מערכת COL | יום י"ב אלול ה׳תשס״ז 26.08.2007

"אני בטוח שאבי ע"ה היה מרוצה ממה שאנחנו עושים"

עיתון "חדש בגליל" ערך ראיון מיוחד עם הרב מרדכי ביסטריצקי במלאות חמש שנים לפטירתו של רב העיר צפת הרב לוי ביסטריצקי ע"ה. הרב מרדכי מדבר על הגעגועים לאביו, על ההתנכלות של מאיר ברנס למצבו הבריאותי של הרב ע"ה, סוד ההצלחה של אביו, מערכת הכשרות והגיבוי שמקבל מהרב שמואל אליהו, מצבה הכלכלי הרעוע של המועצה הדתית, דעתו על ה"השתמטות" בחורי ישיבות משירות בצה"ל, עמותת "חסדי ל"ב" ופעילותה, והאסונות שנפלו לאחרונה על העיר צפת  לראיון המלא
"אבי ע"ה היה מרוצה ממה שאנחנו עושים" ■ הרב מרדכי ביסטריצקי (צילום: COL)
החודש מלאו חמש שנים לפטירתו של הרב הבלתי נשכח, הרב האהוב והמיוחד הרב לוי ביסטריצקי. מאיר ינקו נפגש לפגישה מרתקת עם בנו ממשיך דרכו ברבנות הרב מרדכי ביסטריצקי. בין היתר על מהפיכת הכשרות בעיר, האסונות שפקדו את תושבי צפת לאחרונה, הגעגועים לאבא, ועל הצימאון של תושבי צפת לרב לוי ביסטריצקי.

אני לא אשכח את אותו בוקר שלפני חמש שנים כשבישרו לי על מותו של רבה הראשי האשכנזי של צפת, לוי ביסטריצקי. היה לי קשה לעכל את זה. הרב לוי ביסטריצקי, לא היה עוד רב עיר, אלא דמות אבהית וסמכותית שהייתה אהודה ע"י רבים. אני אישית אהדתי מאוד את האיש שהגיע לצפת בשליחות הרבי מלובביץ והשאיר בה את חותמה. שם המשפחה ביסטריצקי הפך למותג בארץ בכל מה שקשור להליכי כשרות ועזרה לזולת. את המשך דרכו של האב, ממשיכים ילדיו, מרדכי וזלמי שעושים זאת באותה נחרצות ואהבה שעשה האב. לקראת יום השנה החמישית לפטירתו של האב, נפגשתי לשיחה מעניינת ומרגשת עם, הרב מרדכי ביסטריצקי ושוחחנו כמעט על הכל.

חמש שנים עברו מאז, נפטר אביך, רב העיר ביסטריצקי, ספר לי על חסרונו והאם אתה שומע את געגועי הציבור לאבא?

תראה, בפן האישי אין כמו חסרון של אבא ולא משנה מיהו האבא שלך, כל שכן כשמדובר על אבי זצ"ל שהיה רב ו"אדם" מיוחד, בפן הציבורי חסרונו מורגש בכל מקום והציבור אכן אומר ומבטא זאת, אתן לך דוגמא בביקור חולים האחרון שעשיתי פגשתי אדם ששוכב לאחר אירוע מוחי ולא כל כך מגיב למשפחתו, כשהגעתי הוא התעורר ושמח מאוד החזיק את ידי והתחיל לבכות וסימן למשפחה הנמצאת לידו הויי אבא שלו כמה חסר לי ודמעות זלגו מעיניו וכך זה נמשך כמה דקות, בוודאי הרגשה זו קיימת אצל הציבור לא רק בזמן של חולי אלא גם בזמן של שמחה ונחת וכל אחד מהקוראים מרגיש את החיסרון האישי שלו, יש אחד שהרב חסר לו לפתור בעיות של שלום בית, יש אחד שהרב חסר לו בכדי לפתור ויכוח עם השכן, ויש את אותם אלה שחסר להם ה"בוקר טוב" שאמר או החיוך שנתן.

לדעתך, היה קשר להתנכלות של מאיר ברנס, למצבו הבריאותי של אביך?

כן, אדם שאיים ופגע ומאיים שוב, בוודאי שיש לכך השלכה על בריאותו של המאויים, אך כל מה שקורה נעשה ע"י הקב"ה והוא יודע מה לעשות, לכן אין זה מתפקידינו לעשות חשבון איך קרה וממה קרה, אלא עלינו להתחזק באמונה בבורא עולם שיודע מה הוא עושה ובוודאי עושה את הטוב ביותר גם כשאצלנו הדבר לא מובן כלל ובפרט כשמדובר על אסונות קשים שאכן לא מובנים לנו, ואנחנו שואלים את עצמנו למה ה' עשה ככה? תחשוב על השרפה שהייתה בצפת שבה ניספו תינוקים שלא טעמו טעם חטא ואתה שואל את עצמך למה ? והתשובה שאנחנו עונים לעצמו היא התחזקות באמונה ולא שיברון, אנחנו מתחזקים ובוטחים בבורא עולם ומתפללים שגם מקרים אלו לא יקרו ונוכל לראות רק טוב וחסד בכל החיים שלנו.

אם ברנס היה בא לבקש היום סליחה, הייתם במשפחה סולחים לו?

קשה לי לענות על שאלה כזו, אך אם שאלה זו תהיה על הפרק נחשוב יחד במשפחה איך להגיב.

אבא כרב עיר, היה מקובל על כל השכבות והיה אהוד דווקא אצל החילונים, איך אתה מסביר את זה?

לדעתי סוד ההצלחה הוא פשוט "כשאתה נותן אתה מקבל" כאשר אדם פרטי או איש ציבור נותן לציבור הציבור מחזיר לו, כשאבי ז"ל נתן לציבור בכך שהיה אתם בשעת שמחה ולהבדיל בשעת צרה (היה משתתף בשמחות ולהבדיל בהלוויות) בר מצוות אזכרות טכסים ואירועים שונים, ביקור חולים שבועי בבית הרפואה, עבר חדר חדר והתעניין ואודות אודות מצבו הרפואי של האנשים, גם כאשר בחדר התאשפזו אנשים שאינם יהודיים, דלתו הייתה פתוחה לעזרה לציבור לא משנה מיהו ומהו דעתו, האם הוא שומר מצוות או לא, לכן הציבור החזיר לו אהבה ואהדה, זו הדרך שבה נהג וחינך אותנו וכך גם אני משתדל לעשות.

אם הוא היה בחיים הוא היה מסתדר אם ראש העיר, ישי מימון?

תראה, אבא מצא את הדרך, את "שביל הזהב" לעבוד עם כל אדם (אלא אם הוא נוכח לאחר ניסיון אחרת), בודאי כשמדובר עם אישיות ציבורית כמו ראש העיר, אני בטוח שכמו שהסתדר עם ראשי העיר בעבר גם אם היו חילוקי דעות כך גם היה קורה עם ראש העיר הנוכחי מר ישי מימון שיבדל לחיים טובים וארוכים.

אתה ממשיך דרכו של אבא, לדעתך הוא היה מרוצה ממה שאתה עושה?

אני בטוח שאבי ז"ל היה שמח ומרוצה ממה שאנחנו עושים כאן וממשיכים את הכשרות שבה השקיע דמים תרתי משמע, ממשיכים את החסד שעשה עבור הציבור ע"י העמותה שהקמנו על שמו - 'חסדי ל"ב' וכאן המקום לתת את הקרדיט לאחי הרב זלמן המנהל את העמותה יחד עם אמי הרבנית אסתר שיחיו, אך יחד עם זאת תמיד יש מקום לשיפור בכל תחום ובפרט בחיים ציבוריים.

מוסד הכשרות שאתה עומד בראשו חשוב לך ללא פשרות עד כדי שאתה מרגיז חלק מבעלי המסעדות בצפת!

אין בכוונתי להכעיס בעל עסק או לפגוע באדם, הכשרות היא משימה קשה שדורשת עמידה על המשמר 24 שעות ביממה, על מנת לוודא שאכן העסק עומד בדרישות וממלא אחר נוהלי הכשרות, לשם כך צריך פיקוח חזק והדוק, אכן זה לא סוד שלפעמים בעל העסק יכול לכעוס או לא להבין למה נאמר לו לעשות צעד מסוים אבל לדעתי כאשר בעלי העסקים יבינו ששמירת הכשרות ברמה גבוהה משרתת אותם בכך שהציבור נותן אמון ובא לקנות מהם וכך יש להם פרנסה טובה יותר, אז ההסתכלות שלהם תהיה שונה ולא יגרמו מצבים שבעל העסק צריך לכעוס, וזה תפקידי לעמוד על משמר גם כשזה קשה לבעל העסק אבל בסופו של דבר זה נחוץ מבחינה כשרותית וזה לתועלת בעל העסק.

הרב הראשי לצפת, הרב שמואל אליהו חולק על דרכי פעולתך בנושא הכשרות, או שהוא נותן לך את כל הגיבוי?

הרב הראשי לצפת הרב שמואל אליהו שליט"א נותן גיבוי בכל נושא הכשרות, מסייע הן בעצה טובה והן בפתרונות בעיות בצורה הטובה והמכובדת ביותר. כאן המקום להזכיר את יו"ר המועצה הדתית מר בני לגזיאל שנותן גם הוא גיבוי מלא בנושא הכשרות, תרשה לי להביע את תודתי מעל העיתון לכל צוות המשרד ולהודות להן על כל מעשיהן בכל הנוגע למחלקה שאני עומד בראשה – מחלקת הכשרות.

אתה היית מתעסק בפוליטיקה?

תראה, לא כל דבר שאתה חושב שזה פוליטיקה אכן זה נקרא פוליטיקה, ישנם דברים הלכתיים שרב צריך לומר את הדעה ההלכתית אפילו שהנושא שנוי במחלוקת ציבורית, למשל איסור החזרת שטחים על הרב לומר את דעת התורה ללא בושה ובאופן גלוי.

מה יהיה על המועצה הדתית איך היא יכולה להתנהל כשהקופה ריקה וישנם חובות כספיים?

המועצה הדתית אכן לא יכולה לתפקד כמו שצריך ללא תקציבים מסודרים וללא תשלום משכורת לעובדים, הנפגעים העיקריים הם הציבור הרחב שלא מקבל את שירותי המועצה באופן שותף. כאן המקום אכן להעלות על נס את מסירותם ועבודתם של כל עובדי המועצה שלמרות חוסר המשכורות ולמרות הקשיים, עושים עבודתם נאמנה מתוך מסירות עבור הציבור, כמובן שאין כאן מתן הכשר לתופעה הבלתי נסבלת של חוסר תשלום משכורות המגיעים לכל עובד לפי הצדק, המוסר והאמת.

מה דעתך על ההשתמטות מצה"ל, היית קורא לתלמידי הישיבות להתגייס?

לא. בכל חברה בחברה הישראלית יש כאלו שלא משרתים בצה"ל, אני יכול לומר לך שני דברים: הראשון- בחורים הישיבה היושבים ולומדים תורה מוסיפים ונותנים כוח ובטחון רוחני וגשמי לצה"ל. השני - יחד עם זאת, אני לאחר סיום הלימודים והוצאת כושר לרבנות מהרבנות הראשית לישראל מצאתי את הדרך להשתלב בשירות המילואים של צה"ל, עשיתי טירונות, קורס זיהוי חללים. ובמשך שנים אני עושה מילואים )ביק"פ( בפיקוד צפון, כך נהגו האחים שלי הבאים אחרי במשפחה וכך גם נהגו מאות חרדים שעשו איתי ואחרי את הטירונות. אגב לדעתי הצבא לא ערוך לתת מענה לפתרון בעיות חיילים חרדים.

העמותה שאתם מפעילים השיגה את מטרותיה?

המטרה של העמותה היא עזרה לזולת ולא משנה לאיזה קהילה הוא שייך, והיכן לומדים הילדים וכו', אכן כל זמן שמצב העוני והקושי הכלכלי קיימים מטרת הקמת העמותה לא הושגה, כי כולנו תקווה ותפילה שלא יצטרכו את העמותות העוזרות וכל אחד יוכל לפרנס את עצמו בצורה מכובדת.

איך אתה מסביר את גל האסונות שנפל על צפת ואתה יכול להשאיר אותנו אופטימיים לגביי העתיד?

הרמב"ם בהלכות תשובה כותב חבורה שאיבדה אחד מבניה צריכה לעשות תשובה, ואסור לאדם לומר מקרה קרה – זאת אומרת זה דבר טבעי שישנם אסונות ומקרים מצערים - כי הקב"ה רוצה לעורר אותנו לחזור בתשובה ולהוסיף מעשים טובים, ממשיך הרמב"ם ואומר שמי שאכן אומר על מקרים כאלו "מקרה קרה" הרי הוא אכזרי, ולמה? כי לא איכפת לו שקוראים אסונות והקב"ה רוצה לרמוז לנו שנתעורר אלא הוא אומר לא נורא זה "מקרה", לכן אדם כזה נחשב אכזרי, לאור הנ"ל אנו תושבי צפת וכל עם ישראל הנמצאים בתקופה קשה, כל אחד צריך לעשות חשבון נפש במה הוא צריך לשפר את ההתנהגות שלו הן בהתנהגות בין אדם למקום זאת אומרת הוספה בקיום תורה ומצוות והן בין אדם לחבירו זאת אומרת להוסיף אהבת ישראל לגלות איכפתיות לזולת ולדאוג לו לכל דברים שחסרים לו, להוסיף בחינוך הילדים לערכים יהודיים תורה ומצוות ומעשים טובים ואז בעזרת ה' לא נוסיף לראות מצבים קשים בעם ישראל ונלך יחד לקבל את משיח בבניין בית המקדש השלישי במהרה בקרוב ממש.
לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
אין ספק..
י"ב אלול ה׳תשס״ז
בתור מי שביקר בחג ה"כלי-זמרים" האחרון לפני כשבועיים, ראיתי שמערכת הכשרות מצויינת כבעבר.

חששתי, בדקתי והתפלאתי מהפחד שבו בעלי העסקים פוחדים מהרב.

2.
יפה ומכובד
י"ב אלול ה׳תשס״ז
מקוים לראותך כרב העיר האשכנזי של צפת
3.
אחלה כשרות
י"ג אלול ה׳תשס״ז
רוב החבדניקים המקומיים לא אוכלים בשום מקום בצפת

עם זאת, אנ"ש מהמרכז חופשי אוכלים שם
4.
אין עליך!! הרב..
י"ג אלול ה׳תשס״ז
אני מצפת ואני יודע רק רבע שהרב עושה אז בטח מה עם כל השאר??
תודה ושוב תודה!!!
5.
ל3
י"ג אלול ה׳תשס״ז
זה לא נכון כל מי שעובר ברחוב רואה אותם ואת אלו שמזמינים הביתה אף שכנראה יש כאלו "בצפת" אבל הם לא הרוב
6.
הסבר לתגובה 3
י"ג אלול ה׳תשס״ז

אני מצפת, ובהחלט אני סומך על הכשרות של המד"א הרב ביסטריצקי ולכן אני אוכל כל מה שתחת השגחתו. ביחד עם זה אני לא אוכל במסעדות וכו (אלא מזמין) אבל לא מצד הכשרות אלא מצד שזה
"פאסט נישט" אבל כמובן הכשרות מהודרת ביותר.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.