מערכת COL | יום י"ט אב ה׳תשס״ז 03.08.2007

בתום 6 שבועות בבוסטון: הילדים שבו לשדרות

בתום ששה שבועות של הנאה וכיף בבוסטון, שבה קבוצת הילדים למציאות הכל-כך קשה בעירם: שגרת הקאסמים ■ "דן, איך נסתדר בלעדיך", אמר נדב בן ה-12 בעיניים דומעות לשליח חב"ד ומי שעמד מאחורי מחנה-הקיץ הרב דן רודקין, כשהוא מחבק אותו בחום ■ צוות COL התלווה לקבוצת הילדים ביומיים האחרונים שלהם, אותם בילו בניו-יורק: באהל הק', 770, במוזיאון הילדים ועד לפרידה הקשה בשדה-התעופה 'קנדי'  לסיפור המלאהילדים התעוררו בבהלה ושאלו: "נפלו קאסמים בבוסטון?" / וידאו 
בתום 6 שבועות בבוסטון: הילדים שבו לשדרות
הילדים בתמונה קבוצתית בשדה-התעופה. למטה: באהל וב-770 • צילומים: COL

לצפייה בגלריית תמונות שניה - לחצו כאן

מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

"דן, איך נסתדר בלעדיך", כך, אמר נדב בן ה-12 לרב דן רודקין בעיניים דומעות, כשהוא מחבק אותו בחום. נדב משדרות, הוא אחד הילדים שהשתתף במחנה-הקיץ בבוסטון במהלך השבועות האחרונים, לצד חברים נוספים מהעיר. במהלך כל אותם שבועות, הם נהנו משלל תוכניות וטיולים מגוונים.

מאחורי הארגון עומד השליח הרב רודקין והבחורים ישראל קיל ומנחם-מענדל אייזנברג.

כפי שפורסם ב-COL, הרעיון של מחנה-הקיץ נולד לפני שנה. בתם של מנהלי בית-הספר למתמטיקה לתלמידים רוסיים, נסעה לישראל ללמוד באוניברסיטה בתל-אביב. במהלך השנה, כשהקאסמים החלו לנחות בשדרות בזה-אחר-זה, היא הצטרפה לקבוצת מתנדבות בשדרות, וסייעה לילדים, תושבי העיר, ככל שיכלה.

תקופת התרעננות

במכתב מרגש שכתבה להוריה בבוסטון לפני מספר חודשים, היא סיפרה להם על הטראומות שילדי שדרות חווים, ועל שגרת-החיים הקשה. "אני מאוד רוצה למצוא דרך שתסייע ולו לכמה ילדים", כתבה להוריה.

המכתב, נגע לליבם. הם החליטו, לאחר התייעצות בניהם, להביא לבוסטון קבוצת ילדים לתקופת התרעננות. ההורים, מנהלי בית-הספר הגדול, פנו לרב רודקין, המנהל את "של"ה האוס" - בניין בבוסטון במסצ'וסטס המאכלס בית-כנסת, בית-ספר מצטיין ומרכז קהילתי לדוברי רוסית.

יחד עמו סיכמו שכל אחד מהם יקח על עצמו עשרה ילדים, שיהנו במשך ששה שבועות. הרב רודקין גייס לעזרתו מספר תורמים, והמיזם יצא לדרך. "היינו צריכים לארגן לילדים דרכונים, ויזה, כרטיסי-טיסה ואת כל הסידורים המתבקשים על-מנת שהם יוכלו להגיע לכאן ללא בעיות", סיפר הרב רודקין.

לשאלתי על-פי מה נבחרו הילדים, הוא עונה: "בתם של מנהלי בית-הספר התעסקה עם זה בשדרות. היא בחרה ילדים להורים חד-הוריים וכדומה".

בין הילדים: בנו של הנרצח

בין הילדים, נמצא גם ילד בן 12, חנן יעקובוב, בנו של יעקב יעקובוב הי"ד שנהרג לפני כחצי שנה מפגיעת טיל קאסם, בעת עבודתו כמלגזן במפעל "עוף קור".

בנסיעה עמם לפני חודש, התיישבתי על-יד חנן. הוא בן 12, אבל בשיחה קצרה עמו, הוא נשמע אדם מבוגר. יש לו כבר תורה שלימה על ראש-הממשלה אהוד אולמרט, על עמיר פרץ שמתגורר בשדרות וכן, גם על ראש-העיר אלי מויאל.

בואה של הקבוצה לבוסטון, סקרנה כלי-תקשורת רבים. עיתונאים רבים הגיעו למקום בו שהו הילדים ושוחחו עימם. אחד העיתונים המובילים במקום, "בוסטון גלובס", שלח עיתונאי בכיר וזה שוחח עם חנן במשך שעה ארוכה. הילד סיפר לעיתונאי על ההתמודדות הקשה, הנחישות, והרוח החזקה של התושבים בשדרות.

חנן לא כל-כך אוהב לדבר על האובדן והכאב. אבל לאחר מספר דקות, הוא נפתח ומדבר. "זה היה ביום רגיל בשבוע. פתחנו את הרדיו ושמענו שצה"ל חיסל מחבל מהחמאס. אבא מיד אמר לי ולשאר הילדים שמחר לא נלך לבית-הספר, כי בטח יהיו הרבה קאסמים. בבוקר, אכן נשארנו בבית.

"באחת משעות הבוקר, שמענו התרעה של 'צבע אדום' ואני מיהרתי להגיד להודיע לאבא שלי באמצעות מכשיר המירס. אבא אמר ש'זה בסדר'. באותה שעה, הוא דאג להכניס את כל העובדים למרחב מוגן ודאג שגם המנהל שלו ייכנס למרחב-המוגן. מספר דקות לאחר-מכן, אותתתי שוב במכשיר-הקשר, אולם היו רק רעשים.

"הדלקתי את הטלוויזיה", ממשיך חנן לספר, "וראיתי לפתע בתוכנית הבוקר בערוץ 2 איך שמפנים את אבא שלי. הפנים שלו טושטשו, אבל את הבגדים של אבא לא היה קשה לזהות... ממש באותם רגעים, דפקה השכנה שלנו בדלת, ואמרה לנו שאבא נפגע והוא במצב לא טוב.

"חברות של אמא שלי דאגו לעדכן אותה בעבודה, והיא הגיעה מהר. היו אלה רגעים שאני לא יכול לשכוח", מספר חנן בכאב. "אבא הובהל לבית-החולים ומצבו הוגדר אנוש. אני הורשיתי לבקר אותו יום לאחר-מכן. הוא היה מלא תחבושות, מונשם באמצעות מכונות. דיברתי אליו, הוא לא ענה. למחרת הוא נפטר".

תרומה למתנ"ס ממוגן

הגענו לבאולינג. השיחה נעצרה. חנן יורד עם כל הילדים, מתערבב בין שאר הילדים, שכל אחד מהם נושא סיפור כאוב אחר.

"בואם של הילדים למקום, חשף בפני כלי-התקשורת בבוסטון מציאות שהם לא הכירו. המציאות האמיתית איתם חיים כל תושבי העיר שדרות מידי יום ביומו מזה מספר שנים", אומר הרב רודקין ומוסיף, כי הסביר לילדים את החשיבות בלספר לעיתונאים על המצב בשדרות. "זה חשוב לדעת הקהל של ישראל", אמר לילדים.

לדבריו, "המטרה שלנו היא לתת לילדים הנאה וכיף, בכדי שיוכלו לשכוח מהאווירה הקשה בהם הם חיים לאורך השנה. הכנו לילדים תוכניות רבות ומגוונות".

הרב רודקין מבטיח להמשיך ולסייע לילדי שדרות, גם לאחר סיום הקעמפ המיוחד. "הצלחנו להשיג תרומה להקמת מתנ"ס ממוגן לילדים, שם הם יוכלו לשחק במחשבים ומשחקים", הוא אומר.

*

ביום חמישי בבוקר, שבו הילדים לשדרות, למציאות הכל-כך כואבת וכל-כך אבסורדית: שגרת הקאסמים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.