מערכת COL | יום י"ב אלול ה׳תשס״ז 26.08.2007

הנתק בין הורים קשיי-יום להנהלות הישיבות

מאמרו של הרב יהושע דובראווסקי בנוגע לשכר-הלימוד שקטעים ממנו פורסמו ב-COL גרמו להד נרחב בקהילות חב"ד ברחבי הארץ והעולם ■ בשבת-קודש, נשא הרב משה בוגומילסקי חבר 'ועד רבני ליובאוויטש הכללי' דברים חריפים בנושא ■ במהלך דבריו, תקף את חברי 'ועד שכר לימוד' הקיימים במוסדות "שאינם מבינים את המשפחות הנזקקות" וכיצד התייחסה לנושא ישיבת 'ליובאוויטש ישיבה' בתקופת עבודתו לפני עשרות שנים? ■ ל-COL הגיעו קטעים מהדברים  לסיפור המלאהגולשים מוזמנים להגיב לדברים באמצעות מערכת התגובות >>>
הנתק בין הורים קשיי-יום להנהלות הישיבות
"אנשים שבעים לא מבינים רעבים"... הרב בוגומילסקי ● צילום ארכיון: COL

מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

הקפדנות של מוסדות חינוך על שכר לימוד הייתה שיחת השבת בקהילות חב"ד. בקראון-הייטס, הרב משה בוגומילסקי, חבר 'ועד רבני ליובאוויטש הכללי' נשא בשבת-קודש בצהריים דברים קשים בנושא.

דבריו, שנאמרו בבית-הכנסת בבניין 'בית-רבקה' ברחוב קראון, באו בעקבות מאמרו של הסופר החב"די ר' יהושע דובראווסקי בעיתון "דער אלגעמיינער זשורנאל" ושקטעים ממנו פורסמו ב-COL. המאמר שתקף את מנהלי המוסדות גרמו להד רחב ולתגובות רבות. לאחר COL, פורסמו הדברים באתרים נוספים.

הרב בוגומילסקי שקישר את הדברים לפרשת השבוע, דיבר בחריפות נגד 'ועד שכר לימוד' במוסדות בקראון-הייטס.

"בתקופה זו", אמר, "הבחורים חוזרים לישיבות ויחד עם זאת, ההורים מקיימים את הסידורים האחרונים ובתוכם נושא שכר-הלימוד. כידוע, מי שלא משלם, בנו לא יוכל להכנס למוסד ויש לחצים רבים מכל הצדדים.

"בשכונה, יש 'ועד שכר לימוד' אליו שולחים את ההורים המתקשים לעמוד בתשלומים הנדרשים מהנהלות המוסדות. הבעיה הגדולה היא, שחברי הועד הם אנשים בעלי אמצעים שאינם יכולים להבין את מצבם של ההורים הנזקקים, אותם הורים המתקשים לגמור את החודש, אותם הורים שעובדים קשה למחייתם. יש פתגם ידוע, שאנשים שבעים אינם מבינים את מי שרעב"...

במהלך דבריו, סיפר הרב בוגומילסקי סיפור מעניין: "לפני עשרות שנים, עבדתי בישיבת 'ליובאוויטש ישיבה' ברחוב 'אושן פארקווי' בברוקלין, יחד עם הרש"ג והרב משה-פנחס כץ ע"ה (אביו של הרב זאב כץ, גבאי בית-חיינו - 770). במשרד, עבד גם רואה-חשבון ישראלי שהיה מתייק את כל הנתונים בקלסרים (התקופה - טרם עידן המחשבים).

"על הקלסר של שכר-לימוד, הוא כתב "שכ"ל" (ראשי-תיבות). אני זוכר שכשהרב כץ ראה את המילה "שכ"ל", הוא אמר שכנראה זה נכתב בהשגחה-פרטית. לדבריו, צריך שיהיה שכל משני הצדדים: הן מצד הנהלה הישיבה והן מצד הורי הבחורים. והרב כץ הסביר, שההורים צריכים לדעת שהם צריכים לשלם שכר-לימוד בשביל שהישיבה תמשיך להחזיק מעמד, אולם גם הנהלת הישיבה צריכה לדעת בדיוק כמה לקחת מכל אחד, ועל מי ללחוץ ועל מי לא".

לאחר הסיפור, אמר הרב בוגומילסקי: "כיום, הורים הנפגשים עם חברי 'ועד שכר לימוד', ישר נשאלים על הפרטיות שלהם: הרי קנית מכונית, 'שיפצת את הבית'נכנסים מיד לפרטיות של השני: 'אתה הרי קנית מכונית', 'שיפצת את הבית" וכולי. מי אמר להם, האם הם שיפצו את הבית וכדומה מצד לחצים כאלה ואחרים, כגון: שלום-בית, הלוואה שקיבל"?!

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
29 תגובות
1.
אם למשפחה ברוכת ילדים
י"ב אלול ה׳תשס״ז
עניין שכר הלימוד משפיע מאוד לרעה במשפחתנו, בעיקר כשבשנה הקודמת הצטרפה בתנו למכללת בית רבקה והעלות של שכ"ל +שכר לינה בפנימיה + נסיעות (ללא דמי כלכלה) מגיע ל- 2000 ש"ח בחודש!!! ואין עם מי לדבר. אולי מישהו יוכל לתת עיצה בנידון??
2.
הנחה בשכ"ל (תרתי משמע)
י"ב אלול ה׳תשס״ז
ראוי היה שיהיה וועד שאינו תלוי באף אחד, שיבחן כל מקרה בפני עצמו ויחליט על מתן הנחות למבקשים. לא יתכן שבחורים טובים יושלכו מהישיבה רק בגלל שבמשפחתם שורר מצב כלכלי קשה. מצד שני, לא יתכן כי משפחות שב"ה ה הרחיב להם, אינם משלמים שכ"ל, כפי שהדבר מצוי בכמה וכמה מוסדות (ולא משנה מה הסיבה לכך).
3.
נותני עצות
י"ב אלול ה׳תשס״ז
אם דובראווסקי ובוגומילסקי כאלו חכמים גדולים בבקשה שיקחו על עצמם ניהול של אחת הישיבות בחב"ד ונראה איך הם מצלחים בלי שכ"ל מההורים.
4.
נקודה שברצוני להדגיש:
י"ב אלול ה׳תשס״ז
חוץ מהענין ה"טכני" של הכספים (שאני יכול להבין שזו בעי אמיתית למוסד וכו) יש מה שנקרא ה"יחס"... אוי רבוש"ע היחס!!! אני מתכוון שנותנים להרגיש למשפחה (גם להורים וגם לתלמיד) שהם זבל!! במקום לשבת ולהגיד תשמע אני מבין אותך אבל אין לנו ברירה בא נחשוב מה לעשות וכדו הם צועקים מזלזלים וכו ועוד לתלמיל!!! מה הוא אשם בכלל???.
תאמינו לי אני עברתי את זה וזה (היחס ועןד פעם היחס) מה שהכי כאב לי, זה הרגשה שישאר לכל החיים!!! וכן, גרם לי ירידות וכו הרגשתי ממש עלמא דשקרא!!!.
מקוה שהבהרתי את עצמי (אני לא כותב בד"כ אבל פשוט יצא לי מהלב) ומצפה לטוב.
ד.א. התאפקתי מאוד לא להזכיר שמות מצד לשה"ר וכו אבל היטיב לכתוב אחד בתגובות על אלו ששמים את הבנים שלהם שלא מתאימים בכלל (לעבודה ועוד ועיקר להתייחס לאנשים!!!) בכדי לתת להם משכורת.
5.
שכ"ל במכללה בכפר
י"ב אלול ה׳תשס״ז
האם מישהו פעם נכנס למשרד של המכללה?
דבר ראשון- "אתם חייבים כסף" בלי לבדוק
האם המחיר של המכללה צודק?
גם כשהבנות בשליחות או לומדים יומיים\ שלוש בשבוע המחיר הוא מלא וגבוה.
פלא שיש הורים שלא מסוגלים לשלוח הבנות לסמינר (ול4 שנים)
6.
לפני ג תמוז לא העיזו
י"ב אלול ה׳תשס״ז
יש לי הבנה מסויימת למנהלי המוסדות הכורעים תחת העומס המצפים שגם ההורים גם יתאמצו כמוהם מעל ומעבר ויטלו חלק בעול. ומותר להפעיל כל מיני לחצים וסנקציות על ההורים בנידון (בלי שהתלמיד עצמו ירגיש זאת ביחס ובשרות) אך עם זאת ברור שבסופו של חשבון אי תשלום מלא של הסכום הנדרש בשום אופן אסור שיהיה עילה לסילוק תלמיד מהמוסד.

ידוע שלפני ג תמוז לא העיזו לסלק מישהו בגלל כסף כי ידעו שהמשמעות תהיה שההורים יכתבו על כך לרבי, ושהנהלת המוסד תינזף. ביודענו זאת עלינו לשמר את רצון הרבי גם בימים אלו, שאף ילד או ילדה לא ינשרו בגלל כסף
7.
תשובה ל 3
י"ב אלול ה׳תשס״ז
אף אחד לא אומר שלא יהיה שכר לימוד, בטוח שצריכים שכר לימור ושזה מאד חשוב, אבל אם יש מישהוא שקשה לו לשלם כל כך הרבה כסף, שפשוט אין לו, ופשוט חייב כבר הרבה כסף מזמן, או שיש לו הרבה בנים (שזה לא כל כך מוזר בקהילה), אז בגלל זה שהבן לא יוכל ללמוד תורה? אף אחד לא אומר שלא ישלם כלום, צריך לשלם, בגלל ששכר לימוד זה מאד חשוב, אבל שישלם כמה שהוא יכול, ושהבנים ילמדו תורה, פה לא מדברים שהוא הולך למקום חופש או משהוא כזה, הוא רק רוצה ללמוד תורה, למלאות את החיוב שלו.

ברוך השם שסוף סוף לפחות מדברים עך שנושא הזה.

יישר כח גדול לCOL
8.
תגובה ל3
י"ב אלול ה׳תשס״ז
דבר ראשון שיותר ויותר ידברו אודות הדעיה ולא ירשו לקרר העניין על ידי דיבור גבוה שהללו"חכמים גדולים" (אגב: באגאמילסקי עבד פעם בקשר לעניינים הללו (קבלת תלמידים ושכר לימוד) והוא יכול לדבר מנסיון)

שנית:הגיע הזמן שה"ראשים" מימינא ושמאלא יבינו שזה בעיית ליובאויטש בדיוק כמו כל עניין של הפצת היהדות ומעיינות חוצה, מכמה וכמה בחינות, ,הרי החינוך של ב שלפי ילדי אנ"ש אינו להיות מוזנח מאותו השימת לבשכל הראשים מונחים יומם ולילה (וטוב שזה כך) לראות שיהיה לב לוייובשייתן כסף לאסטניא וכיוצא, אין ילדי קראון הייטס "סעקנד קלאס" מילדים יהודים בעסטניא ושיברו הראש (כן אנשי מרכז אגו"ח ביחד עם אנשי וועד הקהל ...ביחד עם רבני אנ"ש ורבינ קראון הייטס איך מטכסים עיצה למצוא סיוע לשכר לימוד של ילדים....

ובאם לאו אל יבואו לאחר כמה שנים להטיף לתמימים שלא ילכו ללמוד בקאלעדזש לקבל דעגרי להיות מקור לפרנסה ושיילכו לשליחות כיון שהילדים הללו יראו שכל מה שמדברים בההתדעדויות אודות "Tאהבת ישראל" ועשיית רצון הרבי אין לה שום קשר עם העולם העשייה, כל כולו הוא רק לצבור נקודות בעתונים והבלוגס אבל היכא שצריכים מעשה בפועל לעזור לכל מאות הילדים והורים שלא יכולים לצאת ולבוא וכל יום חובתיהם מתגדל והשלום בית מתרבה והיציאה מד אמות דתורה ויהדות ניכר במו עיניים ברחוב בקינגסאטאן עוועניו!

שכל אלו שעדיין זוכרים (לדעתם) החסד שעשו ונעשו בסמרקנד שלא ישאירו זאת בגדר של סיפורים יפים של אלא אם רוצים שסיפורים הללו יהיה להם משמעות אמיתי צריכים לממש: "מה זרעו בחיים אף הוא בחיים".

9.
תגובה ל3
י"ב אלול ה׳תשס״ז
אינני יודע מי הוא הכותב אנל עם כל הכבוד לו, שיתבייש.
הר דובראווסקי והר בוגומילסקי העירו על נושא שמזמן היינו צריכים לדון בזה ואם אמת הוא עלינו לקבל את האמת ממי שאמרו ולא לגלוש כילדים קטנים בדברי גנאי ובוז.
באשר לעצם הענין, אין ספק שהנושא של שכר לימוד בישיבות הידרדר למצב בלתי מאוזן ובלתי נסבל. ובאשר לטענם של הישיבות "למה עלינו לגייס עבור הבן שלך?, התשובה פשוטה למדי. כל ישיבה כמו כל מוסד חינוך זכאי לצאת לציבור ע"מ להתרים, משא"כ משפחה פרטית הופכת להיות "שנארער" אם היא יוצאת ומבקשת עזרה.
10.
ל 3 הנותן עייצעס
י"ב אלול ה׳תשס״ז
כותב מספר 3 הנותן עייצעס
"אם דובראווסקי ובוגומילסקי כאלו חכמים גדולים בבקשה שיקחו על עצמם ניהול של אחת הישיבות בחב"ד ונראה איך הם מצלחים בלי שכ"ל מההורים."
אדרבה יכבדו כל המנהלים שאינם יכולים ויתפטרו וניפטר אנחנו מהם
ואז תראה שיש יותר מוכשרים מהם.
ולא אלמן ישראל .
אפשר למצוא איזה ממיס דבק ולהמיס את הדיבוק שלהם לכיסא.
מנהל צריך לדאוג קודם כל למוסד ואם איננו יכול בבקשה לך הבייתה.
11.
לא מבין
י"ב אלול ה׳תשס״ז
קודם כל זה נכון שמשלמים הרבה, ואני אחד שעובד בישיבה ולהחזיק בחור זה מנימום 4000 שח לחודש, וזה לפני שמשלמים לרמי"ם למדריכים עובדי נקיון, עובדי מטבח, מנהל משק, ראש ישיבה, מנכל הישיבה וכו. אז מה בכלל כל הרעש הזה.
מי שרוצה לשלם לכל עובדי הישיבה חשמל, מים, טלפון, פלאפון, ארנונוה, מחיה, וכו.
אז מתבקש לבוא למנהל הבנק שלי ואני ידאג לשאר שלא ישלמו.
מה נראה לכם חיים זה חינם??? השכר לימוד הקטן שמבקשים זה כלום!!
12.
ל. 3 נותן העצות
י"ב אלול ה׳תשס״ז
לפי תוכן וסיגנון כתיבתך נראה שאתה מאילו המשומנים שמדבר עליהם הר"בוגומילסקי שלא מרגישים את הרעבים והמסכנים ומגיע כל בוקר למשרד ובמקום לבדוק מה שלום הבחורים רץ לבדוק מה כתבו בsol

13.
בארץ ישראל
י"ב אלול ה׳תשס״ז
כל השקו"ט ע"ד "שכר לימוד" לא שייכת כלל לאה"ק. משום שבאה"ק, כמעט ולא משלמים כלום! כאן בחו"ל משלמים הון יקר לשכר לימוד - כולל הבנים ובנות מחו"ל שנוסעים ללמוד באה"ק....!!
14.
ל11
י"ב אלול ה׳תשס״ז
ממה שמסבירים לך שהעבודה שלך היא לעמוד מכסך הנוח ולהסתובב לגייס כספים
ואם אינך יכול תתפטר!!!
15.
שכר לימוד
י"ב אלול ה׳תשס״ז
הגיע הזמן שעל כל ההורים להתאחד, וללחוץ ואולי בסיוע הרבנים תהיה איזו התקדמות כי הרי זו הלכה ברורה בשוע , ששכר לימוד והחזקת התלמוד תורה זה חיוב על כל כל הקהילה ואף מי שאין לו ילדים חייב לשלם עבור אלו שאין ידם משגת.
16.
שואל
י"ב אלול ה׳תשס״ז
לכל ההורים שמתיפים לומר שכל רצונם היא אך ורק שבנם ילמד תורה, אולי כדאי לתת לבנכם גם ההרגשה הזו, ובמקום לקנות לו פלאפון, מצלמה דגיטלית, איי פאד, כו,אומרים לילד שהכסף הולך ללימוד תורה!!!
17.
קשיי הבנה?
י"ב אלול ה׳תשס״ז
כל מה שמסבירים לכם פה זה פשוט מאד
מי שלא יודע ל"שנורר" יתכבד וילך לאיזה
מרוחות העולם כפי בחירת ליבו הטוב עליו
המוסד יסתדר בלעדיו
אין ענין להיאחז בקרנות המוסד וללחוץ את ההורים
ולעשות סעלעקצי-ה בין תלמידים.
אדרבה ישנם כוחות צעירים בליובאוויטש
תנו להם להצליח גם להם מגיע לגור בבתי פאר
ובתי קייץ מפוארים כמו הבנים של מנהלי המוסדות
ויידע כל מי שיושב על כורסת המנהל יילך וישנורר ומי
שאינו יכול שלום ולא להתראות.
18.
אליך המגיב בתגובה 17.
י"ג אלול ה׳תשס״ז
שאלה קטנה,
שנוררת פעם?
חכם גדול, לך ותאסוף 3000 ש"ח לחודש עבור כל ראש בתומכי תמימים ואל תדאג תקבל על זה את כל הכבוד, יפרגנו לך דירות פאר, העיקר תדאג לכסף.
ואם אתה לא יכול אז תסתום תפה או לחילופין הנח למקלדת!!!!!

(אחד שנמאס לו!)
19.
לכל המגיבים והקוראים היקרים!
י"ג אלול ה׳תשס״ז
אם הנכם יכוליפ להשיג תורמים,
יישר כחכם, ע"פ כל הכתוב לעיל זה יגרום הרבה נח"ר לרבי, להרבה יהודים טובים.
ובעז"ה היה שווה הכתבה הזאת.

אם אף אחד ממכם לא מוכן לעשות משהוא בפועל , רק לדבר, אז אל תעשו את זה פה , בשביל זה יש פורומים לברבר כאן המקום לעשות, זב בימה לרבים!!!!

יישר כח לעוסקים במלאכת הקודש, ולכאלה שהחליטו לעסוק, בזכות כתבה זו!
20.
בפועל ממש! מה עושים?
י"ג אלול ה׳תשס״ז
מה שצריכים לעשות בפועל ממש זה לעשות הסכם בין ההורים שלא לשלם יותר מ2500 דולרים לשנה עבור ישיבה, ו מקסימום 3000 דולרים לשנה על הבנות. ככה, זה יהיה יותר קל בשביל ההורים עם הרבה ילדים, או עם קשה פרנסה, לשלם את סכום הזה, ולמוסדות לא יהיה ברירב ויהיו חייבים לקבל אותו בגלל שאף אחד לא ישלם יותר.
21.
ל18 הוא אשר דיברתי
י"ג אלול ה׳תשס״ז
באם יש ביכלתך טוב מאד ואם אינך יכול
לך הביתה נמצא
לך מחליף
22.
קצת הגיון
י"ג אלול ה׳תשס״ז
אני הורה למנין ילדים כן ירבו. המשכורת שלי היא $60,000 לשנה. שכר לימוד לוקחים ממני בממוצע $7,000 לילד (אחרי כל ההנחות שיוצא בערך 50% מהמחיר האריגינלי שהוא $13,000 לילד לשנה). אולי תסביר לי איך זה יכול לעבוד? חונכתי באהלי תורה שלימדו אותי לא להיות מונח בגשמיות ולפעול בשליחות הרבי. עבודה כזו לא משלמת כמו שעורך דין או רופא מקבל. אז איך אוכל לשלם? ואת מי הם לוחצים?

עוד נקודה. המחירים של שכר לימוד בממוצע השנה ביקשו להעלות 8% על שנה שעברה. וכאן הבן שואל, מהו החשבון הזה של עלי של 8%? אף אחד לא קיבל הוספה למשכורת של 8%! המלמדים גם לא קיבלו הוספה של 8% (באם קיבלו הוספה בכלל). האינפלצי בארצה"ב ובעולם הי רק 2-3%. אז מאיפה החשבון של עלי בשכר לימוד ע"ס של 8%?

אין דין ואין דיין, ומה יעשה הבן ולא יחטא? ומסיימים בטוב.
23.
המוסד של הרבי
י"ג אלול ה׳תשס״ז
לפעמים נדמה שהמושג המוסד של הרבשה מהשפה אל החוץ לכל הורה ומנהל קר תחשבו אם הרי היה עומד מולי איך הייתי מגיב להורה שבא לבקש הנחה ועודאם זה היה קורה לך איך היית רוצה שיתיחסו אילך .אהבת ישראל זה לדעת לחוש את הכאב של השני .וכואב הלב שישנם מוסדות של הרבי שלמדו מהליטאיםי .
24.
סילוק או אי-הכנסת תלמידים.
י"ג אלול ה׳תשס״ז
אילו היו מנהלי המוסדות מסרבים להכניס תלמידים, או מסלקים אותם, בגלל סיבות אחרות המופיעות ב"חוזה" עם ההורים, כגון צניעות טלויזי וכיו"ב - אולי הי להם פתחון פה כלשהו.

אולם, כשהסיבה האחת והיחידה שבגללה עושים לתלמידים בעיות ביום הראשון של הלימודים היא - אי תשלום שכר-לימוד. המערכת רקובה.

שני תלמידים שיגיעו ביום הראשון ללימודים (מתי השנה? לפני תחילת ימי הסליחות או לאחריהם?), אחד שהוריו לא שילמו שכר-לימוד (או לא הגיעו להסדיר זאת, מפאת הבושה ואי העמידה בהסדרי השנים שקדמו), והשני שאימו באה עמו, לבושה באופן שאינו הולם. למי מהשניים יעשו בעיות ביום הראשון ללימודים?!
25.
מגיבים יקרים
י"ג אלול ה׳תשס״ז
למה שלא תגיבו בחכמה במקום להתנצח על השני ותמיד תנסו לרחוש כבוד גם לנשים שאתם לא כ"כ מסכימים איתם , תגובות עצבניות לא מוסיפות הרבה טעם לקורא
26.
לאחד שנמאס לו#18
י"ג אלול ה׳תשס״ז
כשהרבי דיבר נגד הראשי ממשלות בא"י שהם מוגי לב והם צריכים להתפטר
הי הרבי אומר ואם תטען מי יבוא במקומך אל תדאג! אתה לא יכול לעשות מה שצריך תתפטר!!!
מה אתה עונה ל17? שאם אתה לא יכול לשנור אל תדבר?
לא ולא!! נדבר ונזעעק מקירות לבנו להעוול הזועק לשמים !! מה שעושים מנהלי ישיבות
יש -לא אני- אבל יש מספיק כוחות צעירים לגייס כספים ולקחת העבודה לידיים!!
ובכך להציל משפחות רבות שאין להם היכולת לשלם כל כך הרבה כסף
יש הצעירים שיכולום לעשות העבודה שמנהלי הישיבות היו צריכים לעשות לגייס כמו הרש"ג כסף לחזק המוסד!!
יש אלו שיצילו המצב שגורם לאלו לא להביא משפחות בריכות ילדים.
הזעקה צריך להמשך עד שיתפטרו המנהלים
27.
קודם כל לגנות את בעלי המכולת
י"ג אלול ה׳תשס״ז
עד שאתם מדברים על חינוך,בואו ונדבר קצת על בעלי המכולות,הם מפסיקים לרשום למי שאינו משלם,לא נותנים לו לפרנס את משפחתו,ואין פוצה פה ומצפצף,והנה זה פלא,כל ההורים קשי היום משלמים בסוף למכולת או בורחים וקונים במזומן בזול פה,וזאת ממש חוצפה,יש לכנס את בעלי המכולת וולתבוע מהם להניח לדחוקים ולאפשר להם לקחת מכל המצטרך להם,ולמה לא צועקים על כך,כי כולם מבינים שבעל המכולת לא צריך לסבסבד את המסכנים,עכשיו תגידו: למה שהרמי"ם והמשפיעים שאינם בעלי עסק כמו בעל המכולת צריכים להישאר רעבים?...............
ולענין מנהלי המוסדות,בהחלט,מי שלא מצליח לגייס מההורים את מה שהם חייבים שלא יידאג,יימצא לו מחליף.
28.
ירידת הדורות....
י"ג אלול ה׳תשס״ז
אין מה להגיד,על מי שמונע מילדים את החינוך היהודי על טהרת הקודש וברוח ישראל סבא, אפשר להגיד שידיו מלאות דם יהודי, ר"ל, בן אדם כה(אם אפשר לקרוא לו כך)בבוא עתו יצטרף לנמק מה הוא יותר טוב מהילד שהוא דחה מחינוך יהודי.
כמה נערים מתוסכלים עם מה שקורה בחינוך היום ומתפרקים אז מה יהיה עם אלו שבכלל לא יכולים ללמוד?
29.
ל27
י"ד אלול ה׳תשס״ז
אל תפסיק תסביר לעצמך איך שאתה צודק הגם שמסבירים לך אלף פעמים שאי אפשר להורה של משפחה ברוכות ילדים לשלם 10 אלפים לכל ילד
והתפקיד בכל השנים עד ג תמוז של מנהלי המוסדות הי לגייס כסף מגבירים לא מהורים
איזה משל טיפשי אתה מביא מהמכולת
הורים עובדים להביא לחם לבית לשלם שכר דירה
אבל לשלם עשר אלפים לכל תלמיד ישיבה ונערה בסמינרי פשוט אי אפשר
דו ביסט צו דו מאכסט זיך
הכסף שוחד פשוט עיוור אותך עד שקצת הגיון לא נשאר
ווילסט זיך איינרעדן אז דו ביסט גערעכט ולהסיר המצפון מלבך
דא לך שזה לא עוזר שום דבר
אתם חונקים בעלי משפחות ברוכות ילדים
אתם אחראים לאלו שהחליטו בגלל זה לא להיות משפחות ברוכות ילדים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.