מערכת COL | יום י' אלול ה׳תשס״ז 24.08.2007

התורמים שנפגשו בבית העלמין

במהלך אירוע שנערך השבוע בבית התבשיל "אשל בנימין" בצפת סיפר הרב זאב קרומבי מנהל "מרכז שיקום גראבסקי" את הסיפור המדהים של רכישת בית התבשיל ■ "המקום היחיד שמצאנו היו שני מחסנים עתיקים. מחסן אחד היה שייך לאיש עסקים, ור' פייטל לוין שהסכים לרוכשו לזכר אביו ר' בנימין לוין ע"ה הטמון בבית העלמין העתיק בצפת. הסכים מיד לרכוש אותו. השני היה שייך בעבר ליוסף קלינגר, ושימש כמחסן נפט, שהועבר בירושה לתשעת יורשיו שלאחר מאמצים רבים הסכימו לתרומו לבית התבשיל" ■ לאחר שנים התברר: יוסף קלינגר ז"ל קבור כעשרים מטר מקברו של בנימין לוין ע"ה, והיארצייט שלהם חל בדיוק באותו היום... לסיפור המלא
התורמים שנפגשו בבית העלמין
מנשה גבירץ, COL

במהלך אירוע שנערך השבוע בבית התבשיל "אשל בנימין" בצפת סיפר הרב זאב קרומבי מנהל "מרכז שיקום גראבסקי" את הסיפור המדהים של רכישת בית התבשיל.

לפני שבע שנים, סיפר הרב קרומבי, התקשר אלי מנכ"ל כולל חב"ד הרב שלום דוכמן, ואמר לי שידידו ר' פייטל לוין מניו יורק מגיע לצפת כדי לומר קדיש על הקבר של אביו ר' בנימין לוין בבית החיים של צפת. הרב דוכמן ביקש לארגן לר' פייטל מניין לאמירת הקדיש, דבר שעשיתי בשמחה.

הביקור הזה הוליד את הרעיון להקים בצפת בית תבשיל על שמו של ר' בנימין לוין. במשך חודשים, סיפר הרב קרומבי, חיפשתי מקום מתאים בכל העיר העתיקה, ולא מצאתי. המקום היחיד שמצאתי היה המקום בו נמצא היום בית התבשיל. מדובר בשני מחסנים עתיקים. מחסן אחד היה שייך לאיש עסקים, ופייטל הסכים מיד לרכוש אותו. השני היה שייך בעבר ליוסף קלינגר, ושימש כמחסן נפט. בתקופתה הבריטיים מכרו בו נפט וחילקו אותו על חמורים לכל האזור.

מאז פטירתו של יוסף קלינגר לפני שנים רבות, נותר המחסן מיותם. המחסן היה שייך לתשעת יורשיו של יוסף קלינגר. אחת היורשות גרה בצפת יחד עם בעלה עמוס לוטן, לשעבר סגן ראש עיריית צפת. במשך חודשים רבים, התקשרתי כל בוקר לעמוס, והתחננתי בפניו שידבר עם שאר היורשים, כדי שימכרו לנו את המחסן. בכל פעם, דחה אותי עמוס בתירוץ אחר. ניסיתי למצוא מקום חלופי, אבל לא הצלחתי. כך נאלצתי שוב ושוב לחזור לעמוס. אחרי יותר מחצי שנה, הודיע לי עמוס שהיורשים יתכנסו ויקבעו מחיר למחסן. למחרת בבוקר התקשרתי לעמוס. מה החלטתם? שאלתי.

סיפרתי ליורשים על הפעילות שאתם עושים, והמלצתי להם למכור לכם את המחסן, ענה לי עמוס. ומה הייתה התשובה? שאלתי. החלטנו שלא למכור לכם מחסן! כך ענה לי עמוס לתדהמתי הגדולה. אבל, אם אתם רוצים אותו במתנה, נשמח לתת לכם אותו! לא היו מילים בפי להביע את השתוממתי ותודתי על המחווה המדהימה של יורשי יוסף קלינגר. בעקבות תרומתו של פייטל לוין, ועזרתה של משפחת קלינגר הקמנו את בית התבשיל, שהתפתח במהלך השנים כאשר הוספנו את "מרכז החסד" בהר כנען, ואת בית התבשיל "כנען".

הסיפור המדהים לא הסתיים בכך. מאז אותו יארצייט, מגיע פייטל לוין כל שנה לצפת לומר קדיש ביום היארצייט של אביו. שנה אחת, כאשר סיימנו את אמירת הקדיש, ראינו ממש לידנו את עמוס לוטן ובני משפחתו. לתדהמתנו, התברר לנו שיוסף קלינגר קבור כעשרים מטר מקברו של בנימין לוין, והיארצייט שלהם חל בדיוק באותו היום!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.