מערכת COL | יום ה' אלול ה׳תשס״ז 19.08.2007

התפתחות ב"פרשת הכפרות": קריאה לפיקוח

מאמר המערכת של עיתון "המודיע" באנגלית, מתייחס ל"פרשת הכפרות" עליה פורסם לראשונה ב-COL ■ בהתנסחות זהירה, מאמר המערכת של "המודיע" דורש פיקוח על שחיטת העופות ■ העיתון מציע לשקול את הציווי "ונשמרתם לנפשותיכם", ולנקוט אמצעי היגיינה כמו לבישת כפפות חד פעמיות או שטיפת הידיים בסבון ■ וגם: במה דנו הרבנים שנפגשו בביתו של נשיא מועצת גדולי התורה בארה"ב על החשש שיאסר המנהג, בעקבות סרט שצולם בשכונת קראון-הייטס בניו-יורק לסיפור המלאבגלל סרט שצולם בקראון-הייטס: ה'כפרות' בסכנת איסור
התפתחות ב
מאת חיים ברון, כתב COL

בשבוע שעבר פורסם לראשונה ב-COL, כי ארגון 'פטה' - אירגון נגד צער בעלי חיים שמתמקד לאחרונה בנוהלי שחיטה בארה"ב התלונן על צער בעלי חיים שנגרם לעופות ששוחטים היהודיים לצורך מנהג 'כפרות'. לתלונה צורף סרט וידאו שצולם בחשאי בשכונת קראון-הייטס בעם קיום מנהג כפרות.

בסרט הוידאו, נראית תרנגולת שחוטה וחתוכה לחתיכות כשראש התרנגולת עדיין מפרפר ובחור ישיבה מכה על ראש התרנגול. התמונות אמנם נלקחו ממקום ספציפי ואינן משקפות את מה שקורה ביתר נקודות המכירה, אבל סרט הוידאו זכה לסיקור בכלי התקשורת האמריקנים.

במכתב ששיגר האירגון למשרד הבריאות תואר טקס הכפרות במילים: "טקס ברוטלי". העופות שנשחטים במתחם המכירות נזרקות לתוך משאית ללא הגיינה, האנשים שעוסקים במלאכה אינם לובשים כפפות ובגדיהם מכותמים בדם", זהו רק חלק מהתיאור שמתואר במכתב הארוך. האירגון מבקש מהרשויות המקומיות לאסור את קיום המנהג.

כפי שדיווחנו, התכנסה בעקבות כך קבוצה גדולה של ראשי-הישיבות בארה"ב בביתו של נשיא מועצת גדולי התורה בארה"ב, האדמו"ר מנובומינסק כדי לדון בגזירה.

בפגישה, עלו לדיון שלוש בעיות: איכות השחיטה, בעיית העופות הנגועים במחלות שעלולים להדביק את האוכלים אותם, וכן עניינים הנוגעים לתנאי החזקת העופות לפני השחיטה שנוגעים ל"צער בעלי חיים".

בסוף-השבוע דיווחו על הפרשה על העיתונים החרדיים. היום (ראשון) מדווח על הפרשה גם עיתון "הארץ" שמביא ציטוטים ממאמר המערכת של הגרסה באנגלית של "המודיע", ביטאון 'אגודת-ישראל-העולמית' המתייחס למנהג הכפרות בביקורתיות.

במאמר נכתב כי ר' יוסף קארו מחבר השולחן הערוך, המסמך ההלכתי המכונן של העולם האורתודוקסי, הסתייג ממנו משום שהוא מנהג המזכיר את דרכי הגויים. "מה שנוהגים לעשות כפרות בערב יום כיפורים לשחוט תרנגול על כל בן זכר ולומר עליו פסוקים יש למנוע המנהג" (שו"ע, או"ח סי' תר"ה). הסתייגות נשמעת גם מכיוון פוסקים אחרים כמו הרשב"א והרמב"ן. אך המנהג השתרש תודות לפסיקתו של הרמ"א, רבי משה איסרלס הקובעת שיש להמשיך ולקיימו.

בהתנסחות זהירה, מאמר המערכת של "המודיע" דורש פיקוח על שחיטת העופות. הוא מציין את הסכנות הבריאותיות שעלולות להיות קשורות בחשיפה לחיידקי סלמונלה ומחלות עופות אחרות כתוצאה מהמגע עם העופות בצורה לא מפוקחת.

העיתון מציע לשקול את הציווי "ונשמרתם לנפשותיכם", ולנקוט אמצעי היגיינה כמו לבישת כפפות חד פעמיות או שטיפת הידיים בסבון. רק בסוף המאמר, ניתנת התייחסות לצער בעלי חיים.

"יש להבהיר, כל עוף שנשחט כתוצאה מהמנהג שמטרתו מחילת עוונות לנשמות יהודיות, בוודאי נהנה מהנאה רוחנית שהופכת אותו למושא הקנאה לכל הלהקה של העופות ואין כלל עניין של אכזריות לחיות במנהג הכפרות. אבל המטרה הקדושה של השחיטה אינה יכולה להצדיק בשום אופן טיפול לא הולם עם העופות לפני השחיטה. טיפול חסר אחריות הוא לא מתאים והוא גורם לחילול השם".
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
פשרה יכולה להזיק
ה' אלול ה׳תשס״ז
פשרה יכולה להזיק לתעמולה נגד ביאת אורחים למקום בו נמצא הרבי, בית חיינו
האם השמאלנים מכפר חב"ד ו מקרונהייסט יסכימו לפשרה?
2.
לידיעת בציבור - מהי ההתעללות בכפרות
ה' אלול ה׳תשס״ז

בשנה שעברה ראיתי מתקן כליאה עם תרנגולות המיועדות לכפרות מונח יותר מ36 שעות במקום אחד.
מי שהגיע סמוך ליום כיפור יכל למצוא תרנוגולות הגוססות ברעב ובצמא.
לכן אני טוען:
כפרות = כן
אבל עם מינימום התעללות
האין התורה מצווה אותנו להמנע מהתאכזרות כזאת ?
3.
תקנות שיכולים להועיל
ה' אלול ה׳תשס״ז
1- שלכל 1500 עופות יהיה שוחט אחר ככה שלא יתעפו השוחטים, או שכל שוחט יעבוד 40 דקות וינוח 20 דקות, וככה יעבוד 6 שעות לכל היותר, ואז בנוסף על השוחט יהיה שוחט אחד שכל תפקידו זה רק בדיקת סכינים וכל התהליך בדיקת הטריפות מליחה והדחה הכל כדין עד האריזה הסופית. 2 - שהמשאית יהיה מחולק לארבעה חדרים, הראשון מלוכלך שם השחיטה וכיסוי הדם, שני מריטה, שלישי נקי שם פותחים ומנקים והדחה ראשונה, רביעית מליחה והדחה אחרונה ואריזה סופית. 3 - האריזה יהיה בצורה כזאת שהקור יחדור בפנים ולא יתקלקל העופות מחוסר קירור. דהיינו כל סל לא יהיו בו יותר מ10 עופות, ויהיה אוויר בין סל לסל, ויהיה משאית שיקח כל שש שעות העופות המכונים לקירור. 4 - החזקת העופות החיים שיהיה מעטים בכלוב, תלוי בגודל העופות, ויהיו בצל, וגם הנשארים שאף אחד לא קנה אותם ישחטו אותם, ולא ישאר אף עוף חי. עד כאן ובזה ימנ גם צער בעלי חיים וגם בריאות לכל הקונים שביודעים ובלא יודעים בסופו של דבר העופות האילו מגיעים לצחלת שלנו. וטוב שהציבור יקחו מומחים לבדוק הנושא, בעלי בתים שלא נמצאים בשטח לא מבינים כלום. ואם אנו לא נסדר הדברים סופו של דבר יבא גוי ויסדר לנו בעל כרחינו, כמו שנמצא היום מצב השחיטה באנגליה, השם ישמרנו מכל צרה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.