מערכת COL | יום כ"ט אב ה׳תשס״ז 13.08.2007

שאלות (קשות) בענייני צניעות

"אינני רואה עצמי כמטיף וכפוסק לאנ"ש, אלא כאב לבנות", כותב הרב רפאל לוינסון, רב המושב תל עדשים ומנהל בית חב"ד בישוב, "שבכל שנה עלי להסביר להן מחדש מדוע צריך לנהוג אחרת ממנהגם של "גדולי החסידות" ושל ציבור אנ"ש בכללו בכל הקשור לצניעות" ■ במכתב המופנה לרבנים ולמחנכים מפרט הרב לוינסון את "דרישות הצניעות" הנהוגים ב'בית יעקב' בירושלים ובבני-ברק בנוגע לעובי הגרביים, חולצות טריקו ועוד  לסיפור המלא
שאלות (קשות) בענייני צניעות
בנות חב"דיות (אילוסטרציה: למצולמות אין קשר לנאמר בידיעה) מימין: הרב לוינסון
עובי הגרביים: לאחר שיחות עם כמה רבנים מאנ"ש, הנני להביא לידיעת הרבנים והמחנכים: ב'בית יעקב' בירושלים ת"ו ובבני-ברק דורשים עובי מינימלי של 40 דנייר. בתקנוני הצניעות מוסיפים על זה, שגם בעובי זה יש לשים לב שהרגל לא תהיה ניכרת.

ידועה ההוראה של כ"ק אדמו"ר שבענייני צניעות יהיה במוסדותינו "לא פחות מ'בית יעקב'". הרבנים והמנהלים מוכנים לקיים זאת, אך לצערנו לא ידועה להם דרישת 'בית יעקב' בנושא זה, והרי היא לפניהם.

[אגב, גם אם היו 'בית יעקב' מקילים בזה, הרי לנו, חסידי חב"ד, אין אפשרות כזאת, ע"פ פסיקת אדמו"ר הזקן בשו"ע (או"ח סי' עה ס"ב), שמאמר רז"ל "שוק באשה – ערווה" כוונתו לחלק התחתון של הרגל, מהברך ועד לפני כף הרגל, ולא לחלקה העליון (ראה ריכוז הדעות בזה בס' 'הלכה ברורה' להרב דוד שי' יוסף שם בבירור הלכה ס"ק ט)].

ללא ספק: גרב "רגילה", בעובי של 20 דנייר, גם אם אינה בצבע הרגל, ניכרת הרגל דרכה. אף אחד מהרבנים עמהם דיברתי בנדון לא הצליח להסביר מדוע "יש נוהגין" להקל בעובי הגרב באופן כזה, שבבגד אחר לא יעלה על הדעת להקל ללבוש בגד כה שקוף. (והנטען כלימוד זכות בשו"ת 'אגרות משה' (אה"ע ח"ד סו"ס ק) - שאין זה שקוף אלא כמראה הבשר בלבד, אינו קיים במציאות אצלנו).

למותר לומר, כי כותב מכתב זה אינו רואה עצמו כמטיף וכפוסק לאנ"ש, אלא כאב לבנות, שבכל שנה עליו להסביר להן מחדש מדוע צריך לנהוג אחרת ממנהגם של "גדולי החסידות" ושל ציבור אנ"ש בכללו.

מהראוי להביא את הדברים לפני בי"ד רבני חב"ד, ולבקשם לפרסם פסק-דין ברור ומחייב, ואין שמחה כהתרת הספיקות.

אגב, כדאי לבקש גם פסק ברור בנוגע לחולצות טריקו, האם הן אסורות, והאם כולן או רק מקצתן.

רפאל לוינסון, רב המושב תל עדשים
לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
41 תגובות
1.
מדוע היגענו עד כאן??!!
כ"ח אב ה׳תשס״ז
יפה כתב הרב לוינסון - אך התייחסותו היא לענפים ולא לשורש העניין כדלקמן:
כידוע הרי שכל דבר חיצוני נובע מהליך פנימי- ולכן לבוש הבנות במקרה דנן היא פעולה של הליך םנימי הצריך תיקון וממילא החלק החיצוני יאבד מאליו .
אבל הרי בכל זאת ישנה בעיה? והשאלה מנין היא נובעת??!

כותב שורות אלו זועק כבר זמן רב על תוכנית הלימודים בבתי ספר של בית חנה ברחבי הארץ, הרי כמות החומר של לימודי חול על פי מתכונת משרד החינוך לא משאירה מקום במוח הנשי לקלבת חלק רוחני, קצב המבחנים וכמות החומר החילוני לא מביישת אף מוסד חילוני ברחבי הארץ.
האם ישנה בקורת על החומר הנלמד? כתב אדמו"ר הזקן בתניא את הסכנה הישנה בלימודי חול - והדגיש שרק הרב"ן והרמב"ם יכלו לעסוק בכך.

ואילו במוסדותינו האבקים ההורים על חינוך בנותיהם בהסבר חסידי- אבל נפשם של הבנות מונחות במבחנים ובציונים.
מחקר קטן שערך כותב השורות כאן - גילה שאין בין המורות כל קשר לגבי הכמות שכל מורה "מעמיסה" על כתיפות הבנות במשך השנה מדי יום ביומו, והחומר הנלמד ברובו ככולו - הם מקצועות חול גרידא.

לזעקת כותב השורות עד מתי יהי זה לנו למוקש?? נענה "תכבד עליהן העבודה ואל ישעו בדברי הבל" - ולכך ענה כותב השורות " ולא שמעו אל משה (שבדור) מקוצר רוח ומעבודה קשה".

מנין יתאפשר לבנות להתחבר יותר נפשית לרוח החסידות? לרבינו נשיא השור? לאהבת ישראל? בין אחת לחברתה? מנין תשאבנה את הכוחות לכך ?? מגאוגרפיה? מתמתיקה? ביולוגיה? אנגלית? הנדסה? וכו וכו
הזמן לחלק החסידי הוא מינורי ולא בא כלל לידי ביטוי. ואי לכך בנות המרגישות שהן נחנקום מחפשות קצת "אויר" והן מוצאות אותו במקום הלא נכון או בהשלמת חוסרים ע"י לבוש ואימוץ דיעות חיצוניות - כי הרי המוח כבר מלא במקצועות חול וחול וחול.

עתה באים וזועיקם על התוצאות או על הענפים היוצאים מהשורשים המקולקלים - אבל שורשים אלו גדלו במוסדותינו ע"י המורות שלנו וע"י הנהלת בתי סיפרנו !
אין כמובן להאשים כאן אף אחד ואחד מאנשי החינוך אשר עושים את עבודתם נאמנה עבודת קודש - .
אבל האם משרד החינוך המתנה מתן תקציב למוסד בית חנה הוא אשר יקבע את הלכי הרוח והלימודים בבית סיפרנו??1
האם ישנה מודעות להליך האמיתי הקורה בנפשות הבנות???
מה הוא השיח בבית הספר בין הבנות או בהפסקות???!!

במה ראש הבנות יותר מלא?? בחומר הנלמד אן בחומר החסידי? התחרות בין הבנות על הציונים במקצועות החול הרבים מביאה אותם לאבד את האיזון החסידי הפנימי שעוד יכולים הורי התלמידה להעניק בבית.

ובאם הרב לוינסון היקר שואל לגבי הלבוש - אנא גע יותר בשורש -וכך מימלא יתייבשו הענפים.
יש להוקיע ולהאבק במתכונת הלימודית היום בבית סיפרנו המלאה ב- 90% לפחות לימודי חול עם דרישות למצוינות בהם.
אם כן כיצד באים לבנות בתלונות או להורים שישגיחו על לבוש בנותיהם כאשר אין להן מקום "מוחית" לקלבל הרגש מנימלי חסידי.

כל הורה אשר מעורה בנושא ורואה את לחץ בנותיו להצליח רואה גם את המועקה שלהן וקצרה ידו להושי.

כותב בכאב
הורה לבנות
2.
גרביונים
כ"ח אב ה׳תשס״ז
באם אני לא טועה ר ?? סלומון מכפ"ח לפני שנים פירסם כל מיני דברים שבכתב מרבותינו נשיאינו על הצניעות
ממה שזכור לי שם הרבי הרש"ב סובר שצריך ללכת בגרביונים על למותניים כל הזמן
3.
הרב לוינסון ו11 בנות שתחיינה
כ"ט אב ה׳תשס״ז
יש לציין- מחונכות להפליא וצנועות דוגמא ומופת.
4.
כל הכבוד........לרב לוינסון
כ"ט אב ה׳תשס״ז
טוב שקם מישהו ומעורר על העינין הזה .כל ההידרדרות והנשירה זה ביגלל הדברים האלו. לכותב השורות מספר 1.
כתבת את הדברים בצורה הכי נכונה שיכולה ליות כל מילה נוספת מיותרת מה שלאמיותר זה להתחיל ליפעול בכיון ל
5.
שאלה קשה ?
כ"ט אב ה׳תשס״ז
האם זה מתאים לשים תמונה של בנות באתר חסידי ??? אני חושבת שאפשר להביא את הכתבה רק עם התמונה של הרב .
ותגובה מספר 1 היא הקולעת ביותר בנוגע למצב של הבנות שלנו היום .
בברכה
אמא שדואגת
6.
האם יש אך ורק נושרים?
כ"ט אב ה׳תשס״ז
יש לי שאלה:
כל הזמן כותבים על נשירה. בחורים נושרים . בחורים לא מתקבלים לישיבות אחרי כיתה ח. בחורים נופלים באינטרנט. והשאלה היא האם יש רק נושרים ואין נושרות, היינו בנות שירדו מהדרך?
כי אני מסתפק מדוע אין שום ביטוי לענין הזה, האם זה מטעמי צניעות, או שבאמת אצלן המצב יותר טוב וצריך ללמוד שיטות מבתה"ס לבנות.
בכל אופן קשה להאמין שמדובר בטלית שכולה תכלת וכל בת יש לה תעצומות נפש גדולות לא ליפול באינטרנט וכו, מה גם שאני שמעתי סיפורים (אבל אולי זה מקרים בודדים ממש) . תודה מראש.
7.
מוגזם
כ"ט אב ה׳תשס״ז
כבוד הרב לא מנסה להסביר הלכה אלא זועק להגביר בקיצוניות ולהכביד כמה שאפשר על הנשים
אולי תגובתי תקומם את כל צדיקות הדור,,, אבל אני אמא לילדים שמשתדלת לישמור כמה שיותר בעיניני צניעות אבל לא צריך להגשים האם כבוד הרב ניסה לגרוב גרביים עבות אלו ?
האם כבוד הרב ניסה להבין עד כמה חומרה זו רק תכביד?
אנא עיזרו וכוונו אותנו בדרך הרציונאלית ולא המכבידה והמקשה
ותודה להשם יתברך שאנו כה שונות מבנות יעקב אשר חונכו על חומרות אלו אבל ברגע של פריקת עול קלה הגרביים ניזרקו ראשונה,,,
8.
כואב והעור ניזוק
כ"ט אב ה׳תשס״ז
כבוד הרב מה נעשה היום בקיץ כשאני לובשת גרביים כאלה מחומר סינטטי בעובי 40, הרגלים שלי מזיעים והעור נסדק ומתמלא פצעי דם, עד שגם תרופות לא מועילים, מה אני חייבת לעשות ? כעת מה אני עושה או אני לובשת גרביים לבנים של צמר גפן או אני לובשת בגרביים דקים 20 או פחות ועושה בהם חורים קטנים מתחת לאצבעות ככה שיעבור קצת אוויר. ובין כך או כך מיד שאני מגיע הביתה מורידה הגרביים, כי איני יכולה כל היום. כבוד הרב האם מה שאני עושה זה נכון למצב הבריאות שלי ? אולי יש לך פתרון עבורי ? גם מדברים הרבה על צניעות אבל עד היום לא פורסם אפילו פעם אחד כל הכללים של צניעות, באם רבני חב"ד היו כותבים דברים ברורים של הגבולות של צניעות בחולצה וחצאית וגרביים אני להרבה מחברותי היינו עושות ככה, אבל תחלית מדברים כותבים מסביב המון - אבל דברים ברורים הלכה למעשה לא כותבים כלום. אנו רוצים לדעת כדי לקיים בבקשה תלמדו אותנו. מחכה לתשובה מהירה מהרבנים. תודה רבה.
9.
ל-6
כ"ט אב ה׳תשס״ז
יש הרבה בנות נושרות- המון, לצערינו, אבל אכן- יותר מצוי שבנים נושרים.. לבנות יותר קל- וזה מוכח, רואים בשידוכים, יש כ"כ הרבה בנות טובות, ואין הרבה בנים..
10.
לכל דבר יש מחיר
כ"ט אב ה׳תשס״ז
ל-1, בעבר החסידי הרחוק בנות ונשים אפילו לא למדו לקרוא כמו שצריך, או אז היית ייראת שמיים בשיאה...

לכל דבר יש מחיר. ההתערבות והתערבבות של חב"ד בעולם החיצון גובה מחיר. אם אנחנו מייחלים לגרביים כמו בית יעקב צריך לחיות כמו הקהל של בית יעקב: לא מבצעים, לא קייטנות, לא בתי ספר ממ"ד שמקבלים בהם את כל עם ישראל.
א! וגם הפאות שלנו צריכות להיות קצת יותר צנועות, קצת פחות קאסטם, או שמקצועות חול הם אלה שמסיטות את הנשים לפאות ראוותניות?
לא המקצועות חול ולא המורות בבית ספר הם אלה שקונים בגדים לבנות ולנשים. כל אמא ואבא חייבים מדי פעם לגשת לארון הבגדים של ילדים וגם שלהם עצמם ולראות מה צריך להוציא, ויותר חשוב - כשנכנסים לחנות צריך לדעת מה לא להכניס
11.
חשבון נפש נוקב
כ"ט אב ה׳תשס״ז
ברצוני לשתף את ציבור הקוראים בטיול שערכתי עם כתתי מת"ת חב"די באחד הנחלים בצפון . במשך הטיול עברו שם מס קבוצות של בנות ממוסדות שונים , ההבדל ברמת הצניעות היה ענק!! בעוד שבנות מבית יעקב היו לבושות בתלבושת אחידה העשויה בקפידה (וגם צעדו בקבוצה מסודרת מבלי לאפשר להם להתפזר) הרי שבקבוצה נוספת הבנות היו לבושות ככל העולה על רוחן , בגדים צמודים ושאר מרעין בישין והאוירה שלהם שידרה הפקרות , לצערי נודע לי שהם ממוסד חב"די כי אחת מהתלמידות הייתה קרובת משפחה שלי.. התביישתי מאוד וחשבתי לעצמי עד כמה אנחנו חייבים לעשות משהו שירעיד את אמות הסיפים בעניין
12.
תקנון
כ"ט אב ה׳תשס״ז
אנא תפרסמו תקנון מה אסור שנוכל לדעת בדיוק האם אסור חצאית גינס אורך עגילים חולצות מה הדרשות אנא תציינו
13.
לא להגזים
כ"ט אב ה׳תשס״ז
נא לא להגזים.
יש צורך להקפיד יותר בהתנהגות ובדיבור צנועים יותר ולא להגזים , תנו לבנות לחיות
14.
נעשה סדר בדברים
כ"ט אב ה׳תשס״ז
1. גרביים בעובי 40 דנייר נראה לי מוגזם ולא בריא בקיץ ואם החצאית ארוכה מאוד והנעל סגורה - מה הבעיה? ואם כבר רוצים משהו באמת לא שקף כשהולכים עם נעל קצת יותר פתוחה או חצאית קצרה יותר- עדיף גרב מכותנה - גם יותר צנוע וגם יותר בריא. דרך הגב יש לי חברות שלמדו בבית יעקב ולא זכור לי שהן צריכות ללכת עם גרביים 40 דנייר
2. לגבי חולצות טריקו - לא חייבית לקנות מס1 יש מידות עד 5. אני רזה וקונה מס 3 או 4. כמובן שיותר יפה ומכובד ללכת עם חולצות מכופתרות עם צברון אבל שוב - כמה חולצות כאלה ניתן למצוא (בארץ) שהם 100% כותנה? רובם מבד ללא גהוץ שאינו חדיר לאויר, סינטטי ומגעיל. עדיף לגהץ מאשר לסבול אח"כ. אולי לריך לפנות ליצרני הבגדים ולבקש.
3. ואם שואלים אותי האם יש בעיות צניעות אצלינו בחב"ד - אז יש כמובן. בכל הגילאים ובכל פרטי הלבוש: חולצות, חצאיות, פאות, צבעים של בגדים, נעליים בכלל אני חושבת לפעמים שהגעתי לאחלקרח או לחטיבת שריון בצה"ל- לא יעזרו שום גרביים.
4. לא נראה לי שאפשר לקבוע עד פרטי פרטים קטנים מה אסור אלא כל אחת צריכה לראות מה מתאים לה ואיך בגד מסוים יראה עליה כי זה ממש שונה ותלוי במבנה הגוף, גובה וכו וכמובן לציך לשים לב לאביזרים הנלבים - תיקים, עגילים וכו
15.
ברוך... שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה...
כ"ט אב ה׳תשס״ז
להיכנס לעובי הקורה, בשיתוף רבני הקהילות וראשי המוסדות, ולקבוע גדרים וסייגים ברורים. אין ברירה אחרת.
כך גם עולה מבקשות התלמידות לעיל.
אם נמשיך לילך בדרך המעורפלת הזו, של הרבה שטח אפור ובלתי ברור, אנו מובלים למדרון חלקלק שאחריתו מי ישורנו.

בקשה מהגולשים: מי שרואה תגובתי זו, יעבירנה לרב מאנ"ש במקום מגוריו, ובמקום שאין איש השתדל והיה איש.
16.
לתגובה מספר 5
כ"ט אב ה׳תשס״ז
טעות קשה יש לך, ובאת בטענות צודקות אבל החץ נשלח למטרה לא מתאימה.
טענותיך יכולות להיות רק לאתר חסידי ולא לכאן
17.
כשמונחים בשליחות, וגם הבנים והבנות
כ"ט אב ה׳תשס״ז
בבית שותפים בעשיה הזאת, ויודעים ומכירים שהם שלוחים, התוצאות אחרות.
כאשר ההורים עוסקים בשליחות ואת הילדים הם רוצים לגדל שיהיו כמו ילדי כפר חב"ד שלא חולמים על שליחות אלא על תענוגים או להבדיל התעלות אישית
אז יש תוצאות מצערות
18.
אולי נתחיל מהתמונה לכתבה???
כ"ט אב ה׳תשס״ז
נראה לי מאוד צורם שדווקא למאמר דעה בנושא צניעות, COL בחר לשים תמונה עם בנות. כדאי שמשהו שם ישים את דעתו על כך ויסיר את התמונה.
בנוגע למאמר עצמו: צודק הרב לוינסון, אכן חב"ד הלכה רחוק מדי בנוגע לצניעות (יותר נכון חוסר הצניעות) ובאמת הגיע הזמן להשתפר גם בלבוש וגם בצניעות פנימית. קצת יותר עדינות לא תזיק. (כמובן שמדובר בהכללה גסה ולא חסרות בנות צנועות וחסידיות גם אצלנו. אבל...)
19.
כמו בית יעקב
כ"ט אב ה׳תשס״ז
אם רוצים בנות שתתנהגנה כמו בית יעקב אז כל הרוח בחב"ד צריכה לנשוב לכוון אחר.ראשית הצניעות.בואו ונראה איזה הסתפקות במועט יש במשפחות שלהם.צניעות בבתים בשמחות ולא רק בלבוש.מה עושים מוסדות החינוך למען הבנות.יש אחה"צ פעילות העשרה.חוגים לכלכלת בית.תפירה.נגינה.אמנות.בנות נמצאות שעות רבות במוסדות כך שאין להן מה לחפש ברחוב.כמה פעמים בשנה הן יוצאות לימי גיבוש וחיזוק חוויתי.ואף צניעות בשידוכים מוצאים אצלם.השאלות שלהם לא עומדות על המראה החיצוני או כמה כסף ההורים נותנים עבור הבן שלי.למעט הליטאים.לאחרונה גם בחב"ד מועלות צפיות הבן שלי רוצה דקיקה או בשביל הבן שלך תקבלי דירה אל תתפשרי על פחות.
20.
שאלת תם
כ"ט אב ה׳תשס״ז
מישהו באמת חושב שאם בעת הזו יחליטו לחנוט את כל הבנות באותם התכריכים המוזכרים בכתבה - זה יביא מזור למחלתנו? אני חושב שהבעיה היא ברמה הערכית. ה show והרדיפה אחרי מותגים הפכו כל דיון על צניעות לעניין לא רלוונטי בעליל. השינוי צריך להתחיל באמהות שנותנות את ה show דרך הבנות שלהן וממילא זה יחלחל גם לבנות. אולי - אם היה איסור של הבי"ד על רכישת מותגים (זה סתם דיון פילוסופי שאף פעם לא ייושם ואם ייושם - אף אחד לא ישים על זה) מתוך כוונה להוריד את הרדיפה אחרי חיצוניות למקום השני בחשיבותו (אני חושב שניתן להסתפק בזה) ולאפשר לבנות להתעסק בעניינים של מהות ולא רק בחיצוניות (ככה שתופעת הרדידות תעלם גם היא) אולי יש סיכוי לשיפור במצב
21.
Chabad Girls
כ"ט אב ה׳תשס״ז
By Tzaareinu most of chabad girls miss the minimum levels of beauty. Because that, they wear clothes not so tzanuah in order to equilibrate their missing of beauty
22.
Not because of the school or mivtzoim
כ"ט אב ה׳תשס״ז
Something that no one mentioned. Too many girls watch too many movies, and hang out to much in the malls.And mothers need to tell their daughters when they are young what is right and what is wrong
23.
טפל ועיקר
כ"ט אב ה׳תשס״ז
באמת!
לא נראה שהבעיה היא 20 דנייר או 40. הרבה מהבנות (במיוחד בכפ"ח) הולכות עם גרביים קצרות או בכלל בלי.
אז אם מישהו כבר זועק עדיף שזה יהיה ענייני. כי קודם צריך לבדוק שהרגל תהיה מכוסה. אח"כ נדאג לאיזה עובי
24.
מה שנכון - נכון
כ"ט אב ה׳תשס״ז
זו עובדה קיימת, שבבית יעקב הצניעות ברמה יותר גבוהה משל הנוער שלנו. וכל הטוענים שזה בלתי אפשרי - הרי כל הציבור הענק של בית יעקב מוכיח שזה כן.

בנושאים ספציפיים, כמו עובי הגרבים שממש הורס את הרגליים, אני לא יודע. זה דיון בפני עצמו. אבל על הצניעות הכללית, על חולצות צמודות, למה אין על זה אכיפה? זה לא כזה מופרך!
25.
לימודי חול
כ"ט אב ה׳תשס״ז
הרבי בפירוש תמך בהשתלמות בלימודי חול אצל הבנות ובקבלת תעודת הוראה ממשרד החינוך דוקא ולא רק מהחינוך העצמאי הרבי עודד מורות ללמוד ולהוציא תארים והיתה מצד הרבי התענינות על תוכן העבודות האקדמאיות שנשים כתבו הבנות שלנו איכותיות וטובות וגם אם יש צורך לחזק את ענין הצניעות (כל מוסד בפני עצמו) אין צורך לקטרג על בנות חב"ד ערב ראש חודש אלול כי באיכות הן עולות על כולנה
26.
ל13
כ"ט אב ה׳תשס״ז
כל מטרת הדיון הזה הוא בשביל שנהיה כמה שיותר טהורים, צנועים וראוים לקבלת פני משיח, כך שאין צורך להרגע מהמרוץ להכנת העולם לגאולה והבאת המשיח כי בעצם בזה אנחנו מכינים את העולם ומביאים בעז"ה בקרוב את המשיח, אמן!
27.
ל22 הנכבד!
כ"ט אב ה׳תשס״ז
מי אמר שהדיון הוא פילוסופי ולא מיושם???
אני שרואה את עצמי, וחושבת שגם הסביבה רואה אותי כבת צנועה בהחלט וחסידית, הפסקתי ללבוש בעקבות כל הכתבות וה"דיונים הפילוסופיים" חולצות טריקו (והן היו צנועות כמו שצריך, ובהידור, סגורות, ארוכות, ולא צמודות). ולזו שטענה שאין להשיג בארץ חולצות עם צווארון, אז את יכולה לפנות אלי,כי השגתי. ואפילו יפות!

ואני בהחלט חושבת שצורת הלבוש משפיעה על המחשבה, על צורת הדיבור ועל המעשים.
אז תמשיכו לעסוק בנושא, כי זה חשוב ונוגע לכל אחת מאיתנו. תמיד יש לאן להתקדם.
וכל מה שקוראים ושומעים, מחזק בדחייתה של חולצה נוספת בחנות.
הצלחה לכולן!

28.
אנסה לברור את דברי
כ"ט אב ה׳תשס״ז
אני בחורה שנולדה וחונכה בכפר חב"ד היום נשואה עם ילדים ב"ה וגרה בקראון הייטס.
בעיה בצניעות אצלינו היא באמת בעיה קשה שגם אני וחברותי הקרובות חוטאות בה כבר בלי להרגיש.
אני חושבת שהרבה מהבעיה היא ההסבר שנותנים לבנות בתיכון על חשיבות הצניעות. כל בת יודעת מה זה צנועה ומה זה לא , אבל שכבר ניהיה "נורמה" ללכת עם חצאית קצרה שגם קצת רואים את הברך, וזה כבר לא כזה זועק , זה כבר בעיה עמוקה יותר.
אצלי בתיכון לדוגמא אמרו לנו שאנחנו כל כך צריכות להזהר כדי שלא נגרום ח"ו לאחרים לחטאו- זה
משהו שגרם להרבה מאיתנו להתקומם.
צריך לדעת איך לדבר שיבינו!!! ולא רק להגיד מה אסור ! כי זה לא מה שיגרום לנו לשנות
29.
אדון 13 היקר
כ"ט אב ה׳תשס״ז
אני חושב ,אולי בטוח שאין לך אפי זכות להגיב במקום הזה.
לך תחפש עיסוקים אחרים....
אני אפי לא מנסה לענות ענינית על התגובה שלך.
30.
ל-30
כ"ט אב ה׳תשס״ז
ואיפה באמת השגת? והכי חשוב באיזה מידה?
31.
Rabbi Heller
ל' אב ה׳תשס״ז
WHEN RABBI HELLER WAS LOOKING FOR A SCHOOL FOR HIS DAUGHTERS HE SENT THEM TO BORO PARK
"BAIS YAACOV"
THIS WAS EVEN WHEN HIS WIFE OBM WAS A TEACHER IN BAIS RIVKAH C H
32.
צריך גם לשים דגש על נשים נשואות
ל' אב ה׳תשס״ז
אם ברווקות צריכות להחמיר קל וחומר בנשואות שהם אשת איש ישנן רווקות שהיו צנועות ופתאום שהן התחתנו הן מרשות לעצמן או שהבעל התיר להן הדבר שמרגיז אותי ביותר שאף אחד לא נותן עליו את הדעת הוא הכיסוי ראש רבות מרשות ומתירות לעצמן להסתובב בבנדנות או במטפחות ראש אמריקאיות והמטפחות מחליקות ורואים להן את השיער שתי אצבעות אם לא יותר אצבעות פתאום הן הולכות לפי פוסקים אחרים והם הולכות רק למכולת או רק בשכונה ויש מהדרות שנוסעות מחוץ לעיר וכשהן ניתקלות בוויכוח עם ספרדיה על הפיאה הן מדברות בשם הרבי הרבי אמר פיאה ולצערי הרב אני רואה גם נשים חסידיות מסתובבות כך זהר נושא שמעיק עלי זמן רב האם יש למישהו משהו לומר על כך? לימדו דוגמא אישית מהמשפיעה שלי היא נוטלת ידיים ושמה מיד את הפיאה על הראש והולכת גם בבית ולא רק בחוץ עם פיאה ומי שהולכת עם פיאה ועושה את רצונו של הרבי זוכה לבנים צדיקים
33.
הכל לא מובן!!
ל' אב ה׳תשס״ז
הכל טוב ויפה..
צניעות, לא צניעות.. על הכל אפשר לדבר.
אבל אני לא מבינה מה הקשר של גברים, ושלא נדבר על זה שזה מעל דפי האינטרנט ולא בדלתיים סגורות, ולגדרי צניעות אצל נשים?

ממתי תבוא אישה ותרצה על צניעות אצל גברים?

כבודם של כל המגיבים במקומם מונח, אבל אין לכם שום זכות לענות, או להגיד את דעתכם בנושא צניעות אצל נשים!
שגם זה אגב לא נראה לי כ"כ צנוע...

לתשומת לבכם.
34.
כל הכבוד!!
ל' אב ה׳תשס״ז
כל הכבוד להרב לווינסון, ב"ה שקם מישהו ולא מתבייש ואומר את האמת. הרי אצלנו (רציתי לכתוב בחב"ד אבל האמת היא שזה לא קשור לחב"ד זה קשור עם הנפש הבהמית וליצר הרע ובכלל לא שייך לחב"ד ולרבי) הצניעות לדאבוננו היא תת רמה
35.
ל 28
ל' אב ה׳תשס״ז
בדברייך את מוכיחה את מה שכתבתי על רדידות!!! למה את חושבת שאני צריך ליפול מהרגליים אם הועלת להפסיק ללבוש טריקו שאת מעידה עליו שהוא צנוע ומכסה ואינו צמוד?! מי ביקש זאת מיידיך? השאלה היא מה מונח בראש! אם הראש מלא במושגי חכמה מעמיקים כדוגמת FOX, ZARA וכדומה או שהוא מלא בתוכן ובמחשבה על מה שאת ומי שאת, מחשבה שנבנתה מתוך חשיבה אישית ולא מתוך שינון של מנטרות כדוגמת "שצורת הלבוש משפיעה על המחשבה, על צורת הדיבור ועל המעשים". צורת הלבוש לא משפיעה אלא היא סמפטום להתעסקות מוגברת בתחום שאמנם חשוב במישור הנשי אבל גם נשים הן בני אדם שהיתרון שלהם הוא בשכלם וביכולת ההשכלה שלהם. את יכולה להיות צנועה עם טריקו ואת יכולה להיות צנועה עם חצאיות רחבות וארוכות כמו הבנות ב "בני עקיב..." סליחה - ב "אריאל", ואת יכולה להיות צנועה כמו הבנות בסימינר הישן. מה שחשוב הוא שנושא הלבוש לא יתפוס 99.99999 אחוז מעולמך.
36.
ל 1
ל' אב ה׳תשס״ז
יפה כתבת.......
איך חשבת שבנותך יתפרנסו כשיצאו לחיים האמיתיים? אל תספר לי על זה שכולם מסתדרים! זו שטות! ישנם כאלו שמסתדרים רק כי גבאי הצדקה עוזרים להם להסתדר!!! אני לא טוען שלימודים הם ערובה להצלחה וכבר מצינו... אבל את ההשתדלות חייבים לבצע. התורפה המחשבתית שאתה מציג פה מקרינה גם כלפי בנות שמתראינות לעיתון שיוצא על ידי בית רבקה ובו אומרות הבנות שאין להן כוונות להגיע רחוק אלא הן לומדות מזכירות רפואית וכו רק בכדי "להיות שליחות". מאיפה הבינוניות ( שלא להגיד הנחשלות) הזו??!! למה שהן לא תרצנה להצליח? האם הצלחה בחיים לא תיתן להן אפשרות לבצע שליחות איכותית יותר?! זה הכל נובע מרוח התבוסתנות העולה מבין השורות שכתבת
37.
ללא השוואות!
א' אלול ה׳תשס״ז
אני חושבת שכל אמא מודעת או צריכה להיות מודעת להליכות של בנותיה ובמיוחד בגדרי הצניעות שלהם הבעיה אצלינו היא שורשית ואת תקונה יעשה כל הורה בביתו
כאשר הבנות יוצאות לחתונה של חברה דאגי לעמוד מן הצד ובמבט עין בלבד להזכיר לבת שאין זה הולם להתפרע מרב שמחה הנהגה חסידית צריכה להיות בכל אשר תפני ואת האם היא הדוגמא והמקור להזדהות אין להאשים איש ויש לבקש חסדי שמים שילדינו ילכו בדרך הישר ! אם לבנות
38.
מהי צניעות?
א' אלול ה׳תשס״ז
בשיחה ,בתגובה, בדרך ארץ להורה ומורה , בהליכה ברחוב ,בשיחה בטלפון ,בריקודים והופעות ,באכילה ,בחזרה הביתה בשעות הערב המוקדמות ,בהתיחסות בתוך המשפחה ,ובמראה החיצוני הלבוש לפי כל כללי ההלכה המחייבים כל בת ישראל
ונזכה לגאולה אמיתית ושלמה תיכף ומיד ממש
39.
מכנסים ועליהם חצאית כמנהג יהדות תימן
א' אלול ה׳תשס״ז
מה יותר צנוע ממכנס ועליו חצאית באורך הברך? גרבים בדורינו זו צרה צרורה. וחצאית ארוכה לא תמיד מהווה פתרון. נשים בדורינו לא אוהבות תמיד ללבוש חצאית ארוכה. חבל שהפתרון הצנוע של מכנס ועליו חצאית נעלם מהעולם. המכנס מאפשר אויר . ומהווה חסימה הצניעות בכל צורה שהבת תישב או תעמוד היא מושלמת. האטימות מירבית.
לכן חבל שפתרון יעיל וצנוע זה. ואני מדברת על חצאית לפחות עד הברך מעל המכנסיים נעלם.
(לדוגמא , נשות הודו )
40.
כל מילה פנינה.
ה' אלול ה׳תשס״ז
הגיע הזמן לפתוח את הנושא הכאוב הזה, הגיע הזמן שכלל החוגים החרדיים יפטירו אחר כל בת שלומדת בחב"ד: רואים שהיא חב"דניקית ולא לכיוון החיובי... בנושא הזה לצערי אין מנוס מלהסכים עם מבקרי חב"ד שהצניעות אצלנו היא למטה מכל ביקורת, נורא ואיום. הלוואי ויתארגן גרעין שיתחיל לשפר את הנושא לטובת כולנו.
41.
33 חזק!!!!!
ו' אלול ה׳תשס״ז
איך? אבל איך לגברים עם כל הכבוד יש זכות לדבר על צניעות אצל נשים??? זה נסיון שהם לא התנסו בו אז.. בבקשה....
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.