתלמידים, תינוקות של בית רבן ■ את הדינר ארגן הרב משה-דוב הלוי ברוד, מנהל המוסד ביחד עם חברי הוועד שהוקם בשביל הדינר, ומהנואמים הבולטים שבו היו הרב משה יהודה לייב לנדא רב ואב"ד בני-ברק, הרב שמואל סלפוי ידיד התלמוד תורה ומחשובי אנ"ש בעיר, והרב חיים שלמה דיסקין, מנהל בית חב"ד ורב קהילת חב"ד בקרית אתא לסיפור המלא
בני-ברק: 'דינר' לתלמוד תורה וגני חב
(צילום: י. בלינקו)

מערכת COL

"פעם, באחת ההתוועדויות שקדמה לראש השנה אמר הרבי "דער וועלט שאקלט זיך" – העולם מזדעזע. והיו שחשבו: מדוע אמר הרבי שהעולם מזדעזע דווקא לפני ראש השנה? וענו על כך: העולם הרי עומד על שלושה עמודים-תומכים: על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים. כאשר עושים חשבון ורואים מה המצב של כל קהילה וקהילה וכל איש ואיש בכל אחד מן העמודים התומכים – אזי מזדעזע העולם", מילים אלו נשזרו – אולי עם שמץ של הומור – בדבריו הנרגשים של הרב משה יהודה לייב לנדא, רב טאב"ד בני ברק, בערב ההתרמה החגיגי, הראשון מסוגו, לטובת תלמוד התורה וגני חב"ד בבני ברק.

הדינר התקיים ביום ראשון אור לכ' באלול באולם כינור דוד המפואר. אנ"ש, חסידי חב"ד בעיר, הורי תלמידים וידידי המוסדות גדשו את האולם. מוסדות רבים יש בעיר בני ברק – הכל יודעים זאת. אך מנהלי בתי חב"ד, שליחים, משפיעים ו'תמימים' השקועים בתורת הנגלה ותורת הנסתר – אלו הם בוודאי פירות ייחודיים לתלמוד תורה 'בני מנחם'.

מנחה הערב למשל, הינו בוגר התלמוד תורה. הרב נחום גודלשמיד, שפתח במילים חמות אודות מהות התאריך ח"י אלול, הוא בוגר המוסד שמשמש היום כשליח בנתניה. הרב גולדשמיד הזמין את ר' דוד-יואל ויינפלד, מחשובי אנ"ש בעיר וחאד מהורי התלמידים, לקרוא את פרק התהילים של הרבי, כאשר הקהל מצטרף אליו.

האוירה היתה מיוחדת. לא בכל אירוע בבני ברק ניצבות קופות צדקה מהודרות על כל שולחן ובקבוק ה'משקה' מזכיר כי פגישת חסידים, גם לצרכי התרמה, הופכת מייד להתוועדות חסידית וערב התחזקות...

הרב לנדא עמד בדבריו על ההלכה שחובת אנשי העיר לדאוג להוצאות השוטפות של לימוד התורה על ידי תינוקות של בית רבן. כיצד ייתכן – תהה הרב לנדא – שאנשים ישקיעו כסף רב בתיקון ושיפוץ בתיהם הפרטיים, בעוד תלמידי 'בני מנחם' סובלים מצפיפות איומה ולומדים בבניין ישן ומוזנח? "בראותי כל עיר על תילה בנויה" – כאשר משווים בין התנאים הגשמיים שבהם לומדים בתלמודי תורה ובחדרים רבים בעיר זו, לתנאים של החיידר שלנו מתבקש הדבר לראות שגם הילדים שלנו ילמדו במקום מרווח יותר, מהודר יותר. עם פרוס שנת השמיטה ביקש הרב להכפיל ולשלש את התרומות למען ילדינו. הוא גם הכריז על תרומתו האישית, מעל לתרומה שנתן בשנה שעברה.

את הערב כיבד בנכוחותו גם רב מרכז העיר וחבר הנהלת המוסדות, הרב יוסף יצחק בלינוב, ובין חלוקת 'לחיים' על ידי המנהל הרב משה-דוב ברוד והמנהל החינוכי הרב ירחמיאל בלינוב, להאזנה לניגונים מכינורו מרטיט נימי הלב של הכנר החסידי הרב מרדכי ברוצקי, התכבד הרב ישראל ברוד, מנהל מכון מחיה אשר מלווה את התלמוד תורה לאורך כל הדרך ואף היה שותף בהכנות לדינר, לבצע את חלק ה'תכל'ס', את ההתרמה בפועל.

בדברי ההקדמה להתרמה סיפר הרב ישראל ברוד בפתיחות על שטח פנוי העומד למכירה בסמיכות לתלמוד תורה. "אם התורמים היושבים עמנו פה הערב יכסו את כל ההוצאות השוטפות, תוכל ההנהלה למקד את מאמציה ברכישת השטח" – הוא אמר.
הרב משה-דוב ברוד הרים אז על נס את תרומתם של אישים במשך ארבעים שנות התלמוד תורה. "רבים הם המסייעים לפיתוח והאדרת שם המוסד ועל כך יישר כוח" – אמר.

לפני שנים, כאשר היה הרב יעקב כ"ץ, אחד מחברי ההנהלה ומחשובי אנ"ש בעיר, ביחידות אצל הרבי, התבטא הרבי בהתבטאות נדירה ביותר אודות התלמוד תורה ואמר: "דאס איז דער איינציקער מוסד וואס איך האב אין בני ברק" (=זה המוסד היחיד שיש לי בבני ברק). בהתאם לכך, כאשר נשא את דבריו אחד מחשובי אנ"ש בעיר, ידיד אמת ואף תורם חשוב - הרב שמואל סלפוי שיחי' - הציע לקהל עיסקה להיות שותפים של הרבי. "היות והתלמוד תורה הוא של הרבי – אמר עו"ד הרב סלפוי – הרי על ידי הגשת תרומה וסיוע לתלמוד תורה נעשים שותפים עם נשיא הדור בעצמו".

לאור הנ"ל בוודאי לא יתפלאו הקוראים לדעת שגם הרב חיים שלמה דיסקין מנהל בית חב"ד בקרית אתא ורב הקהילה, הוא... חניך התלמוד תורה בבני ברק. הרב דיסקין ריתק את הקהל בזכרונותיו האישיים מימי ילדותו. הוא הזכיר את הרה"ח ר' זלמן-לייב אסטולין ע"ה ששימש לו כמלמד בחיידר, ואת כל נשמתו הכניס בהוראת 'אלו מציאות', כשהוא משתמש במעט לשון-הקודש שידע, מתובלת באידיש ורוסית עם הרבה ניחוח חסידי... הרב הזכיר מחנך נוסף שמשמש עבורו עד היום כסמל ליחס נכון לתלמידים, את הרב גד ונקרט שווידא שבנוסף לחומר הלימודי, ידעו תלמידיו מהי התוועדות חסידית ומה הן הנהגות חסידיות.

דברים כאלו נחרטים לתמיד – אמר הרב דיסקין וקרא למורים ולמחנכים להתמסר לכל תלמיד במשך שעות היום, ומההנהלה ביקש שתדאג לכך שהמורים יהיו מרוצים ושתהיה להם מנוחת הנפש להתמסר לחינוך בכל נפשם ומאודם.

הדינר הסתיים, אך החוויה נותרה עם המשתתפים אשר התפזרו לבתיהם בנחישות לעשות כל שביכולתם להאדיר את שם ליובאוויטש בעיר, על ידי האדרת המוסד של הרבי בכל דרך אפשרית.

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
8 תגובות
1.
לעזור ככל היכולת
כ"א אלול ה׳תשס״ז
החיידר היום בהנהלת הרב בלינוב צמח למשהו אדיר, ומפאר את שם ליובאוויטש בבני ברק. חובה על כל אנ"ש להטות שכם שיוכל לבנות בנין ראוי לשמו לת"ת!
אריה ליב
2.
דובי היקר!
כ"א אלול ה׳תשס״ז
הצלחה רבה בעבודת הקודש. יה"ר שירבו כמותך ....

גאים בך!
3.
מדהים איך גדלנו
כ"א אלול ה׳תשס״ז
כבוגר המוסדות, באמת מדהים לראות איך צמח הת"ת הקטנטן הזה. אכן חב"ד בני ברק על המפה. תיידר לתפארה. ישיבה קטנה, ישיבה גדולה. בית ספר לבנות. נשות חב"ד הצעירות, ועוד פעולות רבות לנח"ר רבינו זי"ע.
4.
אין עוד כזה תלמוד תורה לבנים כמו ב"ב
כ"א אלול ה׳תשס״ז
המנהל הרב בלינוב יישר כוח על עבודה מאומצת ומושקעת.

כל צוות המלמדים, השמנת של נחלה המשיכו והצליחו.

הלואי ואצלינו יהיה מעט ממה שיש אצלכם.

תושב שכונת נחלה.
5.
תמונה אחת אלף מילים
כ"א אלול ה׳תשס״ז
סגל, בורובסקי, גולדשמיד, רוחמקין,
6.
הרב דובי ברוד שיחי
כ"א אלול ה׳תשס״ז
הייתי בערב של הדינר היה יפה מאוד ורוב הקהל שהיה היה בזכות הרב דובי ברוד שיחי , תעלה ותצליח
7.
מגיב - 5
כ"א אלול ה׳תשס״ז
אתה חייב הסבר לתגובה...
8.
"בני מנחם" מול "עטרת חיה"
כ"ב אלול ה׳תשס״ז
כמה מפליא, ואולי לא, לראות את עליבותו של המוסד הוותיק של הרבי, מאחוריו עומדת כל הגוורדיה הוותיקה של חב"ד בבני ברק - מול הבניין המפואר והמרשים של הבנות "עטרת חיה", שנבנה למרות התנגדותם הגורפת של הממסד החב"די בעיר.
"המוסד היחיד של הרבי בבני ברק" הוא עלוב ומעורר רחמים, וזה "בזכות" ההנהלה שכבר מזמן הייתה צריכה להחליף את עצמה. אבל זה לא יקרה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.