מערכת COL | יום י"ט אלול ה׳תשס״ז 02.09.2007

שבת הכנה לקראת חנוכת המרכז היהודי בברלין

שבת מיוחדת עברה על מאות האורחים שהגיעו לחנוכת המרכז היהודי הגדול בברלין שיתקיים היום (ראשון) במעמד אישים רבים ומפורסמים ■ האורחים הרבים, התפללו בבית-הכנסת המפואר והמרהיב וסעדו בשבת אחים בחדר-האוכל המפואר ■ במהלך הארוחות נאמו רבנים ומשפיעים ונכבדים מהקהילה שדיברו על התרגשותם הרבה לקראת האירוע הגדול ■ הזמר החסידי ר' אברהם פריד סחף בקולו את מאות האורחים עם שירי שבת חסידיים ■ ביום שישי קיימנו, קבוצת עיתונאים, סיור באתרים ייחודיים בעיר ובניהם באוניברסיטה בה למד הרבי ■ COL מגיש: דיווח מלא וגלריית תמונות מאת חיים ברון ומאיר דהן – שליחי COL לברלין לסיפור המלא ולגלריית תמונות • בהמשך היום: דיווחים ותמונות מהאירוע הגדול בברלין
שבת הכנה לקראת חנוכת המרכז היהודי בברלין
חברי המשלחת מתחת לשער הניצחון בברלין • צילומים: מאיר דהן, COL
מאת חיים ברון, שליח COL לברלין

"כשאני מביט על בית-הכנסת הגדול בברלין, אני נזכר כיצד היינו מצטופפים בבית-כנסת קטן בברלין לפני חמש-עשרה ומסרב להאמין שהחלום הבלתי-ייאמן הפך למציאות", כך הגדיר את המהפכה במספר מילים מר דוד, איש-עסקים במקצועו, המנהל עסקים בין-היתר בברלין. את הרב יהודה טייכטל הכיר חודשים ספורים לאחר שהוא הגיע לעיר, לפני עשר שנים, ומאז הוא משתדל לסייע ככל שמשגת ידו.

דוד הגיע במיוחד מישראל, שם הוא מתגורר. "לא יכולתי להישאר בביתי בשעה שחונכים את המרכז היהודי", אמר לי דוד במהלך סעודת השבת שנערכה בחצר ביתו של הרב טייכטל. דוד מתגורר בתל-אביב  והוא שכנו של הראשי לתל-אביב יפו הרב ישראל-מאיר לאו. לפני חודשיים ימים, סיפר הרב לאו לדוד על ביקורו המתוכנן בברלין. "נראה אותך שם"?, שאל הרב את דוד וזה האחרון השיב בשאלה: אפשר שלא...



ביום חמישי בערב המראתי מניו-יורק לברלין. הייתי החרדי היחיד על המטוס וקשה היה שלא להבחין במבטים של הגרמנים שהיו איתי על המטוס. מבטים נוקבים, שלא מספקים לך הסבר ברור.

קשה לנתח את היחס של העם הגרמני ליהודים. מצד אחד, הם מכבדים אותנו. מצד שני, הם מבינים מה אנחנו חושבים עליהם. הנה שני מקרים שאירעו לי במהלך השבת שימחישו את המציאות: בשבת בלילה, כשבאתי להיכנס לדירתי יחד עם חברי לחדר, גילינו שהמפתח לדירה איננו. ניסנו לפרוץ לדירה בדרכים שונות, אולם שמרנו על שקט יחסי. אחד השכנים שהאזין לקולות מוזרים, הזמין משטרה.

השוטרים הגיעו וסיפרנו להם מה קרה. הם התייחסו אלינו בצורה מכובדת ואף סייעו "לפריצת" הדירה שלבסוף בוצעה בהצלחה.

מקרה שני: בשבת בצהריים צעדתי ברחובות ברלין, יחד עם עמיתי לעבודה מאיר דהן. באחד הרחובות, הבחינו בנו קבוצת בנות מוסלמיות שרעלה מכסה את פניהם. הם הסתובבו לאחור ופתחו בריצה עד סוף הרחוב...

ברלין אינה שונה

ביום שישי בבוקר המטוס נחת על אדמת ברלין. הידיעה כי במקום זה נטבחו מיליוני יהודים, עולה במחשבה כל העת. בכניסה למרכז היהודי בברלין, מוצבים דרך קבע שני שוטרים גרמניים קשוחים. לראשיהם כובעים ירוקים, המזכירים ימים אחרים בברלין... "מי האמין שיבוא יום והמשטרה הגרמנית תאבטח את מוסדות היהודים ותשמור על כבודם בצורה מעוררת התפעלות", אמר לי הרב שלמה טייכטל, אביו של "חתן השמחה".

מספר שעות לאחר שהגעתי לברלין, הגיעו חברי המשלחת מישראל שכללו בין-היתר את העיתונאים ר' יצחק-יהודה הולצמן עורך 'חדשות חב"ד', ר' בנימין ליפקין העורך הראשי של עיתון 'בקהילה', ר' בנימין קלוגר סופר בכיר בעיתון 'המודיע', הרב הבלין רב קהילת חב"ד ברמת-שלמה, ר' שמעון רבינוביץ' מכפר-חב"ד וכמובן צלמינו החרוץ מאיר דהן.

גם מרחבי העולם הגיעו אורחים נוספים ובניהם: הרב משה קוטלרסקי סיו"ר 'מרכז-לעינייני-חינוך', הזמר החסידי ר' אברהם פריד וששת אחיו השלוחים של הרב טייכטל שבאו להשתתף בשמחת אחיהם. בלטה בהיעדרה אמו של השליח, הגב' שיינדל טייכטל שנשארה בניו-יורק בעקבות הידרדרות מצבו של אביה הרב מאיר איטקין שנפטר ביום חמישי בלילה. "צילו של הסבא מרחף מעלינו כל העת", אמר הרב שלמה טייכטל ששמע על הבשורה הקשה, יחד עם שאר בני משפחתו, רק לאחר שנחת בברלין.

לאחר התארגנות, אסף אותנו אוטובוס לסיור במספר אתרים בעיר. בין-היתר ביקרנו באוניברסיטה בה למד הרבי, באזור בו התגורר הרבי, באתר בו הוצבה האנדרטה לכבוד הרבי, ב'שער הניצחון' שם הוצבה חנוכייה השנה ועוד. במהלך הימים הקרובים נרחיב על הסיור המרתק שכלל גילויים מרתקים.

ליל שבת. מאות בני-אדם מרחבי העיר זורמים לעבר המרכז היהודי. לרבים מהם, הייתה זו הפעם הראשונה בה הם הגיעו לבית-כנסת. בין הציבור הרחב שהגיע, בלטו בנוכחותם עשרות סטודנטים הלומדים ברחבי העיר ומחוצה לה. "אני קיבלתי השבוע מייל מבית-חב"ד המזמין אותי לבית-הכנסת והחלטתי להגיע כי לדעתי מדובר בשבת מרגשת", סיפרה ר' סטודנטית למכונאות הלומדת במרחק של ארבע שעות נסיעה.

לתפילת מעריב ניגש החזן המפורסם הרב שניאור-זלמן בוימגרטון שהגיע במיוחד מניו-יורק.

הגנרטור עדיין עובד...

בסיום התפילה צעדו המתפללים לעבר חדר-האוכל היוקרתי, אותו אכלסו מאות אורחים שהגיעו מכל רחבי העולם. במהלך הארוחה נאמו הרב יודי טייכטל, הרב קוטלרסקי, הרב ווייס מכפר-הרועה, ראש הקהילה ועוד. הדוברים השונים העלו על נס את המהפכה היהודית רבת-העוצמה המתרחשת בברלין.

בין הנאומים, הנעים בקולו אברהם פריד שבכישרונו המיוחד, הצליח לסחוף את המוני האורחים שהצטרפו לשירתו. בתום הסעודה, בו נכחו גם עשרות סטודנטים, צעדנו לביתו של הרב טייכטל, שם המשכנו את סעודת השבת.

במוצאי-שבת התקיים סיור באגפים השונים בבניין המרהיב, כשהרב טייכטל מסביר כל פרט ופרט. התפעלות רבה ניכרה על פני המשתתפים בסיור, כששמעו את הפרטים הקטנים להם דאג הרב טייכטל מגדול לקטן. לאחר הסיור חולק ספרו של הרב יוחנן גוראריה שיצא-לאור לקראת האירוע.

"הנאצים ימח-שמם הפכו את המבנה לפני שנים לבניין של חברת-חשמל, בו פעל גנרטור ענק של חברת-החשמל", סיפר הרב טייכטל בסיום הסיור והמשיך: "הגנרטור עדיין פועל אלא שכעת הוא מפיץ יהדות"...

היום, יתקיים כאן חנוכת המרכז היהודי, בו ישתתפו אורחים רבים מכל השכבות.

צוות COL השוהה בברלין, יביא במהלך היום דיווחים נוספים מברלין.
לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
12 תגובות
1.
ענק
י"ט אלול ה׳תשס״ז
מנחם כל הכבוד..
החברה מישראל
2.
אברהם פריד מחוץ לבית?
י"ט אלול ה׳תשס״ז
אברימלה ידוע בתור אחד שעושה את השבתות בבית בניו יורק מה מיוחד פה שהוא חורג ממנהגו?
3.
זלמן איטקין?
י"ט אלול ה׳תשס״ז
מסתמא מדובר על הרה"ח מאיר איטקין ז"ל
4.
dovid
י"ט אלול ה׳תשס״ז
dovid! so nice to see you



your friend
mendy
5.
אין על COL
י"ט אלול ה׳תשס״ז
אתם היחידים שהבאתם דיוחים חזק
6.
לגיסי היקר הרב טייכטל
י"ט אלול ה׳תשס״ז
בהצלחה רבה
ממני שמוליק
7.
Sehr Schon!
י"ט אלול ה׳תשס״ז
בהצלחה רבה

א מהתפוצות
8.
דורות רבים נהגו יהודי איטליה
י"ט אלול ה׳תשס״ז
שלא לעבור תחת שער הניצחון ברומא.והנה בברלין עוברים יהודים תחת שער הנצחון של אומה שרצחה יהודים בתאוה (שלא כטיטוס שנלחם במרד כנגדו) אוי לאותה בושה!
9.
Menacham Margolin
י"ט אלול ה׳תשס״ז
Good to see you
10.
nice to see you yamay
י"ט אלול ה׳תשס״ז
shamay weinberger keep up the good work
11.
המון הצלחה!
י"ט אלול ה׳תשס״ז
וברכות עד אין כץ בגשמיות וברוחניות לרגל המעמד הגדול וחנוכת המרכז היהודי. רצינו להגיע אך לא הסתדר... הצלחה מופלגה בכל העניינים להביא לימות המשיח .מאחלים מכל הלב משפחת זליקוביץ מירון.
12.
אין עליו ! ! !
כ"ב אלול ה׳תשס״ז
לא על טייכטל ולא על דהן על האתר col התותח שמביא כל ידיעה עוד לפני שזה קרה, אשריכם.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.